HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vilken pickup ska jag välja?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:42:27  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message  Reply
Hej alla...

Brukar inte skriva mkt alls på detta forum, men är ofta här o läser.
Men nu är jag i uppgraderings-tankar och vill byta upp mig vad gäller vinyl-ljudet först o främst.

Här är min utrusting idag:
Pro-ject RPM 4 med original arm.
Grado Black pickup.
Vincent PHO-111 RIAA-box.
Thule IA60
Canton RC-L

Skulle nog vilja byta upp mig till en bättre pickup först o främst.
Och så småningom även byta RIAA-steget.
Vad har ni för förslag på pickup till min uppsättning?
Har ju hört en massa bra om Denon's DL-103R, men passar den min vinylspelare?

Är även sugen att byta kablarna jag har nu. Vad tror ni om Van Den Hul's D102 mk3?

Tacksam för alla svar...

www.scaar.net

Edited by - NikkiSixx on 2007/01/21 23:00:38

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:53:44  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Vilken prisklass samt vad har du för riaa steg?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2007/01/21 22:54:12
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:57:36  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message  Reply
Riaa't är Vincent PHO-111.
Med min uppsättning så misstänker jag att jag inte borde ha en pickup för 20.000:- , det skulle nog bli lite overkill. :)
Men kan tänka mig något i prisklasser UPP till Denon's DL-103R.

www.scaar.net
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2007/01/23 :  21:36:28  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message  Reply
...ingen med några bra tips? :/

www.scaar.net
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2007/01/23 :  21:58:38  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
Ortofon gör bra och billiga/prisvärda puppor - t ex Kontrapunktserien. Trivs allra bäst med Ortofons step up (T20), men gör inte bort sig utan. Inga upplösningsmonster, men ger en bra helhet.

En av de billigare Clearaudio MM skulle jag nog också lyssna på om du vill byta bort lite av "köttet" mot upplösning.

Den billigaste Lyran (Dorian?) är nog också intressant (har hört föregångaren, Lydian, och den är riktigt bra).

Denon 103'an tycker jag är torr och tråkig (lite överdrivet, men mina 2c)

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/01/23 :  22:20:25  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Antar att ett rek.pris 4800:- är på tok för mycket?
Om inte så skulle jag klart rekommendera dig Clearaudio Virtuoso wood!!!
En klar test vinnare i bla Stereophile.
http://stereophile.com/phonocartridges/737/
Han skrev som avslutning

Can I find at least one criticism of the Virtuoso Wood?

No. The performance of the Clearaudio Virtuoso Wood was so ear-opening that I recommend that anyone thinking of spending up to $2500 on a moving-coil cartridge consider buying the $750 Wood instead, and investing the money saved in better components elsewhere in the system.

Kör denna själv och är ruskigt nöjd.

Såg på Hifimagasinet.com någon som sålde en för 2400:- sök där!

Ha även i åtanke att om du skall köpa en bättre pickup så skall du nog även uppgradera dig på riaa fronten,Vincent är okej för pengarna,men ett riaa som matchar kvalitén på pickupen är som a och o.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2007/01/23 22:28:42
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/01/24 :  01:14:26  Show Profile Send yudansha a Private Message  Reply
Den svaga punkten är inte på långa vägar din PU utan RIAA-steget, om du nu enbart syftar till vinylriggen...
En motorstyrning skulle också göra susen typ Speed Box eller Speed Box SE.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/01/24 :  10:09:50  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag är mycket nöjd med min Denon DL-160 högnivå MC, enligt topicen bredvid. Jag har dock aldrig hört någon 103R, men jag skulle nog köpt en sådan och lagt eventuella fickbrännande pengar på ett bättre RIAA. IMHO, och så vidare. ;)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/24 :  16:18:20  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
En speedbox är ett must, nja inte ett måste men en duktig uppgradering av befintligt ljud. Själv köpte jag en speedboxII till min RPM5, då den billiga AT95E satt på, och förbättringen var slående. Ljudet förändras inte i klang men det blir bättre tajming, tydligare "pace" och kraft. För futtiga tusenlappen kan man inte få en större förbättring. Dessutom är det en förbättring som "hänger" med även om du byter PU. I PUfråga säger jag Benz MC Gold eller ACE men Benz är de enda jag lyssnat på förutom AT. Jag tycker MC gold har en blandning av egenskaper jag gillar. Ljudet är korrekt med en anstrykning till mjukheti toppen mellanreg är lagom fylligt med bra punch, basen är stram, djup och tight. Alla skivor kan avnjutas, det yttersta i luft, detaljer samt dynamik är inte sagt men detta gör att allt matrial kan spelas.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/01/24 :  16:25:03  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Har haft den vincentRIAAn några veckor, visst är den förlåtande men den är dålig på att blottlägga komplexa ljudbilder. Det låter fint men den reder inte ut komplexa partier och är dålig på att förmedla luft och detaljer. Det är en perfekt RIAA att börja med pga priset och att den inte är så kritisk vare sig i skivmatrial eller sammarbetspartners. Jag köpte min för att komma igång och kunna jämföra med andra RIIAsteg.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

NikkiSixx
Member

75 Posts

Posted - 2007/01/24 :  22:34:37  Show Profile Send NikkiSixx a Private Message  Reply
Tack för alla förslag, har beställt ett nytt(begagnat) RIAA-steg nu, så tar jag nålbytet efter det, tänkte jag.
Det blev ett Primare R20 riaa-steg.

www.scaar.net
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/01/24 :  22:34:38  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ortofon OM40. För ofärgat ljud och minimalt med wear. Denon DL103R verkar också bra om man gillar lite trevlig färgning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000