HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Reggae - Bra inspelningar..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/12 :  20:48:11  Show Profile Send ljud a Private Message
Skulle vara intressant att se om det finns några andra reggaeentusiaster på dett forum. Musikstilen förknippas knappast med bra inpelningar, men det finns undantag. Jag tänkte tipsa om några plattor som faktiskt låter riktigt bra, enligt mig. Dessa är på CD då vinylsamlingen har stått oanvänd ett par år.

Steel pulse - Handsworth Revolution
Gregory Isaacs - Night Nurse
Bob Marley - Kaya
Peter Tosh - Legalize it
Alpha Blondy - Apartheid Is Nazism
Dennis Brown - Visions
Burning Spear - Heil Him
Soundtracket till "Countryman" Bla Bob Marley, Lee Perry med andra.
Liston Kwesi Johnson - Bassculture

Det här var en litet utplock och de flesta är klassiker, vore kul om ni fyllde på med andra, både cd och vinyl, nytt som gammalt.

Det som jag personligen efterlyser är bra inspelningar och mycket av den nyare reggaen är lika dynamikbefriad som all annan modern pop. Tycker nog att det lät bäst mellan 1977-1989

Fyll på med era tips!

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:33:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag räknar nog mina Bob Marley plattor som riktiga "finljudslyssnarplattor"
Kaya, Exodus, Survivor & Uprising låter finfint tycker jag.
Men även Mama Africa & Bush Doctor med Peter Tosh och Haile I Hymn med Ijahman är trevliga.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/12 :  22:24:05  Show Profile Send ljud a Private Message
Kul!
Här är några till som låter riktigt bra:

Israel Vibration - Unconquered People
Dennis Brown - Slow Down
Aswad - A New Chapter Of Dub
Barington Levy - Here I Come
Steel Pulse - Tribute To The Martyres

Tilläggas att reggae som är mixad på Compass Point Studios på Bahamas brukar låta väldans bra!
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/11/13 :  13:45:56  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Ju, det finns väldigt mycket trevligt reggae - även några skivor med bra inspelningar.. Kanske man kunde fortsätta listan med några klassiker: congos (Heart of the Congos), culture (Two Sevens Clash), och Burning Spear (Marcus Garvey). Det är också absolut värt att kolla på nyare reggae t.ex. rhythm & sound/ burial labels. I nyare skivor finns det dock lite lite mer bass jämfört med de äldre klassikerna:)

sök med last fm: http://www.last.fm/explore/
Rhythm & Sound: with the artists
och
Rhythm & Sound: See Mi Yah

kanske inte reggae men väldigt nära (dubstep):
http://www.last.fm/music/Burial/Burial

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2006/11/13 13:52:11
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/13 :  15:51:07  Show Profile Send ljud a Private Message
hifi_harri! "congos (Heart of the Congos)" Mycket trevligt! Skall köpas direkt. För övrigt bra sökmotor!
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:11:19  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej ljud
Junior Delgado.Fearless
Prince Far I.Black man land
Bob Marley .Confrontation
Gillar också Matisyahu! Live at Stubb´s och deras senaste album.
Israel Vibration är också bra.

Mvh Anders.s

Edited by - govinda on 2006/11/13 18:13:32
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:20:32  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Bob Marley - Kaya och de tidiga LKJ ( Dread beat an' blood, Forces of victory) låter mycket bra, även "LKJ in Dub" är ju kul att lyssna på med det goda ljudet och effekterna.
Steel Pulse's "Handsworth Revolution" är också ett mycket bra förslag.
Andra bra är Aswad-"New chapter in dub", Black Uhuru - Showcase och Black Uhuru - Sensimilla
Däremot låter de flesta Jamaica-pressade plattorna rätt risigt, det är nog för mycket weed i omlopp när de ska till att pressa...
Reggae ska ju avnjutas på vinyl, basen är oftast bättre och på CD blir det lite för "kliniskt" och förtar lite av roots-känslan.

Edited by - bostrowskij on 2006/11/13 20:40:36
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/11/13 :  22:28:59  Show Profile Send Munge a Private Message
Kanske inte kanonljud, men jag kan inte låta bli att rekommendera en utmärkt skiva:
The Harder They Come med Jimmy Cliff m fl - mycket bra rakt igenom, en klassiker.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/13 :  22:42:45  Show Profile Send ljud a Private Message
Ja, reggae är bäst på vinyl helt klart. Har blivit besviken på nästan alla cd:s jag köpt men även har på vinyl sen tidigare. Måste fixa en bra spelare!
Steel Pulse's "Handsworth Revolution" låter faktiskt bättre på cd än på vinyl, tycker jag.
En producent man kan kolla lite efter är Joe Gibbs, hans alster låter nästan alltid bra.

Ang. gräs och vinylpressning, så har jag på en del av mina vinyler från jamaica etiketterna på fel sidor och, typ, ovala former i stället för den mer traditionella runda.... Men vissa låter riktigt bra ändå. (har jag för mig)

Ös på, ni som gillar reggae!

