HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Denon POA3000A samt POA3000RG. stora bilder sid2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/19 :  00:18:43  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
I morgon lördag åker vi till Sthlm och ska ha lite skoj.. På vägen hem så hämtar vi upp ett gamalt Denon steg ifrån 1984. Ett Denon POA3000A. det är ett steg som går en hel del i Klass A då det blir Över 50 grader varmt.. Och tittar man på detste gets utseende så kan man konstatera att Denon en gång ledde utveklingen i design i alla fall emot Accuphase...för Accuphase 1984 ser rätt trista ut i jämförelse. Men dom tittade väl mot denon och fick till layouten sedemera nåt år senare...



Bilden här är ett Denon POA3000A ifrån 1984.. Ledartröja
Ja i design i alla fall




Denon POA3000Rg 300w ifrån 1994.. Ledartröja



Men då jag tidigare har haft just ett Accuphase P360 ska min test även bli skoj då det visar om mitt numera sålda P360 är bättre än dom äldre Denonstegen... POA3000Rg är ett snäpp under som jag fått det till. Men hur står sig ett tio år äldre steg? Kan det ta upp kampen mot en nyare Accuphase.. Accuphase har idag har mer klass A i sina steg..P360 är rent klass AB.Så kan detta åldriga mäta sig?? Dom såg ut då som ett nytt accuphase idag snudd på.. Dom har Klass a watt som värmer rätt bra..över 50 c plus värmer på ok....I love it....

Dom båda Denonstegen väger 36 kg styck... Så det blir över 70 kg Denon som får bita i mina åldriga Infinity referense 4,5.

nästa vecka kopplas dom upp. Så då börjar utvärderingen. Ska man bli tvungen att köpa Accuphase igen... Eller???Kan min retrostereo få liv tro utan detta underbara Accuphase....

Prismässig var dom i samma prisgrupp då dessa var nya som ett Accuphase . Är ljudet samma grupp tro...Nästa vecka kommer mera text om detta.. Under tiden. Är dom inte rent vackra dessa Denonsteg??

Jag hoppas ni ska tycka det är SKOJ att se dom i alla fall.

Dom är INTE direkt vanliga. Och att få ha en test med två generationer av samma stegmodell fast med tio år emellan....(Rätta mig om jag har fel. det är den info jag har) Ska bli rasande roligt. Skulle gissa det inte finns SÅÅÅ många som ens sett dessa Stora denonsteg live...

Ännu mindre fått läsa en stenhård fight mot ett erkänt märke som ändå Accuphase är...För Denon hamnade utanför highend igenom att hifiklubben blev importörer. Vilket är synd. Dom var faktiskt en gång att räkna som rätt jämbördiga. fast med helt olika sätt att spela musik på. Min fru kallar mitt tidigare Accuphase för det kvinnliga steget. Denon kallar hon mannen..

Och lite fångar hon skillnaden med detta sätt att beskriva dom inbördes.. Men jag gillar kvinnor. Så Accuphasen startar i ett bra läge hos mig kan jag säga... Kan nämna dom kommer spela toppar i jämförelsen..Så dom har samma utgångsläge.. Och spelaren som då spelade kommer också användas.. Inte min mera moddade...Så inga fördelar..

Mayro har äran att inleda bataljen...

Accuphase "den unga" P360 1994__VS__Denon "Den erfarna"POA3000A 1984

Här går bataljen av stapeln kommande vecka...




Visar lite mer vacker formgivning här som inledning....







Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/09 23:42:03

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/02/19 :  06:32:53  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Det ska bli intressant att läsa.
Mvh
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/02/19 :  11:47:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Är det en Chrysler 300?

Denon var också snygg

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/19 :  11:55:58  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
"För Denon hamnade utanför highend igenom att hifiklubben blev importörer"
------------------------------------------------

?????????????????????
Importören konstruerar väl inte prylarna...?

Om köparna dissar ett märke BARA för det importeras av ett visst företag då är det väl dessa köpare som "hamnar utanför hiend" om nu grejorna ÄR hiend
(iaf missade dom en del av hiend när dom "skippade Denon") (?)

OBS jag bara undrade lite vad du eg menade med det du skrev...

Dessa Denongrejorna är ju rent delicious att se, snart får vi "höra" hur dom spelar ;-) ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/19 :  12:43:51  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Denon dissades bort på liknande sätt även Classe åkte en del bakåt.. Sedan IOFS så vart Denon mera "main Stream" i svenska butikerna.. I Danmark såldes dessa steg som ska testas mot detta erkännt mycket bra Accuphase..Så var historien lite snabbt..

