HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om eBay-handel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2007/02/17 :  22:05:33  Show Profile Send NewMount a Private Message
Jag har aldrig själv handlat något via eBay (eller någon annan auktionswebbplats) och har därmed ingen erfarenhet av olika betalningssätt och vet inte riktigt vad man bör tänka på. Nu har min käre far hittat en högtalare i Amerika på eBay och undrar om betalningssätt. Paypal har jag aldrig använt, men det verkar ju vara den rekommenderade metoden. Detta kan dock rimligen inte vara någon garanti för att man får varan.

Några frågor för den som är vänlig nog att bemöda sig att svara:

1. Vad bör man allmänt tänka på för att inte bli lurad?
2. Vilken betalningsmetod bör man använda?
3. Kan man lita på de omdömen om säljare som finns på eBay?
Många har en i det närmaste otrolig mängd omdömen, ofta fem-tio per dag (alla positiva förstås). Detta kan ju inte vara "riktiga" omdömen.

Tacksam för svar.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2007/02/17 22:07:02

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/17 :  22:36:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
1. Samma saker som annars när man handlar. "If it sounds too good to be true.." osv. Bra feedback samt för företag status som "power seller" etc är ett plus, när det gäller företag så brukar man ju också kunna hitta en del omdömen på nätet.

2. Paypal är bland de bättre, i alla fall betydligt bättre än kredikkort om man inte helt litar på den man handlar från (är det ett stort, känt företag så fungerar naturligtvis kortbetalning lika bra).

3. Nja, det är inte helt självklart. Många omdömen betyder dock in nödvändigtvis fusk, en hel del företag annonserar på EBay numera och att de säljer flera prylar per dag är knappast underligt.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:00:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
1. Vanligt bondförstånd, var artigt frågvis, en ärlig säljare har tålamod och förstår varför du frågar. Du kan kolla personers tel nr mot adress via Internet. Ring upp personen.

2. Paypal. Du kan få tillbaka pengar om inte varan kommer fram och om inte säljaren kan bevisa att den postats. Skulle dock inte köpa något över 2-3000 kr.

3. Ja, mycket ofta. Många är storsäljare. Du kan ju dubbelkolla, genom att kolla upp de som lämnat omdömen. Stämmer datum för transaktionen etc. Många storsäljare/köpare lägger inte in omdöme direkt, man har tre månader på sig.
Många seriösa säljare kräver ibland extra identifikation från nybörjare på eBay.

Tänk på att post från USA antingen är väldigt dyrt eller bara dyrt och tar tre månader till Europa (ungefär). Kolla säljarens ev. porto, eller om denne är villig att skicka utanför USA/Canada. Sen kan ju varan gå sönder på vägen om den är dåligt packad. Man kan försäkra försändelsen eller rekommendera den. Dessutom kan tull + moms tillkomma om varans värde överstiger 25 dollar (tror gränsen går där, kolla med tullen)
Skulle råda att köpa liknande högtalare inom EU istället.

Vid budgivning kan man använda olika strategier.
1. Lägg in det pris du är beredd att betala (inklusive porto) i början av auktionen. Går det över...bättre lycka nästa gång.
2. Ligg och passa en 5 min innan sluttiden, gör en "sniper", ligg och lura, och lägg in ditt max.pris när det är 15-20 sek. kvar. Du måste ha flera fönster öppna. Ett där du hela tiden uppdaterar aktuellt pris, ett dar du har fältet för inmatning av ditt pris öppet och kan justera enligt aktuellt pris i det första fönstret. ha ett reservfönster öppet på samma ställe i fall första "skottet" missar och lägg in en högre pris direkt. Uppskatta hur snabbt ditt Internet är och stäng ned onödiga program.
3. En kombination av 1. och 2. Lägg in ditt högsta pris när det är 20 sek kvar och acceptera faktum.
Ta det INTE personligen när någon bjuder över dig, det blir lätt "nu jäklar anamma" och priset skjuter i höjden. Har sett auktioner där 2-3 pers. pressar upp priset över nypris!

