HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilken DAC till Squeezebox?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/16 :  19:34:35  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
När man haft sin SB ett tag så har man ju (i alla fall jag)

1. Blivit mycket nöjd och imponerad
2. Sålt cd-spelaren
3. Börjat bli nyfiken på att koppla den till en DAC

SBn är helt klart en musikaliskt mycket njutbar liten grej men man börjar så smått fundera på om det inte hade varit ännu mer kul med lite mer dynamik t ex. Skulle vara kul att höra om det finns några här som kör med extern DAC till sin SB. Vilken kör ni med och vad tycker ni det blir för skillnad?

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/02/16 :  19:45:53  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Har hört den med Harmony Design DAC, allt låter mycket bättre.
Lutar själv åt en HD då man kan få välja på tre olika "ljudtyper".
Så här säger Stridbeck
"Man kan välja på tre varianter: Om jag inte vet vad kunden har för utrustning så blir det en mellanvariant: Bra driv och skärpa, men inte kristallklart. Har kunden väldigt fin kringutrustning så finns en kristallklar variant som kan bli lite påträngade i enklare system. I allra värsta fall så finns en riktigt mjuk och snäll variant, men denna rekomenderas egentligen inte eftersom den är lite tandlös och trist i finare system, samtidigt som den lägger en behaglig slöja över den hårdhet som brukar bli av enklare elektronik och högtalare."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/17 :  10:17:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det blir skillnad naturligtvis. SB har utrustats med en bra elektrisk digitalutgång just för att många i den grupp som driver på utvecklingen av SB inte nöjer sig med den ljudkvalitet som SB har. Det finns en del att hämta, tveklöst. Ljudkvaliten på SB motsvarar väl en cd-spelare i samma prisklass, inte mer.
Själv har jag kopplat den till min 90-talsanläggning som jag numera har i sovrummet.
Där är den ansluten till DA-omvandlaren Arcam Black-box 500, som lanserades i mitten av 90-talet och som då kostade c.a 10000 kr.
SB:s analogutgångar har ingen chans mot denna DA-omvandlare,och BB 500 har förmodligen inte mycket att säga till om i en jämförelse med en modern DA-omvandlare i samma prisklass eller lägre. Utvecklingen har helt klart gått framåt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2007/02/17 :  19:21:19  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Spelar med SB till en enkel Musical Fidelity X-24K och jajjemen det funkar och spelar musik. Men det spelar ju inte som min cd-spelare tyvärr. Detta gör mig nyfiken på era kombinationer

/Mattias
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/17 :  19:52:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har ägt 24K och den lät bättre än min BB500. När BB500 testades -97 i HifiWorld så tyckte skribenten att det var en av de bästa DA-omvandlare han hade hört. Häpp! Utvecklingen går framåt.
Vad har du för cd-spelare som du jämför med?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2007/02/17 :  21:54:23  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Lite som att jämföra äpplen och päron egentligen då man inte bara jämför dacen men cd'n är en Copland 289 och den vinner bla på definition i botten.

Ljudet via SB via X24 är ganska analogt, lågt ifrån hårt och så vilket är trevligt.

Kommentarerna gäller mitt system nu med prylarna med kablar och allt jag använder så de är inte universala

Det finns folk med Benchmark, var är ni? Era erfarenheter?

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2007/02/17 22:03:02
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/17 :  22:13:05  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Mattias, har du jämfört X24an med analogutgången på SBn någon gång?
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2007/02/17 :  22:44:49  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

boombox, nope. Signalsnörena är för korta för den uppställningen som det ser ut idag.

/Mattias
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/18 :  09:14:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
BB 500 är bättre än SB och X24 bättre än BB500.
Man vinner klart på en bättre DAC.

Jag använde en PSU till X24, förresten, det är nödvändigt för att få till ljudet på den DA-omvandlaren, den medföljande väggbulan duger inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/02/18 09:15:47
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:31:41  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Jag har testat SB med en Lavry DA10 samt Behringer DEQ2496(Bypas mode).Direkt analog ut har inte testats.

En separat 5VDC nätdel har ersatt den medföljande switchade nätadaptern.

Det är otroligt att den lille burken kan generera en såpass bra digitalsignal. Det jag jämfört med är en PD-S06 med XO3-klocka (LC Audio) och SB har ett följsammare, mindre kantigt ljud om uttrycket tillåts.
Däremot lite mer tryck i mellanbas och kontur neråt i Pioneeren. Varför det är så har jag ingen direkt teori om. Någon kanske kan fylla här

Mitt intryck av kombin Lavry DA10 direkt till slutsteg , kontra DEQ+Rörbuffert+konstantimpedanspot+Zapfilter till slutsteg:
Lavryn är "blankpolerad", detaljerad och utsträckt. Inte "mjuk" men skön att lyssna på.
DEQ mm med SB når inte ända fram (väldigt nära dock) när det gäller frånvaron av "digitalljud" men har annan fördel... ett analogt utgångssteg som ger kött/blod/tårar och kickar dig i mellangärdet på ett annat sätt. Färgat - ja, antagligen, men det skiter jag i.

