HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Highfidelity streamar å det vildaste!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/04 :  08:03:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


I senaste HighFidelity kollar Kim Kruse Petersen och Morten Bruun-Larsen två nätverksservrar. En "Köpelösning" där allt är förinstallerat för två Squeezeboxar och en linuxbaserad standardlösning från Buffalo där de lägger in sina egna mjukvaror.

Klart intressant att läsa.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/01/04 :  13:27:54  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Åker genast och köper
/m
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/04 :  17:52:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ni har väl inte missat att det är en serie av artiklar som pågår.
Man har testat ljudkort, nätverkspelare, skrivit om rippning och....

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:04:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jodå, jag har följt den. Denna gången var det riktigt intressant. Jag lade en fråga för ett tag sedan just om hur man kunde köra ett WIFI-nät utan att behöva ha datorn igång. Ett av svaren var just NAS. Då är det roligt att läsa om hur Morten gjorde.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:06:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Han använder en Buffalo linksys LSII. Han verkar byta operativsystem på den genom sitt "byte av firmware". Kan man göra det på alla NAS'ar?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:17:30  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Nej, det är bara ett fåtal NAS:ar som folk har hackat ihop special-firmware för. De mest kända är just Buffalo Linksys LSII och Infrant ReadyNAS, skulle jag påstå.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:34:26  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Här är en länk till en brittisk firma som levererar lite olika varianter på NAS med Slimserver installerat https://www.ripcaster.co.uk/node/128
/Micke
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/04 :  21:45:14  Show Profile  Reply
Man får inte heller glömma Linksys NSLU2. Det var väl den som startade "NAS-trenden"?
Man kopplar alltså usb-diskar till den.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/01/04 21:45:39
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/04 :  22:20:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


quote:
Nej, det är bara ett fåtal NAS:ar som folk har hackat ihop special-firmware för.
Det var det jag misstänkte är han skrev att han laddar på en annan "firmware". Vad jag förstår kör LSII'an Linux.

- När man har installerat slimserver, kan man då inte använda NAS'en som nätverksdisk? Blir den en dedicerad slimserver disk?
- Hur funkar det med eventuella USB-portar på NAS'en när man körslimserver, blir de "förverkade" eller kan man utöka NAS'en med USB-diskar som slimserver kan köra från samtidigt?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/05 :  02:58:30  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
- När man har installerat slimserver, kan man då inte använda NAS'en som nätverksdisk? Blir den en dedicerad slimserver disk?
- Hur funkar det med eventuella USB-portar på NAS'en när man körslimserver, blir de "förverkade" eller kan man utöka NAS'en med USB-diskar som slimserver kan köra från samtidigt?

NAS enheten behåller som oftast även sina vanliga NAS funktioner. Oftast så användar man dom NAS som kör Linux och så uppdaterar men denna Linux eller kanske bytter den helt ut, men oftast så installeras Slimserver på eksisterande Linux.

Ja NAS enheter med möjliheter till att kopla mera diskplats via USB kan även använda denna till musikfilar och andra NAS funktioner.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/05 :  08:27:06  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Angående NSLU2 så kör jag ungefär samma lösning hemma fast med en vanlig trådlös router som fått nu mjukvara. Detta måste vara en av de bästa lösningarna för nätverksbaserad lagring. Det man "tappar" är en lösning som är färdig när man packar upp den ur lådan. Det krävs lite handpåläggning. Men när det är färdigt så har man ett mycket kompetent system. I min lilla trådlösa router så kör jag webserver, ftpserver, UPnPserver, sambautdelning, printserver, backupmjukvara osv...

mååånga servrar blir´e......

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/05 :  08:31:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag inser att det aldrig går att uttala sig "störtsäkert" om en SW-patchning. Du skall ha tack för dina svar om hur det "brukar" vara. En newbie som mig behöver lite generell info.

