Author |
Topic |
icewall
Member
242 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 10:06:49
|
Nästa mer än en sticky kandidat, snudd på obligatoriskt att måsta läsa innan man för till gång till DIY delen, kanske? Skojar bara!
Hursom helst, Lenn Art, ett stort tack till dig som på ett så pedagogiskt sätt tar dig tid och förklarar ett av våra vanligaste problem. Jag har som sagt var brum problem i mitt Orion system efter att vi har flyttat och jag är helt övertygad om att med hjälp av dina utomordentliga instruktioner och förklaringar så kommer detta att lösa sig.
./magnus |
- never stop exploring - |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 18:14:06
|
MatsT: Jag tycker att ”trädjordning” var ett kul namn!
icewall: Tack, och lycka till med brumjakten.
vemsom: Tack själv. Det här är roligt för mig att höra - en som har försökt och lyckats kurera sitt brum. Det är det bästa betyget jag kan få!
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 18:14:22
|
En variant av signalföringsmetoden Innan vi tittar på ett par praktiska kretsar vill jag visa en variant av det synsätt som används i figur 17. Den stora förtjänsten med detta synsätt är att vi försöker ”bevara” signalen så ostörd som möjligt, samtidigt som sannolikheten att vi får jordningen korrekt redan från början kraftigt ökar.
En nackdel med kopplingen i figur 17 är att dock de olika förstärkarstegens jordpunkter måste anslutas till signaljordsbussen i ”rätt” ordning – de måste anslutas i sekvens. Om vi tittar på figuren igen: den första anslutningen till signaljordsbussen efter ingångskontakten måste komma från det första steget. Det andra steget ansluts till bussen mellan det första steget och utgångskontakten. Om olika steg ansluts till bussen i någon annan ordning uppstår genast problemet med gemensamma impedanser.
Om någon tycker att det här verkar övernitiskt, håller jag gärna med. Men jag vet också att det i lite större förstärkare än den i figur 17 kan bli riktigt trixigt. Det är tämligen lätt att göra en snygg och symmetrisk layout på ett chassi. Men det är inte helt lätt att sedan finna att komponenterna står så dumt att en signaljordbuss måste göra en lång resa på chassiets undersida om anslutningarna ska komma i rätt ordning. Det kan bli en lång buss. Det kan vara frustrerande, tro mig.
Ett alternativ visas i figur 18. Här har vi inte dragit en signaljordsbuss genom hela förstärkaren utan i stället använd stjärnkopplingskonceptet ännu en gång. I förstärkare med många (nåja) steg kan det här sättet att koppla vara lättare.
Figur 18: Alternativ form av jordning i linjesteget
Jag vidhåller dock att insignalens jord fortfarande bör anslutas till ingångsstegets jordpunkt och att utsignalens jord ansluts till utgångsstegets jordpunkt.
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 18:14:41
|
En transistorförstärkareLåt oss börja med en mycket känd förstärkarkoppling, nämligen John Linsley Hoods fina klass A slutsteg från 1969. Det är en väldigt enkel krets som spelar mycket bra. I september 1996 publicerade Electronics World en uppdatering av Hoods krets. Den nya kretsen ger 15 W och har dubbla spänningsmatningar för att medge direktanslutning av högtalaren.
Kretsen är fortfarande enkel, men det är ändå inte särskilt svårt att koppla den fel så att den brummar. Låt oss därför låta den här kretsen representera de lite enklare transistorslutstegen. Figur 19 visar schemat från originalartikeln:
Figur 19: Class A Power; Electronics World; September 1996 (lånad från http://www.tcaas.btinternet.co.uk)
Här har författaren varit vänlig nog att rita ut fyra stycken ”jordningar”. Tre av dem är märkta med ”0V”, men det gäller säkert den fjärde också. Eller gör det?
Författaren har också tydligt skilt på signaljord vid ingången och signaljord vid utgången. Oftast visar kretsscheman endast ett jordstreck så att man själv får klura ut vad för slags jord som avses.
Låt oss nu försöka rita om förstärkaren med de symboler som används i figur 13:
Figur 20: Samma förstärkare med fokus på jordningen
I figur 20 har jag analyserat kretsen och försökt bedöma vilken typ av jord de olika punkterna representerar. Det torde vara uppenbart att komponenterna mellan ingångskontakten och första transistorn ansluts till signaljord – ingångens signaljord.
Sedan gör jag en sak som av vissa kan uppfattas som kontroversiell.
De båda elektrolytkondensatorer som sitter på strömförsörjningsbussarna kopplar jag till utgångens signaljord, inte till strömförsörjningsjord. Varför det nu då?
