HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En liten story om ett par HK ST-7 som lever än
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/12/22 :  01:33:05  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Vad är Harman Kardon ST-7 undras kanske?
Jo,en sådan här underlig manick.



Denna skivspelare är väl inte så vanligt förekommande numera,inte tidigare heller förmodar jag,
den kostade runt femtusen då på nittonhundrasjuttiotalet någon gång.
Att detta lilla ”reportage” blev till får jag helt skylla på ASO´s (Audiogrupp SydOst´s) klubbmästare Geldis som hade fått tag på en gammal ST-7.
Jag har två st.likadana varav en var i drift men inte injusterad och nr.2 går att få till med hjälp av div.serviceåtgärder,det föll sig alltså naturligt med ett samarbete som gick ut på att få spelarna att spela.
Ingen lätt uppgift kan jag tala om ty dessa spelare är mekaniska underverk som kräver en viss fingerfärdighet och kanske lite kunskaper också om det ska bli bra.
Men skivspelarmekaniker Geldis klarade av svårigheterna och bevisade att ingenting är omöjligt,
här står den och blänker så fint och spelar tillsammans med en Michell.





Michell ja.Gyro SE var namnet och jag bara måste visa lite bilder på den,otroligt läcker och med en kvalitetskänsla som väcker habegär









ST-7 skulle det ju handla om och här är en bild på maskinisten när han justerar ”åkvagnen”så att tangentialarmen ska färdas med rätt hastighet över skivan.



Kanske lyckades operationen,test utföres genom att spela några låtar och visuellt kolla ev.avvikelser.



Usel bild men visst verkar det fungera.



Vidare till min i drift varande vinylavspelningsapparat.





Pickupens infästning kunde gärna få vara lite stabilare och mera exakt men det fungerar trots
allt som det ska.







Som synes är det stop i maskin.Rödljuset lyser så grant.
För att få grönt vilket innebär 33 rpm.så är det bara att lägga fingret på touchkontrollen.



Vid 45 rpm.lyser det blått där till vänster.
Äkta glödlampssken är det,inget fejk här inte,färgade glödlampor ska det vara.

Hur ser det ut under skalet,hur fungerar detta.....?
Vi lyfter väl på tallriken och ser efter.



Inte så mycket att titta på där,bort med lite plåtbitar som egentligen inte behövs.....



Hmmmm,ser inte riktigt ut som det brukar göra under skalet på en skivspelare.
Något slags mekano verkar det vara men det går nog att reda ut.



Då ska vi se.
Nr.1 är motorn och från denna går det en drivrem till tallriken i vanlig ordning,från tallrikens lagringsaxel (Nr.2) går det ytterligare en rem (Nr.3) till ett hjul som sitter i änden på valsen (Nr.4) som således roterar.
I botten på tonarmsinfästningen (Nr.5) sitter det ett hjul som ligger an mot valsens ovansida,
när pickupen har rört på sig någon mm.in mot centrum av skivan blir hjulet (Nr.5) något lite snedställt i förhållande till den roterande valsen oc

Edited by - Gus on 2006/12/22 22:46:11

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/12/22 :  07:44:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Vilken makalös manick!!!

Jag erkänner glatt att den där skivspelaren är helt ny för mig. (ja altså inte Gyron, en sådan fast i den vanliga/gamla versionen har gjort förtjänstfull tjänst hos mig )

Att försöka få tonarmen att följa spåret låter som en grannlaga uppgift.

Missar den aldrig med nål-sallad/hopp som resultat

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/12/22 :  08:55:35  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Till sist vill jag varna lite för vinylvågen som sprider sig,akta er så att ni inte blir bitna.


Japp, det farligaste man kan göra är att gå och lyssna på en bra vinylrigg, ekonomin blir lidande ganska omgående.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/22 :  10:19:38  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag är imponerad och glad över att det finns en HK skivspelare (har ju HK reciever så...) riktigt kul att se verkligen och riktigt glädjande att man reparerar upp dessa klenoder i tid innan det är försent.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2006/12/22 :  10:27:45  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Det gäller nog att minimera mängden whisky innan man börjar skruva

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/12/22 :  12:44:25  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
Pac skrev:
"Missar den aldrig med nål-sallad/hopp som resultat?"

Är den helt tokigt justerad kan det nog bli skrap eller hopp men så illa har det inte varit. Problemet med otillfredställande spårning hörs tydligt. Spelar den med konstant vinkelfel (genom att armen spårar före eller efter) ökar distorsionen direkt. Lite fel kan också accepteras men men när det stämmer, låter det riktigt bra. Märkar man under avspelning av skivan att armen inte spårar optimalt höjer man pickupen mellan ett par låtar och justerar igen.
Armen är konstruerad att röra sig med 0.17 tum/min. Alla skivor är tyvärr inte graverade enligt den standarden. Självjusteringen orkar inte riktigt med om skivan är lite "udda" enligt Harman Kardons intentioner 1976.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/12/22 :  13:55:17  Show Profile Send Gus a Private Message  Reply
Justering ja....
När jag köpte min ST-7 för ca.tjugo år sedan fick jag den nästan gratis,det kanske berodde på att tidigare ägare aldrig fått någon ordning på just detta med arm och vinkelfel.
Nålen var nämligen kraftigt böjd inåt mot centrum vilket tyder på att armen hela tiden släpat efter.
Som Geldis påpekar är det fullt hörbart när det börjar toka till sig men det är inget problem,tvärt om så gör det att man får en mera aktiv hobby med mindre stillasittande

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000