Author |
Topic |
|
KennethH
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 09:09:39
|
Jag stod för ett halvår sedan inför utmaningen att hitta en bra kamrat till min nyinförskaffade förstärkare, Musical Fidelity (hädan efter kallat MF) kW500. Jag började med deras eget utbud i form av A5 CD (25 000 kr) (kW SACD, för 69 000 kr, är limiterad utgåva och slut hos tillverkaren), fortsatte med Krell SACD std (100 000+ kr), Marantz SA-11 (30 000 kr) och Esoteric DV-50s (65-70 000 kr). Innan hade jag först en Pioneer DV-737 (ca 10 000 kr) (lätt modifierad, med klocka) och en Musical Fidelity A3 CD, ihop med A3CR försteg och X-A200 monoblock. Pioneer-spelaren var det enda jag hade kvar, där jag visste hur den hade låtit. Jag började som sagt med en MF A5 CD och lånade ett inspelat exemplar, kopplade upp och jämförde med min gamla Pioneer. Första besvikelsen var att den inte längre tillverkades i England, som mina A3-grejer, utan i Taiwan (inget ont om dem, men England ”känns” mer hi-fi). Det gick att se på kvaliteten på kartongerna också, som nu var trist träspånsfärgade, som vilka Kina-grejer som helst. Jag hade varit mycket nöjd med min A3 CD för 16 000 kr, som presterade i toppklass i sin ”grupp”, vilket alla MF:s produkter gjorde på den tiden (runt år 2000) och hade en hel del förväntningar på A5:an. Den kändes inte speciellt tung (enl. tillverkaren ca 10 kg) och släden var lite sladdrig och av hårdplast. Display (inverterad blå dot-matrix) och resten av höljet var det dock inget större fel på. Inuti satt två kretskort, varav ena försett med två rör, mu-Vista 6112 (samma som i MF kW SACD och kW500). En torroid-trafo fanns för hela strömförsörjningen. Apparathöljet var av tunnplåt (stål) och aluminiumprofiler och hyfsat stabilt. Efter lite uppvärmning var det dags att lyssna lite och körde diverse ”referens”-skivor av olika slag. Visst lät det bra, men inte så mycket bättre än min gamla DV-737 som jag trodde. Ljudet var mjukt, men inte speciellt varmt. Detaljerna fanns där, men de kom inte riktigt fram. Det var som ett tunt skynke låg över högtalarna. Basens presentation var varken imponerande eller dålig, den bara fanns där. Eftersom den inte lyckades imponera på mig, så lämnades den åter, efter två dagar. Krell-spelaren var lite dess motsats. Detaljerna stack verkligen ut och de höga registren kändes lite överrepresenterade. Eventuellt var den något metallisk i sitt ljud, enligt mina öron. Basregistret var något utökat också. Byggkvaliteten hade lite samma effekt på mig som MF A5 CD. Det kändes liksom inte riktigt som en Krell. Vikten på knappa 12 kg kändes inte som ett Krell-bygge heller. Av respekt för den som lånade ut spelaren privat till mig, öppnade jag inte denna för att granska dess inre, men den verkade ändå helt klart mer välbyggd än MF A5 CD. Det kan man nog begära för dessa pengar också. Marantz SA-11 kändes som ett mellanting mellan A5:an och Krell-spelaren, vilket kanske gjorde den som ett förstahandsval tillsvidare. Jag hade inte chansen att göra någon detaljerad utvärdering av denna apparat, men intrycket var att detaljerna fanns där och de övre registren var kanske något starka, men inte så det var störande. Utseendet kan man diskutera, men byggkvaliteten var det inget fel på. Basregistret var tyvärr snäppet grundare än Krell. Via en bekant fick jag ett tips om att testa en Esoteric DV-50s, en uppdaterad variant av deras introduktionsmaskin DV-50. Enligt tester man kan läsa så sätter den en ny standard vad gäller prisvärdhet (om man kan kalla något för dessa pengar prisvärt), som jämspelt med bl.a. Classé Omega. Enligt mig själv stämmer nog detta. Redan när jag fick kartongen i min hand begrep jag att det skulle bli en spännande provlyssning. Kartongen var så tung att jag trodde jag fått fel apparat först. Men det visade sig att spelaren väger 23 kg(!). Detta beror naturligtvis inte så mycket på elektronikkomponenterna som på det massiva hölje som är uppdelat i tre sektioner; en digital, en analog och en för strömförsörjningen. Allt är dessutom individuellt kopparklätt. Fötterna på apparaten, som är tre till antalet, påminner om Soundcare-spikes. Fjärrkontrollen är också i den tyngre klassen, bokstavligen. Den måste väga minst 3-400 gram, i en blandning av