HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Benz !! En MC Gold instalerad (bilder)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/12/30 :  13:55:04  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hej, nu börjar jag bli lite varm i vinylkläderna, efter ett inköp av en st RPM-5a för en månad sedan har ett flertal riiasteg provats fram och tillbaka. Det är alltid lite svårt att välja när grejjerna sedan ska samverka till ett sound man gillar. De RIIA jag provat har varit vincent, project phonobox II samt phonobox SE och Musikal fidelity LPx v3. Alla dessa har sina egenheter och förtjänster, en sak är dock säker ett riiasteg måste spela i alla fall några dygn innan de ska bedömmas. Alla stegen utvecklades till mycket bättre från lådan till efter två dygn påslagna. Efter en vecka lät de mycket bra.
Vincent är en trevlig apparat som maskar defekter och tyvär även detaljer och luft, dock är den varken tråkig eller jobbig att lyssna till.
Phonobox II låter rått och dynamisk till en början när den sedan suttit en vecka har råheten försvunnit kvar är ett nyktert och rent ljud, dynamiken sitter som en smäck, basen imponerar i kraft och mäktighet, det negativa är att statiska urladdningar och deffekter nästan lyfts fram i presentationen.
Phonobox SE klarar att separera ljudbilden och blottlägga detaljer och skikt på en helt annan nivå, den har ett lätt romantiskt ljud, knäpp och andra deffekter lyfts inte fram, de nästan döljs. Lite mörkare ljud än MF, måste även denna spelas en tid för att komma till sin rätt.
MF har något bättre perspektivegenskaper än PhonoboxSE men har ibland blivit för ljus hos mig, i övrigt ett imponerande bygge.

Min favorit hittils Phonobox SE, roligt och behagligt, dynamiskt och innerligt på en gång.

Nå? Tillbaka till huvudfrågan PU. Det är ju inget man lånar hem ett gäng och provar, man får helt enkelt gå på referenser.
Har blivit varnad för både det ena och andra, nåja smaken är som baken, skitsamma vilka tillverkare dessa är. De som flest personer gillat och haft minst negativt att berätta om är Benz.
Därför lutar det åt just det märket, har någon här erfarenheter av dessa tre, för och nackdelar. Spontant skulle jag vilja ta mig råd till en ACE men det verkar som om Silver eller gold är en mer rimligkombination med det jag har. I framtiden är jag inte främande för en ev uppgradering till en RPM9.1x eller RPM10 vem vet?
Vinyl är ju riktigt kul.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/01/21 15:09:49

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/12/30 :  15:10:42  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Jag har en Benz Micro Ace (high output) i min RPM 9. Jag är nöjd.
Fint och neutralt. jag saknar kanske lite "bett" ibland, men det kan vara så mycket annat i anläggningen som det beror på.

Jag har varit utan RIAA länge men nu fungerar det igen och jag ska exprimentera lite med inställningarna nu, får se om det ger nåt.

/

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/30 :  18:03:10  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag har Benz ACE low output sitter nöjd kan jag säga. detaljer timing och allt stämmer använder MF X-lps v2. Maskinen en rega p25

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/12/30 :  18:54:18  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vad är fördelar/nackdelar med high kontra low output.
ACE står högt på önskelistan men MC gold/silver känns mer motiverbart.
Fler åsikter?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/12/31 :  00:18:05  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
jag har aldrig jömnfört en low och high output av samma modell.
Valet blev så för att mitt RIAA satte begränsningen.

Skulle vara intressant om någon hade en jämförelse att dela med sig av

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/31 :  10:33:57  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Valet blev så för att mitt RIAA satte begränsningen.

Där har Du svaret - det beror mycket på phonostegets ingångskänslighet....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/10 :  13:07:29  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nu är en BenzMicro Gold bestäld. Vi får väl se vad den kan göra. Hursomhelst är jag helnöjd med min Pro-Ject Phonobox SE, så det blir kul att se vad en bättre PU kan tillföra.
Det är lite svårt att välja PU, alla är ju nöjda med de PU de har verkar det som.
Mina önskemål är: mer luft i toppen, fastare botten, mer tyngd, bättre utklingning. Det är klart blir dynamiken bättre än nu är det en bonus men den är redan riktigt bra. Det värsta tänkbara vore en enemisk, skrikig återgivning med fokus på perspektiv och detaljer.
Nu är det väntans tider.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/21 :  15:05:03  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Så var den här då.


Hur ser den ut? Jag blev possitivt överaskad, de bilder jag sett tycker jag att den inte ser så exklusiv ut på. Hur som helst känns den hur gedigen som helst. Riktigt läcker faktiskt




Två källor till väljud. En RPM5 samt en Krell KAV280cd.


Är jag nöjd då? Så in i h*****e nöjd. Visst hade jag väntat mig en viss skillnad, men så här pass stor, det är löjligt. AT95En som satt på lät närmast trasig i jämförelse och redan då var jag impad över hur mycket väljud det kom ur en vinyl rigg. Det är klart jag har inte så mycket att jämföra med, man är ju en vinylnovis sas.



Instalationen gick ytterst smärtfritt, tackvare PUns räta sidor och linjer. Jag fick till det perfekt med hjälp av en lånad vallytracktor eller vad det heter. Skivor vars innerspår tidigare varit behäftade med en betydande distortion (de skorrade rätt mycket) vilket jag trodde var normalt på just vissa skivors innerspår, var helt underbara nu. Inte ett knäpp eller knaster, rent och fylligt samtidigt torrt och detaljerat.


