Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 10:29:07
|
Jag har flera gånger blivit lite besviken när jag kört bashorn med hela registret in. Det blir MYCKET bättre med filter!
Hur är elementet fastsatt? Det är ju dubbla skivor i baffeln men när man tittar på elementet i lådan ser det ut som om elementet sitter fast mellan bafflarna.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 10:35:46
|
Snyggt sågat o byggt
Tänk vad lätt det går när man har bra mskiner o jobba med
OT: Vad är det för typ av sågklinga som sitter geringssågen, ser ut att ge fina snitt
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 10:48:37
|
Skönt att höra att det blir mycket bättre med delning.
quote: Hur är elementet fastsatt? Det är ju dubbla skivor i baffeln men när man tittar på elementet i lådan ser det ut som om elementet sitter fast mellan bafflarna
Jo det sitter mellan bafflarna men elementet är skruvat underfrån i den övre skivan som i sin tur är limmad och skruvad i efterhand i den undre skivan. Den nedre skivan har ett hål med diameter som överensstämmer med yttermåttet på elementet. |
Edited by - FREDRIK E on 2006/08/18 10:49:34 |
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 11:23:57
|
quote: OT: Vad är det för typ av sågklinga som sitter geringssågen, ser ut att ge fina snitt
Det är Roblands orginalklinga som kom med maskinen, det som är bra med den är att den fungerar fint till både klyning, kapning och såga skivor.
Visst det ultimata är ett ha flera klingor och byta vid olika arbetsmoment, jag har tex en kapklinga med 80 tänder och klyvklinga med 12 tänder, visst de är bra inom sina rätt smala användningsområden.
Nej, faktiskt är det så att jag kör mest med Robland-klingan, tror att den har 24 tänder, sen har iofs tandformen också betydelse, men framför allt VASSA verktyg. Sernbrandt i Stockholm säljer iaf dem.
Närbild klinga
En bild på maskin också då, hör väl inte hemma på detta forumet men som den maskinfetischist man är så.....
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 11:35:15
|
Nu blir ju till o med jag lite avunsjuk
O jag har ju ändå ett relativt komplett snickeri |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 12:48:03
|
Grovt avundsjuk!!! Vill ha vill ha!!!!! Fina maskiner!
Mvh Johannes.
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 12:39:30
|
Den går lägre än du tror om du låter ljudet slippa behandlas med högre frekvenser. Eftersom Zacrysteget delar med 12db bara bör du dela så lågt det går. Om dt är D-250 steget har de en lite otrevlig hög q basförstärkning vid 25hz på 4-6db om jag inte minns fel. Låter det resonant och knepigt kan det vara värt att låna nån annans delningsfilter och testa med zacryn som rent monosteg. Ev har du en hemmaboförstärkare med inbyggt filter som faktiskt kan vara bättre... |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 17:13:26
|
Nu har jag lyssnat med det andra slutsteget (som mycket riktigt är ett D250, jo jag vet det är inget bra) och det blev en stor skillnad, det låter riktigt hyfsat om jag inte spelar för högt.
Drar man på volymen så blir det inte bra, hornet vibrerar så mycket att det låter skit. Missade att staga de första skivorna i hornet, men jag ska försöka att göra något nu i efterhand.
Linnar
Du trodde att volymen på kammaren kanske var för stor, jag misstänker också att det kan vara så.
Är det möjligt att man får en sämre effekttålighet om volymen är för stor??
Om det är så, går det att att som jag tänkt att exprimentera med att minska volymen genom att tillfälligt lägga in ett antal tomma PET-flaskor tex för att på så sätt lyssna vad som låter bäst.
Volymen är som sagts tidigare ca 55-60 liter.
Har just legat med huvudet inne i hornet (med hörselproppar och hörselskydd) och försöka passa in stagbitar i horngången, har haft hornet spelandes samtidigt bara för att höra ev förbättringar.