Med DEQ så tilt:ar det över från Lavryns korrekta och blankpolerade ljud till en mer mörk klang (här vet jag att Zapfiltret gör en del) som passar mig bättre. Sedan är AKM-dac chippet i DEQ fortfarande bra!

All respekt för den lilla burken från Lavry, men passar det inte dina öron, ditt rum, din musikstil (stryk det som inte önskas), så är det som vanligt att summan av delarna är viktigare än något annat.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/18 :  14:40:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
En separat 5VDC nätdel har ersatt den medföljande switchade nätadaptern.



Var fick du tag i den?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:21:58  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Björn-Ola: Var fick du tag i den?

Prova att titta här, här finns 2 möjlighetter:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56497


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2007/02/18 :  17:36:41  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Jag kikade på cittroman:s schema i denna tråden. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57001
Enkel matning förstås och lite andra värden på ellytarna. Men med LM317.

Ett tips är att Bejoken i Malmö har utförsäljning på mindre kretskortstrafos.

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2007/02/19 :  13:13:27  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag skulle nog inte kunna leva utan min Benchmark DAC1!
Den är så bra!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/19 :  15:23:54  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
En MKT prisvärd DAC är diyclub.biz DAC-AH.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/22 :  00:15:15  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
http://www.musiikin.com/Trendspage-swe.htm

Denna Dac 2.5 verkar mycket intressant.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/22 :  00:24:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Snoop: Vad kostar den, det framgår inte av länken.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/22 :  07:36:01  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Jag tycker Citypulse DAC:en verkar intressant.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/22 :  09:56:58  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jag vet inte exakt men den ska inte vara så dyr har jag för mig.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/02/23 :  17:54:11  Show Profile Send ljud a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle nog inte kunna leva utan min Benchmark DAC1!
Den är så bra!
Du skulle inte kunna utveckla dig mer? En beskrivning och jämförelse mellan DAC 1 och SB3:s analoga utgångar, vad händer med en bra dac, helt enkelt?
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/23 :  18:36:45  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
deerhunt eller någon annan: Zapfilter, vad är det? Kan det kopplas direkt på SBn?

Har också samma fråga som ljud.

Edited by - boombox on 2007/02/23 18:37:59
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/02/23 :  18:58:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det är en analogdel som görs av LC Audio i danmark, kommer komplett med trafo. Antar att den går att sätta i SB om den får plats.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2007/02/24 :  09:04:16  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Det är som mayday skriver en analog förstärkarmodul, som består av trafo, shuntregulator och förstärkarkort.
Inget av dessa får plats i en SB3.

Det man kan tänka sig är att fimpa buffertsteget som sitter efter DAC:en i SB3 och plocka ut signal direkt från DAC till ett Zapfilter eller rörbuffert etc.

Måste säga efter att ha kopplat in de analoga utgångarna direkt från SB3 till slutstegen att det har också sina fördelar. I mitt fall hoppar jag då över en DAC och ett försteg (med lite ormbo:s varning...)

Bättre: Kontur i basen, punch!, dynamik!
Sämre: Upplösning i höga frekvenser, Svärta/djup.

Sedan kan man ju dra igång en lång diskussion om vad som är bättre eller sämre. Det förvånade mig ganska mkt var att basen fick sådan kraft (kan vara en impedansanpassning i mitt system som inte var 100% innan).

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2007/02/24 :  15:48:21  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Jag har själv tänkt att förstärka SB3:an med en dac. Tänkte först köpa mig en Harmony Design men det finns ju så många
att välja på under 10k. Bla. Ps Audio Digital link III som tydligen rosas i senaste Absolute sound.
Benchmarks är ju också ett alternativ men den känns lite dyr för mig, men alla säger ju att den är så bra så
man kanske skulle spara lite till.....

/F
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2007/02/24 :  16:42:24  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Jag fick min PS Audio Digital Link III i veckan och jag kan varmt rekomendera den. Den låter suveränt i min anläggning. Så här ser det ut hos mig:
Marantz DV6600 - Digital Link III - Opera Cyber 222 - Anthem MCA 3 - Dynaudio Contour 3.4

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2007/02/24 :  16:55:10  Show Profile Send Metal a Private Message  Reply
Kul att höra Dof, kanske ska ta hem den då på öppet köp och testa.

/F
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000