Author |
Topic |
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/11/12 : 22:53:59
|
Jag är säker på att det skrivits om tvättar förut men eftersom det är på tapeten att köpa en nu så.. Vilken kan ni rekommendera ? Många verkar gilla OkiNokki men Moth verkar också smart eftersom den suger undersidan ?
|
Lämnat forumet |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Krellman
Member
170 Posts |
Posted - 2006/11/13 : 13:16:33
|
magnus1967!! Har du tittat på clearaudios tvätt? Och vad är det för "fel" på okkinokkin? Även jag är i köpartagen, tacksam för tips. |
Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Krellman
Member
170 Posts |
Posted - 2006/11/13 : 23:25:43
|
ok, tack |
Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/11/14 : 05:24:09
|
Det var en massa snack om vätskan men maskinen i sig inte så mycket men jag ska fingra lite på Clearaudion innan en OkkiNokki köpes, den verkar annars välrenomerad, ingen missnöjd i alla fall ? |
Lämnat forumet |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/11/14 : 07:44:40
|
En kompis har en OkkiNokki och vi har tvättat några skivor på den. Den är sprillans ny så ännu kan man inte dra några slutsatser om hur den kommer att funka efter några hundra/tusen skivor. Men, det lilla vi testat så funkar den fint. Den är lite högljudd och "penseln" som man använder för att lägga ut vätskan/tvätta får man nog hitta på något med. Den är inte jättebra. I övrigt funkar den som sagt fint.
Clear Audio nämns, Hannl är en annan tillverkare som gör stabila maskiner. Deras Micro Basic kostar €599.
Det finns många roliga saker i deras onlineshop. http://vinylcare-shop.eshop.t-online.de/epages/Store2.sf/?ObjectPath=/Shops/Shop01753/Categories
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 14:32:09
|
Pac, du far val rapportera nar ni tvattat ett tag ! Lutar at en OkkiNokki i allafall |
Lämnat forumet |
|
|
Krellman
Member
170 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 11:54:06
|
Lutar åt okkinokki för mej med även om jag är sugen på clearaudios, men även VPI har en för 6900:- Ingen som har kikat på den, ser intressant ut. |
|
|
Krellman
Member
170 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 12:00:11
|
VPI:in finns på vinylbutiken |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 16:03:40
|
Magnus, PMa mig i sa fall |
Lämnat forumet |
|
|
Krellman
Member
170 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 16:47:18
|
Blöter okkinokkin upp etiketten?
|
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 22:57:25
|
Vilken Clearaudio är det vi talar om, Smart Matrix? Någon som vet skillnaden på Clearaudio och VPIn? VPIn, det är väl 16.5 för det priset? |
J. Ullberg |
Edited by - Buggsson on 2006/11/16 22:59:33 |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 23:52:54
|
Den vinyltvätt byggsatts jag köpte av Svalander och byggde ihop håller väll inte topp kvalite men den duger för mig som kan pilla lite själv och den är ju smart byggd med sug under i från. Det ända som jag skall åtgärda nu efter ett flertal (600st)tvättar är att sätta fast tyget som ligger mot skivan vid insuget som har börjat låssnat, men det är ju en baggis. Det går dubbelt så snabbt med denna tvätt eftersom man suger och man lägger på tvättmedel samtidigt, och sen så suger den åt det logiska hållet enligt dragningskraften neråt och det är ju inte helt fel kan jag tänka mig. Jag skall tillägga att detta är min första skivtvätt jag ägt och den är unik i sitt utförande för att jag har kunnat skapa den som jag sjäv ville ha den En liten kul grej med den är att den har en dammsugarmotor och låter lite så att jag har skaffat öronskydd för att kunna njuta av det fina ljudet som bra renad vinyl låter. Har för mig att jag visat den på min sida( se länken nedan) |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 00:42:17
|
Pga att vi inte har obegränsat med pengar (jag har det inte) så är det den billigaste Clearaudion jag har pratat om,den tror jag kanske kan motsvara VPI 16.5. Jag har inte några erfarenheter av VPI:n eller Clearaudion.
Okki nokkin kostar tror jag ca 3500:-,clearaudion kostar Ca 5000:-, en VPI kostar ca 7000:-.