En klart lysande stjärna. Det finns säkert bättre men denna är riktigt rolig att lyssna till, funktionen är oklandrig, designen läcker, men allt har en baksida som tur är.


Jag ska skriva en recention på hårdvauresention-sidan och där beskriva hela vinyl riggen i helhet. Jag ska försöka ta det lugnt och sansat eftersom jag delvis saknar erfarenheter i vinylträsket.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/01/21 15:11:39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/21 :  16:04:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
AT95En som satt på lät närmast trasig i jämförelse och redan då var jag impad över hur mycket väljud det kom ur en vinyl rigg. Det är klart jag har inte så mycket att jämföra med, man är ju en vinylnovis sas.
Vet hur det känns - jag hade en söndrig PU och bytte till en finare (och en som var hel)!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/21 :  21:07:21  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
Snyggt oppsett du har....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/21 :  23:09:51  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tackar, tackar. Jag tror inte den gamla var sönder, men den kanske inte var så bra monterad på fabriken eller också klarade den inte av innerspåren på det sätt Benzen gör. Hursom helst tycker jag att denna PU passar min ide om vad jag ville ha. Det enda som gnager mig är att om denna är så här pass bra hur bra är då inte en ACE. Som tur är så måste man ju ändå byta om några år, då får man se vad man har råd med.
Men en röd ACE hade matchat inredningen mer

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/01/21 23:11:54
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/21 :  23:21:35  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
Adagio..

Det er en hyggelig vinyl vei du har begynt på, det vil vel nesten alltid være noe som err "bedre" rundt hjørnet, men det er vel viktig å nyte av reisen underveis også...

Selv hadde jeg samme pu som for noen år siden, og via en Benz Glider M2 til dagens som er denne:

http://www.needledoctor.com/Benz-Micro-LP-Ebony?sc=7&category=1103

Så, selv om en er meget fornøyd så vil alltid tankene om "kanskje den hadde vært bedre" slå en, men ofte vil det kanskje bare være en forandring og da kan det vel egentlig kvitte, imo.

Nyt hva man har så lenge, og kjøp deg heller en vinylvaskmaskin om det passer, det er en meget god vinyl investering ...

Grattis igjen med ny pu, og ett flott oppsett....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/01/21 23:25:00
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/21 :  23:57:35  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Verkligen en dröm att få prova en Ebony eller motsv. När det gäller vinyl tror jag på att man bör eftersträva balans hela systemet igenom. Dvs att alla delar ligger på en rimlig gemensam nivå, det brukar lira bäst ihop då. Om någon del "sticker" ut kan resultatet bli lite konstigt. Om man har en superPU hörs ju tex ett sämre/bulrigare lager mer osv.
Jag hade läst lite recentioner om denna PU på nätet, övervägande possitivt men en återkommande negativ sak var en viss slöhet samt färgning (viken färg vet jag inte). Slö tycker jag inte att den är men den fokuserar inte på detaljer direkt. Den ligger mellan korrekt, kul och lättlyssnat tycker jag, det är väl vad jag vill ha iaf.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/01/22 00:01:04
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/22 :  09:46:07  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
Adagio.

Jeg holder med i dine betraktninger rundt nivået på utstyret, ang LP så her den jo sin faste fan skare, den er nok ikke siste ord i oppløsning og detaljering, men det kompenserer den mer enn vel for, slik jeg også foretrekker det.

Legger ved en link til en tråd om LP, håper meg unnskyldt siden den er til ett annet forum. Noe interresant kan det kanskje finnes der...

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi2;action=display;num=1167650600

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/01/22 09:46:56
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/01/22 :  11:24:33  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Adiago; Välkommen till Benz-träsket!! Körde själv en ACE L men numera en Benz Ebony!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:27:47  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Benzträsket . Ett förtydligande bara, mina efterforskningarpå nätet var ang MC Gold inte LP, det var altså Golden som hade lite "slött" omdömme, därav undrar man ju hur bra en ACE är med tanke på hur nöjd jag är med min "slöis". Det vore kul att höra fler erfarenheter kring MC Gold, ACE mfl Benz.

om.s> Vad tyckte du om MCgold när du brukade den, och vilka skilnader utmärker sig mest när man förflyttar sig uppåt i Benzherarkin.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:14:09  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
quote:
om.s> Vad tyckte du om MCgold när du brukade den, och vilka skilnader utmärker sig mest när man förflyttar sig uppåt i Benzherarkin.



Det blir som en reise i hukommelsen dette.
Anvendte den på helt annet utstyr enn hva jeg har idag, da var det en Pro Ject Wood Classic og Accuphase E306V med ProAc Response 2.5 høyttalere, og det funket bra, veldig bra, siden byttet jeg opp til BM Glider M2 og det funket ikke så bra, den var for "tynn og slank" på alle parametre,kan ha vært noe med matchen her som ikke klaffet, men den ble etterhvert byttet mot en Grado Reference,The Reference MM og det funket bedre, så byttet man skivspelare og siden arm, og nå spiller den (LP) i en SME 10/SME V rigg og der er man hjemme igjen....

Men for pengene ca 2K? er det en meget godog behagelig pu, man vil selvsagt få mer av alt ettersom man beveger seg oppover i pu hierarkiet...

Men det kan ikke sies for ofte, det har med matchen å gjøre i slut endan....

Bor du i nærheten av Gbg så er du velkommen på en lytt Adagio, send meg bare en pm først...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/01/22 16:16:03
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:30:33  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nja, 2760kr för att vara exakt. Tack för inbjudan, det blir inte mycket resande just nu pga en relativt små barn.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000