HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SB3 med "room tuning" och NAS server?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/26 :  18:48:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag har en behringer deq 2496 för room eq så att säga.
Jag har läst att det finns moduler som kan "eq-ua" via mjukvara som fungerar som plugin till slimserver mjukvaran.

Jag hade tänkt köra slim servern på en nas box, men ska man eqa så antar jag en sådan inte har nog med kräm, gissar att det kräver lite muskler. Kan någon bekräfta min misstanke? Vore smutt att bli av med en låda på hyllan, en bra kabel blir fri med. :) Hmm, SBn tar ju inte aes ebu, hmm en kabel att sälja då. ;)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/11/27 :  11:16:25  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Jepp det finns såna moduler.

Jag har inte provat själv än men har hittat lite info här:

http://inguzaudio.com/RoomCorrection/
http://www.duffroomcorrection.com/index.php?title=User:Hpyle&redirect=no

Jag skulle gissa att det krävs betydligt mer processor ompf än vad en NAS har.
Dessutom tror jag det blir en hel del pyssel för att få igång det hela på ett bra sätt
men det kan det nog vara värt.

Edited by - Peg on 2006/11/27 11:16:43
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/27 :  11:36:35  Show Profile  Reply
Minst 2 Ghz .. helst ännu mera!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/11/30 :  09:50:27  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Det här låter ju ruskigt intressant

Problemet, för mig, är att man måste ha ett ljudkort som klarar av såndär fantom-matning.... en kompis har en dito mikrofon, men ljudkortet är det värre med. Någon i krokarna runt halmstad som kan tänka sig hjälpa till?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/11/30 :  11:48:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hmm, jag undrar vad som blir "bäst" behringern eller via plugin till slimservern....Hmm.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/11/30 :  12:22:06  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Pluginen är ju iaf gratis...och det är ju gott :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/30 :  13:40:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det fungerar ganska x-akt som det i High Fidelitys artikell. Jag provade det o lade ner det ganska snabbt för det lät goja. Sen hade jag strul med dist från Foobar när convolvern lades in. För att få musiken distfri så var jag tvungen att sänka volymen med massvis av db.

Det behövs ingen x-tra datakraft för convovlvern

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/11/30 13:43:22
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/30 :  14:19:49  Show Profile  Reply
Vad nu, har du hittat rumskorrigering till Squeezeboxen som inte kräver massa datakraft alltså?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/11/30 :  14:29:39  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
I artikeln pratar han om 20% CPU-last på sin 3GHz:are...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/30 :  14:37:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det borde fungera för Squeezeboxen med , är det själva boxen som spelar eller nyttjar man nån spelare i datorn ? Är det boxen i sig självt som styr spelandet så fungerar inte det jag tänkte på.
Men nyttjas det en convolver så tar det inte mer kraft för det är bara ett wavfilter som man spelar igenom.


Här har du vad jag testade: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=45600&whichpage=1

Är helt ute o cyklar när det kommer till Squeeze annars

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/30 :  14:40:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
I artikeln pratar han om 20% CPU-last på sin 3GHz:are

Jag märkte inga som helst förändringar här hemma , på en P4 3.2 ghz

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/30 :  14:47:02  Show Profile  Reply
Ok, har inte läst allting men rumskorrigeringen http://inguzaudio.com/RoomCorrection/
Där mixas korrigeringen in i relatid i musikfilerna i 24 bitar, det tar rätt rejält med pulver, det funkar inte alls på samma sätt som när man kör på en dator.

"System Requirements
PC, running Microsoft Windows, with at least 2GHz processor, at least 512MB RAM, and at least 10GB free disk space.
SlimServer 6.2.1 or later."

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/30 :  14:52:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
PC, running Microsoft Windows XP Service Pack 2 or later, and .NET 2.0, with at least 2GHz processor, at least 512MB RAM, and at least 10GB free disk space


Förklarar en del
Men då båda sätten nyttjar DRC som är ett wavefilter så undrar jag verkligen om det tar sååå mycket kraft. Det är ju bara att testa då all mjukvara är gratis.

*edit
Från faq:en
quote:
Gain and clipping. Deserves a longer explanation here soon.

Inte bara jag som har haft strul med convolver o musik.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/11/30 14:54:34
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/11/30 :  16:58:54  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Det är helt riktigt att man kan behöva sänka nivån, det får ju inte bli så att filtret du gör ger en så hög gain så att det klipper.

Nivån blir helt beroende av filtret och indata så man måste göra rätt om det skall kunna bli bra :)

Att köra ett FIR filter på 5000 tap's (ner till typ 10-20 hz) per kanal är inte helt trivialt eftersom det är 5000 multiplikationer per kanal i en takt av 44,1 khz dvs 441 000 000 multiplikationer och additioner per sekund för att göra det i realtid.
Lyckas man med det utan att använda datakraft så har man nog fuskat så det står härliga till :)

Det svåraste med det här är att generera ett bra FIR filter som passar ens rum.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/11/30 :  17:38:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Man ska nog undvika att försöka höja nivån eftersom problemet med dippar i basen ofta beror på utsläckningsfenomen.
Däremot går det ju bra att sänka nivån vid rumsförstärkningar som jag tror är ett större ljudmässigt problem.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/12/11 :  22:15:18  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
I artikeln pratar han om 20% CPU-last på sin 3GHz:are
--------------------------------------------------------------------------------


Jag märkte inga som helst förändringar här hemma , på en P4 3.2 ghz


Ändrade du inställningen under File Types på slimserver då, så du kryssade i Inguz/FLAC istf standard? Osv för övriga filtyper du lyssnar på... det misstaget gjorde nämligen jag, jag satt febrilt och försökte höra alla förbättringar innan jag kom på att det nog lät som förut :)

För mig drar datorn ca 20% cpu när den strömmar iväg filen. Däremot har jag inte lyckats få det att låta bra.. nu har jag Behringer ECM8000 mätmic, ett Novation Speedio externt USB-ljudkort med phantom-matning av micen, och en fin RCA-sladd SB->ljudkort.. men ändå låter det bara burk när jag är klar. Kanske har jag överstyrt men det ser inte så ut i kurvorna... så just nu är jag lite skeptisk till att få det att funka. :(

Är det någon som lyckats och blivit nöjd med resultatet?
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:02:02  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Ursäkta en liten OT fråga, men vem är Svensk importör av squeezebox, någon som vet?


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000