HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av CD-spelare - Hur stor roll spelar bits mm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/12 :  14:00:20  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Med anledning av att jag vill ha rör i försteget så ska det nuvarande försteget samt lite annant ut för att finansiera det nya inköpet. Däribland finns en gammal McIntosh MCD-7007 CD-spelare, en riktig raritet med dagens snabba digitala utveckling (eller?) med sin 16 bits D/A-omvandlare och 4x oversampling. Om mina källor stämmer betingade den här spelaren $2000 i USA då det begav sig.

Den andra kombatanten är lite nyare, en modifierad TEAC VRDS-10. Enligt vad jag luskat fram är det 20 bit i den här D/A-omvandlaren och möjligtvis 8x oversampling (?). Moddningarna står Harmony Design för med en ny nätdel, balanserat ut samt en ny klocka. Nypriset på den här pjäsen gick på 12-13000 kr tror jag, moddningen gick väl på några 1000-lappar till. CD-spelaren är gissningsvis från mitten eller slutet av 90-talet, någon som vet? Vill också tillägga att under en period användes denna som transport till en Musical Fidelity A3-24 (med 192 kHz upsampling) och när den försvann så var saknaden överraskande liten. Numer används den ensam i mitt fars system.

Den tredje kombatanten är den jag använder och som jag i förhand gissar på kommer spela ganska mycket bättre än övriga. En Sonic Frontiers Transport 1 samt en Processor 3 kopplat samman via SFs egna variant av I2S kallat I2Se (e står för "enhanced"). Har en Analog Devices (numer uppköpta av Wadia) 20-bits DAC och gissningsvis 8x oversampling. Den har även 4 st rör av typen Siemens CCa. Priset på dessa är en bit över övriga, $3000 för transporten och $7000 för DACen. Har jämfört den här mot en Reymio CDP-777 ($15000) hemma hos Ulf här på forumet och dessa två spelade väldigt lika. Reymion var lite tightare eller SFen lite öppnare beroende på vilken man gillade bäst (alla tre som var där då valde dock Reymion), men det bör även tilläggas att Reymion var kopplad med en Nordost Vishnu (?) medan SFen med en Silver Resolution. Ett gott betyg på SFn om man tittar på vad Reymion får för kritik.

Sista kombatanten ut är en Philips DVD 963SA som även kan lira SACD. Tyvärr är detta den enda någorlunda moderna spelaren. Det vore roligt med en modern CD-spelare istället. Nåväl, 24 bit och 192 kHz upsampling är det. Kostade väl 4500 kr för 2-3 år sedan. Används för närvarande som DVD-spelare men ljudet är kopplat via Coax RCA till SF-dacen.

Jag slänger även upp en topic och ser om någon har lust att komma förbi imorgon mitt på dagen med en nyare CD-spelare...

Lite bilder på dem också:







Övriga systemet består av ett McIntosh C35 försteg (på väg ut, se annons på hifimagasinet.com), ett McIntosh MC2500 slutsteg samt ett par McIntosh XRT22 högtalare.

Så vad tror ni? Hur viktiga kommer Bits och upsampling vara i den här uppsättningen? Vilka låter bäst?

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/12 :  14:07:51  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Glömde att det även finns en Rotel RCD-970BX som ska dammas av också. Den vet jag nästan inget om, bild kommer...

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/01/12 :  14:50:21  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag tror inte att bitarna hade någon avgörande betydelse, snarare tvärtom. Det har på senaste tiden kommit fram en del cd spelare med 16 bitars DA omvandlare som fått lysande recensioner och kritik för sin homogenitet och timing.

Jag tror att rankingen slutar såhär: (mina gissade motiveringar inom parentes)

4.TEAC VRDS 10. (välbyggd men har aldrig motsvarat förväntningarna ljudmässigt)

3. Philips (Trevlig, inget att irritera sig över men i jämförelse med dom bästa fattas en del)

2. McIntosh (Hänger fortfarande med ganska bra men saknar lite luft och detaljer)

1. Sonic Frontier (bäst i test i detta sällskap)

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/12 :  22:09:29  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ang Rotel RCD-970BX, det är en mycket trevlig spelare med Philips-mekanik. (CD-9 kan de heta så?) Dessutom har den ringkärne-trafo i äkta Rotel-stil.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/12 :  22:58:16  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Mekaniken i Roteln är CDM-9, vilket nog var det du menade. Det var därför den införskaffades, låga timmar och samma mekanism som Macen. CDM-9orna tillverkas inte längre men jag tror man kan få tag på rena mekanismer ändå, det visste jag dock inte när jag köpte Roteln som en framtida reservdelsmaskin till MCD7007an

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/12 :  23:00:32  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Kul att någon gissar i alla fall, hur tror du Roteln presterar då Akkelis Audio? Bättre eller sämre än TEACen? eller kanske än bättre?

