Author |
Topic |
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 21:14:48
|
Eftersom jag precis uppgraderat så har jag haft det trevliga nöjet att lystna igenom min skivsamling. En sak som slår mej är hur olika studioutrustningen färgar (avsiktligt)inspelningar. som exempel på en inspelning med en massa reverb (så hette det åtminstone för 20 år sedan) och säkert andra effekter kan jag nämna "Songbird" med Eva Cassidy. Det låter som hon står i en katedral och sjunger, detta upplever jag konstgjort, man hur elektroniken. En platta med i mina öron, lite sådant, så kan "c#180;mon c#180;mon" med Sheryl Crow tjäna som exempel, en rak sjyst rock-inspelning. En sak jag undrar är om man använder sådant även till t.ex. "kind of blue" med Miles Davis ( en platta som låter fantastiskt, med live-nerv, tycker jag)? Hur ska man förhålla sej till all den här elektroniken? Vore kul om t.ex. martinsson ville ge sin syn. Skivtips? |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/03/17 21:46:57 |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/03/17 : 21:57:08
|
Utmaningen man har inom denna industri idag är enligt mig (som glad amatör och inget annat) är att mäniskor, massan, dem man tjänar pengar på, inte längre efterfrågar kvalité (som är ett ytterligt subjektivt begrepp), musiken har blivit något som den förmodligen inte var tänkt att vara från början, nämligen bakgrundsunderhållning (eat that svenska akademins ordlista :).
Jag är definitivt ingen med större erfarenhet av produktionsjobb, eller studiojobb, ett par glada amatörprojekt har jag i ryggsäcken, och mkt begränsad tid som "live och studio tekniker" med ett stort intresse, men där slutar det, jag vill inte att någon tror något mer om mig i detta fall.
Trotts detta kan tänker jag tycka till lite i ämnet, och jag tycker detta är ett viktigt ämne då det påverkar oss musik intresserade i allra högsta grad.
Jag anser, och inser tyvärr att musik idag til största del sprids genom abonemang, 3G etc..., och det har blivit något fel i processen, vi lever alla mer och mer stressiga liv, spa har blivit en lyx och tiden en bristvara, man hinner helt enkelt inte sitta ner och bara göra ingenting, vilket en musikupplevlse i hemmet kräver.
Därigenom har man introducerat möjligheten att lyssna på musik på bussen, i bilen, när man lagar mat eller damsuger, och därmed reducerat musiken till just "bakgrundsunderhållning" (eat your hart out horrace engdal:).
Min poäng är att man genom detta sätt att prångla ut musiken och göra den tillgänglig lätt förstör kvalitén på den samma, eller åtminstone sättet på vilket man upplever den och tar den til sig, få tekniker av idag eftersträvar det yttersta i form av "rättvis" återgivning, de har anpassat sig och lägger en fet hängmatta över hela slutmixen så det låter fylligt till och med i den mest slitna byggarbetsplatsbergsprängaren (svenska akademin kommer jaga mig för detta :)
Visst finns det fortfarande musiker och artiser som vill att allt skall komma med, och utan en massa krimskrams, likaså tekniker av samma slag och inställning til musiken, men de är en misnaknde grupp mäniskor och de vet förmodligen att de kunder som verkligen lyssnar och känner efter är precis lika få som de själva.
Sorgligt, för musik är värdefullt, det den kan skänka en är värdefullt, folk måste lugna ner sig och ta sig tid, då kommer de vakna upp ur vardagsstressen och inse vad de missat tror jag, dvs om intresset finns där.
Därför tror jag man tar genvägar med en massa effektboxar, för de har inte tid att göra det på riktigt, och tid är förmodligen det dyraste som finns idag.
Det var "varför" det, hur man sedan bär sig åt är en annan femma, verktygen som står till vårat förfogande är ytterligt kapabla, och vem hör skillnaden närman damsuger samtidigt.... |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 00:45:33
|
På väldigt många nya produktioner är dynamiken bortkomprimerad så allt blir en jämntjock ljudvägg som jag i bästa fall orkar lyssna koncenterat på ett par låtar i följd av, mina sinnen vill ha variation.
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 00:56:14
|
quote: På väldigt många nya produktioner är dynamiken bortkomprimerad så allt blir en jämntjock ljudvägg som jag i bästa fall orkar lyssna koncenterat på ett par låtar i följd av, mina sinnen vill ha variation.