Hur stort är ett sånt där Imperial , jag kanske skulle bygga ett sådant istället, garaget är ju rätt stort, runt 50 m2 så det kanske går
|
Edited by - FREDRIK E on 2006/08/20 18:12:29 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 19:25:25
|
Imperial är ca 160 cm högt, 90 cm brett, och 65 cm djup. Ett gammaldax kylskåp mao. Lagom för ditt 50 m2 garage. En varning dock, det är EXTREMT beroendeframkallande med den nvå och kvalite på bas.. |
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 00:01:41
|
quote: Från spånskiva till färdigt horn på 5 tim , det var inte illa
Själva byggandet tog faktiskt inte mer än 5 timmar, men startade dan innan, hade inte tid att sätta mig vid datorn då.
Jag har nu stagat upp samtliga väggar i horngången med kilar av spånskiva och trävirke, jag har även förstärkt "locket" invändigt. Det blev en jätteskillnad, så gott som alla missljud försvann.
Efter lite spackling av de värsta skruvhålen ser den ut så här....
Var och skulle handla färg men den var svindyr så jag tog vad som fanns hemma i skåpen, efter en rollning, svårt att få finish på spånskiva....
Skruvade även dit några hjul från "Kurt-Olsson", lådan är aningen tung.
Lägger in en bild efter andra strykningen, det fick bli gult den gången med, det behövs nog en 3:e gång också.
|
Edited by - FREDRIK E on 2006/08/22 23:10:40 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 07:27:19
|
Ja, gul är ju en vanlig och snygg högtalarfärg
Nu vill vi såklart veta om resonanserna har försvunnit!!
Hur låter det nu?
När jag stagade upp kårens horn i efterhand dök det upp mer djupbas, som tidigare låg gömd under resonanser i de övre registren. Du ska veta att det är en konst att få det vibrationsfritt! Var inte orolig om du måste sätta i ännu fler stag.
Du finns nog i åtanke om det blir en "Speed-bygge-Harry" |
Edited by - PetterPersson on 2006/08/22 07:33:32 |
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 08:33:46
|
quote: Nu vill vi såklart veta om resonanserna har försvunnit!!
Hur låter det nu?
Jo som jag skrev i förra inlägget så har jag satt in ett antal stag, närmare bestämt fyra stycken. Det har gjort en enorm skillnad, de allra flesta resonanserna har försvunnit, basen känns djupare, det är nog som PetterPersson skriver att mycket av basen inte hördes tidigare för alla störningar.
quote: Ja, gul är ju en vanlig och snygg högtalarfärg
Får se om jag har nån annan färg hemma så kanske jag tar andra strykningen med den, tror jag har nån grå golvfärg och svart fasadfärg, blandar dem kanske.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 22:19:31
|
Om membranet slår ex.vis 0,1mm och man får ut omk 105db då kan man enkelt räkna ut vad som kommer ur hornet om en stor yta vibrerar med några tiondelar i början av hornet.
Tryckvariationerna är som minst i början så man tycker att det inte behöver vara så kraftigt där. Det är en i grunden fel tanke eftersom det kraftiga ljudtrycket senare i hornet får lådan att fortplanta vibrationerna ända in i första delen av halsen. Därför är det av största vikt att staga alla stora ytor. Ingen yta skall egentligen vara större än 500cm2.
Orginell färg!
|
Edited by - linnar on 2006/08/22 22:20:36 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 22:28:20
|
Lite röda eller svarta streck så ser den ut som varningstejp
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 16:55:10
|
en brainiac sub !!! (discovery program som blandar lika dela brudar och explosioner :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 17:37:30
|
Vad har hänt på slutet?
Har du flyttat den till ett hörn än?
Ärligt talat, låter den bra efter att du stagat den eller "bara" bättre än innan? |
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2006/08/28 : 23:06:11
|
Det går framåt med hornbygget.
Jag mailade William Cowan om storleken på kammaren, skickade också med några bildet på bygget. Jag byggde den efter hans hemsida där han rekomenderade en volym på 60 liter som då var baserat på en Fane driver iofs, en chansning var det, jag misstänkte redan tidigt att den var för stor för Audax elementet jag använt.