Edited by - ljud on 2006/11/13 22:44:21
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/13 :  22:46:04  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Kanske inte kanonljud, men jag kan inte låta bli att rekommendera en utmärkt skiva:
The Harder They Come med Jimmy Cliff m fl - mycket bra rakt igenom, en klassiker.

Jo det är ett riktigt bra wax, har den bara på vinyl..
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/11/14 :  23:51:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Bob Marley "Rastaman vibration", inte bara bra inspelning enligt mig, även en av hans bättre.

På tal om Jimmy Cliff, har ni sett filmen? Det är tufft att vara musiker på Jamaica

J. Ullberg
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/15 :  17:34:52  Show Profile Send ljud a Private Message
Fimen är riktigt bra faktiskt, på nåt konstigt sätt. Den slog inget vidare på jamaica, kanske för mycket socialrealism..?
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/11/15 :  20:05:21  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Den här = Steel Pulse - Tribute To The Martyres, lyssnar jag just nu på vinyl … Inte så dumt alls.

Även om LP låter mycket fint med en bra pressning etc., så finns det jättemånga cd också som låter bra.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/15 :  20:57:12  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag har faktiskt båda tidigare nämnda Steel pulse-titlar på vinyl och cd, och jag tycker faktiskt, som du säger, i det här fallet att cd:n är att föredra. Men sen finns det säkert olika pressningar på vinylen också. Dom har i alla fall ett otroligt skönt sound! Engelsk reggae är ofta lite mer sofistikerad, men ibland lite själlös.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/15 :  21:13:43  Show Profile Send ljud a Private Message
pick-me-up! Om du gillar Tribute To The Martyres kommer du garanterat gilla "handwoth revolution". Jag tycker nog den är ännu bättre.
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2006/11/16 :  19:38:05  Show Profile Send JonFo a Private Message
På deluxe utgåvan av rastaman vibration finns en live som jag tycker är fantastisk. Mycket bra känsla av att man är i lokalen.
Dub side of the moon av Easy star Allstars är rätt hyfsat ljud på (roliga ljudeffekter om inte annat).

# Jon
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:58:17  Show Profile Send Iqulah a Private Message
"Revolution" med Nasio har en otrolig dynamik, lyssna på den!

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2007/03/05 :  12:02:33  Show Profile Send Iqulah a Private Message
När vi snackar Steel Pulse så tror jag "Babylon the Bandit" sticker ut extra vad gäller ljudet, även om plattan i sig inte är deras bästa...

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:29:00  Show Profile Send hkan a Private Message
Toots and the Maytals har gjort en liveskiva det svänger grymt om, måste helt enkelt bara med här.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/03/09 :  19:36:44  Show Profile Send niklass a Private Message
Är det ingen här som lyssnar på den nya skå/svenska reggaen?
Svenska Akademien
Sture allens dansorkester
Rootvälta
Livelihood

bl a, de är dessutom väldigt bra mastrade tycker jag.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/13 :  15:22:57  Show Profile Send ljud a Private Message
Hoppsan! Vad kul, såg att denna tråd har vaknat igen! Fyller på med "Blackhearted Man" med Bunny Wailer. Sen en mer renodlad dub platta: "No Protection" Med Mad Professor Vs Massive Attack.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/03/13 :  15:45:50  Show Profile Send jerico a Private Message
Säger bara Kalle Baah - Natural!

Det är så man blir krullig av det...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2007/03/14 :  10:24:23  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Några till:

Pablo Gad: Hard Times (roots reggae)

The Clark Gussie Story, (80-tals dancehall):
http://www.amazon.com/Reggae-Anthology-Music-Classics-Gussie/dp/B00005NG1E/ref=sr_1_1/102-0242884-1381722?ie=UTF8&s=music&qid=1173864039&sr=1-1

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/14 :  11:49:19  Show Profile Send ljud a Private Message
Ja, Gussi Clark gjorde ju en hel del. Dancehall var ju bäst på 80-talet, fast den plattan innehåller mest från tidigt 90-tal, har dom flesta låtarna. Så här i efterhand kan vissa spår låta lite väl mycket "panflöjt på synt", men det var en otroligt intressant period inom reggaen. Ska kolla upp Pablo Gadd, har ej hört faktiskt!
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2007/03/14 :  12:03:21  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
quote:
Så här i efterhand kan vissa spår låta lite väl mycket "panflöjt på synt", men det var en otroligt intressant period inom reggaen.

sant. De bästa skivorna låter såå bra - kanske inte i klassiskt sätt, men i rätt atmosfären....

Du kan lyssna på Pablo Gad här:
http://www.last.fm/music/Pablo+Gad

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/03/14 :  13:57:40  Show Profile Send ljud a Private Message
"Hard times" Med Pablo Gad har jag faktiskt på en förövrigt väldigt bra samling (Don't Call Us Immigrants) Det är väl engelskt?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000