Jaha. Då var det dax igen för ett litet repotage.. Denna gång slås det tidigare besöket ihop med det senare eftersom detta ju är en "resa" från dipoler till lådor som sker..Och flera saker provas ut under denna "resa" som "Ulf" gör..
Nyrenoverat för massor med pengar på Audionord o vackert fett utseende..... Suget att äga det känns fett kan jag lova. Det är INTE ofta sådana står helt nyreparerade samt fullt genomgångna samt OANVÄNDA Sådana skall ju sitta inmonterade i system och inte som prydnader..
Men denna gången fick den respass ut ur rummet eftersom den ej används. Samt platsen den hade skall besättas av annat
det lustiga är att detta krellsteg enbart väger ca 10 kilo mindre än den som bär det... DVS 85 kg...Mot mina ca 95 "pannor"...
"Canton" Nä högre får du "skjuta för att träffa"... Till saken hör det även att detta inköp ENDAST är ett prov som "Ulf" inköpt.. Så det färdiga vet ingen ännu vad det blir...
Faktum är att man MÅSTE ha en subb till Ulfs stora burkar eftersom dom endast lirar enligt tillverkaren 25 Hz.. Och i rummet med basen som sugs ut endast ca 30 Hz med någon nivå att tala om..... Och har man före dessa stora burkar haft Audio Artistry Bethoven som lirar 20 Hz med MYCKET bra nivå så.. Ja då MÅSTE man göra åtgärder för att få mer djup ut i sin musik...
Men detta var redan vid bytet till dessa stora Silverline något Ulf räknat med. Så inte direkt en överaskning som tur är...
Men tittar man igen på bilden bak på Ulf´s Velodyne DD 18 sub så ser man PROBLEM
ALLA system i dessa klasser där Ulf befinner sig har XLR... Subben har endast RCA... Så vad att göra
Detta kan man ju enkelt lösa via adaptrar. Vilket vi också tänkte göra..
MEN!!! RCA kontakterna sitter så förbaskat tätt så det går helt enkelt inte att använda adaptrar
Bedrövligt detta att sådant skall behövas bli problem med anser jag...
I nivåer där man köper sig en sub för över 30 tusen kr så kan man ju lätt anta att köparen har ev XLR på sina övriga grejor...Detta finns ju idag på redan klart lägre prisklasserna...
Och ÄVEN OM man använder RCA. Så behöver dom väl inte sitta så förbaskat tätt så det ej GÅR ens att använda adaptrar...
Där var kritik Nr 1 i alla fall.. Bedrövliga kontakteringar måste man säga... Sådana "problem" med så påkostade saker som detta ändå är BÖR inte få förekomma...Det drar klart ner första intrycket en del då man står med glädjen att koppla upp första gången. och man inser man INTE lyckas FAST man köpt hem adaptrar osv redan före för att INTE hamna i problem...
Beskåda bilden så ser ni hur tätt det verkligen är.. inte ens feta RCA skulle gå att använda..
Väl inne på elfa så inköps lite olika små atraljer som KAN behövas i olika uppsättningar kablar osv då dom befintliga vi hade redan INTE fungerar
Nån sån här..
Och nån sån här
Och highend sån här..
Så grejar vi nog ihop det tillfälligt i alla fall. Ett annat problem är ju att Ulf´s Jeff Rowland försteg INTE har RCA alls... Vilket gör allt än mer knepigt att få ihop... Samt att därför det inte finns någon endaste RCA hellar att tillgå..
Så biltema samt clicktronick blir räddningen förutom massa knepiga adaptrar
Vär tillbaks på Ulf´s uppfart så står denna alltid glada trevliga kompis o väntar.. Muse
man kan ju alvarligt undra vad Muse har i sin colaflarra Som ni även ser så avslöjar min finfina kamera ALLAS knepiga utseenden vid olika tillfällen.. Den är nån slags motnivå till dom här oftast kanonfina bilder som tas.. DVS mina bilder ÄR mer "ärliga" mot er läsare... Man SER ju verkligen hur folk ser ut
Men den dagen ni "salar" ihop till en bättre så slipper ni bli avslöjade via min gamla trotjänare "HP320" som den heter.....Det är snart julafton...
Systemet är nu ihopsatt så att Subben ansvarar för delningen mellan huvudhögtalarna och subben. Så Silverline används endast såsom main panel och delas av från 80 Hz om jag inte minns helt fel.. Därifrån tar Velodynen vid och lirar neråt resterande..
Och detta lyckades tack vara adaptrar på adaptrar via adaptrar vilka ansluts via mer adaptrar.. Och samanbindande är biltema samt clicktronick osv.... Ett som ni säkert inser mycket highendbetonat sätt att ansluta sina grejor...
Jaja.. Men spela gjorde det..Vi drog igång med lite justeringar osv..
och det var förbaskat roligt.. TUR som attan att Muse kom över. För mina datorkunskaper är INTE något att skryta med. Men muse trixade fram hur man gjorde med alla justeringar. Så Ulf läste högt för muse. O muse fixade med fjärr osv.. Jag satt där och bara kollade o fattade noll...
Men av håret på benen att dömma då Eva Cassidy lirades så lät det rätt ok...
För att inte säga då man kollade in muse hår resning han låg inne med..