Låt oss tänka signalföring igen. Nästa figur visar fyra röda signalslingor. Den längst till vänster visar hur ingångsstegets utsignal förs över till drivstegets ingång. De två vertikala slingorna längst till höger visar utgångsstegets signal genom högtalaren. Eftersom utgången arbetar i push-pull får vi två slingor. Slingan i mitten representerar återkopplingen till ingångssteget.
Figur 21: Samma förstärkare med några signalkretsar
Med hjälp av figur 21 kan vi dra slutsatsen att elektrolytkondensatorerna på strömförsörjningsbussarna ingår i signalvägen.
Förstärkare som den här, som har direktkopplade högtalare, sägs oftast ha kondensatorfri utgång. Som vi kan se stämmer inte det. Tvärtom, det ligger två kondensatorer i utgångskretsen, elektrolyter dessutom. De ”sista” elektrolyterna närmast elektroniken ingår nästan alltid i signalvägen. Därför bör vi åtminstone tänka så när vi funderar på jordning.
Jag föreslår att vi kopplar på följande vis:
Figur 22: Föreslagen ledningsdragning för jordningen
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 18:16:07
|
En rörförstärkareSom kontrast till transistorförstärkaren här ovanför vill jag visa en rörförstärkarkoppling också. Det är den av många uppskattade Randall-förstärkaren presenterad av John Atwood, se figur 23.
Figur 23: The Randall Amplifier (lånad från www.one-electron.com)
Det vi genast kan se är att John har ritat ledningsdragningen för jordningen. För mig är det här ett underbart exempel på en av de saker jag försöker säga med den här tråden.
Vi lägger märke till att ”Ground” längst till höger motsvarar vår strömförsörjningsjord.
Signaljorden är alldeles utmärkt beskriven i schemat. Prova gärna med att rita in signalslingorna, det hjälper till att skapa den rätta ”känslan”.
Slutligen ser vi att chassijorden är ansluten till ingångskontakten.
Klockrent. Den enda synpunkten jag vågar ha, är att jag möjligen istället hade jordat C04 och C038 i jordpunkten under det andra röret V02.
Efter detta vill jag visa ett konkret exempel från ett förstärkarbygge. Fortsättning följer…
|
|
|
|
lagun49
Member
138 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 22:22:06
|
Väldigt intressant, Lenn Art!
På 80-talet byggde jag den s.k. Crescendoförstärkaren (komplementär MOS-FET utgång, cirka 200W uteffekt), beskriven i Elektor/Allt om Elektronik.
Den var väl inte känd att vara så lättbyggd, med självsvängnings- och brumproblem. Det enda sätt att få den att fungera, efter försök med olika jordkopplingar, var att använda exakt samma jordning som du beskriver i fig. 22. Den har sedan dess fungerat klanderfritt, och driver en subbas i betong med 2 st. mottaktkopplade (isobarik) 10"-element i basreflexlåda.
Jag följer med spänning din fortsättning.....
/Lars |
Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/01/18 : 14:37:24
|
Sammanställer ett dokument med samtliga "skol-inlägg" som kommer att finnas till förfogande när "skolan" är över. kommer försöka sammanställa fler dylika trådar för ett framtida ev. bibliotek |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/01/18 : 15:38:09
|
Nu har jag läst igenom tråden, så nu blev den sticky också. Mycket pedagogiskt och bra! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/01/19 : 09:32:38
|
Angående trippeljordsystem och Strömförsörjningsjorden: Hur med jordpunktskopplingen om du har två nätdelar....t.ex. en högspänning oregulerad ( till en UcD) och en småsignal +/- 15...
Skulle gissa på att separera dessa också, men ? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
denada
Member
501 Posts |
Posted - 2007/01/19 : 10:03:46
|
Hmmmmm jag funderar på om man skulle få en möjlighet att titta in i din skalle Lenn Art...
Det är nog en brumfri och väl inställd miljö där... Mycket trevlig läsning. Ska ta och fundera lite på hur jag ska aplisera detta på en vincent riaa.... |
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
mitt system |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/01/19 : 21:04:21
|
Bernt: Kul att du tycker det, tack! Sticky-tråd minsann, jag känner mig hedrad
Magils: Jag rekommenderar att du använder separata strömförsörjningsjordar som möts där de ansluts till chassiet.
denada: Tack. Jag kan försäkra att ledningsdragning och jordning är ännu viktigare i RIAA-steg. Jag hade inte haft en chans att få mitt RIAA-steg helt brumfritt utan trippel-jord-systemet.
edit: Städat
|
|
Edited by - Lenn Art on 2007/01/20 10:50:55 |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/01/19 : 21:04:46
|
Ett DIY-exempelJag har fått tillstånd att använda ett verkligt kul exempel från DIY-världen. Det gäller den 300B-förstärkare som Anders (secanbj) presenterat här på forumet, se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56390
Här ser vi det stolta slutsteget när det är klart för spelning:
Figur 24: 300B SET, byggd av secanbj
Kretsen har han fått låna av en god vän och beskrivs i korthet av följande scheman.
