HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 Forummjukvara och buggar
 Editering av trådar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/13 :  11:08:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Johan: Visst hinner man det om man nu sitter kvar framför datorn men i vissa fall gör man sitt inlägg och sen är det iväg på annat.

Zalve: Självklart, fast jag tycker ni gör rätt mycket extra jobb som det är...Om det skulle resultera i bättre trådar är det kanske värt extrajobbet att editera nån formel eller två ett fåtal gånger.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/13 :  11:27:37  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
eller så kan man ha alternativet att stryka över den felaktiga formeln och skriva dit den korrekta (om man skulle tillåta en sådan manöver med överstrykning)

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/13 :  11:29:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Personligen tror jag inte att det löser det egentliga problemet att ta bort möjligheten att ändra inlägg efter xx minuter. Ändringarna brukar som regel komma när det redan är för sent, dvs det är full storm i tråden, alternativt så kort efter att man skulle behöva ta bort möjligheten till ändringar helt.

Problemet är mest att trådarna blir obegripliga samt att vi får ha som regel att spara ner alla inlägg av bitsk karaktär, eller citera dem direkt i tråden när det behöver modereras.

Jag är medlem även på amerikanska audiokarma.org som ju också är ett hififorum, om än med lite annan huvudinriktning, och jag har aldrig varit med om att se den här typen av vilda trådar där som, tyvärr, förekommer här ibland. Visst kan det hetta till någon gång men inte alls på samma sätt. Behöver jag nämna att det inte finns någon begränsning på hur långt efteråt man kan ändra sitt inlägg? Jag ser inte kopplingen faktiskt.

Att ta bort möjligheten tycker jag är lite som att såga av benet för att man har ont i huvudet, även om det kanske löser huvudvärken eftersom det kommer göra mer ont där benet tidigare satt...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/13 :  11:44:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
fripps: Teknsikt sett skulle jag klassa det som en hel del svårare än att bara använda en tidsfrist. Men visst är det en möjlighet!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:27:52  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Ztenlund: Är med på att ändringar brukar komma när stormen redan har brutit ut. Det är detta som jag ser som huvudproblemet. Någon skriver något bitsk, folk går igång och sedan ändras ursprungsinlägget så att det blir fint istället. Helt plötsligt framstår det som att den som började sticka ut hakan helt plötsligt blir påhoppad och så är det istället synd om denna person när alla andra är elaka:-).

Vill inte påstå att min lösning är en global lösning, det finns forum där man inte har problem med det omogna beteende som jag anser är ett irritationsmoment här. Jag är också för att det skall kunna bli livliga diskussioner, det är ju dock inte en objektiv sanning vi sysslar med. Man skall kunna inta en hård ställning och konsekvent såga alla andras åsikt men då måste man också kunna ta mothuggen utan att ändra sin ursprungsinställning.

Tror att detta skulle uppmuntra fler att aktivt deltaga i trådarna och detta skulle ge ytterligare mer nyansering till ett redan förträfligt forum.

Jag vill inte såga av benet mot huvudvärken utan istället lägga en treo i ett glas vatten :-)

/Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:48:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
quote:
Man skall kunna inta en hård ställning och konsekvent såga alla andras åsikt men då måste man också kunna ta mothuggen utan att ändra sin ursprungsinställning.


Varför en hård ställning, och varför såga andras åsikter?
Inte konstigt att det blir "krig" med en sådan inställning.

quote:
Tror att detta skulle uppmuntra fler att aktivt deltaga i trådarna och detta skulle ge ytterligare mer nyansering till ett redan förträfligt forum.


Tror jag inte alls!
Däremot tror jag att fler skulle delta i fler trådar om INTE det vore så hårdförda diskussioner ibland.
Detta är väl inte en hobby på liv & död?
Kan man inte säga sin mening utan att bli hård i sin framföring av denna eller såga andras åskiter totalt är det nog något som är galen anser jag.

Däremot kan jag hålla med dig om att man ska tänka innan man skriver, så att editering inte behövs.




"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/02/13 :  12:56:40  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Fripps: Som EngelholmAudio säger skulle möjligheten att stryka över vald text men inget mer vara ganska knepig att införa. Det går men det skulle bli mycket trixande i bakgrunden och det är knappast värt det.
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:02:50  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
reeltoreel: Menar inte att det är rätt eller önskvärt ur min synvinkel att man skall inta en hård ställning och såga andra. Menar bara att man fortfarande har möjligheten om man har den läggningen (och vissa har den läggningen) att göra så men då måste man stå för sina inlägg och inte editera bort dom när det blåser hårt.

brewitz: såg det mer som ett kompromissförslag från min sida. Tänker man igenom sitt inlägg lite och använder inkubationstiden för att ändra så behöver man inte ha denna typ av funktion

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:13:00  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Ok! Då förstår jag vad du menar fripps, men jag håller fortfarande inte med dig.
Jag tror att en sådan "möjlighet" ytterligare skulle späda på en redan hård attityd.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:18:19  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Reeltoreel: Tror att vi menar ungefär samma. Med mjukvaran kan vi aldrig ändra grundproblemet, att någon vill ställa till liv. Den "möjligheten" finns redan, vill bara hitta ett sätt att begränsa skadan så att fokus hålls på en sund och intressant diskussion istället. Kan eventuellt innebära att man visar varandra lite mer respekt om man vet att man inte kan ändra saker.

