Author |
Topic |
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 13:20:43
|
Ja det verkar mycket förvirrande. Jag skickar frågan till "högre ort" och ser vad jag får för svar.
Återkommer när jag vet mer.
|
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 16:02:20
|
Här kommer lite info från importören av Nordost, Ludwig:
"Tyr finns bara i en version. Det andra är ett missförstånd, pg a att man använder en enkel kabel till två kanaler när vi pratar om Tyr som tonarmskabel. Då får man hälften av ledarytan. Skärmen är en intern ledare per kanal i XLR-fallet, och extern skärm i RCA-fallet. Som jag förstått det finns bara en dimension på tonarmskabel för internt bruk i tonarmar. Det kan hända att en av tillverkarna valt att påföra en extern skärm. Det skulle kunna förklara utseendeskillnaden."
Men om det är tjockleken på själva monofilament-ledaren ni har jämfört så är det ju lite underligt. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 19:42:33
|
Det spelar ju egentligen ingen roll vad den heter, det är ju ändå naturligt att det inte är samma ledare som i varken signal-, högtalar- eller nätkablarna Som Daniel skrev, det är monofilamentdesignen man vill åt!
Men frågan är om det finns mer än en OEM-version?
Kolla här:
Detta är Kuzma Stogi Reference med Nordostkablage. Den ser väldigt Nordostig ut, så jag tror inte den är skärmad i efterhand av tonarmstillverkaren. Men den skulle förstås kunna vara det.
(ursäkta det dåliga skärpedjupet, jag tog bilderna snabbt nyss) |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 20:11:10
|
Nej det där är en Nordostkabel precis som den skall se ut. Vad Ludwig menade är om den externa kabeln är skärmad av tillverkaren. Så som Kuzma gör. VPI slutar ju i en termineringsbox. Frågan är om ledarna på Kuzma och VPI skiljer sig åt? Har ni jämfört dem mer vetenskapligt, typ mätt tjockleken?
Den där armen och pickupen känner man ju igen. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 22:37:57
|
Jag håller helt med Audionet, den SER annorlunda ut på VPI. Han har ju en fin kamera, så det kommer kanske ett foto...
quote: Har ni jämfört dem mer vetenskapligt, typ mätt tjockleken?
På Kuzma-armen har en ledare ganska exakt (mätt med skjutmått) 0.5mm diameter.
Edit:quote: Den där armen och pickupen känner man ju igen.
Så kul! Det kanske var härifrån: Lyra Skala
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2007/12/10 22:41:19 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 16:58:02
|
De är nog inte så olika i alla fall. Jag lägger upp två bilder, tyvärr har jag inget makro och närläget är inte tillräkligt, samt min kunskap som fotograf räcker inte till för det här projektet, förlåt.
|
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 21:14:29
|
quote: De är nog inte så olika i alla fall
Nä, men exakt samma vete tusan. Kanske.
quote: min kunskap som fotograf räcker inte till för det här projektet, förlåt.
Första bilden är ju som tagen ur HiFi+. Nästan. Snart.
|
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/04/11 : 12:50:35
|
Jag funderar på att byta anslutningskabel mellan tonarm och förstärkare. Blev lite nyfiken på True Colors, en brittisk tillverkare. Den är dessutom förhållandevis billig. Är det någon som vet om SME 5 pin och DIN är samma sak?
True Colours Industries 1.2m Viper Armlead SME to RCA or Balanced XLR Ref: TCI/VISME
We offer a FREE 4 day ( 96 hour ) cable burn in service using the Nordost Vidar machine with this cable
For the ultimate turntable armlead upgrade. Whether you have a budget arm or an SME V, TCI Viper will give big improvements over the supplied cable. Terminated with an SME 5 pin armplug and WBT Phono plugs to ensure maximum detail retrival." |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 20:19:12
|
Hyggelig lesing igjen i denne tråden, fikk også svar på spmét mitt ang VdH D 501 SilverHybrid, tror det var Audionet som i mars i fjor skrev noe om innspillingen av denne, takker ...
Har byttet elektronikk for noen måneder siden, og i den forbindelse kunne det være på sin plass å teste noen kabler da min kjære Cardas ikke trivdes 100% med den nye elektronikken og derav kom bl.a VdH D 501 på banen igjen, og det sparte jeg ca 5000,- på, disse pengene er hva en ny kabel jeg har hjemme på lån og hadde bestemt meg for å kjøpe, koster (t.o.m.halv pris) men så dukket tanken opp, kan jo bare prøve, heldigvis!!! .... Så nå blir det å anvende den orginale medflgende SME/VdH phonokabelen, passer jo bra dette da også internkablingen i armen er VdH, og jammen er ikke også internkablingen i min Meridian 588 også VdH, slikt liker jeg ...
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2008/07/23 20:24:50 |
|
|
silwerfeldt
Member
82 Posts |
Posted - 2009/03/19 : 09:41:26
|
Väcker lite liv i denna tråd... Jag har en VPI Scout med vanliga 9 armen (alltså inte signature med valhalla kablage...) och en ASR mini basis. Just nu använder kablar som jag hade sedan innan liggandes mellan vpi och ASR och sedan till min Arcam FMJ A38 förstärkare. Det är en audioquest kabel och en Harmonic truth kabel.
Efter att läst denna tråd och även kollat upp mer på nätet så beslutade jag att skicka efter en Furutech AG-12 som är en dedikerad tonarmskabel som man kan få med rca kopplingar. Den skall sitta mellan min VPI och ASR riaa. Sedan slog jag även till på en begagnad Valhalla kabel mellan riaa och min förstärkare.
Jag hade varit rikigt sugen på en TYR tonarmskabel men den är ca 3ggr så dyr som en Furutech kabel och den har fått fina recensioner, men som sagt den fick jag köpa utan att ha lyssnat alls på den. Fanns ingen förhandlare som har den inne i södra sverige. Fanns heller ingen som hade inne Nordost tonarmskablar. Är det någon som har Furutech AG-12 tonarms kabel? Eller har provat den?
Ni som har bytt ut er tonarnmskabel, alltså hela ända från PU:n, till Nordost Valhalla. Hur har ni terminerat dem på slutet? Har lött på en "vanlig" Valhalla från tonarmen och vidare till Riaa eller har ni använt den tunna Valhalla hela vägen?
På VPI:n kan man ju köpa lösa tonarmar och byta dessa på typ 10 sekunder... Tror ni man kan köpa en Signatur arm och sätta den på den vanliga "tonarmsfästet"?
|
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/07/04 : 21:08:10
|
Vad finns det för kablar för gamla armar med DIN-kontakt (270 grader?) i armbasen. Jag har en med hane och en med hona (Mørch och Grace). |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2012/11/01 : 16:53:25
|
Kimber TAK |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2020/04/03 : 20:56:33
|
Väcker liv i en gammal tråd med en undran om någon här har testat Ansuz Signalz A2 Tonarmskabel? |
Edited by - Håkan64 on 2020/04/03 20:56:50 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2020/04/04 : 10:44:02
|
Nope, på bruksspelarna använder jag Van Damme's Pro-Patch och på finspelarna en variant med Jorma-ledare.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Topic |
|