HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bashorn för 8" tummare? Nu 15" + Bilder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/12 :  18:00:36  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Har tänkt att bygga ett bashorn för garagebruk, jag har ett par MGR 20P30 http://www.ljudia.se/pdf/251316.pdf och enkel subförstärkare Zachry med inbyggt "lågnivåfilter".
Är det någon som har något tips eller ritning på ett sådant bygge??

Edited by - FREDRIK E on 2006/08/17 15:07:06

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/08/12 :  21:05:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Kanske kan man modifiera ett av den gode Cowans konstruktioner för 8"-are, de är ju egentligen konstruerade för ett par ganska udda (på våra breddgrader) element som tillhör 10"-s familjen.

Detta är nog det närmaste jag kan komma såhär på rak arm.

gå in på http://diy.cowanaudio.com/ och kolla in "Horn Sub Jr" under "More HiFi Stuff:"

lycka till, och glöm för guds skull inte att posta bilder på bygget!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/12 :  21:18:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja! Prova detta, skulle vara mycket spännande!

Det du ska ändra är volymen för bakkammaren genom att dela dina elements membranarea (220 cm^2 för en typisk 8-tummare) men membranarean för en tiotummare (typiskt 330 cm^2). Detta blir 0,66.

Multiplicera originalbakkammarens volym (28 liter) med 0,66. Då får du rätt volym. Håll de övriga måtten konstanta.

Då borde det bli bra.

linnar, kan du intyga denna hypotes?
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/12 :  22:19:19  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Jo det kanske vore nåt med lite ändringar. Det är ju iofs ritat för 2 st 10" som drivers, och jag hade tänkt mig ett bygge med 1 8 tummare i. Går det att dela bredden med 2 och minska kammaren enl principen ni föreslog?
Alternativt gick det tydligen att bygga hornet med en 15" driver om man ökade höjden med 100 mm, det kanske vore ett bättre alternativ för mig då jag har ett par 15 tummare liggandes (Audax PR38SM250), vet inte om dessa kan vara lämliga för hornbyggen!! Det enda jag vet om dem är: 250W, VAS=660, Qts=0,18 resonasfr.=17 Hz, 98 dB/SPL.
Kan de användas tro??
Har som sagt bara tänkt fixa "lite" rejält ljud i garaget och kanske att använda nån gång då det är fest inne/ute.

Edited by - FREDRIK E on 2006/08/12 22:20:11
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/08/13 :  14:07:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Har som sagt bara tänkt fixa "lite" rejält ljud i garaget och kanske att använda nån gång då det är fest inne/ute.

Ett klart lyckat koncept, jag vet :

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/08/13 :  15:47:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
15 tummare liggandes (Audax PR38SM250), vet inte om dessa kan vara lämliga för hornbyggen!! Det enda jag vet om dem är: 250W, VAS=660, Qts=0,18 resonasfr.=17 Hz, 98 dB/SPL.

De ser ut som menade för horn med sitt låga Qts. Hornresp kan ge dig många fina timmar av skärm-gloende, och mycket dumma ideer.
Här kan du ladda ner hornresp som är ett gratis program.
http://www.users.bigpond.com/dmcbean/Setup.exe
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2006/08/13 :  16:57:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Circlomannen har mycket kloka åsikter!

Kom bara ihåg att om du simulerar vid
0,5 * pi så skall även hornet stå i ett hörn i garaget,
1 * pi om hornet står vid en vägg,
2 * pi om hornet står fritt på golvet.
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/13 :  22:06:07  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
quote:
Ett klart lyckat koncept, jag vet :

Jo det där var ju något mer "rejält" än vad jag hade tänkt mig
Är som sagt okunnig vad det gäller att dimensionera högtalare, bygga dem sedan ska nog inte vara nåt problem då jag har snickeri i garaget.

Är bara lite fundersam på att VAS är så högt som 660 liter, är inte det ett hinder för hornbygge??? Men om ni tror att elementen är ok för horn så blir det att bygga med 15" arna då.

Ska testa att ladda ner det där programmet Hornresp!!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/08/13 :  22:42:39  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

De flesta horn gillar hög VAS.

Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/15 :  00:20:06  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Har nu börjat bygga, det är inte helt lätt med horn har jag upptäckt, det blir mycket vinklar, ska försöka posta några bilder snart om jag klarar ut det.

Undrar bara: Ska det vara någon form av dämpning i hornet???
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2006/08/15 :  07:56:34  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
PetterPersson:

Såg inte din fråga förut!