Kom igen nu, ge lite fler gissningar... Inget att vara rädd för

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?

Edited by - Skurt on 2007/01/12 23:01:02
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/01/12 :  23:07:38  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag tror Roteln är bättre än både TEAC och Philips så en hedrande 3:e plats är väl att vänta där.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/13 :  01:15:08  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det är väldigt olika karaktär på maskinerna.

Rotelen har jag ägt och den är väldigt "allround", dock är det väl snart 10 år sedan jag hade den, så minnet kan svika lite. (Köpte det första exemplaret i Sverige ) Den är musikalisk så den passar nog till det mesta.

Teac har jag haft en transport, kommer inte ihåg vad den hette, men den har exakt samma chassi som den på bilden fast med svart släde istället. Typiskt för Teac-transporten jag hade (körde genom en gammal Meridian 203 DAC) är att den är otroligt tight, vilket kan passa rytmiskt krävande musik t ex hårdrock.

Övriga maskiner har jag ingen erfarenhet av men rankingen kan bero på både musikval samt preferenser.

Som vanligt alltså

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/13 01:19:21
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/13 :  16:36:59  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Testet är genomfört, men jag väntar med kommentarer till imorgon. Jag hinner inte ikväll. Om Huzze vill tjuvstarta med sina intryck så är han varmt välkommen, jag kan fylla på imorgon... Stay tuned

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/13 :  20:00:40  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag får tacka Skurt för en mycket trevlig lyssningssession.
För att inte "bara" ha fem CD-spelare att jämföra med tog jag enligt önskemål med mig min NAD C542 http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/CD-spelare/NAD_C542_CD-spelare_NADgraa.htm

Innan jag avslöjar allt för mycket detaljer om CD-testet, vill jag nämna den imponerande amerikanska fullblodsriggen. Något annat sätt finns det inte att beskriva det på.

Ljudets karaktär är amerikansk, i mina öron lite svulstig, eller fet, men det finns massor av attack, dynamik och tajming. Tack vare denna sammankomst får jag omvärdera min åsikt om det amerikanska ljudet. Nog för att jag ändå tyckte att ljudet är lite svulstigare, men det är INTE på bekostnad av något annat. Det kan även vara så att det ljud jag "lärt" mig att tycka om är det som gäller i lägenhet, snabbt, tight och kanske lite torrt. Helt klart är det dock att det är en fråga om tycke och smak, men återigen, inget saknades, diskanten är luftig och inte hård någonstans, mellanregistret öppet och tydligt, basen har jag redan nämnt. Som uppställningen är med högtalarna så finns det lite problem med rummet (högtalarna är stora), men även högtalarnas uppbyggnad kräver mycket med placeringen, se http://www.roger-russell.com/xrt22pg.htm så förstår ni varför, det går att laborera mycket och det krävs nog många justeringar för att få till önskat fokus etc.

Stora högtalare i all ära, men utan motor att hålla i så blir det inte bra, därför är slutsteget här a och o, se http://www.roger-russell.com/amplif2.htm#mc2500 2x500W
Amerikanska högtalare kräva amerikanska muskler!!!

Nåväl, min listning kommer nu, motiveringar fylls på allteftersom i tråden.

Odelat sist:
Philips
Upplevdes som tråkigast och livlös

Kamp om fjärdeplats:
Rotel vs Teac
Rotel var lite mer musikalisk, men Teac hade mer driv på bekostnad av helheten.

Kamp om andraplats:
NAD vs McIntosh
Vid första lyssningen tyckte jag att NAD lät bättre (eller så önskade jag det ), men sen byttes låtmaterialet ut och då vägde vågen över till McIntosh (). Skillnaderna tyckte jag här var hårfina.

Second to none:
Sonic Frontier
Inte oväntat, här finns allt

Slutligen spelades lite vinyl och då trillar alla CD-spelarna ner en placering. Inte ens Sonic Frontier har mycket att hämta här. Nu är det musik. Själv gav jag upp vinyl för länge sedan av ekonomiska skäl (prioriterade bort det helt enkelt) men så här bra vinyl har jag aldrig hört. Nu försvann svulstigheten (kan även ha varit låtmaterialet), men där låter jag Skurt berätta mer om vinylriggen och vad som spelades.

