HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kul med en ny forumdel!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/09 :  19:00:40  Show Profile  Reply
Här känner jag mig som hemma

Kan gissa att det kommer bli en stor del när alla förr eller senare köper en Squeezebox eller något liknande substitut.

Hoppas på att det blir fullt fräs i den här forumdelen framöver!

Är det någon som vill pröva lite multikanalsmusik, Squeezebox eller hårddiskbaserad film i Örebrotrakten. Skicka mig ett pm


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/09 :  20:46:42  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
absolut efterlängtad denna delen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/12/10 :  01:01:18  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Det skall bli intressant att följa utvecklingen på Squeezeboxsidan samt få en massa bra tips... Det är en trevlig pryl detta

Mvh Mattias
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/10 :  10:39:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
inte bara SB utan HDD baserad musikhandhavande generellt. Jag tror fasiken att detta kommer ersätta cd men aldrig vinylen. men cd har den en str chans att ersätta hos mig iaf. speciellt om det blir Wifi...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/10 :  11:34:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Jag ser också fram emot diskussionerna vi kan ha här. Själv "backar jag in i framtiden" Det blir mer och mer vinyl i min anläggning men jag är ruskigt intresserad av att få labba lite med datoravspelning/WiFi också.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/10 :  12:53:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Inte för att vara den som klagar, men

"Dator- och flerkanalshifi"

Känns som ett bättre namn. WiFi är bara ett sätt att plocka musik ur en dator.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/12/10 :  13:06:01  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
quote:
Inte för att vara den som klagar, men

"Dator- och flerkanalshifi"

Känns som ett bättre namn. WiFi är bara ett sätt att plocka musik ur en dator.

Håller med (den sista meningen*). Dessa två inriktningar har inget* med varandra att göra tycker jag. Borde vara två sep. "avdelningar".

Edit: *klargörande

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/12/10 18:38:31
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/10 :  15:01:01  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
pac: jag gör detsamma

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:01:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


quote:
Dessa två inriktningar har inget* med varandra att göra tycker jag. Borde vara två sep. "avdelningar".


Både ja och nej... Jag förstår precis vad Ni menar. Men betänk att det finns stora likheter mellan teknologierna som man använder.

Jag vet att det inte är klockrent men låt oss prova detta ett tag och se om det funkar. Om det inte gör det så löser vi det. Men först ger vi det en chans.

"Dator" beskriver ju inte riktigt vad det handlar om heller. "Dator" är en PC eller en Mac för de allra flest och det behövs inte några sådana i ett streaming-system. Detta är inte lätt. På CES har de beslutat att kalla teknologin för WiFi. Om det visar sig att det blir för många missförstånd så ändrar vi.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/12/11 :  05:22:13  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
quote:
Men betänk att det finns stora likheter mellan teknologierna som man använder.


Vet inte riktigt vad det skulle vara men ok, kanske lär jag mig något nytt

quote:
Men först ger vi det en chans.


Absolut, varför inte, ville bara utrycka en oro att vägen till hi-fi nirivana kanske blir lite otydlig

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/12/11 05:23:55
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/11 :  07:44:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Undrar vilket som är bäst att lägga energi på,,, Att det finns en del för Streaming/WIFI/dator/Flerkanal eller att namnet inte passar till 100%...


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/12/11 :  23:04:26  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Utryckte bara min åsikt, vilket man ska lägga energi på i ett forum, inget annat. Annars blir det inte mycket till forum.

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/12/11 23:04:55
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/12/12 :  17:39:47  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Ska snart beställa ett RME HDSP ljudkort!! Mitt M-Audio delta1010lt ska in i den andra burken... Får väl via lite bilder då

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/12/12 :  19:22:56  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Skulle inte ngn (Martin, TommyPeters?) som begriper det här med SB osv ge lite handfasta tips om NASar, rippning mm så man kommer igång ? Dvs en guide/sammanfattning för dummies.
/Micke
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:42:55  Show Profile  Reply
Tips Nr 1 är att en NAS ska man bara ge sig på om man verkligen vet vad man gör.

Börja med att ladda ner slimserver och kör softsqueeze som emulerar en squeezebox. Rätt buggig tyvär men man får en liten uppfattning.

http://slimdevices.com/su_downloads.html

En liten rippningsguide finns bland annat här: http://spaceport.mine.nu/_crap/gris/

Följer man den slaviskt blir resultatet som det ska vara.

Kanske ska starta en ny tråd om det sen. Men inte idag, för nu ska jag lägga mig. Upp med lillen och lusse på dagis!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000