HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 HiFiForum.nu - Nyheter och information
 Sponsrande företag?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/18 :  20:11:26  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
anders s

quote:
Ett bidrag alla har råd med är att visa ödmjukhet på forumet!

Något vi kan bidra med är att Skapa nya trådar eller komma med intressanta inlägg. Alla är vi unika och har något unikt att berätta oavsett ålder eller bakgrund.

Undvik destruktiva tråd-inlägg som inte har någon annan tanke än såra eller förstöra!

Man kan ha olika åsikt men ändå hysa respekt för varandra.



Sånt här är gott att läsa


En annan sak att tänka på, medlemskapet på Hififorum.nu är gratis.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8253 Posts

Posted - 2007/02/18 :  20:32:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
En annan sak att tänka på, medlemskapet på Hififorum.nu är gratis.......

Såg att det finns 185 sidor i medlemmsregistret med 25 st på varje sida,4625st.ca 3.50:- st så är driften säkrad i ett år...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/18 :  20:36:11  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Håller med P-G och som sagt det är gratis! Själv skulle jag gladeligen hjälpa till vid ekonomisk insamling. Vi är väl cirka 5000 medlemmar om jag inte missminner mig och en 10-20 spänn var blir ju faktiskt lite pengar. Det är bra att få veta att det ibland inte går ihop då tas inte forumet för givet vilket kan vara bra för tonen.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/02/18 :  20:57:59  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Det kan ju vara ett alternativ, medlemmarna betalar 5-10 kr/år och forumet blir helt obundet och oberoende av butiker och distributörer. Man kan också tänka att man på detta vis bara får medlemmar som verkligen vill vara med och vara aktiva eftersom det då kostar en slant.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:11:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tänk vad bra det är att få prata om det här. En massa frågetecken som rätas ut.

2005 var det året det gick åt pipsvängen med ekonomin. Pär hade lämnat skutan och kvar stod jag utan vare sig kunskaper i att driva företag eller support funktioner för att hantera ekonomin. Det parat med att vi hade en serverprovider som visste att ta betalt och färre sponsorer gjorde att jag fick gå in med läropengar. Det var några tusenlappar som behövdes. Det fick det goda med sig att jag tillslut fick ändan ur vagnen. Vi bytte serverprovider.

Förra året fick vi fler sponsorer så det gick plus och som jag redan nämt användes överskottet till att täcka en del av CES-resan jag gjorde. Ja just det, en viss del gick till att betala för fikaplatsen och reklamaffishen på Arken också.

Vi har inte höjt våra sponsrings/reklam avgifter sedan 2004 och det känns inte som om vi kommer att göra det framöver heller. Vi behöver inte så mycket pengar för att få detta att flyta och jag ser ingen som helst anledning att försöka "mjölka" på pengar.

Angående driftskostnaderna: Vår databas är betydligt större än vad som brukar ingå i de erbjudanden serverproviders brukar erbjuda. Den ökade DB-kapaciteten får man betala extra för. Det går säkert att shoppa runt efter en provider som blir lite billigare, men jag känner att den Danska providern vi har idag är väldigt snabb på att supporta när vi behöver hjälp och att det fungerar väldigt bra hos dem. Så det skall mycket till för att vi skall byta.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:18:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
...och forumet blir helt obundet och oberoende av butiker och distributörer.


Det är vi redan.

I och med att jag betalar själv om det behövs så finns inget beroende till sponsorerna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:30:21  Show Profile  Reply
Ja kostnaderna är verkligen i taket

För 50-60 kronor i månaden kan man få 200-300 GB utrymme och obegränsat med bandbredd.

http://www.google.se/search?q=webhosting

Men om det nu går +-0 så är det ju inget problem.

edit: Ni kanske kör en egen dedikerad server? Då kostar det ju lite mer.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/02/18 21:36:06
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:43:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Inte jämfört med tidigare.

Martin, hur ser det ut på min hembio.com?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:15:52  Show Profile  Reply
Det är ju helt annat storlek vi pratar om där, men det är en 4-5 kralliga webservrar med lastbalanserare och ett gäng databasservrar.

Men där ligger även prisjakt då. Det tar ju lite kräm.

Det är high-tech

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:40:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
För 50-60 kronor i månaden kan man få 200-300 GB utrymme och obegränsat med bandbredd.

Fri bandbredd finns inte. De som påstår det brukar ha klausuler gömda i villkoren (som de hoppas ingen läser...) som gör att om de tycker man använder för mycket så kan de antingen skicka en saltad räkning eller kasta ut en med huvudet före.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:43:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Är skillnaderna så stora? Vi har över 700.000 posts totalt i vår databas. Det är väl ungefär hälften så stort som Er?