Som att läsa en text med bara stora bokstäver...
Skönt då att lyssna på PF - The Wall (Gold Ultradisc) - ooh, schysst dynamik!
Jag har funderat över om det är svårt och/eller dyrt att bygga in en "dynamisk kompression"-funktion i varenda ministereo och bilstereo som säljs så kunde CDna som säljs istället alltid vara utan kompression. Ville man då öka kompressionen (vilket jag ibland tycker är bra i bilen) så trycker man bara på knappen...
Antagligen är det en hel del elektronik bakom en sån funktion så att det blir dyrt eller stora apparater - nån som vet?
quote:
den mest slitna byggarbetsplatsbergsprängaren (svenska akademin kommer jaga mig för detta :)
martinsson: Aldrig personligen - De har folk för sånt... |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 01:45:44
|
Jag tror inte problemet är i inspelningsstudion. Där gör dom ofta ett bra jobb. Problemet är när skivan mastras, och ska bli mer ipod vänlig. Det är då den musikaliska slakten börjar på ljudet. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 02:07:28
|
För en massa år sedan (20 år sen) så läste jag i en Hifiblaska att man INTE skulle skaffa fetare slutsteg i sin bil utan en kompressor. Då kunde man njuta av alla skivor utan att behöva skruva upp/ner för att musiken dränktes av bakgrunds muller
nin har helt rätt i det han skriver. Dom flesta nya skivor som släpps på Lp har bibehållen dynamik. Kolla bara High Fidelitys test för ett tag sedan.
Förr så retade dynamiklösa skivor mig inte så mycket, det är nått man får ta. men idag med ett system med hög känslighet så är det nästan ett problem faktiskt. Spelar jag ett stycke som styr ut på maxvolym på 2-3 ställen o volymen är satt att det HÖGT vid peak o sen bytar till nått nytt med akustisk gitarr o sång så får man slänga sig på volymen !!!
Bedrövligt är det
*edit* stavfel |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/03/18 02:10:50 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 09:30:29
|
Roq m.fl.;
Kompression är något som min producerande bror försökt förklara för mej, bl.a. att det är regel snarare än undantag vid mastring. MEN, även på PF´s The Wall så finns det en gott med reverb och annat, för att göra ljudet "fetare", håller dock med om att dynamiken är gudomlig. Vad f-n ska man lystna på egentligen, är det bara live-inspelad jass som gäller? |
rolnor |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 09:44:59
|
rolnor: Jojo, effekter som reverb, attack, decay, dist av gitarrer etc. hör ju till musiken och läggs väl bl.a. till i mixningen. Boven är som flera redan skrivit - mastringen. Jag skulle gärna ha mina skivor med "råmixen" - tror jag?? Det kanske är nån stor nackdel med det? |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 10:29:46
|
Roq;
Om du kollar martinssons inlägg så säger han just typ att man lägger på en fet matta på slutmixen, om det görs vid mastring eller mix vet jag ej (tror att man kan laborera med sådant vid båda operationerna) och det är delvis just detta som jag reagerar på, tycker inte om "överkomprimering" heller. Jag tycker det är kul att exemplifiera, som du gjorde med PF, man får lite referenser och möjlighet att jämföra i det egna sytemet. |
rolnor |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 11:20:08
|
Hittade just en platta med suverän dynamik och acceptabel "katedral" känsla på sången "Silver Lining" med Bonnie Raitt. Att dom inte gjort så mycket på rösten beror väl på att den är väldigt stark och bra i sej självt. Har jag fel? Det här "Night-Mode", är det lite som det gamla "loudnes"? |
rolnor |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 11:26:27
|
quote: Det här "Night-Mode", är det lite som det gamla "loudnes"?
Njae, loudness, höjer ju diskant och bas, då mänskliga örat bäst hör mellanregister (där vårt tal ligger). Min loudnessfavorit är den steglösa varianten från Yamaha, där loudness-effekten ökar samtidigt som volymen sänks. Det är tänkt att man sätter önskad maxvolym med volympoten och sen dämpar med loudnesspoten.