Tyvärr (YES!!!, jag har något att skylla på ) så sov jag bara två timmar natten till idag, varför min koncentration kanske inte var på topp (NEJ, jag var inte bakis, dricker inte alkohol).

Som sagt mer kommentarer får Skurt komma med som är inlyssnad på sin anläggning och rummet.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/13 20:21:01
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/01/13 :  20:15:31  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tack för ett kul test - bekräftar bara vad jag alltid sagt, bra kvalitet lönar sig och står sig bra genom åren - och nya billiga plastlådor med massa reklam och specar rår oftast inte på äldre kvalitetsprylar...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/13 :  21:13:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Som tidigare ägare till Philipsen så har jag ansett den som ganska OK, iofs. när den byttes ut mot DV7600 var det rejäl klasskillnad redan där, just på att det blev skojogare att lyssna. Undrar gentligen om ni körde Philipsen "ren" eller med up-sampling? Jag upplevde upsampling som lite imponator, dvs. den blev lite ljusare ( förstås renare) men egentligen hände inte såå mycket, blev mer klinisk. ( vill inte använda livlös men det kan ju vara en bra begrepp) Nu ska väl inte sistaplatsen heller ges så mycket utrymme, men som sagt visst egenintresse finns ju.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/13 :  21:34:07  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vi diskuterade faktiskt det faktum att Philipsen lovordats så mycket i Hifi-pressen, men inte nådde ända fram här. Kan någon komponent behöva bytas inuti? Jag vet inte i vilket läge Skurt spelade Philipsen (kände inte till denna möjlighet ens ).

Kan dock nämna att NAD fick spela med lakritssnören. Skurt får även här (om han vill och orkar) redogöra för vilka kablar respektive spelare hade. Ja, vi vet att det kan ha påverkat resultatet, men i så fall skulle alla fått kopplas in med lakritssnöre, alternativt kopplats om, och för snabba jämförelser var det inte ett alternativ.

Slutligen spelade vi NAD via en anti-RIAA och sen in McIntosh RIAAn, mest på skoj, men det är ändå förvånande att denna passiva lilla dosa inte försämrade ljudet på NAD och enligt Skurt kan förbättra ljudet på sämre CD-spelare!!! Kul pryl i vilket fall som helst!

Tänk nu på att testet spänner över produkter i helt olika prisklasser samt tidsåldrar. Kanske vi kan hjälpas åt med fakta:

Sonic Frontiers
1998-2002 / USD 10.000

McIntosh
1988-1994 / USD 2.000

NAD
200?-2006 / 4.000:-

Rotel
1995?-199? / 5.500:-

Teac
1995? / 13.000:-?

Philips
2002 / 6.000 -> 2004 / 4.000

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/14 22:18:28
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/14 :  18:41:51  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Ja, då fyller jag väl på lite då. Varning för långt inlägg Först får jag tacka Huzze för att han kom och orkade ta med sig sin CD. Det är alltid bra med second opinions och NADen var nog en bättre representant för den "nya tekniken"

Angående anläggningen så måste jag säga att jag är riktigt nöjd med ljudet med tanke på förutsättningarna i rummet. De här högtalarna tillverkades ju inte för att spela på små ytor direkt Från vänster kanals ytterkant till höger är det ca 4 meter (bredd på varje kanal är ca 1,5m) med gott om utrymme på sidorna, däremot är det endast ca 3,5-4 meter till motstående vägg vilket gör att man antingen hamnar väldigt nära högtalarana eller nära bakre väggen och därmed får kraftiga reflektioner i bas- och mellanområdena. Den bästa lösningen jag hittat hittills är att bunkra upp rejält med soffkuddar som dämpar bort det mesta när man sitter ca hakvmetern från väg. Men jag har fortfarande problem med reflektioner från de lägsta frekvenserna, gissningvis under 30 Hz.