natur- och svartanodiserad aluminium och svart skinn. Den ger ett trevligt helhetsintryck. Det speciella med denna spelare var dock inte det mekaniska bygget i sig, utan den D/A-omvandlare som har ställbar uppsampling till maximalt 1411,2 kHz för CD och 1536 kHz för DVD. Något som kräver en hel del av D/A-omvandlaren. Det har de löst med fyra omvandlare (två per kanal) och en singel masterklocka av kraftigare kalliber, som ska klara av att undvika inbördes tidsdifferenser mellan de fyra D/A-omvandlarna. Det roliga är att man kan växla uppsamplingsrate under lyssning och välja mellan tre lägen och visst tusan hör man skillnad. Skillnaden mellan högsta nivån och mellannivån är större än lägsta till mellan. Ljudet känns mer analogt på den högsta nivån och för alla er som begriper digitalteknik, är det rätt ”logiskt” (#61514;) att det blir så. Men jag tänker inte gå in på det här och nu. Ljudet då? Jag tror knappt det är sant när jag växlar över från min Pioneer till denna. Det känns som hälften av all information har saknats tidigare. Basen blir också avgrundsdjup i jämförelse. Ljudbilden blir betydligt mer detaljerad i instrumentens placering i inspelningslokalen, etc. Med tanke på hur mycket mer imponerande denna spelare var, i jämförelse med Krell, så kände jag mig övertygad och är numera också ägare till denna spelare. Jag bytte nyligen ut min förstärkare till den nya MF kW550 också, med en något varmare ljudkaraktär till följd. Vad jag har hört så har det nyligen kommit en ny instegsmodell från Esoteric (efter lansering av en flora sjukligt dyra apparater). En ren CD/SACD, som i England tingar £4000, är den ”billigaste” hittills. Ett tips till er som känner er sugna är att kika på den modellen, om ni inte känner behov av att spela DVD-A.
System som användes vid test: CD/DVD: Pioneer DV-737 (klockad) Förstärkare: MF kW500 Högtalare: Monitor Unlimited 2.8SE Signalkabel: Kimber Select KS-1011 Högtalarkabel: Kimber 8+8TC (bi-wire) Strömförsörjning: egen fas via Schaffner nätfilter 3x36A, Supra Lo-Rad strömkablar (direkt från inkommande 25 kvmm matning). |
.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::. |
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 17:52:19
|
Intressant läsning, tackar för recensionen! |
Det är du som avgör om din anläggning låter bra! |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 10:57:46
|
Fler styckeindelningar hade underlättad läsningen av recensionen, nu blev det tyvärr mest jobbigt att läsa. Bara ett tips! |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 13:53:44
|
Kenneth,är det Krell Sacd Standard MkII eller MkI? Av priset att döma Krell Dvd Standard?
|
Edited by - Staffan on 2007/01/06 13:54:24 |
|
|
KennethH
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 15:20:06
|
Vad jag kan minnas hette spelaren Krell SACD std, men jag är inte så värst insatt i Krells modellprogram och kan ha fel. Om det var en Mk1 eller 2 kan du säkert upplysa mig om, då spelaren var nyinköpt våren 2006. Om det kvarstår oklarheter kan jag kontakta ägaren av Krellen. /Kenneth |
.::MF kW550::Esoteric DV-50s::MonitorUnlimited 2.8SE::Kimber Select::Schroers&Schroers::Atacama Reference::. |
|
|
KennethH
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 15:24:11
|
Hej, Ber om ursäkt för detta. Jag använde en annan editor och får nog skylla på att jag inte gjorde en förhandsgranskning utan bara klipp och klistra, med mindre läsvänligt resultat. Jag kan glädja med att jag har fler recensioner på lager; Integrerade förstärkare, från 15 till 69 tkr, som läggs upp så fort jag hinner. |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 15:39:22
|
Mycket trevligt initiativ och välgjort du har ordet så fortsätt skriva. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 16:32:56
|
Äh det är ju bara att kopiera av det och avstycka själv |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Nykmark
Member
379 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 17:31:37
|
Ser fram emot dina kommande recensioner! |
Det är du som avgör om din anläggning låter bra! |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2007/01/10 : 18:29:59
|
Ok,Kenneth Men Krell Sacd är bra mycket billigare än 100000+ Kostar nästan hälften.
mvh
|
|
|
|
Topic |
|
|
|