HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Extern HD för lagring av min musik?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/12/22 :  10:34:03  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Hej!
Jag har en Squeezebox 3, och håller på att rippa mina skivor till flac. Jag börjar bli färdig, har väl ett drygt hundratal kvar, men min hårddisk börjar bli full. Därför funderar jag på vad man ska skaffa för lagring av musikfilerna. Det första jag kommer att tänka på är en extern usb-disk, typ en sån här:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097875

Vad tror ni om det? Det kostar inte speciellt mycket, och när jag väl dragit över filerna så ska den ju bara stå i hyllan och skicka ut dem, den kommer ju alltså inte att användas för annat än just lagring.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/22 :  11:42:50  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Det skall funka bra, en USB disk, förudsat att det är en USB v2 port på båda den och på datoren, skall ingen problem ha att hänga med till den hastigheten. Det har också den fördel..... at det är enkelt att ta med sin skiv samling till kompisen och lysna där. 4 CD'er tar typ mera plats


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/22 :  12:15:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag gör så själv. Inga problem.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/12/22 :  12:47:04  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Jag har en sådan liggandes under granen väntandes på att fyllas med losslessfiler.
Den uppfyller även mitt krav på att klara av strömmen i t.ex. USA.

/Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/22 :  14:04:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag använder en sån här:
http://www.inet.se/artikel/4302658
Jag är mycket nöjd med den.

Lite lägre vikt och mer diskret design än den från Dustin.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/12/22 :  14:35:50  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Bernt!
Ja den hade jag tänkt först egentligen (finns på Dustin också). Det jag ställer mig lite tveksam till är att alla som recenserat den klagar på att den blir något varm, vilket jag ser som ett tecken på att den kanske kommer att packa ihop i förtid om man har lite otur.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/22 :  14:54:46  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Jag har en LaCie Porsche för backup mm. Den blir inte varm. Jag tror att den har levererats med lite olika fabrikat på disk, och vissa (tidiga?) blev väl varma.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/23 :  09:08:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


MediaMarkt i GBG säljer en Lacie 320Gb för precis under tusenlappen nu i Jul. Det måste ju nästan vara riktpriset för de andra att slå just nu?

Sorry, detta kanske blir OT här, säg till i så fall Jonas...
-Kan man rippa sina filer till HDD'n och sedan använda den som nätverksdisk via en USB i routern eller måste man ha datorn igång samtidigt



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/23 :  10:03:36  Show Profile  Reply
quote:
-Kan man rippa sina filer till HDD'n och sedan använda den som nätverksdisk via en USB i routern eller måste man ha datorn igång samtidigt

Någonstans måste programvaran slimserver vara igång. Själv Squeezeboxen är egentligen bara en dum låda med en processor och lite annan elektronik.
Lösningen om man inte kan tänka sig ha en dator stå på är ju en NAS som kan köra slimserver. Men det är inget som jag personligen rekommenderar. Tycker det är alldeles för begränsande rent prestandamässigt. Men vilken gammal dator som helst går bra. Ställ i en garderob eller nere i källaren eller var som helst

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/12/23 :  10:31:45  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Jag har en Lacie 250G och en Western Digital 320G som jag köpte/köper på pc city för 1190 och jag tycker Western Digital verkar vara av mycket bättre kvalitet.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2006/12/23 11:25:55
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/12/23 :  12:04:46  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
quote:
MediaMarkt i GBG säljer en Lacie 320Gb för precis under tusenlappen nu i Jul. Det måste ju nästan vara riktpriset för de andra att slå just nu?

Sorry, detta kanske blir OT här, säg till i så fall Jonas...

Mediamarkt har jag faktiskt inte tänkt på. Ska till Gbg innan trettonhelgen så då kan man ju stanna till där en sväng. Helt klart billigt med en 320 Gb för under tusenlappen, och nej - det är inte OT utan helt ok Pac! Tack för tipset!

quote:
Jag har en Lacie 250G och en Western Digital 320G som jag köpte/köper på pc city för 1190 och jag tycker Western Digital verkar vara av mycket bättre kvalitet.

Ja jag tycker det verkar som om de flesta föredrar Western Digital rent kvalitetsmässigt. Lacie är måhända lite smäckrare på bild, men för min del spelar det ingen större roll hur burkarna i mitt "hemmakontor" ser ut.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/12/23 :  16:54:11  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Jag kör D-Link DNS-323. Funkar kalas:



Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/23 :  18:12:48  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Kör din D-Link DNS-323 också SlimServer softwaren? Eller kör SlimServer på en vanlig dator i systemet.

