HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Beggade vinyler...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/11/25 :  16:54:50  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Hej alla.

Jag får inte riktigt ihop det, det känns som jag missar någon parameter.
När man traskar runt på loppmarknader och dylikt för att hitta lite nygammalt att lyssna på så brukar jag generellt försöka titta på skivorna för att se eventuella skavanker och repor.

Ibland hittar man någon som ser ny ut, tar hem den, tvättar av den så gott det går utan någon bra tvättare, och blir helt galen för att den knastrar för mycket.

Ibland hittar man en 1kr/st back, tar hem något som ser ut som KRIGET, tvättar av den (den ser fortfarande ut som kriget) och den knastrar knappt alls.

Vaff..? Har ni några tips på vad man skall titta efter? Kan man så på något sätt om de är slitna?

Hjälp en nybörjare på vinylfronten.

Tack på förhand,
Krister


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/11/26 :  11:18:41  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Det är bara turen som gäller . Det är precis som du säger, man vet inte i förväg. Men för 5-10 kr stck. som det bruker kosta har man ju råd att chansa lite.
Bruker få en bärkassa skivor för priset aven ny CD.

Ibland kann inner-coveret (kuveret) avslöja lite, om den bara har stått i hyllan i 30 år eller om den har varit flitigt ut och in. Intalar mig att man kan se på skenet på ytan av skivan också, men vet inte om det är så.

Edited by - Peter S on 2006/11/26 11:19:29
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/11/26 :  12:41:45  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Det beror också på skivspelare/tonarm/pickup-kombinationen. Jag fick en gång en skiva av en god vän som tillika ägde en skivaffär där han sålde bl.a. Linn Sondek och han sålde även begagnad vinyl. Enligt honom var skivan onjutbar på hans Linn Sondek men det visade sig att den knappast knastrade på min skivspelare/arm/pu-kombination....

Äldre billigare pickuper har en mer rund slipning vilket gör att de inte når så långt ner i spåret som en mer modern pickup vilket gör att längst ner i spåret finns det fortfarande information att använda även efter det att skivan blivit "plöjd" med en gammal pickup....
- Armens upphängning/lättrörlighet påverkar också resultatet....

Det är emellertid svårt att se om skivan blivit plöjd - det man lättare ser är just repor.....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/26 :  14:25:53  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
eliot, du slår huvudet på spiken här. Nålslipningen är jätteviktig för detta. Många köper MC-puppa med standardslipning bara för principens skull när de kunde köpt en MM med bättre slipning för samma eller mindre pengar, och fått väsentligt bättre resultat på 80% av sina plattor.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/11/26 :  14:56:35  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Tackar för svaren. Jag går faktiskt i funderingarna att köpa en Project RPM 5 som kommer med AT95 PU. Det kanske hjälper då-


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/11/26 :  20:09:44  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
MC med "Fineline" eller "van den Hull" -slipning! .
Då hittar nålen de friska ställen i spåret som inte är sönderplogade.

Men frågan var väl om knaster från början...

Edited by - Peter S on 2006/11/26 20:12:59
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/27 :  14:14:30  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Peter S, angående din underskrift: En expert är en person som har fel på ett sakkunnigt sätt./Red Top

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/11/27 :  19:29:35  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Just det!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000