Om budgeten ligger på Okki nivån så kanske det är kostsamt att lägga ut nästan dubbla pengar på en tvätt! Så för min del tycker jag Clearaudion är en bra kompromiss,den har dammskyddet jag saknar och det finns reservdelar och tillbehör för att tvätta singlar,
PAC sa att tvättborsten bör man göra något med och börjar man förbättra lite här och där,dvs tweeka så springer pengarna iväg ganska snabbt.
|
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
|
|
om.s
Avstängt på egen begäran
383 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 01:23:43
|
Ett annet tips er denne maskinen fra NittyGritty, fikk hjem denne helautomatiske samt dobbelsidig vaskende (MiniPro, Special Edition Cocobolo cabinet) maskinen forrige uke og det er ett "must" med en vaskemaskin for de vinyl fans som vil ha det xtra gode fra vinylen.
Maskinen er lik den man ser först i linken her....
http://www.nittygrittyinc.com/
mvh |
"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"... |
Edited by - om.s on 2006/11/17 01:32:54 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 10:21:19
|
quote: "penseln" som man använder för att lägga ut vätskan/tvätta får man nog hitta på något med. Den är inte jättebra.
Det har jag gjort efter DIY träffen där Pac tvättade skivor på löpande band så såg jag att borstarna på hannl-maskinen var bättre än skräpet som följde med Okki Nokki. Sagt och gjort så beställde jag ett set borstar från Hannl i Tyskland som man kan köpa via deras online shop, de är väldigt snabba på att leverera. Min nästa tvättmaskin blir en från Hannl men det får bli när min Okki Nokki inte fungerar längre.
Jag tillverkade en hållare till borstarna som jag sedan skruvade fast så att jag utnyttjar båda borstarna som ingår i kitet
Jag har haft min Okki Nokki i drygt ett halvår och säkert tvättat bortåt par tusen skivor både till mig och bekanta utan problem förutom borsten som medföljer. Sedan jag bytte borste har jag upplevt att Hannl borsten rengör djupare ner i spåren och detta märks i uppspelningen där jag upplever det som om mängder med gömd info kommer fram.
http://www.hannl-reinigungssysteme.de/13780.html
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Krellman
Member
170 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 11:27:31
|
Verkar som det kan vara värt att lägga ner ett par tusenlappar till på clearaudio eller VPI, speciellt som kanske inte orginal okkonokki tvättar riktigt rent? som Bubbel säger, bara synd att ingen har provat nån eller har huvudtaget någon sett o klämt på nån. |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 14:44:43
|
quote: kanske inte orginal okkonokki tvättar riktigt rent?
Visst tvättar den rent men "borsten" är värdelös så den bör bytas och för 150:- så får man en så mycket bättre. Själva apparaten i sig är inte dålig och jag tror att man slipper betala för att ett känt märke vill ta lite extra för sitt namn.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:09:09
|
De här borstarna från Hannl, är det de här "Bürstenstreifensatz" ? |
Lämnat forumet |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:29:04
|
quote: De här borstarna från Hannl, är det de här "Bürstenstreifensatz" ?
Helt korrekt men använd googels översättning funktion så blir det lättare.
För att göra allt lättare spara all info som finns i Impressum fliken som ocksa finns i online shopen för när Hannl bekräftar att de har din order finns all info där så att banken kan hjälpa dig med betalningen. Om jag inte missminner mig så håller de till i Dortmund.
Anders |
Edited by - Bubbel on 2006/11/17 16:30:26 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 02:06:26
|
quote: Min nästa tvättmaskin blir en från Hannl
Varför just från Hannl? |
J. Ullberg |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 11:16:35
|
quote: Varför just från Hannl?
Varför Clearaudio? Varför VPI?
Det är en fråga om tycke och smak.
Nä det är djupare än så den enda Hannl jag har kommit i kontakt med är den som Pac hade med på DIY-träffen och jag blev väldigt imponerad över hur den är konstruerad. Nu har jag även sett och klämt på andra (ingen nämn, ingen glömd) skivtvättar och insett att Hannl har det som jag gillar rent tekniskt och mekaniskt även utseende mässigt tilltalande. Handhavande för skivtvättar är ungefär detsamma så där är det ingen skillnad. När jag handlade från Hannl i Tyskland var det snabb och effektiv respons/leverans det gillar jag.
Vid en närmare undersökning på nätet så visade det sig att Hannl är mer ärliga att visa hur de undersöker och utvecklar sina produkter medan andra skryter hur duktiga de är. Hur det nu är så vill man ju köpa en så välutvecklad produkt som möjligt för då bör man få den produkt som är bäst och inte en massa tomt prat.
Anders |
|
|
Topic |
|