HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Testat nålrengöring
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/12/04 :  17:44:05  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag har en Planar 2 med "originalnål", en Rata MM pickup (som dock snart ska bytas). Som test så köpte jag en liten burk "mascara" med någon form av spritlösning för att se om det hjälper, pickupen är troligtvis över 10 år gammal, även om den inte har varit i kontinuerligt bruk (jag fick spelaren billigt när gamle ägaren rensade vinden).

Så vi har en gammal pickup som huvudsakligen gått på otvättade, begagnade skivor. Är den så skitig att det märks när man gör rent den?

Jodå, nog blev det skillnad! Diskanten lyftes fram lite bättre - tyvärr märktes det mest genom att tendensen till sibilans ökade, men det problemet beror på en tillfällig riaa-lösning. Men det var en tydlig skillnad, och de 97 kronorna för burken var väl värda sina pengar. Där jag köpte burken rekommenderade de att man kompletterar medlet med en runt pensel som man klipper av borst på så den blir lite styvare för att först lösa upp och sedan borsta bort smutsen. Även utan detta var dock resultatet gott.

Rekommenderas varmt, särskilt om man haft sin PU ett tag och kör med begagnade plattor.

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2006/12/04 :  20:54:29  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Här är något liknade som jag använder.

Zero Dust en silicon liknade massa som man sänker ner nålen i och all smuts fastnar in geggan.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:00:48  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jag har alltid använt apotekets alkohol på mjuk borste
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:27:38  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Leffler skrev
quote:
en Rata MM pickup (som dock snart ska bytas)


Om du ska använda alkohol eller andra vätskor för att rengöra nålen, köp då inte en Ortofon.

Från Ortofons FAQ:
"Ortofon do not recommend the use of solvents containing alcohol for cleaning of either record surface or stylus.
The Ortofon warranty service will not be valid in cases where such treatment has caused malfunction of your cartridge."

Anledningen till att de inte gillar alkohol (trots att de är Danskar ) är dels att det kan lösa upp "limmet" som nålspetsen är fäst med, och dels att nålröret kan dra upp vätska kapillärt och skada spolarna i MC-pickuper.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:32:29  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Oj då, hoppas ingen gjort som jag då. brukar iaf enbart ta försiktigt på spetsen. Captain Beefheart är cool. :)
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:43:09  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Själv köpte jag en sådan här på 80-talet medans de fortfarande tillverkades, en Audio-Technica AT-637 elektronisk nålrengörare

Man sänker nålen ner på en "dyna" bestående av tätt sittande kolfiberstrån som vibrerar bort smutsen. Det följde med en liten behållare med vätska till den som man skulle droppa på dynan i extremt smutsiga fall, men jag har alltid använt den torr och det fungerar alldeles utmärkt. Tittar man på nålen under lupp efteråt så är den skinande ren.
Det fanns (finns) domedagsprofeter som påstod att den kan vibrera sönder nålen, men jag tror att det var vätskan som var boven i de fall nålarna har gått sönder. Har använt den i 20 år och är mycket nöjd med den. Tror jag har bytt batteri två (2) gånger på dessa tjugo år!

Edited by - bostrowskij on 2006/12/05 13:32:17
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/12/05 :  07:09:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Vet ingen tillverkare som rekommenderar sprit eller lösningsmedel i någon form. Linns variant med plån fungerar utmärkt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2006/12/05 07:09:24
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2006/12/05 :  19:20:24  Show Profile Send Hepcat a Private Message  Reply
jag använder AT637 eller det gröna plånet från Linn. Funkar kanon oftast AT637an. Aldrig någon alkohål.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2006/12/05 19:21:29
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/05 :  19:58:47  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
a fan tur jag bara gjort det en gång

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/12/05 :  20:37:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Stanton har en borste med en liten flaska för rengöring av nålen. Borsten består av hårda nylonborst som fungerar bra vätskan har jag bara använt 1 gång men resultatet vart detsamma som torr borstningen så det blir utan vätska. Jag borstar av var 3-4 vecka beroende på hur mycket jag spelar och det blir till det bättre även efter så kort tid.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/12/14 :  22:00:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply

När jag köpte min nya puppa så fick jag en liten burk med nån blåaktig vätska som heter "Diamond Cleaner (The elixir of sound)" från Clearaudio. Det sitter en pensel i locket så det är enkelt att applicera. Burken är liten men medlet verkar va oerhört drygt. Gör säkert nytta, även om jag inte hört nån skillnad, i det långa loppet.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/12/14 :  22:22:07  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
quote:
Från Ortofons FAQ:
"Ortofon do not recommend the use of solvents containing alcohol for cleaning of either record surface or stylus.
The Ortofon warranty service will not be valid in cases where such treatment has caused malfunction of your cartridge."