Figur 25: Principschema, två steg med mellantransformator
Som vi kan se är det här en enkel tvåstegs single-end-krets med trioder och dubbla järn. Slutröret arbetar med fast förspänning. Samtliga rör värms upp med likström.
Figur 26: Anodspänningsaggregat (400V till slutrören och 200V till drivrören)
Som vi ser är även dessa schemat ritade med stjärnkopplingsteknik. Syftet med det är att redan på ritbordet fundera på signalföring och jordning. Jag kan försäkra att det är nyttigt.
Anders kopplar nu sin förstärkare på precis samma sätt. Det innebär i sin tur att han behöver ha separata jordningar för varje steg. Därför monterar Anders motsvarande jordskenor på undersidan av plåten.
Figur 27: Chassiets undersida med jordskenor
I bildens underkant sitter fyra signaljordskenor - från vänster: ena kanalens slutsteg, ena kanalens drivsteg, andra kanalens drivsteg och andra kanalens slutsteg. Längst upp på bilden sitter en längre skena. Det är strömförsörjningsjorden.
Vi lägger särskilt märke till att varje skena är isolerad från chassiet - de sitter i plastblock som limmats fast. Vad blir det för jordning då?
Jag vill påminna om själva grundidén med trippel-jord-systemet; all jordning hanteras separat och ansluts till sist i chassiet i en (1) punkt. Men den påminnelsen är förhoppningsvis onödig nu…
Jo, förresten, jordskenorna är så kallade mutterlister för standard 19” kortramar (finns på ELFA). Listerna är fulla med gängade hål, M2,5. Det är grymt praktiskt, bara att skruva fast ett lödöra och löda ledningarna i. Därmed är det också väldigt lätt att flytta jordpunkterna om det skulle bli fel.
När han har kopplat färdigt respektive steg, förbinder Anders varje signaljordskena med strömförsörjningsjorden, precis på det sätt som visas i figur 18.
Figur 28: Signaljordskenorna kopplas till strömförsörjningsjorden
Det är möjligen lite svårt att se, men de aktuella ledningarna är markerade med vita pilar i figuren. Det viktiga är att vi kopplar samtliga fyra signaljordskenor var för sig till strömförsörjningsjordskenan. (Vi rationaliserar således inte genom att först parvis förbinda de små skenorna med varandra!).
Sist, fast inte minst, förbinds strömförsörjningsjorden till chassiet. Var? Den minnesgode läsaren erinrar sig att det här är en stereoförstärkare med delvis gemensam strömförsörjning. Då kopplar vi enligt figur 12, och ansluter chassiet till strömförsörjningsjorden:
Figur 29: Strömförsörjningsjorden kopplas till chassiet
Jag ber om ursäkt för den starka reflexen i plåten. Jag kommer att lägga in nya, lite tydligare bilder. Den blå linjen får tills vidare representera förbindelsen mellan strömförsörjningens jordskena och chassiet. Anders använder här elektrolytkondensatorns ena fästskruv som anslutningspunkt till chassiet.
Jag tycker att det här är ett väldigt fint exempel på hur ledningsdragning och jordning kan hanteras utan att man behöver vara metafysiker (eller vad som nu krävs…)
Hur gick det då? Så här skriver Anders i sin tråd:
”Den väger ca 40kg och producerar runt 8-9w och låter INGENTING när man inte försörjer den med signal. Den är så tyst att jag trodde den inte fungerade när jag kopplade in den första gången. Låter man den däremot få signal från tex en CD spelare så är den makalös.”
Och vet ni vad – den var tyst redan vid första start! Jag var med…
Edit 22 jan: Förenklat kretsschemorna
|
|
Edited by - Lenn Art on 2007/01/22 21:47:31 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 22:11:06
|
Jordplan som nämnts fungerar bara under de betingelserna att det inte uppstår potentialskillnader i planet. För då är det ju inget idealt plan längre. Den man gör då är att antinge se till att planet har tillräckligt låg impedans (tjockt) och/eller att man undviker strömmar som ger upphov till potentialskillnaderna. Det senare kan uppnås på två sätt: *Att man placerar komponenter med hög strömtäthet som nätdel storförbrukare och högtalarutgång (minuspol) på samma ställe. *Man kombinerar jordplanet med kablage dragit på det viset Lennart beskriver för de komponenter som drar ström.