"Det du ska ändra är volymen för bakkammaren genom att dela dina elements membranarea (220 cm^2 för en typisk 8-tummare) men membranarean för en tiotummare (typiskt 330 cm^2). Detta blir 0,66.

Multiplicera originalbakkammarens volym (28 liter) med 0,66. Då får du rätt volym. Håll de övriga måtten konstanta."

Jag tror inte man kan räkna så enkelt även om det inte är en så
dum tummregel.
Kammarens storlek har med membranets storlek att göra naturligtvis men
också VAS, hornets utformning och vilken gränsfrekvens som önskas.

Överlag är har de flesta horn för stor kammare.
Hornet i det här fallet med två 8 tummare bör ha en kammarvolym på
ca 20 liter. Måttet är inte kritiskt men gå inte under 17 liter.
Man kan justera volymen genom att lägga in mineralull och packa
olika hårt. Kurvan blir jämnare uppåt om man använder mineralull.

Tänk på att man kan koppla 2 element olika. Seriekoppling, som
Cowan använder sig av, fördubblar Bl och Resistansen. Hög Bl
är nyttigt för horn medan hög Resistans är dbsänkare.
Alltså, försök hitta 8 tummare med låg resistans för hög db ut.

Cowan's konstruktion är annars en potent skapelse (och stor).
Slaget hålls under 1mm med 8 tummare och 20 liters kammarvolym
ända ner till 10hz med 108db ut vid 40hz. Dvs valet av element
kan vara enkelt då utbudet av kortslagiga dito är stort.

Min simulering med två 8 tummare Bl 8,0 och Resistansen 4 ohm
på var och en gav en kurva som börjar -3db vid 38hz och slutar
-3db vid 220hz. Slaget vid 38hz blir då 0,7mm. Slaget före
denna topp ligger på under 0,4mm och efter toppen på 0,6mm så
långt ner ögat kan nå, dvs 10hz.
2,82volt in ger 107-108db ut (motsvarar ungefär 1watt in 1m bort).

Simuleringen är gjord i ett hörn där de flesta högtalare står.
Mitt på en vägg sjunker nivån några db och mitt på ett golv sjunker
nivån ytterligare (men det finns ju volymkontroll...).

Det sista stycket är en "varudeklaration" eftersom jag fått ett
antal mail om att jag bara simulerar i hörn. Jag gör så därför
att de allra flesta har sina högtalare på var sida i ett rum
där de kommer nära hörn.

Edited by - linnar on 2006/08/15 08:01:11
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/15 :  12:01:52  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Linnar

Förutsättningen för bygget var en billig lösning, att jag skulle använda de element jag har. Så jag skippade 8 tummarna iom att jag bara har en. Bygger nu istället hornet som Cowan anpassat för en 15 tums bas, det som skiljer är att höjden på kammaren är ökad med 100 mm, dvs volymen är ökad till ca 60 liter.
Hornet är ju iofs inte beräknat efter den basen jag använder (se ovan) men jag chansar så får jag se hur det blir.
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2006/08/15 :  12:48:43  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Hornet är ju iofs inte beräknat efter den basen jag använder
(se ovan) men jag chansar så får jag se hur det blir."

Kan gå bra!
Horn vill gärna ha hög Bl, hög VAS och relativt låg rörlig massa.
Inga av värden är kritiska.
60 liter i kammaren tycker jag verkar mycket. Med gott samvete
kan du packa in mineralull hårt till hälften längst bort i kammaren
så att volymen minskar.

Cowan har ett nästan identiskt men större horn åxå som kan "gå ner
i källaren" http://diy.cowanaudio.com/hornsub.html

Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/15 :  14:23:53  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Hjälp Jag laddade hem hornresp från länken ovan men får det inte att funka som jag vill .

Jag har fortfarande inte skruvat fast sista skivan, så än så länge är det inte försent att minska på kammarvolymen, men frågan är ju i så fall hur mycket??

Är det någon av er som hjälpa mig med den beräkningen??

MVH
Fredrik E
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/17 :  15:03:54  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Har kommit en bit på väg så jag lägger upp några bilder om det kan vara av intresse!!

Var och köpte 25 mm spånskiva, inte det mest ideala materialet kanske men det är iaf billigt.
Här har jag precis fått ihop ett par skivor.

Basen en audax som jag tidigare använt i en basreflexkonstruktion.

Gersågning blir det mycket av i horn

Edited by - FREDRIK E on 2006/08/17 15:25:21
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2006/08/17 :  15:31:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Japp det blev de... men bättre än ingenting

Öppna de med något bildbehandlingsprogram. I någon av flikarna i
överkant bör det finnas något liknande "Image size".

