Author |
Topic |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 21:52:25
|
Blev inspirerad av tråden om -70tal och började att fundera på vad som hände för 30 år sen (musikmässigt då, det övriga är preskriberat ).
Album som firar 30 år i år (från wikipedia)
ABBA - The Album AC/DC - Let There Be Rock Aerosmith - Draw the Line Alice Cooper - Lace and Whiskey The Beach Boys - Love You Blondie - Plastic Letters Blue Öyster Cult - Spectres Bob Marley and the Wailers - Exodus David Bowie - Low David Bowie - "Heroes" Eric Clapton - Slowhand The Clash - The Clash (debut) Leonard Cohen - Death of a Ladies' Man' [[Elvis Costello] - My aim is true Electric Light Orchestra - Out of the Blue Artur Erikson - Låt solen skina Fleetwood Mac - Rumours Foreigner - Foreigner (debut) Art Garfunkel - Watermark (förstautgåven) Judas Priest - Sin After Sin Kiss - Alive II Kiss - Love Gun Kraftwerk - Trans-Europa Express Meat Loaf - Bat Out of Hell Ted Nugent - Cat Scratch Fever Pink Floyd - Animals Iggy Pop - The Idiot Iggy Pop - Lust for Life The Ramones - Rocket to Russia The Rolling Stones - Love You Live Rush - A Farewell to Kings Bob Seger - Night Moves Sex Pistols - Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols (debut) Paul Simon - Greatest Hits, Etc. Steve Miller Band - Book of Dreams Styx - The Grand Illusion Talking Heads - Talking Heads: 77 (debut) Television - Marquee Moon Thin Lizzy - Bad Reputation Monica Törnell - Bush Lady Magnus Uggla - Va ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt Dennis Wilson - Pacific Ocean Blue ZZ Top - The Best of ZZ Top
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 22:08:21
|
Det börjar märkas att åldern (min) börjar gå utför , även Dahlberg borde ha samma känningar .
70-talet var ju ganska omtumlande, egntligen.
Tidigt sjuttiotal var ju i gränsmarken till flower-power, i slutet var det disco-eran, vilken spännvidd.
Vad är det som har överlevt förutom Pink Floyd och PEPS..... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 00:53:57
|
Jag saknar ett album i 30-års listan:
Eagles - Hotel California.
Den släpptes - åtminstone i Sverige - fram på vårkanten '77. Det var en en riktigt efterhängsen skiva på studentfesterna det året...
/Jörgen G
PS Kollade upp det - Hotel California släpptes i Amerikas Förenta Stater 8 december 1976 /DS |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/01/28 01:03:10 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 02:22:42
|
Här kommer ett gäng till från samlingen. 1977 får väl sägas vara ett minst sagt hyggligt år? (Det blev visst några dubletter från första inlägget)
Al Di Meola: - Elegant gypsy Alice Cooper - The Alice Cooper show ?Live? Alphonso Johnson - Spellbound Angel - White hot Arthur Brown - Chisholm in my bosom Automatic Man: - Visitors Blondie - Plastic letters Birth Control - The best of Birth Control Café Jacques - Round the back The Clash - The Clash The Damned: - The Damned Dead Boys: - Young loud and snotty Earth quake - Leveled Emerson, Lake & Palmer - Works Volume 1 (2 LP set) Focus: - Ship of memories Jackboot: - Angel Jeff Beck with The Jan Hammer Group - Live Journey - Next Motörhead - Motörhead Paul Kossoff - Koss PFM - Jet lag Pink Floyd - Animals Santana - Moonflower Shivananda - Cross now Starz - Violation Talking Heads - 77 Television - Marquee Moon Triumph - Rock & roll machine
|
J. Ullberg |
Edited by - Buggsson on 2007/01/28 02:23:39 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 11:01:52
|
Ålder det är väl nått relativt
Tror att jag fick till listan över dom som fortfarande är aktiva.
AC/DC Aerosmith Alice Cooper The Beach Boys Blue Öyster Cult David Bowie Eric Clapton Leonard Cohen Elvis Costello Fleetwood Mac ? Judas Priest Kiss Meat Loaf Ted Nugent Pink Floyd The Rolling Stones Paul Simon Magnus Uggla ZZ Top
Jodå, 1977 var ett riktigt bra år |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 11:42:35
|
quote: AC/DC - Let There Be Rock Bob Marley and the Wailers - Exodus Eric Clapton - Slowhand The Clash - The Clash (debut) Elvis Costello - My aim is true Fleetwood Mac - Rumours Kiss - Love Gun The Ramones - Rocket to Russia Sex Pistols - Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols Talking Heads - Talking Heads: 77 (debut) Television - Marquee Moon Magnus Uggla - Va ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt
Ovanstående är några av de bästa skivorna som någonsin gjorts IMO! Uggla undantagen, men det är en bra och klassisk svensk skiva. Hyfsat skivår 1977! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 11:42:48
|
quote: Tror att jag fick till listan över dom som fortfarande är aktiva.