Ja det verkar inte bra. Lustigt nog har jag en traditionell isopropanolburk. Fabrikat Ortofon. Dom kanske vill sälja fler nålar?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/12/22 :  10:34:48  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Använder sandpapper funkar bra

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/12/22 :  11:14:01  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Är inte det som att värma upp dubbdäcken med en rejäl burnout varje höst ?
Går det inte lite illa åt nålen med sandpapper ? Är nyfiken för jag har varken testat alkohol, sandpapper eller borste.

Edited by - Stormen on 2006/12/22 11:15:27
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/22 :  11:48:10  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
jag har varken testat alkohol, sandpapper eller borste.
Jasså du är en helnykterist! Jag tycker att det är dax för det årliga julbadet och jag tror att det bästa i så fall är sandpapper i stället för borste.
Ps. Alkohol i samband med bad är inte att rekommendera.Ds

Edited by - gcs on 2006/12/22 11:49:49
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/22 :  12:08:41  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
en mjukare borste brukar jag använda om det är lättare smuts, om deet är beläggning använder jag Clearaudios pickup borste även om den är hård.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2006/12/30 :  19:32:59  Show Profile Send G.M a Private Message  Reply
Jag kör med det gröna papperet. Vissa säger att man inte ska använda det vad säger ni??
Har en Pro-ject Debut phono.

Edited by - G.M on 2007/01/01 15:59:59
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/06/11 :  18:20:25  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej!
Är det någon som har tips om vart man kan få tag på det gröna sk Linn-papperet. Jag har använt det i många år men lyckats tappa bort den lilla bit jag hade kvar ;-(
/Shaft
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/11 :  18:35:34  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag vet inte vad du har för puppa, men om du använder en MM puppa kan du ta loss nålen och köra den i en ultraljudstvätt. Jag har gjort det med mina nålar och dom blir klara och fina som diamanter.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/06/11 :  20:34:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har använt en Onzow Zerodust sedan 5 år.
bara att skölja av en gång om året i kallt vatten, så är den som ny igen. Mkt bra produkt

Det allra bästa är att nålrengörning går så snabbt och enkelt, att man naturligt "dippar" nålen efter varje skiva.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/06/11 20:39:02
Go to Top of Page

amon
Starting Member

32 Posts

Posted - 2010/06/11 :  22:55:14  Show Profile Send amon a Private Message  Reply
Jag har anvant Discwasher nalrengorare i 35 ar. Bara att stryka av nalen efter spelad skiva. Vid en titt under mikroskopet ar den ren och fin!

Arne

Ljud ingen tyst hobby!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/06/11 :  23:09:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag fick med ett par papper av Ljudkompaniet i Uppsala (Skolgatan 3)
när jag servade min LP 12 sist.

De vet var man får tag på.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/06/15 :  19:15:36  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Tack för tips!
gcs - jag kör en Denon DL-304 dvs en MC ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/06/15 :  20:26:28  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Bostrowskil... Bilden som jag förmodar ska föreställa en Audio-Technica AT-637.. ser det inte ut som en crt projektor

M

Vi kör med någon halv-viskös vätska i en nagellacksflaska. ??? namn.

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/06/17 :  12:17:17  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
AlfaGTV,
Tack för tipset! Ljudbutiken har lovat skicka mig en bit grönt papper (gratis!) efter ett trevligt samtal med Christer. Lustigt nog så fick jag ju min första pappersbit när jag köpte min rega 3 där för en herrans massa år sedan ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2010/06/30 :  15:06:42  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Yes Ljudbutiken Uppsala kan man lita på ;-)
Grönt papper blev det!
/Shaft
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000