Alltså kan man ha ett jordplan i riaa steg försteg etc utan att riskera störningar då strömmarna är så låga.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 17:31:12
|
quote: Jordplan som nämnts fungerar bara under de betingelserna att det inte uppstår potentialskillnader i planet.
Om man vill använda jordplan är det mycket viktigt att tänka på just det.quote: Alltså kan man ha ett jordplan i riaa steg försteg etc utan att riskera störningar då strömmarna är så låga.
Delar inte den slutsatsen. Ju mindre strömmarna är desto svårare blir det att hantera impedanserna i ett jordplan. Det är ett argument för att inte använda jordplan för annat än skärmningsändamål.
|
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 18:16:51
|
Man kan ju fråga sig vad som händer när ett jordplan som används för signaljord utsätts för vibrationer också. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/02/08 : 00:10:43
|
Ja om man har Megaohms impedanser och en jordad låda där ett jordplan ligger nära då har vi ju byggt en kondensatormick! Fast tanken med jordplan är ju att ha hyffsad låg impedans även til lådan... så det kanske ite är en så stor risk.. men det är ju bara att testa... |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 14:55:53
|
MatsT: Det var allt en intressant fråga du ställde...
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 14:57:10
|
Något om skärmade ledningarI många sammanhang är skärmade kablar viktiga för att hålla signalen ren. Vanligtvis brukar ledningar som bär små spänningar, likspänning såväl som växelspänning, vara skärmade. För oss hifi-intresserade är det nästan självklart att de allra flesta "signalkablar" eller "interconnects" är skärmade.
I praktiken är det även vanligt att de interna signalledningarna i en förstärkare är skärmade #8211; där traditionella ledningar används vill säga. Nu för tiden ligger väl de flesta signalledningar på kretskort, men de är likafullt dragna så att de skärmas från störningar.
En skärmad ledning är vanligtvis uppbyggd av en centrumledare omgiven av ett isolerande material och en vävd skärm. Denna konstruktion kallas co-axial ledning (eller koaxial på svenska). Denna skärm består ofta av en väv av koppartråd (många gånger förtennad) som stänger ute elektrostatiska fält och försvårar elektromagnetisk koppling till andra signaler.
För att fungera effektivt måste detta yttre skyddande hölje kopplas till jord, så att eventuell störande potential i skärmen därmed kan avledas till jord. Därför är det viktigt att skärmen ansluts till jord i endast en punkt. Figur 30 visar varför:
Figur 30: Oriktig jordning av skärmad ledning kan leda till brum och/eller brus orsakat av jordslingor via gemensamma impedanser
Antag att de båda jordningspunkterna i figur 30 har något olika potential (vilket inträffar om vi har strömmar i jordbuss eller chassi). Då kommer en ström att flyta även genom kabelns skärm. Eftersom skärmen har en koppling till centrumledaren via kabelns kapacitans (typiskt 100-200 pF per meter), kommer signalen att plocka upp eventuella störningar som finns i jordströmmarna.
Om nu skärmen ska jordas i endast en punkt, vilken punkt är bäst? Det är inte alltid uppenbart vilken ände som är bäst. I högfrekvenssammanhang kan man behöva jorda på flera ställen utefter ledningen, men för audiofrekvenser brukar följande tumregel fungera bra:
Skärmen ska jordas i den ände där signalledningen har lägst impedans relativt jord.
I de allra flesta fall transporterar ledningen signal från utgången på ett tidigare steg till ingången på ett efterföljande steg. Utgången på det tidigare steget brukar nästan alltid ha lägre impedans än ingången på efterföljande steg. Undantag från denna regel är sällsynta.
Det är därför många källor på Internet och i böcker hävdar att skärmen ska jordas i "uppströms" ände. I vissa trickiga fall kan man dock behöva experimentera lite för att hitta bästa jordningspunkten.
Låt oss för säkerhets skull också säga att skärmade ledningar ska ha isolerande höljen, så att skärmstrumpan inte gör kontakt med chassiet på andra ställen än det avsedda.
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 14:58:03
|
Lite till om skärmade ledningarNär jag konstruerar mina apparater brukar jag försöka hålla mig till några enkla regler. Jag hävdar på intet sätt att de representerar någon sanning i något avseende, men de fungerar förbaskat bra i audiosammanhang.
