HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SACD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/04 :  17:12:40  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply

Vad är det absolut riktigaste mest oförfalskande sättet att avlyssna en SACD skiva på?

Spelaren har ju 5.1 utgång och hemmabiförstärkare har ofta en likadan ingång som kopplar förbi processorn om man vill--om jag nu fattat rätt...

Men inte är väl materialet på skivan sexkanaligt?

Om man är beredd att använda ett slutsteg för varje faktisk kanal--hur hör man då?

hälsn

stefan

Zory
Polen

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/04 :  21:32:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
DSD som används på SACD finns som både multikanal och Stereo.

Vid multikanal kan man plocka ut upp till 6 diskreta kanaler, detta görs normalt i spelaren. ( Vissa av de senaste AV-värstingarna har avkodning för DSD, men det är inte så vanligt).

Med dessa kan man ju göra vad man vill. DSD multikanal räknar normalt med lika högtalare och symmetrisk placering, har jag för mig. http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Audio_CD

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/05 :  10:32:58  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Brukar det inte handla om 4 kanaler när det är musik i flerkanal?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/06 :  13:17:20  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
jo, och det är just detta som gör att jag frågar!

Zory
Polen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/06 :  14:36:20  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
4 kanaler är väl ett gammalt 70-tals format?
Både SACD och DVD-A stödjer 5.1, att sedan inte alla inspelningar använder alla kanaler är en annan sak.

En skillnad mellan hembio och musik är dock att bakre högtalarna vid musiklyssning helst ska stå så attt lyssnaren sitter "i centrum" av en tänkt kvadrat där frontarna utgör de främre hörnen; dvs det bakre ljudfältet ska inte alls vara lika "diffust" som för hembio.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:41:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
4 kanaler är väl ett gammalt 70-tals format?
Som var på vinyl. Det fanns tre olika tekniker för att få ut fyra kanaler från vinyl. Det var CD-4, SQ och QS, varav det två senare inte var äkta fyrkanal utan kodade bakkanaler. När det gäller musik i 5.1, alltså tre kanaler fram och två kanaler bakom lyssnaren + 0.1 kanalen som är en separat baskanal.(Ursäkta att jag skriver så här men alla vet inte hur det fungerar.)Det finns vad jag vet bara två spelare där man kan plocka ut en SACD signal digitalt och det är dCS och EMM. Två mycket dyra spelare och jag vet inte säkert om man kan spela DVD-Audio på dom spelarna. Man måste sedan ha en separat D/A från någon av de här två tillverkarna, å då blir det ännu dyrare. Nu måste jag fråga, hur är det egentligen? Var det inte så att Pioneer och Denon hade något system HDMI eller något som gjorde att man kunde få ut signalen från en SACD och DVD-Audio. Knuten var bara den att man måste hålla sig till samma märke. När man som det är nu ska spela en SACD skiva måste man göra det analogt vilket bettyder att man inte kan fördröja signalen med tanke på lyssningsavståndet, som man kan när man tittar på film. Däremot kan man fortfarande nivåjustera varje kanal. Jag är inte säker på att man heller kan rumsekvalisera vid analog lyssning. Jag har själv en gammal AV förstärkare där man kan separera för och slutsteg vilket medger att man kan stoppa in en separat rumsequalizer mellan för och slutsteg. Jag tror att det vanliga idag på en AV-förstärkare är att om man separerar för och slutsteg. Då förlorar man slutsteget och man måste då ha ett separat slutateg....dumt. Jag tror att om man ska få ut det bästa ljudet ur 5.1 ska man se till att man har likvärdiga högtalare, helst golvare och två subbar med separat EQ till subben. Min erfarenhet är att det största problemet i lyssningen är just basen.... eller vad säger ni andra?
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:46:03  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
gcs: tusen tack för att du skriver så utförligt och klokt!

Så om jag nu vill få ut ljudet i 4 originalkanaler, har 4 likvärdiga högtalare drivna var för sig av ett slutsteg--vad och hur kopplar man då helst mellan SACD-spelaren och slutstegen???

Zory
Polen
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/03/08 :  10:45:18  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Eftersom ljudet inte finns i "4 originalkanaler" så kan du inte heller ta ut 4 originalkanaler, det var som sagt de gamla Quad-skivorna m.fl. som hade så. Nu är det 5.1, och det är få försteg/processorer som kan/vill omvandla det til 4.0. Ännu mindre kan du koppla direkt mellan spelaren och slutstegen och få med allt/rätt ljud.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:08:22  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Något som jag tycker är bra är att RCA Living Stereo släpper allt fler tre kanaliga SACD-skivor. Inspelningarna härrör från 50 och tidigt 60-tal innan det fanns några bandspelare med fler än tre kanaler. Det låter väldigt bra om tre kanaligt ljud.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000