Author |
Topic |
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/02/07 : 15:18:15
|
Men vad i hela ***pip*** hur ***pip*** kan man göra så där med musik ?
Provade bara 4 spår men ändå ??? Du skämtar inte va ?
Dom där CD Mastering tomtarna borde beläggas med körförbud å det snaraste !
Ska man behöva skaffa en LP+highend ljudkort och "mastra" till squeezeboxen själv eller ? |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/07 : 17:15:31
|
Vilka testa du? För det finns speciellt två spår, Dillinger Escape Plan och Grotesque som är extra illa, IMO. Och va glad jag inte posta klippt från Bathory's Under the sign of the black mark |
Edited by - nin on 2007/02/07 17:17:15 |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/02/07 : 20:57:45
|
Jag testade dom två första på kollegans dator+mini stereo på jobbet tidigare.
Nu när jag kom hem testade jag allihop och skillnaderna är inte lika extrema här. CD versionen var riktigt riktigt illa på jobbet det blev en ren gröt av alltihop ! Det är lite bättre här hemma på "fin" stereon men LP versionerna låter ändå mycket bättre och låter inte som dom körs förbi klippning.
Nu är det kanske inte riktigt min musiksmak men CD versionerna blir ju helt klart jobbiga att lyssna på rätt fort.
Nä nu blev jag tvungen att trösta mig med en rejäl omgång rammstein, rena audiofil inspelningar jämfört med det där :)
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/07 : 23:50:39
|
Juppz, du har så rätt |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 07:32:37
|
Det var en bra övning du kom på Nin.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 15:10:29
|
Ja, mer kommer när jag köper en bättre pickup. Just nu så är min lite dåligt inställd, det är lite crossover överhörning nu |
|
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2007/02/16 : 15:36:24
|
Säkert en effekt av "the loudness race". Skivbolagen tävlar ju i princip i att göra cd som låter så högt som möjligt. Samtidigt komprimerar de signalen så att dynamiken ofta blir m.e.m. obefintlig.
Anledningen till att de gör detta är väl dels att lura folk ("högre låter bättre") och att ljudet anpassas till att avlyssnas på enklare utrustning i bullriga miljöer, som bilstereo och mp3-spelare + andra bärbara apparater.
Ingen nyhet direkt men fördjävligt ändå!
Att skillnaden skulle vara mindre på en bra stereo, som Peg säger, verkar dock motsägelsefullt. Dåliga skivor brukar lättare avslöjas på en bra anläggning. Dessutom är ju denna behandling av ljudet, som jag redan nämnt, anpassad för att låta bra i sämre uppspelningsutrustning. |
|
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2007/02/16 : 15:41:45
|
En annan sak med anknytning till detta: Motsvarande skillnader kan ofta(?) förekomma mellan äldre cd-utgåvor och nyare remastringar. Så tro inte att ordet remastrad automatiskt betyder bättre ljud. Det kan lika gärna betyda motsatsen
Men de flesta vet väl redan det här. Ursäkta om jag upprepar saker som redan sagts hundra gånger.
|
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/02/16 : 15:49:49
|
Som ett förtydligande så tror inte jag heller att "Att skillnaden skulle vara mindre på en bra stereo". Däremot var det så i det här fallet och det kan säkert förklaras med en för hög volym i uppspelningsprogramvaran eller klippande DAC eller liknande.
Det frustrerande är ju att den här behandlingen av ljudet sker ju ändå på radiostationerna och om det nu behövs i bullriga miljöer så borde komprimering ske i de miljöerna. |
|
|
|
Topic |
|