HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyltvättmaskiner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/01/28 :  13:15:41  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Ni som har vinyltvättmaskiner, vad har ni för erfarenheter?

Det finns ju några på svenska marknaden, Okki Nokki, VPI, Clearaudio, m.fl.


"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/01/28 :  13:55:02  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Kan inte leva utan min.
Jag har den enklaste Nitty Gritty som är helt manuell. Endast sugen är maskindriven. Fördelen är den blir kompakt och lätta att ställa undan. Gör man rent många skivor skulle jag vilja ha en motor som drar runt skivan under "damsugningen" så att man kan göra annat tex tvätta skivor under tiden.

Tvättar alla skivor med den, även nya. Det behövs.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/29 :  11:43:44  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
Hei..

Jeg anvender også en Nitty Gritty maskin, men jeg valgte den helautomatiske som behandler begge sidene samtidig.

Som rensevæske anvender jeg VPI konsentrat med destillertvann fra den lokale macken og en dråppe yes pr liter....

Samt nye innerpåser etter hver vask....

Legger ved en link av maskinen og noen andre tips...erfaringen er at dette er noen av de beste vinyl investeringene man har gjort...

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi2;action=display;num=1158584772

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/01/29 11:45:24
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/29 :  12:31:36  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Tror att denna fråga var uppe på grannforumet dvs Euphonia och där kan du nog hitta mycket om just Okki nokki. Har för mig att den blev omtalad på ett positivt sätt enda kritiken var ljudnivån.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/01/29 :  13:12:19  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Men hur är det egentligen? Vissa påstår att när man tvättar en skiva så börjar den knastra sen?
Är det en lögn eller hur ligger det till egentligen?

Eller är det kanske så att man måste tvätta en skiva varenda gång när man spelar den?
Mina skivor är i så utomordentligt gott skick att jag har inte ens funderat på att skaffa en tvättmaskin även om jag skulle ha råd ... Vilket jag inte har just nu!

Edited by - pick-me-up on 2007/01/29 13:13:24
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/01/29 :  20:05:37  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Det där med knaster efter tvätt, var när man inte hade tvättmaskin som suger rent skivan.
Om man handtvättar i kranvatten (med eller utan tillsatser) och låter skivan självtorka blir det ofta avlagringar kvar sedan vattnet dunstat.
pick-me-up,
akta dig för att testa att lyssna noga på någon av dina skivor i utomordentligt gott skick, tvätta den i en bra tvätt och lyssna igen, det kan påverka din ekonomi negativt.
Jag använder en VPI 17F med Svalanders koncentrat + Apotekets destillerade vatten och tycker inte att man behöver tvätta före varje spelning.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/01/30 :  00:40:22  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Ingen fara lennartj!

Min ekonomi tillåter inga större svävningar just nu ... Och mig veterligen finns det inte att köpa där jag bor, (Sundsvall).
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/30 :  21:19:19  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Okki Nokki är jättebra. Enda minus är som sagt att den väsnas som en dammsugare. Jag avskyr dammsugare, det är ett djävulens påfund
Men den suger ju rent också.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/01/30 :  21:49:15  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
iroise skrev:
quote:
Tror att denna fråga var uppe på grannforumet dvs Euphonia och där kan du nog hitta mycket om just Okki nokki. Har för mig att den blev omtalad på ett positivt sätt enda kritiken var ljudnivån.

Tråden på Euphonia är Okki Nokki..., ... Nu ska det tvättas skivor! - där även olika tvättvätskor jämförs.

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:23:39  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Är det vinylbutiken som är generalagent för VPI's tvättmaskiner lr?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:40:18  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
VPI + Vinylbutiken = Ja

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/01/31 :  02:04:05  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Skulle någon kunna spela in på datorn, vid ljudkortet, en snutt från en väldigt smutsig skiva och sen efter bra rengöring? Samma kanske med en ny skiva, så man kan få ett hum om hur mycket skillnad det är?
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/02/02 :  17:50:27  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag var hemma hos Wofgang på Creative Audio nu i veckan, och provtättade 2 skivor.
Jag hade med mig 2 beg. skivor jag köpt, den ena var väldigt smutsig, med mycket statisk elektricitet, knaster och en hel del repor, nålen hoppade också på ett par ställen.
Den andra skivan var inte speciellt repig, men med störande mycket knaster p.g.a. statisk elektricitet, knappt lyssningsbar.
Vi tvättade skivorna en gång på varje sida, sedan tog jag hem dom och lyssnade.
På den första skivan så hoppar inte nålen längre, och knastret har minskat markant.
På den andra skivan så har knastret minskat markant, nu går det att lyssna på den.
Det går säkert att förbättra ytterligere genom att tvätta en andra gång.