Night mode är i hembiosammanhang tänkt för att minska dynamiken i filmer när man tittar sent. Ni vet ju hur en actionrulle funkar. Prat, prat, smyga, smyga, PANG, PANG... |
Edited by - huzze on 2007/03/18 11:27:24 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 11:53:11
|
Svenska Akademien jagar dig, ja, men för att ge dig en medalj för att du vågar skriva ihop och skapa långa ord...svenska kallas språket |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 12:37:38
|
Roq;
Har funderat lite och du har naturligtvis rätt, att det höt till musiken. Dom "dammsugande" som martinsson pratar om kanske även tycker att kompression hör till musiken. Jag kanske retar mej på överanvändning av effekter och då mynnar det hela som vanligt ut i att det är en fråga om tycke och smak; Jag gillar i alla fall Sheryl Crow-inspelningen som jag nämnde inledningsvis. |
rolnor |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 13:07:59
|
Att det ligger på överdrivet mycket reverb eller annat tror jag inte påverkar den komprimeringen som läggs ovanpå den slutgiltiga produkten. Ärligt talat så är komprimerad musik lättare att lyssna på i bil eller i lurar men absolut inte hemma. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 14:03:14
|
Intressant ämne det här, även om det troligen är tionde gången det är uppe.
Håller absolut med dem som efterfrågar dynamik på skivorna och kompressorer i maskinerna där de behövs. En kompressor är enkel och billig krets, som med all sannolikhet skulle kunna göras ännu enklare som integrerad krets. Då är väl kostnaden nere på någon krona, för de stora tillverkarna.
Jag skulle gärna ha en kompressor i bilen och på jobbet och alla andra sammanhang där bakgrundsljud maskerar allt finstämt, så man tvingas anpassa volymen hela tiden. Men snälla branschen, sluta komprimera skivorna! Finns inget tråkigare än att slänga på en skiva med bra låtar, för att sedan upptäcka att det är skitkasst ljud där allt låter platt och likriktat.
Angående reverb, så finns det ofta med redan vid inspelningen. Detta för att många sångare tycker det är obehagligt att höra sin egen röst "torrmixad" i lurarna.
Ärligt talat så tror jag inte reverb är den stora boven, så länge det används med stor försiktighet och måttfullhet. En anledning till att många skivor låter syntetiska, med förvirrande ljudbild, tror jag är att man ibland använder olika typ och olika mängd reverb till olika instrument och vokalister. Det klart att mänskliga hjärnan blir förvirrad när det låter som om trummorna står i en madrasserad cell, medan sångaren befinner sig i grand canyon och basisten i ett kaklat badrum. Så för att maskera detta feberdrömsliknande scenario, så komprimeras allt till en platt sörja där allt låter lika mycket. För att inte de olika instrumenten ska drunkna i varandra, så är eq ett populärt sätt att avgränsa varje instrument till sitt huvudsakliga frekvensband och på så sätt effektivt ta död på alla rumsljud och övertoner.
Vad kan man då säga om detta? Tja, de har ju helt rätt, ur marknadssynpunkt. Var sker den huvudsakliga musiklyssningen? Troligen på undermåliga anläggningar i bullermiljö, där musiken delar fokus med något helt annat.
Ni kan ju prova själva att ta med följande till tvättstugan: 1 styck bergsprängare eller microstereo 1 styck valfri audiofil-cd 1 styck valfri modern mainstream-cd (typ reklamradiosmörja) 1 styck batteridriven skruvdragare/borrmaskin
Starta torktumlare, tvättmaskin, torkskåp, centrifug samt eventuella fläktar och kör lite på måfå med borrmaskinen. Försök sedan att lyssna på audiofil-cd vs. kommersiellt skräp-cd. Vad händer? Tja, troligen kommer ni förtvivlat höja volymen tills det distar och ni ändå inte hör vad det är för låt med audiofilskivan. Absolut Music #83 kommer ni sannolikt ha lika mycket behållning av där, som i finanläggningen i finrummet.
[OT, på gränsen till filosofi och politik] Min slutsats, som jag kommit fram till efter lång tids studerande av min omgivning, är att majoriteten av befolkningen i den moderna västvärlden egentligen inte är intresserad av musik. Visst, de äger en massa skivor och de lyssnar på radio hela dagarna, men saknar egentligt intresse av vad som spelas och hur det låter. Det viktiga är ATT det låter, så länge det är lättlyssnat, så man slipper koncentrera sig för att kunna ta det till sig.