Förminska till 800*600

Spara som

Klart!

Spånskiva är inget sämre material än MDF ur akustisk synvinkel. Däremot är de svårare att få till en snygg finish, men det går! Jag
använder 22 mm spån till mina nya subwoofers samt 2*22 mm till de
nya öppna bafflarna. Det blir lite mer spacklande, men sspån konstar
ju halva priser jfr MDF

Läckra bilder!

Fortsätt så!

Glöm inte bort att sätta in stag av något slag, speciellt där du får
stora ytor, speciellt skivan som elementet kommer spela ned mot. I
det horn jag byggde till kåren lät det som om sågon satt och sket i
hornet innan den delen blev stagad

Kör hårt, följer detta med stort intresse!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/08/17 :  16:06:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul! Mera bilder!
Jag blir alltid glad när nån bygger horn här på forumet.
Ett välbyggt horn är en fröjd att lyssna på. Att det dessutom klarar av ljudtryck högre än vanlig samtals-nivå utan att kompression och dist börjar att märkas är ju inte fel det heller.

Mvh Johannes.

Ps, måste bara tjata lite om vad som redan sagts ovan. STAGNING! Alla vibrationer i hornhalsen som inte är önskade och kommer från konen, får hornet att låta så som vissa kallar "hornljud" (feldimentionerat och för klent byggt). Ett korrekt dimentionerat och välbyggt horn har lika mycket hornljud som en banddiskant eller en elektrostat.

Edited by - Circlomanen on 2006/08/17 16:10:37
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2006/08/17 :  16:23:59  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"Att det dessutom klarar av ljudtryck högre än vanlig samtals-nivå "
Jag misstänker att cirkeln talar VÄLDIGT högt.....

"Ett korrekt dimentionerat och välbyggt horn har lika mycket hornljud som en banddiskant eller en elektrostat."
Åja, nu får vi nog samsa oss lite!

Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/17 :  16:30:49  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Fortsätter med lite mer bilder, denna gång i mer hanterligt format, detta gäller dock inte hornet. Det blir hyfsat stort.

Utsågad men inte limmat allt ännu

Här börjar det lika ett horn

Edited by - FREDRIK E on 2006/08/17 20:49:05
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/08/17 :  17:22:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
härligt!!!

en mkt snygg och nätt konstruktion!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/08/17 :  17:28:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vill se finalen nu! Låt såg och skruvdragare slita hårt. Ingen rast ingen vila! Bygg bygg!!!

Det ser fint ut! Bra jobbat!
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/17 :  20:48:19  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Ja här går det undan, skruvdragarn går varm

Baffeln uppifrån dubbla skivor = 47 mm

Elementet på plats

Då var det färdiglimmat och skruvat.
Återstår "bara" finishen OCH provlyssning.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/08/17 :  21:27:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Herregud människa!!! Sluta inte där! Det är ju kriminellt.. Lyssningsintryck!?!? Mer mer mer!!!!
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2006/08/17 :  22:33:03  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Jag har slutsteg & filter som jag ska använda på annan ort (sommarstugan), får se om jag kan hämta det till helgen.

Testade bara för att jag inte kunde låta bli det , att bryggkoppla ett annat steg jag har hemma och koppla på mig till hornet men då utan nån som helst delning.

Har inte heller något i det övre registret att spela på tillsammans med hornet!!

Lyssningsintryck: Ja det lät iaf mycket, visserligen blir det en massa resonanser/biljud eller vad man kan kalla det, det är ju iofs inte så konstigt när den matas med hela "registret".
Men trots det, basen är nog egentligen rätt ok, kanske inte så djup men den är ändå "snabb & tight". Känns som att det finns potential att få till det hela med bla en riktig delning vid kanske 100-150 Hz, ska prova att justera volymen i kammaren också.

Missade att bygga en stagning mellan de inre "parallella" horngångarna, synd, men jag tror att det ska gå att ordna det i efterhand.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/08/17 :  22:54:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Men trots det, basen är nog egentligen rätt ok, kanske inte så djup men den är ändå "snabb & tight".

Lådan är designad för hörnplaceing. Utan hörn blir basen lite trist och inte så djup. Skall du ha den mot en vägg så bör du ha två tätt ihop brevid varandra.

Delning 80 - 150 hz skadar nog inte.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/17 :  23:45:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Från spånskiva till färdigt horn på 5 tim , det var inte illa
Vill du att tråden ska flyttas pm:a nån av våra admins

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000