Han svarade då: "That driver has an interesting set of specs. I found:
Fs = 20Hz Qe = 0.18 Qm = 9.1 Qt = 0.17 Vas = 660l Re = 5.8R Sd = 993CM^2 Pe = 50W
I thought it was not really suited to this horn, but it appeared to work well in Hornresponse with a back chamber of ~30liters, up to 40 liters seemed to be OK. You might have to fill up the back chamber to lose some volume.
The most important part of making this horn sound good is it's placement in the room. Being so small, it really relies on the expansion into the room. Fired diagonally into a room corner, and almost touching the walls seems to be the best placement. It really does need the corner to extend the mouth for good LF response. I've included a graph to show what I achieved with a little time spent on placement. The quickest way to do it is to put an SPL meter in the listening position, and while playing a 40Hz sine wave through the system, move the sub around to peak the meter. It helps having two people to do this. A 2.4 to 2.7 meter ceiling will work much better than one that is very tall. The sub will only work to 50Hz outdoors. There is a possibility that the wheels are hurting the design too. Try taking them off when you do the above test.
Thanks for the photos.
Cheers
William Cowan"
Då var det bara att skruva bort toppskivan igen
Sågade till några fler skivor för att på så sätt minska kammarvolymen till ca 35 liter.
Blev det bättre efter detta då?
Jo denna ombyggnaden och uppstagningen har gjort en otrolig skillnad, funkar mycket bra. Vi hade kräftskiva i helgen, bra drag blev det, vågar knappt visa mig ute för grannarna nu , det blev en hel del klagomål, bor ändå i villa.
Tänkte skaffa ett bättre slutsteg att driva den med, Zachryn är inte bra, ett Yamaha P3500s kanske kunde vara något.
quote: Har du flyttat den till ett hörn än?
Inte ända i i hörnet då jag har en massa plank som ligger där men så gått det går, ska flytta dem senare.
Elektroniken jag använder för tillfället (mest lite överblivet skrot, jo iofs så är scandynan bra)
|
Edited by - FREDRIK E on 2006/08/28 23:08:00 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/09/02 : 21:47:18
|
ååh... den cd spelaren blir man lätt nostalgisk av att se : ) Jag hade nog satt hjulen baktill, lagt till ett par smala kasskenor undertill (sidan som den står på bilden) och målat den svart samt satt i ett "fronttyg", klart kul bygge, och inte så lite smittsamt! |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2006/09/02 21:48:17 |
|
|
FREDRIK E
Member
102 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 23:21:14
|
Fan också Verkar som jag har brännt basen, hade fest i helgen............ Å inte går det att byta element heller, har limmat för mycket för att få isär allt. Det måste vara det sketna Zachry-stegets fel, alldedeles för klent, (nej det kan inte alls vara att vi spelade djävulskt högt)
Det konstiga är att det låter bra de första 5-10 minuterna när jag spelar, sen kommer det omisskänliga ljudet av uppeldat element. Men varför funkar det ett tag?
Får nog ta tag i det och bygga ett sånt där Imperial då . Möjligt att det kanske överlever en rejäl garagefest???
Nån som vet var jag hittar en ritning på ett sådant??
Har fortfarande kvar 2 Audax basar går de att använda till Imperial tro?? |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8621 Posts |
Posted - 2006/11/10 : 23:48:46
|
quote: Det konstiga är att det låter bra de första 5-10 minuterna när jag spelar, sen kommer det omisskänliga ljudet av uppeldat element.
Blir väl varmt efter ett tag,materialet utvidgar sig... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/11/11 : 00:18:45
|
quote: Har fortfarande kvar 2 Audax basar går de att använda till Imperial tro??
Jorå, de borde kunna få allt att skaka. Innan du röjer loss med Imperialerna på en fest kan det vara smart att sätta på dig ett njurbälte! Köp dessutom en bättre förstärkareom du skall pressa den med fester. Klippande hem-hifi grejor är inget att hänga i granen. Riktiga progrejor är hur kul som helst.
mvh Johannes. |
|
|
Topic |
|