Kan också nämna något om bakgrunden till detta spontana test. Jag har alltid ställt mig kritiskt till att så mycket av väljud från CD-skivor skulle ligga i Bits och Upsampling, dock har jag ändå trott att det legat en del i det. Men att steget från 20 Bit till 24 Bit var mindre än 16 till 20 och att upsampling kan kompensera för mycket jitter i signalen, men att en bra transport med lite jitter ändå är betydligt bättre. Anledningen till att det här testet blev av var att jag hade en intressant på försteget hemma igår som ville ta sig en titt på det. Så dagen innan tänkte jag att jag skulle damma av lite och tänkte att när jag ändå var igång så kunde jag ju flytta upp MCD7007an till toppen och koppla in den. Ska också säga att jag aldrig riktigt har lyssnat på Macen seriöst och gett den en riktig chans. Detta då den till en början hade en trasig transformator och då det dröjde innan jag fick en ny från USA och byta ut den gamla, så hann jag köpa SF-kombon (Macen hade ju trots allt bara 16-bit ). Så när jag satte på den blev jag överraskad av hur bra den faktiskt lät. På kul jämförde jag med Philipsen (används endast som DVD med ljudet kopplat digitalt till SF-DACen, så därför har jag aldrig riktigt lyssnat på denna heller) och tappade nästa hakan över hur dåligt den lät! Den har ju fått riktigt bra betyg när den kom... Så plockade ur TEACen ur min fars anläggning och kunde konstatera att Macen även spöade denna och Philipsen fortfarande presterade långt under förväntan. Upptäckte lite senare att den spelade utan Upsampling och sånt, när den sattes på blev det lite bättre i mina öron. Framför allt blev väl diskanten lite bättre, som nämnts tidigare så hände inte så mycket på övriga områden. Så bakgrunden till det här testet är förvåningen över hur bra Macen lät och hur dåligt Philipsen lät

Angående lite olika förutsättningar. När Huzze var här så var Macen kopplad med Acoustic Zen-kablar, resten av apparaterna med High End kablar från Clas Ohlson Även högtalarkablarna är från Clas Ohlson, närmre bestämt High End a lá Mayro Jag har haft Zen-kabeln inkopplad i Roteln och TEACen också när jag jämfört på egen hand, NADen hörde vi dock som sagt bara med lakritssnören. Skillnaderna med och utan Zen-kabeln är inte särkskilt stora, de påverkade inte mina övergripande intryck av de olika spelarna. Dock får man väl säga att NADen kanske inte blev optimalt representerad. Dock tror jag inte Zen-kabeln hade gett mig det jag saknade i NADen. Ska också säga att testandet i huvudsak har bestått av A/B-jämförelser med framför allt Katie Melua - Piece by piece då jag har två orginalskivor av denna. Även EST - Viaticum samt Norah Jones - Come away with me då jag hade brända kopior av dem tillgängliga. Men jag har även lyssnat runt lite allmänt på de olika spelarna och diverse musik (dock inte så mycket med NADen). När Huzze var här var det nästan enbart A/B med Melua som användes.

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/14 :  18:51:28  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Så över till intrycken då. Presenteras från sämst till bäst i min mening och med lite kommentarer om varför...

Philips DVD-963SA
Denna spelare uppfyller verkligen alla fördomar om CDn. Kall, metallisk och oengagerad. Den spelar i princip bara diskant och ljudet blir i mina öron bara platt och skrikig. I min mening brukar detta vara den skillnad man hör först i spelare i olika prisklasser (grovt draget). Ju billigare spelare desto mer framträdande är diskanten, de saknar ofta bas, mellanregister och mellanbas som ger musiken ett driv, kropp, fyllighet eller vad mans ska kalla det - gör musiken mer levande. I mina öron är dock inte diskanten heller så imponerande i förhållande till någon av de andra spelarna, mest lik Roteln men vassare, sämre separation och mer metallisk... Begrepp som livlös och klinisk tycker jag träffar ganska mitt i prick. Som sagt är frågan om det är något fel på min enhet. Den fick en ny laser på garantin av förre ägaren och den är riktigt kinkig vad gäller skivor (tycks inte läsa brända skivor överhuvudtaget). Om Philipsen låter så här så förstår jag inte varför den fått så bra kritik, den är rejält utmanövrerad av övriga spelare och det på samtliga områden.

Rotel RCD-970BX
Lite av dött lopp tror jag mellan TEACen och Roteln, dock svårt att säga vilken som kommer först då den enes fördel är den andres nackdel så att säga... Men om man utgår från Philipsen så har Roteln ett bättre driv och bättre diskant. Jag saknar dock fortfarande en del av det jag talat om ovan i driv och kropp.