En par dumma frågor till:
- Är det risk att NAS'ens processor överlastas av slimserver-applikationen? Hur vet man hur mycket headroom de olika NAS'arna får?
- När man lägger upp sin musik på NAS'en, gör man det med den som fileserver ("rippar" med en host-dator direkt till fileserverns disk) eller rippar man direkt från hostdatorns drive via slimserver i NAS'en?

Attans, det här är intressant!


ED:
quote:
...kör jag ungefär samma lösning hemma fast med en vanlig trådlös router som fått ny mjukvara.

Marcus, det där var intressant!!!
- Vad är det för router du kör?
- Hur ansluter du diskarna till den?
- Kör den slimserver också?
- Blir den inte överlastad av alla serverapplikationerna, den är ju "bara" gjord för att köra routingapplikationen..

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/05 :  08:32:57  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
För tester osv av olika NAS och BYOD så är www.smallnetbuilder.com en guldgruva...

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/05 :  09:53:24  Show Profile  Reply
quote:
- Är det risk att NAS'ens processor överlastas av slimserver-applikationen? Hur vet man hur mycket headroom de olika NAS'arna får?

Headroomet är ju lika med noll, hårdvaran begränsar hastigheten rätt rejält när det gäller tex att scanna efter ny musik och vilka plugins man kan köra.

Har man inte en väldigt bra anledning (lite plats hemma kanske) så tycker jag absolut man ställer in en gammal dator i en skrubb någonstans istället.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/05 :  09:57:22  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Pac: Tänka på en NAS enhet som en vanlig "fileserver", dvs den kan det en vanlig fileserver kan, hålla filer för grupper eller enkelte användare och hålla ordning på rättighetter.... Men att i stellet för att du sitter och jobbar (lägger upp mappar och tilldelar rättighetter) direkt på din fileserver, ja då styr du alla dessa funktionar via din browser. Tänka också på att en NAS i verklighetten är en dator..... man har har bara ingen möjlighett att montera skärm och tangentbord/mus på den. Men är man först inne i dens OS på något vis, ja då är möjlighetterna stora. Med tanke på om en NAS har nått sit max i använding kan man kolla på vanlig vis i det OS som nu finns i NAS enheten, typ som i "Task Manager" i Windows.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/05 :  13:29:41  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Pac -> Min router heter Asus WL500G Deluxe och har 2 usb-anslutningar där jag sätter in en disk i ett billigt usb-chassi. Denna är nu utgången men det finns fortfarande routers på marknaden med USB. Tror bl.a Linksys har någon.

Mjukvaran finns i några olika smaker men den främsta heter OpenWRT. www.openwrt.org Samma som körs på NSLU2

Några minnesproblem har jag inte märkt av. Alla program som körs är mycket nerbantade och kräver inte mycket minne. Skulle det behövas kan man också slänga in ett usb-minne på en usb-port som används som en cache.

Däremot måste jag hålla med Martin.M om att om man har plats och en gammal dator (kan vara verkligen gammal) så är detta klart bästa lösningen både när det gäller användarvänlighet och utbyggnadsmöjligheter. Den behöver ju inte ha skärm eller nåt utan bara stå i en garderob eller nåt. Det finns specialanpassade operativsystem för just detta ändamål som vi vill åt. Själv har jag kört med ett linux-baserat som heter Clarkconnect. Otroligt smidigt och då kan jag knappt något om Linux. I med skivan och knappa lite så har man allt och lite till. Om jag inte bodde i en tvåa med begränsade utrymmen så skulle jag definivt köra på detta fortfarande.

Nej, jag kör inte slimserver på min, har aldrig testat.

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2007/01/05 13:47:37
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/05 :  14:35:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tack för alla svaren!!!

Jag kände att NAS var en enkel och energisnål lösning och man kunde dedicera den till anläggningen. Men Ni har säkert rätt i att en "riktig"-dator är att föredra.

