HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny pickup: Denon DL-160
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/01/24 :  07:56:03  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Tänkte bara att om någon annan funderar som jag gjorde på att byta pickup så tänkte jag skriva lite om mina intryck vid byte från en enklare men bra MM-pickup. Jag är väl som många andra nybörjare på vinyl, jag har inte hört så många olika komponenter.

Denna pickup är alltså en högnivå MC, som kostar 1000kr hos Hifiklubben, vilket verkar vara det lägsta priset i världen på den pickupen! I USA kostar den $180 (riktpris) exempelvis.

Nåväl. Spelaren är en Planar 2, och ljudskillnaden var chockerande stor! Vinylen hade "liv" även tidigare, men nu kom detaljer och 3d-perspektiv fram på ett helt annat sätt utan tendens till mer sibilans än tidigare. Det känns som att jag med denna pickup kommit över den tröskel där det verkligen börjar låta bra.

Nackdelar då? Den är signifikant högre än min gamla pickup, c:a 2mm, vilket innebär att en VTA-justeringsbricka behövs. Jag köpte en Origin Live VTA-justeringsring från Ebay för 250:-. Dessutom var inte nålen helt parallell med pickupens sidor på någon av de två jag tittade på, vilket innebär att man inte kan dra nytta av pickupens snälla raka sidor, utan får justera den utifrån nålen.

Jag funderade på om man skulle köpa Denon DL-110, 160 eller 103, och av dessa så har 160 den finaste nålen, därför valde jag den. Dessutom innebär priset att om den skulle förstöras av oaktsamhet så är det inte en jättekatastrof. Rekommederas varmt! Grunnande Göteborgare är givetvis välkomna förbi på provlyssning om det skulle önskas.