Vi ligger på samma serverpark som Carlsberg. Vi kanske inte är så Hightech, men vi har nära till en god öl och det danska gemytet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/19 :  14:07:28  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


tror det är väl 10-11 anonsörer här.. Annonserna kostar väl en 4-6 tusen plus moms tror jag mig hört någre ggr st minimum.. Så detta gör en ansenlig summa pengar ändå..bör ligga runt 60-80000 kronor in till forumet per år.. ja ca nu då. Jag VET ju inte självklart.. men lite räkna snabbt i huvudet kan jag efter faktiskt delägt företag tidigare.. Så även om det kostar överpris för webbplatsen o driften om 15000 om året så ser ändå detta lite knepigt ut att man får "stoppa in själv"..

Det KAN ju lätt missförstås såsom att man går back ENDAST på grund av grundkostnaderna att driva själva forumet... Vilket jag inte tror du menade Pac. Men så tror jag folk "läste dig"... Jag fick själv tänka till en aning innan jag förstod jag säkert missförstod saken här.. Tänkte ju erbjuda en peng jag med där ett tag... Sedan insåg jag detta måste vara ett tankefel samt missförstånd väl..?

Men som jag skrev så OM man driver forumet som ett företag där företaget ÄVEN betalar resor och tex kamera hotel soppa tel..osv osv och ev annat smått o gott..så kan jag inse att man ÄVEN kanske måste lägga till ur "egen" ficka till slut om resorna blir många samt även kostsamma över intekt.. Om dom börjar kosta mer än forumet/firman drar in som sagt..fast då kan du ju dra av det väl som du stoppar in som väl skattemässigt tror jag..hmm tror det fungerar även i detta fallet. I alla fall under några år tror jag det godkänns....

Jag vet ju som sagt att det kostar att resa o göra repotage..Det är inte gratis inte..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/02/19 :  14:27:07  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag vill bara flika in ett STORT tack till alla som driver Hififorum. Jag sitter mer eller mindre hela dagen med sidan uppslagen på datorn och hittar kul och intressant läsning. Jag har heller aldrig varit medlem i ett forum med en sådan vänlighet som råder. Störtskönt!

"Donera-knappen" hade jag tryckt på iaf...


"Learning by doing"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:14:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
tror det är väl 10-11 anonsörer här.. Annonserna kostar väl en 4-6 tusen plus moms tror jag mig hört någre ggr st minimum.. Så detta gör en ansenlig summa pengar ändå..bör ligga runt 60-80000 kronor in till forumet per år.. ja ca nu då. Jag VET ju inte självklart.. men lite räkna snabbt i huvudet kan jag efter faktiskt delägt företag tidigare.. Så även om det kostar överpris för webbplatsen o driften om 15000 om året så ser ändå detta lite knepigt ut att man får "stoppa in själv"..


Tobbe, dina antaganden stämmer inte riktigt , intäkterna ligger ganska långt under 60-80000:- , kostnaderna överstiger 15000:- med råge, så det Pac tjänar på att administrera Hififorum är försumbart.

Har sett räkenskaperna............. så ni får tro på mig

Som jag skrev innan, det kostar inget att vara medlem på Hififorum, det är helt kostnadsfritt att ta del av de reportage och kunskaper som finns här på forumet.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/20 :  00:07:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


hmm.. Det var Pac som skrev den summan kost PG... Inte jag. Så jag "antar inget"..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  02:05:49  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Personligen så tycker jag ett forum kan få generera vinst. Vill företagen betala för att exponeras här och vi har ordet fritt är det väl okej.

Problemet blir om det kan uppfattas som om saklig, men kritiskt information tystas för att blidka sponsorer.

Då betalar jag hellre en avgift för att använda forumet och känner att informationen som finns är värdefull, vare sig det är positiva eller mindre smickrande produktinformation.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/02/20 02:06:37
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/02/20 :  07:30:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
hmm.. Det var Pac som skrev den summan kost PG... Inte jag. Så jag "antar inget"..


Mayro, antingen skriver jag helt åt hellskotta eller så läser du inte det som står.

Jag skrev
quote:
Ett normalår borde ligga på ca 15.000 Skr exmoms.
Vi har ännu inte upplevt ett sådant år, det är när jag tittar på de gemensamma kostnaderna mellan åren som 15.000:- ex. moms verkar vara en rimlig kostnad. Alla år hitintills har det tillkommit kostnader såsom dubbla server parker, Arken-hyra och vepa, förnyande av "HiFiForum.nu",...

quote:
Problemet blir om det kan uppfattas som om saklig, men kritiskt information tystas för att blidka sponsorer.


Kaffekoppen, jag håller helt med om ovanstående. Jag har fått någon länk till Faktiskt.se där det påståtts att vi skulle vara köpta. Det var bra att Akkelis lyfte frågan tidigare i tråden samtidigt som det är bra att Mayro ger oss chansen att förklara ekonomin bakom HiFiForum.nu. Denna diskussionen är både bra och behövlig.