Bilen är vår Chrysler Windsor 1957 som gått 4500 Svenska mil... Helt orginal förutom taket målades om då den var ny.. Ägaren gillade detta bättre. Så det är orginal kan man säga. Det är i alla fall exakt levererat så nytt...

Denna har dessutom det ovanliga optionet med dubbla framljus samt huv som en Saratoga. Vilket väckte STOR uppståndelse då vi hämtade den i hamnen i GBG i mellandagarna...Detta är MYCKET ovanligt. Så dom hade inte ens sett sådant trots dom ser i stort sätt ALLT som kommer och komit in till Sverige...

Men som sagt angående Denon.. I sverige fick vi inte se dessa stora steg ifrån Denon tyvärr..... MEN nu ska dom få bekänna färg... Och detta i stenhård kamp utan skygglappar... Och jag kommer att titta hela tiden. För vackra är dom......

Och utgången är ABSOLUT inte säker ska ni veta..... Jag har ägt detta äldre steg tidigare och är VÄL kännd med det redan... Det nyare steget har edan gett en del saker som är KLART bättre än Accuphase.. Men också mer problem med dämpa ut lite i toppen.. Det har klart mera detaljer.. Men i ren AB som allt ser ut nu så ligger Accuphasen i trevlighet ett snäpp bättre till hos mig..

Min fru samt Vincent som var här ansåg och anser Denon spelade och spelar bättre än Accuphase P360... Så det är INTE en ojämn kamp ska ni veta... Absolut inte.... Det kommer också folk ifrån Forumet här och ger intryck lite opartiskt om inget oförutsett inträffar....

Nu slår datorn av. Och nästa vecka kommer bilder samt första intrycken med det nya "gamla" poa 3000A.. Det ska bara värma upp sina över 50 grader i värme sen sååå.......

MVH

Tobbe

(Ska nu åka o lyssna på Krell 450 nya monoblock på Audio Artistry vilket blir kul sen att jämföra med mitt ljud.. DÄR kan man snacka om goliat mot......Men min Denver är ju med, så det hjälper väl upp hans krellar lite)

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/02/19 :  16:33:37  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Mayro... du har helt plötsligt blivit min hjälte. Vilket hus, vilken bil och så dessa fina gamla Denon steg. Ber om ursäkt för att jag varit lite spydig när det gäller Denver men nu har jag en här som spelar på och låter helt ok. Klart i klass med min Pioneer 575 för tre dubbla pengarna även om den inte hänger på min Esound cde3 omoddad.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/19 :  17:26:45  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Härlig bil Mayro.
Snart nalkas våren och då kliar det i fingrarna.
Lycka till med Denon, ska bli skoj att se hur den gamla står sig.

mvh Leif B
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:11:02  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Bilderna visas inte om du använder: ftp från "hififorum:musik@bildarkiv.hififorum.nu/ utan använd img-taggarna och http-adressen - annars ser bara datorer med windows bilderna

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/02/21 :  16:35:05  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag ser bilderna med min mac OS X

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/24 :  01:38:45  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jaha pojkar.... Äntligen hemma ifrån en hifiresa som kommer bli en egen tråd... För oj vad kul det har varit... Denonen har gått en kort fight mot krell 450 monoblock.. Vilket var en rent knock out.. Mot detta stog snudd inget kvar av denonen..,, Nej allvarligt talat.. det gick inte jämföra helt enkelt..Inte ens ett 300w Classe framstog såsom direkt motståndare. Utan får nog nöja sig med att för 99,99% av oss andra vara fullt tillräkligt.. Dessa nya Krell 450w monoblock är inte bara bra. Dom är fruktansvärt ruggigt bra.. Och oj vad jag skulle vilja äga fyra sånna... Undrar vilken bank HMMMMM.

Den som idag SÄGER krell inte är bra i dessa nivåer är antingen partisk eller helt enkelt avundsjuk. Och till sist tondöv. Förmodligen allt sammtidigt...Men dom behöver som alltid med krell omsorg med kablar.. Krell växer med sakerna som koplas in. Och det behövs inte alltid det dyraste......hmmm....Det enda jag kan i alla fall konstatera var att Denon POA 3000 A INTE gjorde bort sig. Och den var öppen o fin även jämfört med krell Och Classe 300w... Så då den nu inte kommer få jobba med mer än 200Hz och uppåt så är det en helt annan femma..