Rush, glöm inte dom |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/01/28 11:55:34 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 11:46:48
|
-77 var ett mellanår. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 14:36:56
|
Tänk att jag var 1 år gammal när Judas Priest släppte den skivan. Blondie, Magnus Uggla och Rob Halford är riktiga gamla tanter och farbröder! Eller bara på många års avstånd från den dagen då deras kroppar ploppade ut...
Jag undrar om det går att hitta foton på Mamma Uggla, Mamma Halford och Mamma ...Blondie. Jag ska göra ett försök. |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 10:03:56
|
Oj Oj Oj Jag får snart ta fram rulatorn. fast vår generatin lär väl sätta nitar och säkerhetsnålar på den. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 12:45:39
|
-77 och -87 var tråkiga år för mig. Punken kom och förstörde all spännande 70-talsmusik. Plötsligt var det inte inne att experimentera och ta musikaliska risker, det handlade bara om energi och attityd och noll i musikaliska idéer. Vilka punkgrupper minns vi idag egentligen, förutom Clash? Sex Pistols? Ett överhypat marknadsföringstrix.
Syntrocken i början på 80-talet tyckte jag var rätt spännande men det dog rätt snart. -87 gav jag upp och började lyssna på klassisk musik istället.
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 18:55:58
|
Ur samlingarna, ej tidigare noterat nämnda
Brand X - Marockan roll Kate Bush - the kick inside Colosseum 2 - electric savage Bo Hansson - El ahrairah Bob James - Heads (måste höras) Kansas - Point of know return Alan Parsons - I robot Supertramp - even in the quitest moments Johnny Guitar Watson - a real mother Frank Zappa - in new york
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 23:27:16
|
Björn-Ola, jag tycker du har alldeles för snäv syn på punken. Den innefattade ju så mkt mer och var mkt mer varierad än vad du ger den "credit" för. Personligen köper jag fortfarande punkskivor på grund av att det finns massor av dem som fortfarande håller, och jag blir glad av att lyssna på dessa enkla alster.
|
J. Ullberg |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2007/02/02 : 09:12:18
|
Okej, så är det säkert. Men den dödade allt jag gillade. |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2007/02/13 : 11:46:42
|
Trazan & Banarne - Sångtajm |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/02/13 : 15:01:10
|
Björn-ola har ju såklart helt fel. Punken är det viktigaste som hänt musiken senaste 30 åren. Otroligt mkt bra musik har kommit från den och framförallt, den har påverkar musik inom alla genre ENORMT. |
|
|
aplodon
Member
267 Posts |
Posted - 2007/02/16 : 15:01:13
|
Björn-Ola, varför så negativ? Jag håller med dig om punken, men det gjordes fortfarande mycket bra musik 1977. Själv har jag bara en skiva från listan i första inlägget. Men det finns mycket annat. Här är mina skivor från 1977:
Airlord - Clockwork Revenge Aksak Maboul - Onze dances pour combattre la migraine Coste Apetrea - Nyspolat Archaia - Archaia Artcane - Odyssee Atila - Reviure Jeff Beck - Jeff Beck With The Jan Hammer Group Live Brand X - Livestock Brand X - Moroccan Roll Bill Bruford - Feels Good To Me Camel - Rain Dances Caravan - Better by Far Carpe Diem - Cueille Le Jour Circus - Movin' On Stanley Clarke - Live 1976-1977 Clivage - Regina Astris Conventum - Ā l'Affût d'Un Complot Den za Den - Den za Den Al Di Meola: - Elegant gypsy Dice - The Four Riders Of The Apocalypse Dixie Dregs - Free Fall Egba - Live At Montmartre Eloy - Ocean Emerson, Lake & Palmer - Works Volume 1 England - Garden Shed Etron Fou Leloublan - Batelages Fermata - Huascaran Fermata - Piesen z hôl Peter Gabriel - Peter Gabriel [1] Gate - Live Gong - Gazeuse! Gotic - Escenes John Greaves & Peter Blegvad - Kew. Rhone. Guru Guru - Globetrotter Peter Hammill - Over Happy the Man - Happy the Man Iceberg - Sentiments Island - Pictures Jean-Luc Ponty - Enigmatic Ocean Jethro Tull - Songs From the Wood Kebnekaise - Elefanten Kornet - Fritt Fall M Efekt - Svitanie Metabolisme - Tempus Fugit Mona Lisa - Le petit violon de Mr Gregoire Pierrot Lunaire - Gudrun Pink Floyd - Animals Pekka Pohjola - Keesojen Lehto (The Mathematician's Air Display) Premiata Forneria Marconi (PFM) - Jet Lag Pulsar - Halloween Schtüng - Schtüng Shakti - A Handful Of Beauty Shylock - Gialorgues Toti Soler - Desdesig Supertramp - Even In The Quietest Moments... This Heat - Made Available Jukka Tolonen - A Passenger to Paramaribo Univers Zero - 1313 Van der Graaf Generator - The Quiet Zone/The Pleasure Dome Wasa Express - Wasa Express Weather Report - Heavy Weather
|
Edited by - aplodon on 2007/02/16 15:14:22 |
|
|
|
Topic |
|