Personligen så tycker jag inte att HiFiForum skall ge vinst eller ha en stor omsättning. Mitt mål med HiFiForum är att ha skoj med vår hobby, precis som alla andra entusiaster som är här. Vi som administrerar HiFiForum gör det för att vi brinner för HiFi-intresset och så skall det förbli så länge jag är med.

ED: missade ett quote tecken och tog bort ett "nog"

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/20 :  07:44:54  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Tycker att det är ett underbart forum vi har som drivs av eldsjälar. Sällar mig till skaran som gärna skulle klicka på en "Donera" knapp om en sådan fanns.

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/02/20 :  08:56:18  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message  Reply
Jag tycker inte att det är något som helst problem om Forumet skulle generera en vinst,
ser det snarare som ett stort plus då överlevnaden annars skulle kunna hotas av
oförutsedda utgifter som det inte finns täckning för. Att förlita sig på Pac's
privatekonomi för sådant känns inte särskilt rättvist med tanke på hur mycket jobb
han faktiskt lägger ner här, även om han själv så här långt ändå har det tankesättet.
Ser för övrigt inget rimligt alls i ett resonemang som bygger på att någon skall behöva
jobba utan ersättning. Oavsett sammanhang. Stort tack till er alla som driver forumet,
det är ni väl värda.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2007/02/20 08:59:21
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/20 :  09:19:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bara inte "donation" ger förkörsrätt, tolkningsrätt eller att medlemmarna plötsligt anser sig ha mer rätt i forumreglerfrågor ("för jag har minsan betalat XX kronor till dom där nissarna").



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  10:26:09  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Pac,

Jag ser det lite som Dahlberg. En lite vinst garanterar forumets utveckling och ger möjlighet till att
få se mer läsvärda reportage. Dessutom kanske det kan bidra till fler träffar...

Vinsten kan ni moderatorer käka en extra god lunch för eller låta gå tillbaka till forumets framtida utveckling. Lite efter behov.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/20 :  12:29:24  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


10 -11 annonsörer ger väl runt 60000 lapp in.. Enkelt snabbt huvudräknat.Men kan inte bli så tossigt fel i alla fall.. Alla betalar väl samma antar jag så där är det enkel snabb huvudräkning som behövs ungefär.detta torde varenda Svensk klara av i huvudet..Så bra skolor har vi alla gått i gissar jag... Ett NORMALÅR kostar forumet runt 15000 i ren drift... Lite upp o lite ner..

Men är detta "lite upp" ända till kost av 60 lapp ungefär ett "onormalår" så föreligger nog lite fel i var man har servern... Skall det kosta så med ren drift så bör du byta serverplats omgående...



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:07:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det var väldans vad det var intressant med vår ekonomi Mayro. Tänk att du är så intresserad av ekonomi, det kunde man inte ana...

Nåväl, här kommer 2006, det mest ekonomiskt positiva året hitintills:

Intäkter: Vi hade 9 stycken annonsörer och dessa betalade 5.000:-/styck, samma avgift för alla. Det ger 45.000:- i intäkter.
Utgifter: Allt sammanräknat(Serverpark, extra backuper på siten och databasen i samband med mjukvaruuppgradering, förlängning och administrationsavgifter till nunames, Kostnader i samband med Arken, postgiroavgift, med mera, med mera...) så hamnade utgiftsidan på 40.000:-. Det gav ett överskott på nästan 5000:-. Det använde jag som sagt till att täcka en del av min hotellkostnad i Las Vegas.

Jag förstår att detta kanske är lite för löst i kanten för dig Mayro. Helst hade du väl velat se en deklaration med alla utgifterna snyggt specade. Jag har inte gjort deklarationen och sitter här och bläddrar igenom kvittohögen för att stilla ditt intresse. Vill du har mer exakta uppgifter än så här får du bli min revisor...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:42:14  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Revisor..hua hua..nej tack..

Tackar för infon.. Då finns inga mer missförstånd för någon kvar antar jag... Och hoppas nästa år ger mer utdelning eftersom det då inte ligger stora ändringar av server mm..så forumet får mer läsvärt raporterat från resor med hifin..

tack för du tog dig tid.

Mvh
Tobbe.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/02/20 :  21:29:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag har varit otydlig tidigare med det där att jag skjutit till pengar. Här är bakgrunden till resterande år:
- De åren jag sköt till pengar var slutet 2003 och 2004. Anledningen till att jag fick skjuta till pengar var min egen okunskap och att jag var helt inkapabel att bedömma vår dåvarande serverprovider. Det drog de nytta av och tog rejält betalt samtidigt som vi hade färre sponsorer/annonsörer.
- 2005 gick i princip jämnt ut, vi hade fler sponsorer/annonsörer men vi låg med dubbla serverparker i drygt ett halvår.
- 2006 är redovisat ovan.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000