Author |
Topic |
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 20:06:29
|
Exempel på att populärmusik kan låta bra utan alltför mycket effekter är, tycker jag, MTV´s unplugged konserter. Jag minns t.ex. Billy Idol, så enkelt (fantastisk gittarist)så raffinerat, skitbra. Duran Duran (otippat?!)lämnade också ett bestående intryck. Lystnar på Elin Sigvardsson "Smithereens" och här har någon reverb-kåt producent varit framme, jag tror att hennes röst skulle bära bra med mindre sådant, men som nämnts, kanske inte i byggarbetsplatsbergssprängaren. |
rolnor |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 20:14:31
|
nin: Jag kanske var otydlig eller uttryckte mig klumpigt. Jag menade inte att musiken är likriktad, jag menar att produktionen i många fall är så likriktad att det går ut över musiken och dödar dess originalitet.
Vad gäller musiken, så skulle jag nog påstå att det är bättre tider än någonsin. Några exempel: *Major-bolagen minskar sin försäljning, medan de små ökar. M a o, skivförsäljningen breddas och mångfald gynnas.
*Skivbolagen håller på att förlora makten att styra marknaden. Flera av de artister som idag hörs och syns, har kommit upp via youtube och myspace, utan inblandning från skivbolag.
*Det är numera helt okej att ha en salig blandning av hårdrock, jazz, hiphop, raggae, synth och opera i sin skivsamling utan att någon reagerar och tycker det är konstigt. Så var det INTE för tio-femton år sen. (Fast, det kanske mest har att göra med att jag och mina vänner vuxit upp?). Känns iaf som om det är öppnare attityd för avvikande stilar nu, än det varit någonsin förut. Det måste ju vara positivt. |
Militant cyklist. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 20:14:45
|
Ska väl försöka ge tips då på lite bra "ny" musik (2000-talet). Ljudkvalite skippar jag, eftersom jag köper hellre kanonbra musik som låter illa än dålig musik som låter bra Sen så lyssnar jag till 99,99% till vinyl och kan inte stå till svars för CD utgåvan. Jag kommer inte ge tips om sånt som hörs överallt, det vill säga, dom flesta vet nog om att Red Hot Chili peppers släppte en kanonbra skiva nyligen (vinylen är överlägsen CDn), att Salem al Fakir är grymt bra mm.
Amy Winehouse. Lika bra att bryta mot det jag sa direkt och rekomendera en skiva som ni lär hört på radion Men oavsett det så är hennes skiva Back to Black otroligt bra och har ett härligt Motown sväng över sig. Dom flesta bör ha hört låten Rehab på radion och den är inte enda kanonlåten på skivan.
!!! (chk chk chk). En mindre känd grupp som sysslar med någon form av elektropop (är dålig på att förklara exakt musiken). Svänger sanslöst bra och kan verkligen rekomendera skivan Louden Up Now, som är fylld av genialiska låtar och texter. Enligt folk så ska deras senaste skiva, Myth Takes ännu bättre men jag har inte hunnit lyssna på den.
Liars. Nu är vi inne på en grupp som släppte en av förra årets bästa skiva enligt mig. Deras skiva Drum's Not Dead var verkligen en skiva som första gången gav "va fan är detta" vi första spelningen. Men var intressant nog att lyssna på igen och igen och igen, tills man precis fatta allt. Musik när den är som bäst. Att försöka förklara musiken är väldigt svårt, det är rätt eget och nästan unikt. Det är iaf åt indie rock/experimental rock med lite elektroniskt.
Mastodon. En av dom "stora" nya metalbanden som kommit senaste året. Dock skulle jag vilja säga att senaste skivan, Blood Mountain är väldigt progressive, så skulle vilja kalla den progressive metal. Hårda partier med långa, lugna utsvävningar. En skiva som växer med tiden.
Blackfield. En av Steven Wilson's (Porcupine Tree) projekt. Senaste skivan II är briljant progressive rock med otroligt fina melodier man kan bara njuta till.