Jag får en känsla av att musiken är på väg åt exakt samma håll som hela samhället i övrigt. Ökat utbud, högre tempo, lägre kvalité och snarlika produkter med olika namn. Att dra paraleller till snabbmatsrestauranger, lågpris-jättemarknader, visstidsanställningar, stressjukdomar och sms-lån känns inte särskilt långsökt. Gemensam nämnare: Kortsiktigt tänkande, med större fokus på kvantitet än kvalitet. Alltid inriktat på snabba pengar. Till vilken nytta, kan man fråga sig? Är vi lyckligare och mår bättre idag? Slutligen den stora frågan: Vad är det som driver människan till att utveckla produkter och samhälle som ingen egentligen vill ha? Varför skapar vi yta när vi söker djup? [/OT, på gränsen till filosofi och politik] |
Militant cyklist. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 14:43:04
|
Tack, ILLY, nu förstår jag bättre varför jag inte är nöjd. Något tips på inspelning som inte misshandlats? |
rolnor |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 15:46:07
|
Så lite så! Lätt att läsa på och mala på, om ämnen som ligger varmt om hjärtat men delvis är upprörande.
Skivtips skulle väl vara vadsomhelst som är släppt på opus3 eller liknande entusiastbolag med puristinställning. Om man ska utgå från årtionden, så kan man väl säga att 80-talet var värst någonsin, när alla producenter ville använda sina nya leksaker i varenda låt. Backa 20-30 år så låter det oftast mycket bättre. Äldre skivor har förstås andra begränsningar, men om jag får välja så lyssnar jag hellre på en levande äkta stereoinspelning med högt brusgolv, än en överproducerad 80-talsplatta med förvirrande ljudbild. Fast kompressorerna måste gått varma redan på 70-talet, lyssna på trummorna i valfri discohit från det årtiondet.
Ärligt talat måste jag nog säga att det inte bara ser mörkt ut i dagsläget, det är bättre nu än för tio år sedan. Både Anna Ternheim och Beatles har ju gett ut "nakna" versioner av sina skivor (tror Shakira gjort något liknande också?). Även sista spåret på "Vapen och ammunition" är tämligen fritt från effekter, förutom lite reverb.
Laleh använder förvisso flitigt med effekter och pålägg samt har ofta en spretig ljudbild, men jag tycker hon gör det på ett dynamiskt, fantasifullt och roligt sätt som faktiskt tillför något till musiken. Det är hedervärt och sällsynt. |
Militant cyklist. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 16:03:37
|
Håller absolut INTE med ILLY! Bara för att musiken på Rix FM är likriktad så är ju inte ALL musik det. Skulle vilja påstå, ännu en gång, att det är MER intressant musik idag än någonsin. Och det finns MYCKET mer att leta igenom än någonsin också. Så jag håller absolut inte med alls där. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 16:20:19
|
nin;
Återigen, skivtips tas tacksamt emot |
rolnor |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 16:22:09
|
Skivtips på vad? Bra skivor? Bra ljud? |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 17:00:47
|
Gärna både och |
rolnor |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 17:59:02
|
Jag vill gärna att den här tråden blir "musikorienterad" och konkret; -Vad lystnar ni andra till? Eller är det för mycket prestige inblandat? |
rolnor |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 18:44:10
|
Liten anekdot:
På Maidens nya skiva A matter of life and death har man valt att inte göra någon mastring alls. Resultatet ska vara mer dynamik och mer naturligt ljud, såsom det lät i studion med andra ord. Problemet är att deras producent, Kevin Shirley, har ett väldigt gott öga för kompressorn och då speciellt på trummor vilket dödar dynamiken rätt bra redan utan mastring. Lyssnar man på Maidens Brave new world och Dance of death tycket jag att det finns noll och intet dynamik. Nästan så man hör kompressorn stå och pumpa... A matter of life and death är bättre på dynamik och hela den biten, men det är ändå långt kvar till ett kanonresultat. Allt Shirley tar i förvandlas till odynamiskt klet, se bara på de Dream Theater-plattor han proddat... Urk...
Bara en liten anekdot... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 18:58:46
|
Tack OcA, då vet jag vad jag INTE ska köpa |
rolnor |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 19:20:12
|
quote: Allt Shirley tar i förvandlas till odynamiskt klet,
Är det så illa? Har en hel del av skivorna som nämns i hans diskografi och ser inte att det skulle vara en gemensam nämnare att de alla är sönderkomprimerade... http://www.cavemanproductions.com/discography.htm |
|
|
Topic |
|
|
|