HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Lyckad överföring från vinyl till iPod
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2007/01/06 :  08:24:40  Show Profile Send Mupp a Private Message  Reply
Jag tänkte berätta lite om hur jag har lyckats överföra några vinylskivor till min iPod med utmärkt resultat.

Jag kopplar line-ingången på min Laptop till mitt Phonofix och spelat in en sida åt gången med 48 kHz/16 bit med programmet WavePad. Sen klipper jag isär låtarna manuellt i programmet. Jag importerar wav-filerna till iTunes och konverterar alltihop till Apple Lossless.

Döm om min förvåning när min iPod nano utan att klaga spelade dessa 48 kHz filer, och det lät bra dessutom

Det som är mest intressant är att karaktären av vinylskivan finns kvar även efter att den har digitaliserats. Det är väldigt bra snärt i ljudet, en rippad CD låter komprimerad i jämförelse. Ljudet är något ljusare och mer levande.

Jag tycker alltså att musik som jag har rippat från vinylen låter bättre än från CD. Varför köpa låtar för 9 kr/st från iTunes store när man kan köpa Lp skivor för 10 kr/st som låter bättre?

Varför blir det så? Kan det vara så att vinylen inför en färgning, eller bara det att all CD skivor är komprimerade vid mastringen.

Edited by - Mupp on 2007/01/14 19:19:05

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/01/16 :  00:28:32  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
quote:
ag tycker alltså att musik som jag har rippat från vinylen låter bättre än från CD. Varför köpa låtar för 9 kr/st från iTunes store när man kan köpa Lp skivor för 10 kr/st som låter bättre?


Vinyl låter alltid bättre även på en skeeten liten ipod

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/16 :  08:04:26  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
man köper för 9 kr/st för att man är lat

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/01/24 :  22:42:33  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Anledning varför det låter bättre beror på:

*Vinylen är bätrre mastrad än CDn.
*Din vinyl rig ger en färgning som du gillar.

Något av dessa, lr båda två ihop. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000