Vilket OS är att föredra?
- För en newbie?
- För en som är rädd för hackers?
- För en som har en tight budget?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/05 :  14:45:30  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Linux!

Aningen pill lär det bli om man ska installera SlimServer själv, men det kommer man inte ifrån hur man än gör, tror jag. T.ex. ClarkConnect verkar ju utmärkt att köra om man känner sig ny och inte vill pilla mer än nödvändigt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2007/01/05 :  15:33:33  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Jag har precis satt upp en linuxserver med slimserver på.
Visst är det lite pilligt, men inte oöverstigligt.

Har dock ingen SB än, jag ville prova sätta upp en miljö med en dedikerad slimserver-maskin (linux) och låta en windows-maskin i mitt nätverk köra softsqueeze och pss emulera squeezebox över mitt trådlösa nät.

Funkar klockrent. Just budgetmässigt är linux svårslaget: funkar på gammal hårdvara (jag kör på en P-IIa som är över 10 år gammal).
Säkerhetsmässigt så känns också linux skönt, inga "säkerhetsuppdateringar" och rackliga säkerhetsprogramvaror.

OBS Jag vill inte starta ett "religionskrig" vad gäller OS här. Jag gillar Windows också, på sitt sätt (har 3 st windowsmaskiner i mitt nät hemma).

Har man aldrig sett och/eller provat något Unix/Linux-liknande OS förut så är det säkert en liten tröskel att ta sig över. Dock tycker jag själv att ubuntu är väldigt trivsamt att installera/konfigurera jämfört med de varianter jag provat/sett tidigare.
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/05 :  16:11:19  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Jag är säker att många gerna ville använda en gammal dator/Linux om någon lägger ut en guide till at få en sådan installation att funka med Linux/SlimServer, jag ville i alla fall gerna.

Jag har dator och alt, jag skrivar gerna guiden, vem hjälper mig att få projectet igång? Vem kan jag ringa när det tar stop? Vilka Linux version, jag har ett par stycker, bla. Suse 9.2


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/01/05 :  19:15:38  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Slim Devices har ett forum där det diskuteras en hel del om NAS.
Efter att läst där en del så känns det inte som NAS är en självklar lösning.
Verkar vara en del prestandaproblem, dvs SlimServer kräver mer minne och CPUkraft än vad många NAS har.
Finns också en del guider för att trycka in SlimServer i diverse NAS, för egen del har jag kommit till slutsatsen att jag förmodligen går i land med en sån installation men inte vill jävlas med det. Dvs jag vill köpa en "färdig" NAS med bra prestanda, men såna är i stort sett lika dyra som att köpa en lågprestanda PC med mycket diskutrymme.
/Micke
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/05 :  21:04:14  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Ibland ser man inte skogen för alla träden...

Synd att man inte har någon server längre, tänker jag, samtidigt som jag sparkar lite med foten mot min färdiga ClarkConnect-server som fungerar som musmatta modell större...

Pac - jag kan sätta ihop en server du kan låna och testa

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2007/01/05 21:06:08
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/05 :  22:28:29  Show Profile  Reply
Fast man måste ju inte ha någon server.. kan man skriva här på forumet kan man köra slimserver och softsqueeze för att prova (dvs man har en dator, det räcker), det är gratis och går på nån minut att ladda ner och installera.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/01/05 22:29:57
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2007/01/12 :  16:26:31  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Tror detta är anledningen till at SB:n är såpass billig, ifall man tittar på ett mer påkostat system, t.ex. Sonos så kan det utan problem hämta musik på vilken NAS som helst.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/12 :  17:38:11  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Skillnaden ligger i att Sonos har servern lagd i dess basenhet, medan Squeezebox enbart agerar tunn klient. Burken som kör SlimServer har ju givetvis inte heller några problem att hämta musik från vilken NAS som helst.

Men nog är Sonos läcker! Några tusenlappar lägre pris så...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/12 :  17:52:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Har Sonos digital ut?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000