Procupine Tree. Steve Wilson's huvudgrupp, är också åt progressive rock hållet och vissa skivor har även ambient känsla över sig. Dock gillar jag bäst det dom gjorde på skivan DeadWing där man har lite mer rockiga gitarrer över sig. Sanslöst bra.
Brian Jonestown Massacre Gillar man när Beatles var som mest exprimentella och rent allmänt 60-tals rock/pop, så bör man absolut inte missa denna briljanta grupp. En av mina favoriter idag och väldigt bra live. Dom har även mycket av sina skivor för gratis nerladdning på deras hemsida http://www.brianjonestownmassacre.com/ och jag skulle främst rekomendera skivorna Thank God For Mental Illness, Their Satanic Majesties 2nd Request och And This Is Our Music, som alla finns gratis och ladda ner på deras sida.
Ingenting. Kanonbra slamrig svensk pop. Man känner verkligen att dom känns "äkta". Skivan Mycket väsen för ingenting bör man verkligen kolla upp.
Asha Ali. Härlig sing & songwriter. Skön röst har hon med. Väl värd att kolla upp, Warm Fronts
Calexico. En mycket intressant grupp som älskar blanda musikstilar. Det kan vara surfpop, jazz, gammal spagetti western musik, country mm mm. Oftast blir det helt underbart bra. The Black Light och Hot Rail kan man börja med.
CSS. En härlig "simpel" pop synth som jag bara inte kan få nog av. Deras singel Let's Make Love And Listen Death From Above har gått rätt så mycket på P3 och är väl rätt sägande hur musiken är. Smarta pop och deras debut Cansei De Ser Sexy bör man kolla upp om man gillar pop synth/dance.
Juliette & the Licks. Alla som sett Natural Born Killers har sett henne "rocka loss" rejält. Men frågan är om inte Juliette rockar ännu bättre på skiva. Förra årets Four on the Floor var ju iaf en grymt bra rockplatta med klockrena låtar. Så hellre hon fortsätter med sången än filmen.
Dimmu Borgir. Kanske inte faller så många i smaken här, men deras mer "lättillgängliga" black metal är väldigt bra och med senaste skivan (som kommer snart) In Sorte Diaboli så han man nästan fulländat blandningen mellan hård metal och symfonisk rock. Kan växa för fler än vad dom tror.
Tenacious D. Inte nog med att filmen The Pick of Destiny är väldigt bra, så är nog skivan med samma namn ännu bättre! Rolig och mycket bra rock med smarta texter. Och Jack Black har en otroligt bra röst!
Sunn0))). Här har vi enormt krävande musik. Absolut inget man lyssnar på i bakgrunden. För den oinvigda så låter det som världens segaste bas, men om man lyssnar nogrannt så öppnar sig en ny värld. Att försöka förklara musiken är meningslöst, bara att lyssna själv. Och vi snackar djup bas också! Kolla upp skivorna White 1 och White 2
Suburban Kids with Biblical Names. Kanonbra svenk pop med grymma melodier. Kolla upp EP #1 och EP #2
Cat Power. En otroligt begåvad sing/songwriter. Lugna, drömska låtar med ofta fin piano med. Härlig röst har hon med. Gillar främst förra årets The Greatest, som låter bra både på vinyl och CD.
Celtic Frost. En av förra årets bästa speningar och absolut topp tre när det gäller skivor. Vi snackar om tung, mallande metal med doom känsla. Men det är smart och snyggt spelat med kanonbra melodier. Bra texter också. Så förra årets Monotheist är verkligen värd att kolla upp om man gillar tyngre gitarrer. Extra låt på vinylen med.