TEAC VRDS-10
Den här spelaren har mer driv och kropp, men kanske lite för mycket. Det är ganska dålig upplösning i bas och mellan som kan bidra till det intrycket. Sen har vi diskanten som är den riktiga akilleshälen i mitt tycke. Den låter konstigt, dämpad på nåt sätt. Dålig separation och saknar dynamik. Frågan är hur bra den där moddningen var, eller så är kanske inte TEACen är bättre än så här (ungefär samtida med Roteln och till drygt dubbla priset så förväntar jag mig mer). Föredrar dock TEACens diskant framför Philipsens, hellre för lite än för mycket när det gäller diskant i mitt tycke (andra kanske inte delar den uppfattningen...). Men TEACen används tror jag oftare som transport och VRDS-mekanismen tycks det ju inte vara något fel på med tanke på Wadias framgångar med den mekanismen.

NAD C542
TEACen har fortfarande i mitt tycke lite mer driv än NADen. NADen har dock betydligt trevligare diskant och övre mellan vilket gör att den inte riktigt hotas av TEACen. Jag saknar fortfarande driv och kropp, men diskantens fina separation, upplösning och luftighet distraherar en - i alla fall så länge Katie Melua spelas. Jag tror det var till NADens fördel att vi spelade så mycket Melua, bortsett från SFen så tycker jag att hon lät trevligast på NADen. I en A/B jämförelse med Macen så lät hennes röst vackrare på NADen samt var mer framträdande i förhållande till kompet. I efterhand hade det varit kul att höra EST på NADen och TEACen. Man får lov att säga att den här spelaren imponerar för sitt pris på 4000 kr, det är bara att gratulera Huzze till ett lyckat köp!

McIntosh MCD7007
Skulle vilja säga att jag inte saknar något när jag hör den här spelaren. I förhållande till SF-combon så gör Macen allting rätt - bara det att SFen gör allt bättre. Jag saknar inget i toppen heller egentligen. Som sagt lät Melua bättre på NADen, men inte för att Macen är dålig i toppen utan för att NADen gjorde det riktigt bra eller att Melua passade NADen. Säkert även en karaktärsskillnad, McIntosh är inte kända för sin otroliga upplösning . Då EST sedan spelades så kunde man konstatera att Macen hade en del som inte NADen hade, det jag nämnt tidigiare om kropp, driv och liv blev mer framträdande. Tycke även att symbalerna på EST-skivan på NADen lät lite instängda i förhållande till Macen, lite mer skimmer på Macen. Detta trots att NADen fick orginalskivan och Macen den brända kopian, å andra sidan så var Macen kopplad med Zen-kabeln och NADen med lakritssnören så vem vet vad som gav vad... Kort och gott så tycker jag Macen tycks hålla riktigt bra än idag. Skulle gärna göra längre utvärdering på den här spelaren i förhållande till moderna spelare i samma priskategori, tror den står sig bra faktiskt...

Sonic Frontiers T1 + P3
Spelar i en helt annan kategori. Finns en rad spelare i kategorin mellan $2000-$10000 så att skillnaderna är stora är kanske ingen överraskning. Det är i alla fall en mycket trevlig spelare med rörkaraktär, framför allt i mellanregistret. Har inga egentliga svagheter i mitt tycke. Mycket nöjd med denna och kommer inte byta ut den om man inte gör radikala framsteg på CD-fronten...

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/01/14 :  19:10:37  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Lite övrig info också. SF-transporten kostade $3000 men är äldre än DACen som 1998 kostade $7000. P3an såldes egentligen tillsamans med T3an som även den betingade ett pris på $7000. T1an kunde dock modifieras med en I2Se utgång för en mindre summa vilket gav i princip samma resultat som T3 gav men till ett betydligt lägre pris. Enligt uppgift så är det med I2Se ingången den ska användas. Kopplat med övriga ingångar är den något av en besvikelse med tanke på priset och jag kan hålla med om att det är en viss skillnad. Tror P3an kom 1998 och tillverkades fram till konkursen 2002 (?).

Gällande anti-riaan så vill jag minnas att den rundar av vassa diskanter och ger musiken mer kropp i musiken, det som i alla fall jag ofta har som kritik på billigare spelare. Jag har haft med den till Cyber tidigare på en träff. Omdömet då (tillsammans med en Audionet CD) var att det blev bättre med Anti-riaa på två skivor och sämre på två. Min erfarenhet är att ju bättre spelare desto mindre händer med ljudet... Ska ta och leka lite med den här igen nu i dagarna, så jag kanske återkommer med fler intryck.