I morgon (Idag) torsdag kopplas allt ihop här... Samt försök görs att få till Krelltråden.. Jag hoppas ha en bunt kul läsning att dela med av... En ny medlem i denverklubben har också tillkommit."ULF". Ja det finns massor med nytt att skriva om..

Denon VS Accuphase startar Torsdag då det har sovits lite... Detta ska bli skoj...Och det första lyssningsbesöket kommer redan fredag om allt blir som det nu ser ut.... Så ska försöka få till lite bilder osv här också....

Kort kommer det lite förhandsinfo i morrn..

Kul att ni redan står o hejar på en 21 årig kämpe....Efter denna resa så behöver Denon hejjarop...

MVH
Tobbe

EDIT..
Allt sattes ihop i natt. Och står och värmer på nu.....Kl är 05,18. Kunde inte låta bli att lyssna lite. Har en del kabeljobb att göra. Men det låter rätt lovande redan...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/24 05:13:25
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:01:33  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Uffe nämde inget om hur M-700:an stod sig mot 450-burkarna ?
Man är ju liiiite avis på krell-burkarna

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:37:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Lite OT ...
Men helt ok.. Jag ska så snart jag får tid skriva om dessa Krell 450w monoblock..... Fast på egen tråd....
Tyvärr är nog Classe 700w samt 300w en division ner utan att överdriva. Kanske två också..... Dessa nya Krell får mig att tänka på dom dåvarande mästarna KSA250.. Fast i modern tappning..Och dom får bladdans block att likna toys... Krell har ETT problem. Dom kostar brutto en kvarts miljon.!!??....... Helt sjukt..... Men hade jag dom pengarna och inte brydde mig skulle jag inte ens blinka då jag beställde dom..4 st blev det omgående... Bara le då jag betalade...Som alltid så är det ett fåtal som kan köpa dessa saker. Och dom har råd att betala det de kostar att få dessa saker nya. Precis som att en del köper en segelbåt för flera miljoner som bara ligger där mesta delen av året..Dessa få kan i alla fall utnyttja sina pengar till att njuta jämt... Men om nåt år kommer dom ut såsom beg. Då spöar dom ännu ut saker som kostar nytt samma som dessa gör beg...För första gången är det INTE roligt att spela hemma.... Jag skulle bli MYCKET MYCKET chockad om dessa blev utspelade av Icepower... Då skulle krell garanterat spela med ICEpower idag dom med i dessa stora serier. Utan tvekan...Detta är ingen KAV serie kan jag lova...

Mina skivor låter just nu tomma...hmmm.. Jag har för första gången hört Audio Artistry spela ut... Och nu är det ett 85 kg slutsteg på väg snart till ULF´s basar.......... Tror inte jag behöver säga mer. Då jxxlar blir det ruggigare än det mesta..

Men men. Ska försöka få nerverna tillbaks till min nivå och ge en liten bild av Denon..Phuuu. Blir svårt nu bara......hmmm

Borde inte varit hos Ulf först..

En kort liten redogörelse.. Allt är nu kopplat som Accuphasen spelades. Och jag ska bara försöka växla runt lite med nätkablarna så dom hamnar på den för dessa slutstegs bäste kombo. Detta gjordes även på Accuphasen självklart...

En sak kan jag redan nu säga.. Detta oldtimer steg är BRA.... Så detta blir INGEN promenadseger för Accuphase...En lustig sak är det ser ut som om dom har samma gröna Transistorer.... Jag kan inget om sådant. Men utseendemässigt ser det fasiken exakt lika ut... Även monteringen ser lika ut. Fast på Denonen ser dom ut att sitta i botten vilket Accuphasen hade dom i topp på kylningen....
Nu ska här provas....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/02/25 :  00:43:12  Show Profile Send Lepra a Private Message  Reply
Mmmm.. 84 års denonsteg var sjukt läckert!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/26 :  01:24:39  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
I morgon kommer Vincent hit. Och då så ska han lyssna lite och ge sitt intryck av dessa Denonsteg... Det blir första testen som går av stapeln av dom.. Jag tror han kommer att gilla vad han hör...

Så nu börjar utvärderingen av dessa steg... Först går POA3000Rg ut såsom steg till topparna.. Sedan ska dom vändas och det första steget ut på topparna ska då bli bas steg. Och 1984 POA3000 A blir då det som får stå för musiken i topparna.....