Sopor Aeternus. Fantastisk musik som jag omöjligt kan förklara hur det låter. Man kan tänka sig medeltidsmusik blandad med pop och...nej, det går inte. Lyssna och hör hur läcker dom blandar fioler, orglar, ja all möjliga instrument. Skulle tro att detta är musik som rätt många "äldre" skulle gilla om dom bara lyssna på det ett par gånger. Skivan Es Riten Die Toten So Schnell är ett mästerverk, enligt mig, och en bra början.
Damien Jurado. Är en sing/songwriter av mycket hög klass. Han fortsätter i spåren av Dylan och Neil Young och gör mycket bra musik. Kolla upp skivan And Now That I'm In Your Shadow
Low Kommer från Kanada och deras musik passar väldigt bra in på hur man tänker sig Kanada. Lugn, drömsk, öppen och väldigt vacker. Hypnotisk musik man verkligen kan drömma sig in i. Skivorna man främst ska kolla upp är Trust och The Great Destroyer, enligt mig. Bra ljud med.
Ryan Adams Spelat en blandning av rock/garage rock och sing/songwriter. Och han gör det mycket bra och är enormt produktiv (släppte 3 fullängdare 2003!). Kolla främst upp Demolition och Rock N Roll
Melvins. En grupp som är väldigt produktiv och spänner över många genre av rock. Den skivan jag skulle främst rekomendera är skivan dom gjorde med Dead Kennedys gamla frontman, Jello Biafra. Never Breathe What You Cant See heter den och är en briljant liten rock skiva med stänk av punk. Dom släppte även skivan Seig Howdy tillsammans men den är inte alls i samma klass enligt mig.
Karate. Väldigt bra pop/rock med starka melodier. Kolla först och främst upp skivan Pockets
The Kills. 2 personer som spelar rak och läcker rock med lite blues i botten. Väldigt bra och inga White Stripes kopior om någon trodde det. Skivan Keep on Your Mean Side är mycket bra.
Ja detta är bara att skrapa lite på ytan av "dagens" musik. Skulle kunna rekomendera skivor med Opeth, Neurosis, Bloc Party, The Faith, Sigur Ros, Nekromantix, Death in Vegas, Nile, Of Montreal, etc etc så slutar jag nu. Kunde även rek mer "underground" saker, med mer okända artister, men då blir det ju hela natten man får skriva.
Så någon/några bra skivor bör du hitta där. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 21:46:52
|
Tackar ödmjukast, nu har jag lite att bita i, inspirerande!!! Håller för övrigt med om att musiken är viktigast, jag är ingen "purist". |
rolnor |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/03/18 : 23:22:48
|
Snyggt jobbat nin! Det där var en del tips att ta itu med - speciellt intressant eftersom jag gillar flera av de du tipsar om |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 10:10:42
|
nin;
Undrar om du lystnat på Dream Theater, har ett par plattor; "Metropolis PT2: Scenes From a Memory" och "600 degrees of inner turbulence" symfonisk melodiös-hårdrock-metal. Kul med plattor som är som en enda lång resa. Den senare plattan hittar jag inte, har en maffig inledning som hade varit kul att kräma lite i mina Beolab 5. |
rolnor |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 10:19:21
|
Perfa lista Nin. Inte mkt jag kände igen, men då har man nåt att lyssna in sig på Mastadon är jag mycket svag för. Progressiv hårdrock är ett sökord för ny musik i mitt fall.
Kan bidra med lite chillout musik:
Zero7: Simple Things och When it falls. Låter "analogt" även på cd. Genomtänkt produktion och balsam för öron och själ.
Air: Pocket Symphony: Påminner en hel del om Zero7, åtminstone denna skiva.
