HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Tre-kanals förstärkare/processor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/09 :  23:17:49  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Sitter i nuläget med en trekanals förstärkare/processor och en tvåkanals integrerad förstärkare, grejor som enligt min mening spelar mycket bättre än 20000-kronors surroundförstärkare/recievrar.

Det kommer en dag när nya pryttlar skall köpas och tvåkanalaren är redan bestämd, det blir en Onkyo 9755:a.
När det gäller en ny trekanalare lär det däremot bli lite knivigare.
Vet att det finns en Micromega för 12000:- men finns det fler än den att välja på?
Hoppas på lite tips om trekanalare/processorer som förhoppningsvis finns därute i hembiovärlden.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/10 :  00:17:50  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Varför inte tex en förförstärkare,med center-kanal och 2 stereosteg till resten...?
Både stereo och surround,en knapptryckning ifrån.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/10 :  01:32:29  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
quote:
Varför inte tex en förförstärkare,med center-kanal och 2 stereosteg till resten...?
Både stereo och surround,en knapptryckning ifrån.


Hm....vill inte ha för mycket pryttlar helt enkelt, förförstärkare med centerkanal - hur menar du där?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/10 :  03:58:28  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Min Av-Master har en högtalar-utgång - Centern.
Och utgångar (rca) för Front,Rear samt Sub,för anslutning av seperata steg.
Man kan programmera den och sånt och spara 28 olika inställningar,bland annat stereo,quad-stereo,stereo med center,fullt surround,enbart center med sub....Ja,det är inte alla men en del.

Fattar du...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/10 :  09:01:43  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Förstärker Av-Mastern centerkanalen?
Måste köpa en "massa" slutsteg till den och det vill jag helst inte.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/10 :  09:20:49  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Cyrus nya Av-Master skulle kunna vara intressant:
http://www.cyrusaudio.com/product.asp?ProductID=92&text=indetail

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/10 :  19:28:34  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
mm,jag vill ha den men den kostar oxå.....

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/11 :  12:16:05  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Varför en trekanals ?

Onkyon har en "Main in" funktion som gör att du kan använda vilken hembio förstärkare du vill som har preout för frontarna dvs du kan välja mellan tusentals hembio recievers.

Det kan ju tyckas dumt att köpa 5 kanaler när du bara tänker använda tre men det blir nog både billigare och bättre.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/11 :  13:00:07  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Är ju kanon att Onkyon har main-in, hade inte kollat det så tack för den infon.
Hittar jag inget vettigt alternativ till min Yamaha DSP-E800 så behåller jag den och handlar bara Onkyo 9755:an.

Varför skulle jag handla en reciever med en massa kanaler jag inte kommer att använda och som dessutom har sämre kraft, mät upp en sån med alla kanaler i drift så är de flesta rena skämtet.
En tre-kanalare är i mina ögon bara helt rätt helt enkelt, det ultimata skulle vara om det gick att uppgradera Yamaha`n men jag tror inte det är möjligt.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/11 :  18:52:37  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Det jag menar är att en tre-kanalare är en väldigt smal produkt som knappast har samma låga marginaler som massproducerade 5.1 recievers och därmed borde ha svårt att konkurrera i ljud per krona. Som du säger är 5.1 recieversarna ofta dåliga på att driva 5 kanaler men varför mäta på 5 samtidiga kanaler om du bara skall driva 3 ?

Gillar du Yamahan finns det ju ingen anledning att byta iofs.
Jag skulle nog vänta på produkter som klarar de nya surround formaten så man inte sitter där med sin bluray spelare om ett halvår och tvingas lyssna på vanlig sunk dolby digital med ny dyr utrustning.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/11 :  22:19:23  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Jag tror Yamaha`n ligger skyhögt i ljud per krona-kategorin, det är
lite det jag vill komma till, att en tre-kanalare är bättre/mer prisvärd/mer dynamisk än de flesta fem eller sju-kanalare.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000