Jag är rätt nöjd med resultatet än så länge. En sak har bytts ut i RG steget.. Jag har satt i en bättre säkring i det än orginal... Detta har gjort att det blir lite "mysigare" i toppen...

Samt den gamla nätsladden är ersatt i den gamla stärkaren POA3000 A med en bättre kabel som Wolfgang sänt mig. Orginalets var för dålig. Men detta var på Accuphasen också gjort. Så inga orättvisor mellan dom.. dom har exakt samma förutsättningar....

Så i morgon kör vi. Hoppas Vincent inte festar till för hårt i kväll bara så han orkar o kan titta upp i morgon bara....

Annars ser han ut så här efter kvällens bravader.... Just nu kl 01,29 ser han nog ut så här. Och i morgon kl 12 på dagen så här


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/03/06 :  07:21:49  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
Nu har det gåt en vecka sen jag hörde Denon stegen spela och ljudet går ej förtränga hur mycket jag än vill.*ler* Vilken tyngd och botten dom har!! Efter hört dom denon stegen så inser jag att Accuphse får se sig slagen.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:00:46  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Ja då kan jag efter Vincent sagt sitt ge en lite mer utförklig bild av tiden som gått...

Detta har INTE varit lätt eller roligt. Jag har kastats mellan att sluta med stereo eller kasta ut allt.. Inget har fungerat här Ärligt. Det lät ok ifrån start. Så jag trodde detta blev en enkelt sak att Tweeka in stegen... Men så fel så fel...

Inget av mina kablars plaseringar stämmde. Där mina silver resolution nätkablar tidigare lät underbart så lät det nu dött. osv osv.. Jag fick liksom bara dit allt UTOM kännslan i luften. Den kom fasiken inte vad jag än gjorde...Med att kablarna inte fungerade var PLASERINGEN av dom jag menar. Mixen mellan koppar o silverkablar mm.. Oavsett typer...det bara inte ville sig.. vilket sen visade sig bero på annat IOFS...
För att korta ner en del så.. Jag har säkert satt ihop och tagit isär anläggningen tjugo ggr.fasat om o om o om igen. Men resultatet var hela tiden samma. Det lät "sourond"

Till slut så höll det på att gå FÖR långt här. Jag fick helt enkelt skita i det för att säga exakt... Säkringar gjorde saker med det större steget. så med detta på toppen vart det "rätt ok" men inte med "känslan" i luften.. "vibbarna" kom bara inte..Mellanreg var för påträngande fast inte jobbigt. men påträngande ändå.
Till slut brann det här och det möblerades om.. Bokhyllor hamnade BAKOM samt riktades lite i vinkel osv osv.. Dom flyttades ut en ytterligare bit ifrån bakvägg.. Och tro det började le lite här då resultat kom......

Svaret på VARFÖR det inte blev rätt var enkelt.. Dessa Denonsteg ger MER info i mellanreg. Och därmed också stora problem i rummet då det inte finns en enda sak för att dämpa mer än en matta. Så alla refektioner var för mycket..

Den sista spiken kom då jag tog fram min brochyr ifrån Infinity på mina högtalare och läste lite. Vilket man borde gjort ifrån start...

Jag har ju tilt på mitt filter.. En typ av dåtidens rumskorigering kan man förenklat kalla det... Detta hade jag INTE ens provat med Accuphasen då den INTE brydde sig. Den är ju så mycket mer laid back i sig själv. så den hade ju inga problem alls rumsligt...Och ärligt så förstog jag INTE sambandet här.. probemen förstog jag. Men inte hur detta kunde tas bort...

Tyvärr borde texten berätta mycket mer. Men då skulle forumet inte räcka åt er andra.. så därmed skippar jag resten.. problem fanns i högar. Och alla mina års kunskaper och tidigare problem fick nu andvändning för.....äntligen.. Nu vet man varför man samlar på sig saker såsom erfarenhet i alla fall...ler---

en dag lät det helt enkelt bara bra.. och jag vågade mig på att ta hit folk. Tyvärr så kunde inte Per100 komma. Men Vincent som tidigare hört Accuphasen fick tid en sväng i alla fall så en opartiskt kunde ge omdömme...

Vincent samt min fru är eniga. Dessa Denon av 1984 låter bättre anser dom.. Deras gemensamma utalande kommer sig ifrån att dom anser dessa denon har mera Direkt ljud.. Dom har klart mera kraft samt har en typ av "smygande" mera detaljer. Dom är nog mera avslöjande också..Av inspelningar på gott och ont...

