Author |
Topic |
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2006/11/05 : 21:27:31
|
Kan man förbättra strömmen från ett fast monterat vägguttag?? precis vad jag tänkte undersöka med 300kr på fickan och inga planer att köpa ormsalve-kablar till överpriser med coola namn.
Denna var en 3fas-förlängning på 2.5mm2 och efter att inhandlat den sprang jag ner på vårt kabelföråd på jobbet och letade upp den grendosan som såg mest high-end ut. (silver/svart/aluminium-look)
Sladden som skulle bytas ut var en 1mm2 jordad plastsladd med gjuten kontakt.. (till vänster)och den nya grova 2.5:an med gummi lade jag bredvid för att jämföra grovhetsimponansen :D
Och ska man byta sladd så är det likabra att byta kontakt också.. (19spänn)
behöll koppar-stiften för att få så bra kontakt som möjligt... och inte vara "olaglig"
snygg var den när jag forserade chassit och väldigt "väggutags-mässig"
BEEFA-sladdarna.. 0.75mm2(!!!) helgjutna byts mot 1.5mm hel-ledare iskruvade stenhårt för att få så bra kontakt som möjligt.
Och mätningen?? Tja MrFluke talar för sig.. Helgjuten Ikea.. BAD!
Hem-meckad Good! En hel VOLT!! Tja.. bägge satt i samma uttag och den ena (den snygga) har jag gjort.
Min fanclub är helt i extas!
Passade även på denna helgen att tillverka en 3.5mm till phono.. att få lite mer Hifi från datorn. Detta var en gång i tiden en ibm-kabel typ2, skärmad med strumpa och någon alu-folie och brukade transportera tokenring på Volvo Lastvagnar. Nu: Hifi från min pc till min rörbrakare. Sweet.. Efter att ha skalat den mäkte jag att den var 4flätad! åter igen kopplingar till svalander..
tyvärr har jag inte hunnit lyssna på någon av dem men här ska benchmarkas!
vad tycks? |
"är det 60gig du har i fickan eller är du bara glad att se mig?" |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/11/05 : 21:30:50
|
tycker det ser mycket bra ut hittills |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/05 : 22:00:32
|
Ingen kabelstrumpa?
Jag tyckte det såg ut att bli bra.
|
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2006/11/05 : 22:17:24
|
tänkte kränga på en gul på min 3.5-phono men den var lite kort.. :D |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8621 Posts |
Posted - 2006/11/05 : 23:11:37
|
quote: Min fanclub är helt i extas!
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 18:49:37
|
Snyggt, vad är det för märke på grendosan? Har du provat att koppla förbi strömbrytaren och hört om det blir bättre?
/Erik |
Blås på! |
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 19:05:48
|
Tackar! Märke?? nja.. den låg lägligt till och såg bäst ut. Noname.. men jag ska testa att "förbikoppla" kontakten för att slippa små onödiga kopplingar.
Nu är det bevisat att man kan mäta skillnaden. Nu återstår om det faktiskt låter bättre. |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 19:06:40
|
Hoppas jag inte trampar på några tår, men jag är seriöst intresserad av att veta hur :
1. 0.8V på primärsidan skall kunna göra någon märkbar skillnad (ljud, effekt o.s.v.) på primärdan ?
2. Samma sak gällande "förbikopplande" av strömbrytaren ?
Vi har ju redan större variationer i nätet beroende på belastning o.s.v.!?
[Edit] - Du han delvis före!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
Edited by - McGyver on 2006/11/06 19:08:50 |
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 19:51:20
|
Jag vet hur men att såna strömbrytare är negativa att ha.
/Erik |
Blås på! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8621 Posts |
Posted - 2006/11/06 : 23:03:18
|
quote: Jag vet hur men att såna strömbrytare är negativa att ha.
Ja,det är riktigt,raka rör ska det va.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2006/11/07 : 12:04:47
|
Man ska aldrig underskatta placeboeffekten och så länge man "känner" att ens apparater får "andas" slappnar man av och njuter. Just nu sitter jag med en yamahaförstärkare som ska beefas åxå.. kostnad? Freebee.. Den här gången skall kretskorten få lite bättre ledare medelst Hardwire och lödtenn.. och att dömma av de små trådarna på ovansidan av kretskortet så har de japanerna redan tjyvstartat. Behöver jag nämna att nätsladden skall bytas mot en fetare :-D Tjockare kablar ska lödas på så nära jag kan komma!
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/11/07 : 12:14:36
|
schysst gillar sådana projekt jag...vad man får ut av det kan mätas/lyssnas och debatteras MEN jag gillar det iaf. ;-p
kör ju både med nätfilter och bra snokar eller "hängslen och bälte" Overkill är kul. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2006/11/07 : 23:47:09
|
Och varför gör vi så??? för att vi kan!!! Begränsningen för vad man kan modda är pluskan och hur modig man är. Slaktade en audioproförstärkare idag (vänstersidan var bränd pga en 0 ohms högtalare, lång historia) och satt och önskade att det var den jag vågat modda när den fungerade och inte denna japanska micrometer-kopparbanors- förstärkare.. I alla fall ska 6800uF kondingarna från a2:an in i Yamahan.. Ytterligare en svalander-återkoppling.
Så här långt kom jag i kväll.. en av kondingarna som ska in skymtas.
Och fanclubben.. tja. bytt plats har de gjort i alla fall
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 08:15:39
|
Jag förstår inte vad din mätning visar. Hur har du mätt och hur skall man tolka resultatet?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
dadygee
Member
160 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 11:05:03
|
tja, mätte mest om det är skillnad vad man satte i väggen då den fasta installationen alltid är konstant. Märkbar skillnad frågan är om det verkligen gör någon.. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 12:50:31
|
Nu är ju bara problemet att strömmen spänningen i uttaget inte är helt stabil. Satt och tittade på den i runt 5-10 minuter nyss och det varierar +-1 V (nån gång fick jag -2V också) ungefär centrerat runt 229V. (Vad har du för turboel? Måste bara låta skit hemma hos mig eftersom jag har flera volt lägre... ) Jag har dessutom en känsla av att mätfelet i vanliga multimetrar inte är 0V vid 230V.
Jag prövade med två olika skarvdosor, en med strömbrytare och en utan och bara ojordade "eurouttag" och det gick omöjligen att urskilja någon säker skillnad mellan dosorna eller mellan dosorna och mätsladdarna direkt i uttaget.
Edit: Råkade skriva ström där det skulle stå spänning. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/11/08 15:01:12 |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 13:57:39
|
Hehe - kul! |
...perspektiv... . |
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2006/11/08 : 22:03:39
|
Detta påminner mig om när jag och en kompis tog en yxa och moddade mammakakan på en 286 och satte en halva på en vägg och nästa på väggen brevid. Funkade njaaaaaaa
Men KUL var det! |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
|
Topic |
|