Till sist då skivspelaren, en Goldmund Studio med en AirTangent 1-B (tror jag det var) samt en ZYX Airy 2 Cosmos (dvs skelettkonstruktion). Riaat är en EAR 834P. Av vad jag läst så ska EARen inte vara ett jättefantastiskt riaa, ska låta ungefär som det gör för de pengarna. Dock råder många att man ska byta ut orginalrören då de inte är mycket att hurra för. Jag har dock inte hunnit så långt än Med vissa modifieringar och bra rör ska det här steget dock kunna utmana det mesta, vilket var anledningen till att det införskaffades då McIntoshen bara har MM-ingång. Nu får vi se om det blir av, kanske det blir ett nytt försteg istället med inbyggt MC-riaa. Så det finns lite frågetecken om hur mycket mer som finns att hämta från vinylen faktiskt. Så till ljudet då, kort beskrivet så tycker jag att intrycket som uppstår när man går från Vinylen till SFen påminner en del om när man går från SFen till Philipsen (kanske inte fullt så stor skillnad, men samma intryck!) -Vad hände med ljudet? Mycket av fylligheten och kropp försvinner i instrumenten när man går till CDn, det låter liksom tunnare. Jag tror Huzzes kommentar när han fick höra skivspelaren var -Nu har du en gitarr i rummet

Så åter till den ursprungliga frågan, hur stor roll bits och upsampling spelar? Lite svårt att säga faktiskt. Med detta test som grund får man säga att utvecklingen mest bidragit till en utveckling i diskantområdet, i alla fall för de billigare spelarna. Billigare spelare låter fortfarande plattare och dödare. Behöver nog lite dyrare spelare för att kunna uttala mig bättre om bits och upsampling då Macen är den riktiga veteranen i gänget och bör jämföras med spelare i sin klass. Sponatant så tycker jag skillnaderna mellan Roteln och NADen (ungefär samma prisklass men med olika tekniker, tror jag. Dvs 20-bit mot 24/192) framför allt låg i diskant området, lite mer upplöst och mjukare i NADen. Men NADen hade även lite mer kropp så... Upsamplingen tror jag kan göra toppen lite mjukare och bitsen ger lite mer upplösning, men det är bara en gissning. Överhuvud taget vill jag påpeka att mina intryck är just intryck och att detta inte är något optimalt test, som vi påpekat flera gånger med kablar och brända skivor. Vi gjorde det här på skoj och gjorde det just för att det var skoj. Ju mer seriöst det blir desto tråkigare brukar det bli. Ville bara poängtera detta. Så hoppa inte på mig nu är ni snälla för mina hårda ord mot Philipsen den är trots allt kanske inte helt frisk... Tack för mig för tillfället, jag kanske fyller på med mer lite senare.

Tack igen till Huzze, det var kul att ha dig här och det vore kul om vi sågs hos dig nästa gång

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/14 :  20:15:55  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ja, det var en ordenrlig recension Skurt.
Måste ändå säga att det var väldigt kul trots det korta varslet att få till ett så varierat test av källor.

Resultatet var vi tydligen eniga om, vill tillägga att jag naturligtvis hade med mig egna skivor och jag lyssnar ju gärna på lite tyngre musik och för mig var det alltså en helt annan framställning av materialet än vad jag hört hemma.
Jag föredrar ju tight framför fett ljud, men det får inte bli hårt eller skrikigt. Men som jag nämnt tidigare, jag har kanske inte hört min musik som den "ska" låta, Dreamtheater blev häftigt tungt i den här riggen så visst gav det mersmak, men frågan är om jag tycker att det är värt det. Jag skulle behöva mer plats och färre grannar samt en rejäl lottovinst.

Så till den ursprungliga frågan;
Från Rotel och uppåt fanns det ingen skrikighet (egentligen inte hos Philips heller, den upplevde jag bara som ljus och utan värme) och det bevisar att CD-mediet HAR utvecklats enormt jämfört med väldigt tidiga maskiner (före 1990) då CD inte var kul alls. Det gäller ju även skivorna och produktionerna samt pressningarna, tror att det äldsta vi lyssnade på var Dire Straits Communique (ej remastrad). Gammal hårdrock på CD brukar dock inte bli så kul, så där får jag stå mitt kast som inte har vinyl.
quote:
Jag tror Huzzes kommentar när han fick höra skivspelaren var -Nu har du en gitarr i rummet

Självklart är det min tur nästa gång, och vill du Skurt så kan vi "byta" CD-spelare i en vecka om du vill fördjupa testet. Då återstår frågan vilken jag helst lånar och jag förstår att de två topplaceringarna inte är aktuella, och kvar skulle jag då välja mellan Rotel och Teac. Rotel har jag ju ägt exakt den modellen och Teac endast en drive, så med min musik skulle det vara kul att ta in Teac som vikare.

Tills dess...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/14 22:21:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000