Då man lyssnar på mitt förra Accuphase steg så kan man kort förklara skillnaderna så här.. Accuphase bara är där med magi,närvaro samt trevligt pollerat sätt oavsett om man "jobbar" med det... DVS det är såsom steg BÄTTRE om man kräver att ett steg enbart ska spela rakt in i det system man sätter det...

Denon kräver mer av sin ägare. Det kräver att man "arbetar hårt med att anpassa kablarna på nätsidan osv... Samt plaserinen av högtalarna mm. MEn detta då det kommer "mer" ljud ifrån det. samt mer "direkt" än Accuphasen....

För att nu föröka ge en mer "vanlig beskrivning av Denon POA3000.

Folus sätts mer på att spela musik än just att peka ut alla detaljerna..Men då man sitter där och lyssnar så kommer det hela tiden överaskningar i form av att man hör saker som inte man LA märke till med Accuphasen.... Dom fans där,men dom blev inte ett ämne för fokuserande. Utan passerade mer bara om man säger så...

Diskanten är klingande utan att vara skrytig. Mellanreg är avslöjande samt IBLAND lite för mycket enligt mig. Men enligt dessa två andra bättre. Så som ni ser är smaken det som avgör vilket man föredrar här. Inte kvaliteten....

Sedan har POA3000A ett bergfast mysigt gucg i basen och håller i mina 4 tolvor som ingenting... Det känns som den trivs med motstånd faktiskt... Och den klipper aldrig vad fasiken jag än gör. Den bara spelar helt obekymmrat av den tunga last mina infinity reference 4,5 faktiskt är.....

Och man KAN verkligen ha mysigt med detta idag rätt ålderstigna steg....

Jag dristade mig i att även sätta in det för en rak jämförelse med ett set Krell 450w monoblock för en kvarts mille....

Ja självklart var detta rent elakt av mig.. dessutom på en högtalare som får bland marknadens absoluta toppsteg att flämta av orkeslöshet.... MEn jag får nog säga att OM jag jobbat lite med att anpassa detta steg mer än bara satt dit det så kunde nog många suttit nöjda och njutit... Men som detta test gjordes så var jämförelsen rätt larvig... Classe 300 blir utklassat.. Och därmed så står det nog rätt klart att även en Denon POA3000A är en rätt ynka figur i samanhanget.... Och får flytta ner till sin nivå med ändå byxkorna i knähöjd.Men inte mer......Tufft att fightas i dessa nivåer får man nog säga...

En sak däremot som jag ändå rätt lätt kunde konstatera var att även mot en sådan tyff motståndare så ställer INTE Denon poa3000A till något problem i toppen. tvärt om så spelade det mjukt o fint där. Och drogs inte till att göra dumheter såsom tappa den klangliga toppen. Detta trotts att alla krafter gick till att försöka få dom 10ór samt 8´,or som Audio Artitry har i sina main panel att röra sig... Så det skar INTE ihop fast jag kan upplysa er om att jag hört avsevärt bättre samt dyrare steg totalt börja skrika i denna högtalares närhet.......

Men såsom i delen Denon POA 3000A försöka ge mig på hur denna jämförelse ser ut som avslut....

Ja det står ju som sagt rätt klart för den som läst att jag föredrar Accuphasen med en hårsmån.. Detta då jag anser man i en bedömmning ÄVEN får ta med HUR jobbigt det är att matcha sakerna... OM jag haft en vanlig högtalare där man använder ett slutsteg så skulle jag troligen valt Accuphasen. Även där för att det är en enklare väg.. Men var högtalaren tyngre last. samt man gillar mera direkt ljud. med mera kraft..... Ja då vete fan på ren svenska...

Att det står 2 mot 1 till denons fördel är ju även en sak att begrunda.............. kanske jag kan såsom den som är i underläga ska säga dom har fel PGA oerfarenhet?? Eller så är det bara så att som det ser ut på marknaden så vinner nog steg med mer kraft o direkt ljud oftast kampen om köparen och vi som gillar mer "bakomliggande"ljudbild är lite i underläga även där. Så att resultatet ser ut som 2 mot 1 i Denons favör är nog även ett resultat som man finner i mångas val då dom köper sitt nya steg i handeln......