Fördelar med Okki Nokki:
Lätt att använda
Effektiv
Priset

Nackdelar med Okki Nokki:
Ljudnivån från Vacumsugen

Det finns tystare tvättar, och de som tvättar båda sidor samtidigt, men då är också priset 4-5 gånger högre.

Jag har beställt en Okki Nokki av Wolfgang idag, jag har insett att den är ett absolut "måste".

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/02/02 22:33:48
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/02/02 :  18:30:32  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Jag har en VPI 16.5, funkar mycket bra men är högljud, skrämmer skiten ur både mina katter och hunden. Vi importerar Hannl maskiner och dom är jätte tysta jämfört med alla andra. Högt på önskelistan.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/02/02 :  18:38:51  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Man får väl byta upp sig till en Hannl så småningom, men nu är det viktigaste att få skivorna rena, tvättning gör ju underverk.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/02/02 :  21:19:25  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Du kommer att bli nöjd Leif, grattis.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/02/02 :  21:30:22  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag vet, jag provade två skivor, och skilnaden var dramatisk, att jag inte insett detta tidigare, grämer mig en del.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/02/02 21:30:58
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/02 :  22:10:45  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Sent skola syndaren vakna.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/03 :  13:47:25  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
jag provade två skivor, och skilnaden var dramatisk, att jag inte insett detta tidigare, grämer mig en del.



Grattis med ny platevaskemaskin, jeg hadde også samme erfaring og opplevelse når det gikk opp for meg hvor mye en slik maskin betyr for vinylgleden...

Ett tips er å skifte innerpåsen på de skivene som tvettes, da holder de seg lengre..

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/02/10 :  16:27:53  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag hämtade min Okki Nokki hos Wolfgang igår, och det finns bara en sak jag ångrar, och det är att jag inte köpt den för flera år sedan.
Den gör underverk!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/10 :  17:34:37  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Nå, hur är det med ljudet då, står man ut?
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/02/10 :  17:54:48  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Vacumsugen låter som en dammsugare, men jag tvättar några skivor åt gången i köket, så jag tror inte att det kommer att innebära något problem för mig.
Resultatet efter tvätt gör att det inte är något problem att stå ut när man tvättar, man damsuger ju hemma och det får man ju också leva med.
Jag vet inte hur mycket tystare dom dyrare tvättarna är, men dom är väl knappast ljudlösa.
Det resultat jag fått vid skivtvätt, är långt bättre än väntat, jag har tvättat ett par skivor idag som haft så mycket knaster att dom knappt gått att lyssna på, nu är dom nästan knäpptysta.
Till sist kan sägas att jag använder Svalanders tvättvätska, koncentrat blandat med destillerat vatten från Apoteket.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/10 :  18:21:36  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Det blir nog en för mig med vad det lider. Jag har skivor med knäppande som inte är statiskt och som absolut inte syns dessutom är jag bra på att bedöma skivors kvalite så antagligen är jag i behov av en Okki.. ja ja får gratulera till ett bra köp!
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/10 :  19:58:04  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
Vacumsugen låter som en dammsugare, men jag tvättar några skivor åt gången i köket, så jag tror inte att det kommer att innebära något problem för mig.
Resultatet efter tvätt gör att det inte är något problem att stå ut när man tvättar, man damsuger ju hemma och det får man ju också leva med.
Jag vet inte hur mycket tystare dom dyrare tvättarna är, men dom är väl knappast ljudlösa.
Det resultat jag fått vid skivtvätt, är långt bättre än väntat, jag har tvättat ett par skivor idag som haft så mycket knaster att dom knappt gått att lyssna på, nu är dom nästan knäpptysta.
Till sist kan sägas att jag använder Svalanders tvättvätska, koncentrat blandat med destillerat vatten från Apoteket.



Hyggelig lesning, at du er fornöyd. Vil du strekke perioden mellom hver vask bör du investerer i nye innerpåser etter som du vasker...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/02/10 20:07:00
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/11 :  15:55:33  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Kan någon lägga upp några filer med otvättade skivor mot tvättade. Jag har länge velat ha en tvätt men hittar alltid andra saker att köpa. Men att få själv höra förbättringen skulle kunna få mig att köpa en snabbare.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/11 :  19:21:27  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
Kan någon lägga upp några filer med otvättade skivor mot tvättade. Jag har länge velat ha en tvätt men hittar alltid andra saker att köpa. Men att få själv höra förbättringen skulle kunna få mig att köpa en snabbare.



Bor du i nærheten av Gøteborg kan du ta med deg en av dine egne skiver du vet trengs å vaskes og komme innom på besøk en tur, jeg bor straks utenfor Gbg.....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000