HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rolnor-presentation. Beolab 5 rockar!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/16 :  19:15:33  Show Profile Send rolnor a Private Message
Hej!

Jag heter Rolf och bor sedan 10 år i en fantastisk vill i i fina Tullinge söder om Stockholm. Jag är forskare och jobbar med design och syntes av nya läkemedel.Jag har precis fått mina nya Beolab 5, men har dessvärre inte fått riktig ordning på pinn-koderna som låser upp dom, trots att expertis är tillkallad, min vanliga otur med
high-end prylar. Jag kan bara lyssna på dom 5 minuter i taget, men vilka 5 minuter!! Dom är naturligtvis inte inspelade ännu, men
Pink Floyd´s The Wall är nästan outhärdligt vackert, jag fällde faktiskt en tår första lyssningen!!
Eftersom dom inte är upplåsta ordentligt så har jag inte kunnat utnyttja funktionen som aktiverar en mikrofon undertill på högtalaren/förstärkaren, som automatiskt justerar ljudet efter rummets akustik, en viktig och förmodligen mycket kostsam anordning. Tidigare så var jag ägare av ett ARC sp9 försteg, ARC VT100 slutsteg och ett par Alòn Phalanx högtalare.Dom grejjorna har jag haft mycket kul med, men ombýte förnöjer. Som ni förstår så är inte priset det primära som styr mina inköp, även om mina tillgångar krympt på sistone så gör jag en del hyfsade aktie-affärer. Med andra ord så har jag haft en satans tur på det området.Fan vad skojj med ny anlägning, nu kan jag lystna igenom min skivsamling och höra nya saker, inte minst basen är helt grym (15"). Ha det bra!

rolnor

Edited by - rolnor on 2007/02/16 19:30:45

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2007/02/16 :  20:17:29  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Härligt :) Lycka till med pin-koden... så lesst när sånt krånglar! Välkommen till Hififorum

Stereo Audio
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/16 :  23:46:04  Show Profile Send jos a Private Message
Sweet! Trevliga högtlare det där! Inte helt fel med 2500w per högtalare heller.. Har hört dem några ggr lite snabbt sådär men det var inte förrän jag verkligen satt ner och hade en ordentlig lyssningssession med dem som jag förstod hur bra de är!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/17 :  10:01:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag lyssnade på dom förra helgen.
Det är bara att gratulera dig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/02/17 :  12:16:12  Show Profile Send nahoj a Private Message
Det låter som en trevlig anläggning.
tråkigt med koderna bara

Men då har du ju tid att fotografera dina prylar o lägga upp lite bilder med medans det inte går att lyssna

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/17 :  12:16:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Välkommen hit Rolnor.
Här finns en länk till vad vi kallar medlemmarnas system. Där kan man skapa sig en egen tråd och visa upp sina grejer om man vill,
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=26

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/02/17 :  17:11:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det var nog det dummast jag hört, Pinn kod för att kunna använda dom ?!?

Är det för om nån skulle sno dom så ska man inte kunna använda dom??
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/17 :  17:16:46  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Det var nog det dummast jag hört, Pinn kod för att kunna använda dom ?!?

Varför denna hårda ton MartinH?

quote:
jag fällde faktiskt en tår första lyssningen!!



Välkommen i gänget!
Vi brukar hålla på med sådant här
Vi tycker om när stora karlar gråter

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/17 :  17:49:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att ha Pinkod är ett otroligt smart drag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/02/17 :  19:05:35  Show Profile Send edison a Private Message
Har ännu kvar att få höra dessa "bestar"...
--------------------------------
Pinkod är givetvis skitbra med grejor av detta stora ekonomiska värde.
Stjäl man dom SKA man få problem! ;-)
Förutsätter att man kan få fram evt "glömd" kod av leverantör/tillverkare mot kvitto etc.






SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/17 :  20:03:40  Show Profile Send rolnor a Private Message
Ja, helt riktigt, det är ett stöldskydd. Det intressanta är att om man knappar in en viss kod (vore kanske dumt att lämna ut den??!!) så kan man slå av detta stöldskydd helt. Trist är att denna kod inte heller fungerar för mej!!!

rolnor
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/02/17 :  22:43:48  Show Profile Send edison a Private Message
Har ingen info om hur Pinkodsystemet fungerar getts av säljaren???

Verkar mysko att sälja grejor som inte kunden kan starta...(?)

Eller är det "bara" fjärren du nämner i annan tråd som fattas?
Den borde väl säljaren åtminstone försöka informera om(!) (sälja/skicka med) om han är det minsta intresserad av att få en nöjd kund...

För länge sen (80-talet) sålde jag B&O där jag jobbade och då fick man dra iväg på ett par dagars kurs nån gång per år så man hade "rimlig" koll på hur systemen fungerade (detta med linkar och allt kunde vara lite halvbökigt annars...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/02/17 22:44:51
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/18 :  10:31:55  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag fick låna en fjärr, så det är inte det som är problemet. I manualen står det hur man låser upp med pinn-koderna men trots att vi gör precis som det står så fungerar det ändå inte. Killen som var här med dom är själv inte Bang och Olufsen expert, men det ska komma nån i veckan och hjälpa mej, så det löser sej nog,
(tålamod, tålamod...).

rolnor
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:24:56  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Det löser sig säkert!

B&O har i de fall jag behövt hjälp med mina saker, visat prov på sann serviceanda!

Kan de ej svaret direkt, har de ringt sina tekniker och man går från butiken med en skriftlig instruktion - top class!

Välkommen förresten!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:52:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
quote:
Varför denna hårda ton MartinH?



Det är inget hård ton, tycker bara det är en funktion som jag inte kan se värdet av...

Och tydligen verkar den ge mer problem än fördelar....

Men självklart hoppas man att nån tar ansvar och löser problemet, för det är inte kul att köpa en produkt som inte fungerar som den ska..

/M
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:02:50  Show Profile Send rolnor a Private Message
Det löste sej idag, det kom en tekniker som la in koderna (pinsamt lätt) men det kändes ändå skönt att få hjälp av en expert!!

rolnor
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:12:23  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Är det för om nån skulle sno dom så ska man inte kunna använda dom??


B&O införde PIN-koder just för att få ner stölderna. Har tydligen fungerat ganska bra.
Funkar bra här hemma

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/02/20 :  01:41:58  Show Profile Send edison a Private Message
Trevligt krånglet är löst för dej, Rolnor! ;-)

Nu när du snart har fått lugn och ro att kunna spela lite mer "oavbrutet" kan det kanske komma lite mer utförliga beskrivningar av hur dessa ting spelar...
(skulle ju vara kul se hur dom tar sej ut i hemmiljö också men det är sekundärt i vilket fall som helst...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/02/20 01:42:29
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/02/20 :  09:30:04  Show Profile Send nahoj a Private Message
Bbbbilder med kanske

Kul att du kan spela längre perioder nu då, kanske kan du beskriva skillnaderna när du nu kan använda den inbygda mätmicken med.
Borde ju bli en del

Mvh

Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000