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/23 :  19:04:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Ja jag tycker det verkar som om de flesta föredrar Western Digital rent kvalitetsmässigt. Lacie är måhända lite smäckrare på bild, men för min del spelar det ingen större roll hur burkarna i mitt "hemmakontor" ser ut.
Det sitter en Seagate i min Lacie, vet inte vilket som är bäst av Seagate och WD.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/23 :  19:50:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har båda märkena i min stationära dator o det är lite huggit som stucket. Den som väsnas minst brukar duga bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/23 :  19:53:44  Show Profile  Reply
Absolut bäst är som sagt en dator, en intern 500 Gb disk får man för strax över en tusing.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/23 :  20:27:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Någonstans måste programvaran slimserver vara igång. Själv Squeezeboxen är egentligen bara en dum låda med en processor och lite annan elektronik.


Ok, då funkar inte det systemet jag sitter och skissar på.
Jag hade helst bara haft en nätverksdisk igång och sluppit ifrån en dator i drift...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/23 :  20:41:09  Show Profile  Reply
Det finns ju dock ett antal nas-diskar som kan användas där man kan installera slimserver som en firmware. Infrant ReadyNAS tex som säljs i paket med 2 squeezeboxar på deras hemsida.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/23 :  21:15:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
1499 USD

https://secure.slimdevices.com/order/index.cgi?
Underst i bild, klicka på länken för mer info.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/12/23 21:16:05
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/23 :  22:35:59  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Ok, då funkar inte det systemet jag sitter och skissar på.
Jag hade helst bara haft en nätverksdisk igång och sluppit ifrån en dator i drift...


Pac, vissa mera prismäsigt överkomliga NAS (nätverksdisk) enheter skall gå att använda, men det är inte enligt tilverkerens önske att man kör egen software på deras NAS lådor, men dessa NAS enheter kör ofta med Linux som operativsystem, och kommer man först inn och kan styra denna Linux, ja då kan man faktisk selv installera software på lådan.... i alla fall i dom fall där hardware och typ minne räcker till.

Jag vet att vissa her inne kör deras SlimServer på en NAS enhet, men just nu kommer jag inte på vem eller vilka NAS enhet det var dom användta.

--------------------------------------------------------------------------
Det verker till att dessa NAS kan användas:
Synology Disk Station DS-106: http://oinkzwurgl.org/ssods
Buffalo Linkstation: http://fieldnetworks.com/slim/linkstation.html


Rip

PS! Någon kanske är i tvekan om vad det är dom har hemma..... är det en NAS enhet? Om din lösa hårddisk skall monteras direkt i din dator med en USB eller EEEI interface, då är det INTE en NAS enhet, en NAS enhet anslutas till dit NÄTVERK med en nätverksslad som sen skall sitta i din switch/router eller vad man nu har hemma, ut över det så har en NAS enhet en egen operativsystem av någon typ, fins med måda Liniux och Windows, men även andra. Detta gör att man på en NAS enhet typisk kan skapa mapper och tildela dessa mapper behörighetter, detta gör man typisk via ett Webgränssnit. Detta kan man inte på en USB enhet, utan här styrs det av den dator som den nu sitter installerat emot, NAS enheten kan alla nå i nätverket ingen annan dator/server behövs vara igång.

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/23 22:57:51
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/23 :  23:09:32  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Paketpris: https://www.ripcaster.co.uk/node/62
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/23 :  23:18:48  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Jag var just på väg att skriva att det inte kan vara så där lång tid innan att någon kommer på att sälja NAS med SlimServer preinstallerat på.... Well well, det fins redan, tack boombox


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/24 :  01:04:45  Show Profile  Reply
Dom där såg väldigt intressanta ut boombox. Något du har själv kanske?
Gb-lan, e-SATA & Usb ... mysigt!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/24 :  10:17:03  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Nej, hade redan skaffat en MacMini när jag hittade dessa. Det verkar annars vara exakt vad jag letade efter.
Om någon testar så är jag också nyfiken. OBS det står att wifi card är optional så det verkar inte ingå i priset.
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2007/01/05 :  12:46:52  Show Profile Send Joel a Private Message  Reply
Hej,

Själv har jag köpt denna lösning som sedan kan kopplas antingen direkt in i datorns nätverksingång eller till ett befintligt hemmanätverk. Visserligen tillkommer kostnad för diskar, men med en total lagringskapaciet 2x400 Gb, så tycker jag att den ger mer flexibilitet då dessa enkelt kan bytas ut vid uppgradering eller krasch.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010082562

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/05 :  13:06:27  Show Profile  Reply
Många har haft problem med överhettade diskar i SC101, så lägg ha koll på temperaturen vad den landar på!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000