1) Undvik skärmade ledningar 2) Om ledningen ändå behöver skärmas, undvik vanlig koaxial ledning
Dessa möjligen provokativa regler kan behöva sin förklaring.
Enligt min egen begränsade men ändock erfarenhet innebär varje skärmad ledning att signalen belastas med en kapacitans mot jord. Denna kapacitans får inte bara till följd att signalens bandbredd begränsas något, den gör också det tidigare stegets jobb lite svårare.
Dessa påståenden ska förstås läsas med en sund skepsis, men jag har råkat ut för att speciellt rörförstärkare tappat mycket av sina goda egenskaper med skärmade signalledningar. Min rekommendation är därför att hellre skapa en layout med korta ledningar och att i stället använda partvinnad ledning. Den partvinnade ledningen har också kapacitanser mellan ledarna, men de har långt ifrån samma negativa effekt.
I vissa fall kan det inte undvikas att ledningen ändå behöver skärmas. Då rekommenderar jag användningen av en skärmad, partvinnad ledning. Skärmen ska i detta fall anslutas till chassijord och den "kalla" signalledningen till signaljord. På detta sätt undviker vi bandbreddsbegränsningen, samtidigt som skärmen leder bort common-mode-störningar. Se figur 31.
Figur 31: Skärmad partvinnad ledning kan jordas i chassiet utan att signalreturen behöver ledas genom skärmen
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 15:00:08
|
En ovanlig situationDet här kan låta som en skröna, men historien är sann. Jag byggde för många år sedan att transistorsteg med fyra kanaler. Jag gjorde fyra separata nätdelar som parvis gav positiva och negativa spänningar. Nåja, jag råkade i alla fall ut för ett brum som var ovanligt för mig.
Nu ska det sägas att jag alltid bygger för trångt, så i det här fallet fick jag möjligen skylla mig själv, men för att göra historien kort vill jag visa hur jag efter långt om länge lyckades lösa problemet. Som exempel tar vi fram figur 22 igen, och gör ett tillägg i den. Se figur 32.
Figur 32: Skärmade jordledningar kan ibland lösa intressanta brumproblem
Här har jag bytt ut jordledningarna från ingången respektive från spänningsstabilisatorn till skärmade ledningar. Eftersom de jordledningar jag hade lagt plockade upp svaga, men ändå störningar, hjälpte det med att skärma jordledningarna.
Vad lärde jag mig av den här situationen? Jo:
Behandla alltid varje jordledning med samma omsorg som du behandlar en signalledning!
Fundera lite på den erfarenheten. Den kan vara viktig.
|
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8620 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 16:06:16
|
quote: Denna kapacitans får inte bara till följd att signalens bandbredd begränsas något, den gör också det tidigare stegets jobb lite svårare.
Intressant,jag föstår ju att detta är olika för varje situation,men generellt blir inte denna bandbredds begrännsning långt ovanför det hörbara området? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2007/02/12 : 16:52:50
|
Generellt bör det vara så som du säger.
Jag nämner dock detta för att jag en gång ställde till det för mig genom att i en rörförstärkare använda skärmad ledning som faktiskt skar ända ner i det hörbara området. Och det tog lång tid innan jag kom på vad orsaken var.
Jobbar man med transistorförstärkare bör problem inte uppstå, men jag vill kanske ändå rekommendera att man skänker detta en tanke innan man väljer skärmad ledning.
|
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8620 Posts |
Posted - 2007/02/13 : 19:07:31
|
OT,är detta ett av skälen till att olika kablar låter olika i annläggningar(en av annledningarna )? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/02/15 : 21:33:15
|
Jag hoppas det är OK att ställa en relaterad fråga såsom ett praktikfall. Hoppas jag kan förklara utan att rita.
Jag har min "lilla" sub, den skall drivas med en UcD-modul, men också ha en inbyggd småsignalkrets. Alltså får jag följande jordningar att ta hänsyn till om jag fattat detta rätt. Trafon är skärmad så den har jag jordat till chassit.
Chassijord Matningsjord (UcD) Dubbla likriktarbryggor, två stora elyter. Matningsjord (Signalkrets) Signaljord ( både Signalkrets och UcD)
Om jag förstått allt rätt så borde jag hålla isär dessa 4 och sedan koppla samman dem i en punkt? Lämpligen i chassit?
Dock kommer lilla kruxet nu. UcD-modulen har kortslutning mellan signaljord och matningsjord. Så hur borde jag då koppla?
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Topic |
|