Så sammanfattningen är att jag inte säger en vann. Utan säger så här. Detta är mest en smakfråga troligen än kvaliteten på ljudet..... och därmed så lämnas nu Denon POA3000A som den som skördade mer lagrar...

NU följer ombyte av slutsteg här..

POA 3000 A går nu ner till att lira på basarna. OCH det 100w större POA3000Rg som är NYARE samt exakt samma årsmodell som Accuphasen upp såsom toppsteg...............300w i 8ohm. och över 1000w i 2 ohm enligt denons texter........ så driv finnes.stabil sådan drift också....och även här har livet varit pest och gått upp o ner i framprovandet...Här har jag desutom fixat i en ny säkring vilket gör skillnad... så det fick lite hjälp...ler
resultat
Accuphase P360. 1 röst..MIN.. (den gäller för 5...ler..)
Denon POA3000A 2 röster. (som inte är lika många som 5 självklart....)

(Tur jag bestämmer i stereorumet här som ni ser...)




Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/06 19:29:56
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/03/08 :  19:39:01  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Mayro kul test av Museum Art prylar.....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/08 :  23:14:24  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Då ska du se då mina högisar kommer på sin "mumietest".. Dom har redan ringt ifrån ett egyptiskt museum och PÅSTÅR dom ska tillbaka till nån gravkammare där dom stals under första värdskriget.....Av en hiduisk handelresande i trattgramofoner då det var lite taskigt med el då...så dennes gramofoner hade en storhetstid med en medhavd vev... Men då han såg dom blänkande banden i mellareg så trodde han det var silver. Så han tog allt med sig.. Ja sedan hamnade dom hos mig via en dansk smugglare som snodde vissa delar och ersatte med gummi....Danskarna har ofta haft en vidare syn på gummianvändning ju........

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/03/09 :  06:50:04  Show Profile Send JD a Private Message  Reply
Vi får hoppas att det inte vilar någon förbannelse över dina högisar då....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/03/09 :  11:13:01  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
På mässan i Köpenhamn visades en stereo förstärkare från
Denon i det högre skiktet.

Det verkar således som
att Denon går tillbaks till sin gamla strategi att
åter satsa på att vara med ibland det bästa.

Som jag förstår det har alla glömt eller varit ovetandes om att
Denon under -90 talet var en ledande tillverkare
av high-end som dock inte riktigt nådde Europa
med monoblockspriser runt halva miljonen för ett par.

Vill minnas att förstärkaren på mässan betingade ett
pris runt 50000dkr.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/09 :  12:31:22  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Det hade varit kul om Denon åter satsade lite mer på hifi i humana prisklasser och inte bara på hemmabio som det är nu. Klassiskt märke!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/09 :  12:54:04  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Lite stor bild.. Men en goding är det.. Denon POA3000Rg med 300 w samt ger enligt info hifi klubben mer än 1000w i 2 ohm... 36 kg muskler.....på två kanaler....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/09 :  12:57:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Maskinsvarvade fossingar orginal.. 5 st och inte fyra.... sånt gillar vi.. massor med fossingar o sånt skryt....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/05/07 :  14:50:46  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
kul test
En sak gör mig lite förvirrad. Flyttade du bokhyllor, högtalare och pillrade på filtret i samband med skiftet till denon? testade du även accuphase i samma uppställning(samma placering av sakerna i rummet)?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:16:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Japp. Allt fick ändras. Hela rumsaccustiken blev fel pga den enorma skillnaden i spelsätt. Så jag fick ändra fasiken allt innan det satt...

Men fenomenet är helt klart inte enbart hos mig förekommande...

Hos en vän till mig mätte LTS upp total dipp i 80-100Hz området... Men tror efter slutstegsbytet denna mätning skulle se HELT annorlunda ut...

Det är därför jag alltid säger sakerna ska spela själv utan fel i rummet FÖRE man sedan jobbar med accustiken. För enbart ett byte av sak kan göra allt helt anorlunda..

Olof. Jag vet mina ord låter kanske totalfel. Men så har resultaten blivit i alla fall i praktiken oavsett om det bedömms som rätt eller fel...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  15:28:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jag kan ocks¨å nämna att bilderna ifrån Krellmötet finns kvar. Och sedan några dager även den KSA300 85 kg som inväntades. Så snart sker Sthlm resan för intweekande av dessa saker. Och med fototagning. Så då kommer en ny tråd om dessa krellar som utlovats...Men bilder ifrån resan som var och den som kommer...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000