Gothan Project: Lunatico. Tango-electro. Svårt att beskriva hur det låter, men bör höras. Köpte cd´n, men höll på att få tokspel när jag såg den på vinyl på Stockholmsmässan (ej till salu) |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 13:02:47
|
Nu handlar den här tråden definitivt om musik så jag tar och förflyttar den till avdelningen avsedd för detta. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 14:43:56
|
rolnor, Har aldrig fastnat för Dream Theater faktiskt. Såg dom live i karlstad för några år sedan och...nja, fastna aldrig. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 18:10:26
|
Karla;
Blev nyfiken på Zero 7, brände en skiva från ITunes (som sagt, ingen "purist")Väldigt soft...Trevligt. Lystnade också på Gotan Project (stavas inte med "h"),lite för udda för mej, men spännande. Tack. |
rolnor |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 18:57:52
|
OcA;
Intressant iaktagelse, lysstnar du på annan elgitarrmusik förutom Maiden(Inget fel på dom)? Jag gillar en platta med Joe Satriani "Strange Beautiful Music". Växer med varje lystning. Har en med Steven Vai också, men den är för mycket ploj för min smak.
nin; Lystnade på Liars (ITunes igen, är det SÅ viktigt med vinyl?)Förstår att det tar ett tag att tränga in, ska göra ett försök. Tycker att ITunes duger för att få en första uppfattning(har jag fel?) |
rolnor |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/03/19 : 20:12:05
|
rolnor, Ja, det är verkligen speciell musik men det växte som f*n för mig. Ja, jag kör ett billigare alt när jag provlyssnar innan jag köper men det ska vi inte snacka om här |
|
|
Karla
Member
138 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 10:45:13
|
Ja Rolnor, vem gör inte det
Möjligheten att fylla Mp3án med musik har dels gjort att jag upptäckt musik jag aldrig hade vågat köpa rakt av. Dels har jag aldrig köpt mer skivor tidigare.
Varning förresten för Zero7´s senaste. Jose Gonzales är med och sabbar. Men det ska inte han lastas för. Riktigt bottennapp av killarna i Zero7.
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 11:25:29
|
Kanske en något grov generaliseringen att allt Shirley tar i förvandlas till tråkigheter, men ser man på det ljudet han får fram på de flesta artister så är det, rent generellt, väldigt komprimerat och nivåjusterat. Det smäller aldrig till utan ljudbilden är extremt jämntjock.
Lyssna bara på bastrumman från Dream Theaters Metropolis Pt 2 och tex Journeys Arrival och likheterna är slående. Har aldrig hört en bastrumma som låter sådär. Ljudet är i stile med att slå en tjock strumpa på micken...
Och, ja, lyssnar på annan musik än Maiden, råkar bara vara mina små husgudar... Bästa ljudet de kranat fram tycker jag är 7th Son plattan, den har allt...
Mer som strömmar ur systemet hemma är Pain of Salvation (mycket skumt ljud), A.C.T, Dream Theater, Freak Kitchen, Masterplan och annan skön prog-metal, men diggar även "vanlig" musik såsom Adolphson och Falk, Uno Svenningson, lite eurodisco (nu blir man väl lynchad!!)... Samlingen är rätt stor och det är svårt att få med allt, men är det bara sköna melodier alternativt intelligent gjort (bortsett från eurodiscon då...) så gillar jag det. Går foten igång vet jag att det är bra musik, men mest blir det hårdrock. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 13:47:58
|
OcA;
Lynchad, sa du? Jag lystnar på E-Type och Da Buzz "Vi kommer att dö samtidigt du å jag" |
rolnor |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 13:52:45
|
quote: lite eurodisco
quote: Jag lystnar på E-Type och Da Buzz
|
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 14:06:24
|
matte76;
Du är väl inte så omogen så att du dömmer ut en annan människas smak, eller? |
rolnor |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 14:06:57
|
Jo det är jag faktiskt |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 14:47:43
|
Vi är ärliga båda två, där kan vi i alla fall mötas |
rolnor |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 15:14:30
|
Spelar Solomon Burke´s "Don´t Give Up on Me" Skönt att vila öronen från all denna reverb som det gödslas med i populärmusiken, man hör faktiskt hur hans röst låter, dessutom svänger det. |
rolnor |
|
|
Topic |
|
|
|