HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pro-ject Speedbox
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2007/01/02 :  19:58:55  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Hej!

Är det någon som vet om Pro-jects speedbox finns att få tag på i detta avlånga land?

Mvh
Krister


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/01/02 :  21:11:22  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Här på generalagenten Ljudtemas hemsida kan du hitta en återförsäljare som kanske finns nära dig.
http://www.ljudtema.se/info/butiker.asp

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/03 :  00:40:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Har för mig att www.vinylbutiken.com har Speedbox, men orkar inte undersöka saken via det ångestframkallande modem jag surfar via just nu.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/03 :  07:02:33  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Även Leffler i Norrköping och Linköping om man bor i östergötland.
Jag köpte en speedbox II och skilnaden var slående, inte särskilt konstigt egentligen då den genererar en mycket exakt sinuskurva till motorn. Som en person förklarade det för mig "det är ju i spåret själva musiken utspelar sig, dvs på skivan. PUn är bara ögat som ska se vad som händer, då spelar det ingen roll hur bra ögat ser om det som händer inte ges möjlighet att utsspela sig så exakt som möjligt"
Citatet är ingen perfekt quote eftersom det var en muntlig redogörelse. Jag kan rekomendera denna mannick, på min enkla RPM5 gav den en omedelbar effekt i klarhet och musikalitet. Steget åt CD-hållet var tydligt i dess possitiva bemärkelse, dvs mer exakt, bättre tajming sas.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/01/03 07:04:17
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2007/01/03 :  15:11:16  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Tack för alla svar.

Adiago: Låter bra. Jag har en RPM 5'a på väg åt mitt håll i början på februari och jag har hört från flera håll att den speedbox är det första man bör skaffa till denna.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/02/28 :  08:22:10  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message  Reply
Kan man använda en pro-ject speed box även till andra spelare, typ en Rega Planar 3?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/28 :  11:05:53  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vet ej, tror det om spelaren använder 50hz 16V AC.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/02/28 :  19:41:29  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Körde inte gamla Thorens med 16V 50Hz motor också?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:36:26  Show Profile Send meet_matt a Private Message  Reply
Någon här som har testat skillnaden mellan mk2 och SE modellen?
Är det värt den extra kostnaden för SE modellen?
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/02 :  22:58:50  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Vet inte hur skillnaden är ljudmässigt, däremot är Speedbox SE om jag inte tar fel försedd med kontaktdon (läs: vanlig stickkontakthona) som gör att den med lätthet kan användas med andra spelare än Project. Förutsatt att det stämmer med motorn förstås. På Speedbox SE kan man också finjustera hastigheten.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/04 :  10:54:59  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Rent prestandamässigt är skilnaden enorm, 10ggr bättre precision!
Jag provade att köra min RPM-5 utan speedboxII igår en stund för att sedan koppla till den igen. Det är en påtagligt stor skilnad i prestanda. Klangligt skiljer sig inget men utan speedbox låter det oprecist, otajmat och odynamiskt (om man kört med speedboxen innan förstås) kopplar man på speedboxen klarnar allt tajmingen ökar markant prcisionen samt dynamiken blirhelt enkelt skitbra.
Utan box har spelaren en hastighetsavikelse på + - 0.5 procent med speedboxII har man ökat till +-0.01%, går man sedan upp till SEmodellen flyttas decimalen ytterligare ett steg till +-0.001% hastighetsavikelse. Jag ska köpa en speedbox SE när jag byter skivspelare snart.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000