MVH

F

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:48:03  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Ztenlund:

Men att det fungerar på annat forum säger ju inte så mycket om möjligheterna här? Om vi skall ändra roten till det onda så har vi - milt talat - en ganska lång vandring framför oss

Bättre kanske att införa en nyhet som garanterat kommer innebära ett förändrat beteende. VETSKAPEN att man inte kan sudda, fixa, ta tillbaka och strula ger förmodligen för alla ett förändrat beteende. De som inte behöver justera sitt beteende kommer att skriva än mer stringenta inlägg och de som är slarviga eller på "kanten" av vad som är tillåtet kommer trilla in på rätt sida. verkar vara en vinn - vinn situation i princip utan negativa biverkningar.

Att det skulle "inskränka" något alls förstår jag inte. Du har en idé eller en åsikt, svarar på ett inlägg, kollar att stavningen är rätt och om du är osäker kan du under någon halvtimme korrigera.

I situationen att det skulle pågå något "krig" kanske den halvtimmen räcker för att svalna ned, ge sig in och ta bort flames eller elakheter och kvar blir en smula mer moderat skrivning som kan accepteras. En chans till självcensur helt enkelt. (hotet om att texten skall stå permanent är här det som driver till rannsakan och i 2:a skedet kan ju moderatorerna lätt plocka de som inte ens efter möjligheternas halvtimme begriper att de är utanför vad som är tillåtet.)

Att det skulle vara en negativ faktor i de fall man "bara skall skriva ett inlägg och sedan iväg" är förmodligen också den självjusterande. Extra viktigt i de lägena alltså att se sig själv i situationen att inte KUNNA ändra. En extra koll innan man rusar. Eller avstå att lägga inlägget. På Buke kan man ibland läsa sådana inlägg som börjar med : osäker på om jag fattat rätt/tidsbrist - hinner inte kolla ordentligt, Sorry om detta blir fel, skall kolla noggrannare i kväll - måste rusa" etc etc och dessa inlägg "angrips" heller inte på samma sätt i de fall medlemmen har fått något om bakfoten. Ett annat sätt att hantera diskussionen som i sig är mer civiliserad !

Och det vore väl ibland inte helt fel...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:51:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Tycker att moderatorerna begränsar den skadan rätt bra faktiskt.
Att någon vill som du säger "ställa till det" är nog omöjligt att göra något åt.
Jag tror heller inte att någon på detta forumet går in med den mentaliteten, utan det
kommer så småning om i diskussionerna.
Humör å tempramente finns det nog i dom flesta av oss, andra mer å vissa mindre, det är väl dom med mer som syns å hörs mest.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/13 :  13:56:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag tilltalas av "lagt kort ligger-principen"!

Men ser nackdelarna för genuint goda inlägg, som oskyldigt kan innehålla sakfel som inte kan korrigeras. Så dumt, så dumt när folk läser felaktigheter, eventuellt lär sig dom och kanske inte ser inlägget 2 sidor längre fram/senare med "rättningen".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/13 :  14:40:55  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Engelholm: Om man kan lägga till ny text i ett lagt inlägg (efter den ursprungliga texten) men inte ta bort det man skrivet så har man möjlighet att "rätta" sig själv i samma inlägg utan att förändra historien. Skulle detta vara en lösning på ditt scenario?

Tror ni att respekten gentemot varandra skulle öka, vara oförändrad eller minska om man vet att man inte kan förändra historien i efterhand?

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/13 :  14:46:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
HiFiConsult:

Nu tycker jag inte riktigt att ditt resonemang går ihop. Först talar du om hur bra hästforumet, som har begränsningar i editfunktionen, fungar och sedan hävdar du att hur det fungerar på ett annat forum är särdeles relevant?

Min poäng är ju förvisso lite åt det hållet, dvs att jag tror inte att editfunktionen har särskilt mycket med det här att göra. Ändringarna i inläggen är ett symptom inte en orsak. De som skriver utan att tänka sig för kommer göra det i alla fall, editfunktion eller inte.

Vidare menar du att halvtimmen räcker för att lugna ner sig och ta bort olämpligheter. Då är vi ju där i alla fall, precis som jag sa, med att inlägg ändras ganska snabbt och någon kommer hinna "nappa" i alla fall.

Att ta bort eller ändra i editfunktionen tror inte jag kommer lösa det egentliga problemet.