Läs instruktionerna hos eBay om phishing etc. Viktigt!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:03:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
1.
quote:
"If it sounds too good to be true.."
Jag har gjort fynd som var för bra..t.e.x en Roland M-1000 digital mixer för 2500:- såg priser uppåt 7-9000:- för den,men gissa om jag var nervös innan den kom!Jag hadde t.o.m gett butiken(en musik/instrument butik)Visa nummret,tyvärr fick jag betala moms och tull på den,men tjänade ändå mångfalt.Men kruxet är ju garantin då (den var sprillans ny)händer något blir man ju tvungen skicka tillbbaka för rep.Men söker man kan man göra fynd!
2.Jag anser paypal säkrast,men har även betalat med Visa kort(köpt endel smått o gott)alldrig blivit lurad än.
3.Det finns ju så otroligt många på ebay så det vore konstigt om inte någon är oärlig,har som sagt klarat mig ännu.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/02/17 23:05:58
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:05:54  Show Profile Send om.s a Private Message
Dette bør man være meget varsom med, en nett kompis ble nettopp rett førhelgen blåst på 11000,- ved "handel" av en SME V-D arm, dette så meget profft og skikkelig ut, så man gjør vel i å sette seg inn i sakene før ulykken er ute, bedre føre var osv.....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:47:43  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag har sålt många objekt på tradera dock aldrig på e-bay men tror mig ändå veta hur du kan göra:

1. Titta hur många goda omdömen säljaren har, han skall ha ganska många samt använd paypal.
2. Betala via paypal, dyrt, ja, men säkrast ändå!
3. Jo du kan antagligen lita på de goda omdömena. Många lägger ut flera hundra objekt på en gång t ex kunde jag ha 2-3 hundra skivor ute samtidigt och direkt när auktionen avslutades hade jag ute nya. Kunde ibland få 50 omdöme per dag.

Har en kompis som driver ett företag som bl a säljer på tradera och även e-bay under namnet ppantikt (gå in där o titta) han hade från början svårt att komma igång på e-buy pga att köparna i utlandet är mera försiktiga med att handla då det förekommet flertalet bedrägerier på e-bay. Köparna var försiktiga med att bjuda innan han fick många goda omdömen, det lär vara lättare på tradera. Men du har ju bra koll det märks iom dina frågor så det kommer säkert att gå bra.

Edited by - iroise on 2007/02/19 11:34:08
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2007/02/18 :  00:05:41  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Varningen om phishing kanske försvinner i mängden goda råd. Det är mycket viktigt att du läser om det och tar det på allvar. Jag har själv bjudit på auktioner utan att vinna och blivit erbjuden att köpa varan vid sidan av ebay. När det hände hade jag inte hört talas om phishing och skulle blivit lurad om jag inte anat ugglor i mossen.

Paypal är ganska enkelt att handha och fungerar bra. Var dock noga med att alltid logga in via www.paypal.com, aldrig med hjälp av en direktlänk i ett mail eller liknande. Då undviker du att komma till en klon av Paypals hemsida som registrerar dina inloggningsuppgifter.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/18 :  02:46:52  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag har handlat en del grejer på ebay och jag har alltid fått det jag köpt. Mina nuvarande högtalare köpte jag faktiskt på ebay. (Och en lite lustig grej i sammanhanget var att killen jag budade mot på slutet, visade sig vara samma person som någon vecka senare köpte mina gamla högtalare på Hifimagasinet! )

MEN (OBS VIKTIGT!): Du kan INTE alltid lita på den "poäng" som säljaren har. Jag har sett MÅNGA fall, speciellt när det gäller fotoprodukter, där säljaren med största sannolikhet snott någon annans konto. Hur vet jag det? Jo, säljaren har inte haft några transaktioner på lång tid (kanske några år), och sedan plötsligt massa positiva kommentarer under loppet av en dag, där ALLA dessa är KÖP för några cent. Det finns t.o.m. de som SÄLJER positiva kommentarer till feedbacken till sådana bedragare. Så, kolla ALLTID om de positiva kommentarerna härör från köp eller sälj, och vilka typer av podukter som handlats!


Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:44:26  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har själv bara goda efrarenheter sedan 1999, jag har gjort några hundra köp genom åren, och tycker att ebay är fantastiskt när det gäller att få tag i t.ex skivor som är svåra att hitta i Sverige. Det dyraste jag köpt var en Linn Lingo för ca 6000:- från England och det var inte minsta bekymmer.
Det finns tyvärr personer som försöker utnyttja ebay i syfte att lura andra, men man kan med lite försiktighet komma undan det mesta.
Jag har några tips, säkert inget nytt för de flesta men ändå:

Ha inte för bråttom "don't get carried away"!
Kontrollera statistiken för det du tänkt köpa, var har det gått för tidigare?, Följ gärna andra auktioner på samma/liknande vara och lär dig hur det brukar gå.
Följ upp säljarens feedback, Hur många feedback har säljaren? Hur många negativa? Varför negativa? Följ även upp feeed back som lämnats till den som lämnat feedback till säljaren, (2 steg bakåt).
Jag har sett exempel på där någon "byggt upp" positiv feedback geom att köpa /sälja billiga prylar, sedan läggs det ut något dyrt, med ett bra utgångs pris, = Varning var försiktig, kräv Escrow om du vill köpa något för mycket pengar.
Har säljaren många återkallade bud på sina auktioner?, i så fall kan man misstänka kompisbud?
Om du köper en dyr vara, ställ en fråga till säljaren och se om han svarar och hur snabbt.
Försök att så långt det är möjligt använda Paypal.
Betala aldrig via det mail du får när du vunnit en auktion.
Gör överhuvud taget ALDRIG påloggningar, via maillänkar, varken på ebay eller någon annanstans.
Sköt all betalning och kommunikation geom att logga på ebay direkt och via Myebay.
Använd aldrig "second chance"
Det har förekommit en hel del "Phishing" där man fått mail med länk, och uppmanats att via länken gå in och uppdatera sina uppgifter.
Ebay och Paypal skickar aldrig ut mail och vill att du skall "uppdatera dina uppgifter, annars blir du avstängd", det är FAKE.
Jag har själv rapporterat ett flertal "Phishing" försök till ebay och Paypal, dessa försök kommer i omgångar.
Med lite försiktighet så är ebay ett kanonställe.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:58:58  Show Profile Send iroise a Private Message
Bra sagt Leif du har bra koll och ger frågeställaren bra svar och med de försiktighetsåtgärderna som du och andra här gett så anser även jag att man i tryggt kan handla och för den delen även sälja både på e-bay/tradera.

Edited by - iroise on 2007/02/19 11:33:17
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:47:57  Show Profile Send NewMount a Private Message
Tack allihop för informativa och uttömmande svar på mina frågor!

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/02/19 :  10:52:17  Show Profile Send drkim a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56458

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/02/19 :  20:57:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Handla stora eller tunga saker kan bli sjukt dyrt med frakten. Det kan dessutom ta väldigt lång tid att skicka stora paket. Vissa säljare vägrar skicka internationellt. Tar det väldigt lång tid att få varorna kanske du inte hinner ge feedback eller öppna ett klagomål med paypal (inom 60 dagar). Vissa säljare vill pga långa transporttider inte skicka med annat än luftpost.

Varor köpta utanför EU-området (tex USA, Kanada, Hong-Kong osv) kan (skall?!?!) fastna i tullen och tull samt moms på köpesumma, frakt och tull tillkommer samt emellanåt även expeditionsavgifter... hävda gåva går inte. Pris+Tull+frakt som momsas kan raskt äta upp hela vinsten och min känsla är att stora paket har svårare att slippa igenom jämfört med ett litet paket med några få enstaka CD-skivor.

Små paket (typ några DVD/CD-skivor/böcker/) brukar skickas väldigt snabbt av de seriösa säljarna med luftpost och det tar i princip aldrig över 10-14 dagar, ibland bara 2 dagar (från Tyskland), någon gång fick jag leverans efter 4 dagar från Hawaii!

Som sagt, nappa aldrig på second-chance.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/20 :  14:47:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Sedan jag skaffade Ebay-konto och Paypal i julas har jag handlat massor av roliga saker där. Bland annat har jag hittat en bra leverantör av ringkärnetrafos med spänningar som passar för rörbyggen, såna är det väldigt svårt (omöjligt) att hitta i Sverige.
Ibland blir proportionerna mellan varans pris och fraktkostnaden löjliga, så sent som igår ropade jag in fyra stora oljekondingar där själva kondingarna gick på 0.99 dollar och frakten på 24 dollar.
Känns som en bra affär ändå, såna kondingar är också svåra att hitta inrikes.
Jag har mest handlat av säljare som har en fungerande "shipping cost calculator", då kan man betala direkt auktionen går ut och sen är det bara att slå sig ner och vänta på paket.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/02/21 :  08:47:57  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message
Försäkringen som Paypal erbjuder innebär återbetalning "om" kontohavaren har pengar på kontot.

D.V.S i praktiken helt oanvändbar då om det är en skummis lär han tömma kontot OMG när du betalt åt denne.
Mitt tips är att sköta all kontakt genom Ebays. Du kan ju alltid ta www.escrow.com på tal och se reaktionen?.
Går dom med på det så är det kanske lite säkrare om du känner dig illa till mod ang en större affär.

Har handlat säkert 200ggr på nätet på liknande sätt, och JA jag har blivit blåst, 1 gång på ca 6000:-
Beggad cd- 2:a gången skickade försäljaren en artickel som ej fungerade alls (9000:-).

Det kan vara riktigt svårt vissa gånger att veta till 100% så ha det i beräkningen att du kan bli blåst om du har riktigt otur.

There is NO substitute for PURE power.

Edited by - AnTra on 2007/02/21 08:48:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000