(Tillägg: För övrigt så lär man få en hel del nackdelar om man inte kan ändra i inlägg efter viss tid. Tänk till exempel på första inlägget i en tråd när t ex frågeställningar behöver läggas till eller justeras.)

Edit: Lade till ordet i kursiv stil.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/13 :  14:46:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Skulle åtminstonde hjälpa till, om än att tydligheten och pedagogiken blir lidande.

Ang respekten är det svårt att sia nått med säkerhet. Folk som inte funkar tillsammans kommer fortfarande vara o-kompatibla trots editeringsbegränsningen på forat.

Men kan det hjälpa till till ökad eftertanke är det ju guld värt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/13 :  14:57:32  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Tror att man kan jämföra forum som finns i samma land eller samma geografiska område (ex skandinavien), kultur och värdegrunder är något sånär samma. Det var därför jag skrev att min lösning inte kan ses som en global lösning.

Håller med Ztenlund att vi inte tar bort "sjukdomen" utan vi behandlar "symptomen". Tror dock att vi kan vinna mycket om vi gör det vi kan för att ta bort "symptomen". Ursäkta för mina mycket tråkiga sjukdomsmetaforer, får dra lite sportmetaforer i nästa inlägg :-)

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:13:23  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Ztenlund:

Skriver du fel med vilje nu? (för att göra en poäng med edit-senare-funktion)

"Nu tycker jag inte riktigt att ditt resonemang går ihop. Först talar du om hur bra hästforumet, som har begränsningar i editfunktionen, fungar och sedan hävdar du att hur det fungerar på ett annat forum är särdeles relevant?"

Jag hävdade väl att detta INTE var så relevant?

Precis som fripps är jag inne på att ett forum på andra sidan världen inte nödvändigtvis behöver fungera som en bra jämförare. Men ett stort svenskt forum utan gnabb med edit-funktion fungerar bra.

Ingen verkar tro att man kan göra något år grundproblemet. det krävs för mycket psykiatriker för det...

men en beteendeändring fås genom edit-ändringen. Frågan är vad det "kostar"?

I min värld så skulle detta lösa det mesta, forumet skulle få mer "tyngd" och en smula mer eftertänksamhet.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:30:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
HiFiConsult:

Jag skriver ingalunda fel med vilje.
På förra sidan (1) skrev du följande:
quote:
Buke har i princip sedan start haft en halvtimma tror jag för editering. sedan är det kört. Det är också det mest seriösa forumet jag sett. En del av det kommer sig av att man inte kan gå och gömma sig i efterhand.

Detta måste väl ändå tolkas som att du gör en jämförelse och kommer fram till att det här med tidsbegränsad editfunktion är bra, eftersom det är så där och det forumet fungerar väl.

Sedan skriver du (på denna sida (2)):
quote:
Men att det fungerar på annat forum säger ju inte så mycket om möjligheterna här?

Detta som svar på att jag påpekar att det fungerar med obegränsad editfunktion på ett annat forum, just för att visa på att det nog inte är editfunktionen som är det centrala.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:41:45  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Ztenlund: Du har, enligt mig, helt rätt i att editfuntionen inte är det centrala men tror du inte att lösningen skulle kunna hjälpa till att ta bort mycket av symptomen?

Är inne på samma linje som Hificonsult, vi är nog inte byxade att fixa roten men kan nog komma en bra bit om vi tar bort möjligheten till missbruk.

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:55:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Ztenlund:

OK, då fattar jag. Med "där" menade jag "därborta" (annan kultur etc i jämförelse med svenskt hästforum/svenskt hififorum)

mvh

ps

utan editering fixade vi ju det snyggt

ds

.

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/13 :  16:03:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Fripps, det var uppenbarligen ett bra ämne att diskutera.

Jag tolkar det som att vi har tre förslag som står emot varandra.

1. Inför editeringslåsning efter rimlig tid(30-45 minuter)
2. Inför inte editeringslåsning utan jobba vidare som vi har det idag.
3. Inför tracking på alla trådar så att orginalinlägg sparas men inte visas.


Personligen känner jag att punkt tre enbart är en polisiär åtgärd och det känner jag starkt emot.

Det som då återstår är att testa editeringslåsning om det går att fixa till på ett enkelt sätt. Det kanske till och med går att ha det selektivt så att editeringslåsningen enbart gäller på vissa forum.

Brewitz, hur mycket jobb är det att få till en forumbestämd editeringslåsning med 30-45 minuters "fönster"



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/02/13 :  17:02:04  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Ny kolumn i databasen, lite kod, lite fel, lite mer kod, ta bort en rad, kanske lite test ................. två tre timmar.
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/13 :  17:41:10  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Pac: Ställer mig bakom förslag 1.Inför editeringslåsning efter rimlig tid(30-45 minuter)

/F

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2007/02/13 :  18:31:36  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Har följt tråden med intresse och anser att det kan testas med en förändring enligt fripps förslag.

Ställer mig bakom Pac:s alternativ 1.

mvh

geldis
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000