HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Tänkte beställa en squeezebox idag "problem"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/11/04 :  22:38:07  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message  Reply
quote:
Jag tyckar jag har provat 460 olika grejer, men det går inte! Kan det vara så att signalen inte går fram från huvud-dator till boxen? Vi bor i gammalt hus med tjocka väggar och tak och datorn är uppe och boxen nere! Borde väl inte vara problemet, eller?


Testa att flytta och köra Squeezeboxen i närheten av trådlösa routern för att avgöra om det är signalstyrkan som är problemet. Du kan också kolla signalstyrkan på nätverket i Squeezeboxen. Det kan hjälpa att byta kanal på nätverket och kolla på vilken kanal signalstyrkan är bäst i Squeezeboxen. Min hackade en hel del med router på en annan våning.
Jag lessnade och kör numera en MAC mini alldeles bredvid som slimserver och med tråd mellan.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/05 :  00:33:17  Show Profile  Reply
Allt som heter något med Norton är en uppfinning av El Diablo himself.. avinstallera skiten asap så kommer det säkert funka utmärkt sen.

Har du kört med kabel och konstaterat att det inte är något fel hårdvarumässigt på boxen?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/05 :  01:25:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag är faktiskt förbryllad! Vi har varit på middag och kom hem för en stund sedan. vi satte oss i soffan för en gonatt-drink och jag satte på squeezeboxen på internetradio (inga datorer igång) och det fungerade kanon. Vi har suttit i en halvtimme och myst och så, tvärstopp! på musiken alltså..... här finns inga störningar, ingenting är igång, det fungerar i 30 minuter klockrent (första gången) och sedan omöjligt?????? tyst!!!!! Iochmed detta så känns det som att slimserver och signalstyrka inte är problemet! Kan det vara hårdvarufel på själva boxen?? Jag menar, jag sitter ju just nu och skriver till er på samma trådlösa nätverk, 1 meter ifrån boxen och den har ingen "connection" medan jag har full "connection" med internet? HJÄLP!

Artphotography
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/05 :  01:32:07  Show Profile  Reply
Du slog inte på en dator eller så i samband med att det slutade fungera?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/05 :  01:51:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Nope! jag satte igång laptopen därför att boxen tystnade! detta har alltså inte med min dator eller Norton systemworks att göra, eftersom detta varit avstängt nu. Antar jag?
Dessutom är nu signalen mellan Dlinken och boxen på samma våning, två rum ifrån, så avståndet eller "hinder" kan knappast spela in....alltså, felet måste finnas i Dlinken eller Squeezeboxen. Vad är era bet?????

Artphotography
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/05 :  01:56:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
My bet: D-link

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/05 :  03:47:15  Show Profile  Reply
Har du dragit ur strömkabeln till routern? Det är ju nästan ett krav på D-link, särskilt om man har mer än 1 pryl ansluten.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/05 :  12:07:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Lyckades komma in i Routerns setup och där var INTE firewall på, så den lät jag vara av.

Japp, har dragit ur kontakten på Routern och låtit den vara av i 5 minuter innan nystart.

Jag startar på nytt, datorn uppe får kontakt som vanligt, laptopen därnere får kontakt som vanligt. Inga avbrott.

Jag startar squeezeboxen, gör factory reset, går igenom setup, den hittar nätverket, den accepterar WEP, den hittar automatisk IP.

Nu koncentrerar jag mig på att få squeezenetwork att fungera först, eftersom ifall den är stabil kan man ju utesluta "signalproblem" fram till boxen.

Jag startar en radiostation och den börjar spela, utan knaster. Jag sätter mig ner och bytar kanal. Inga problem. 6-8 minuter går. Den fungerar......och så plötsligt....tyst, displayen släcks, och tänds igen - "problem: cannot connect to squeezenetwork"!
I detta läget fungerar inte fjärren. Får vänta ganska länge innan fjärren fungerar, jag gör ny factory reset, samma process som innan - samma resultat.
Under tiden har jag inga som helt problem med nätverket som sådant med datorerna......

Frustrerande, oooja

Va fan ska jag göra


Artphotography
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/11/05 :  12:19:43  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Kan du testa med kabel då? Både mot routern och rakt in i PC:n.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/05 :  13:36:45  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
ja, det är väl nästa steg.....men jag har ingen lång kabel så det är duktigt "bök" att sätta ner hela datorn, men jag måste väl göra det....

Artphotography
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/05 :  13:39:29  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Testa så mycket som möjligt.
I värsta fall så kan det vara ett garantifel på din SB3:a.
Jag har sett någon på hembioforumet som hade en likadan produkt där displayen slocknade.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/11/05 :  13:42:25  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Min gissning är också att det är D-linken som spökar. Har själv haft en D-link router (604, tror jag det var, ej trådlös) som hade den trevliga egenheten att hänga sig lite då och då. För en del andra fungerar den klockrent...

Min kusin har precis samma problem som du Dan. Han har också D-link router. Han kör med sladd nu, funkar mycket bättre.
Nästa gång du får problemet, prova att bara starta om D-linken...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/05 :  13:42:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Det hade förklarat mycket....ifall det är hårdvarufel på boxen!

Artphotography
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/05 :  14:08:36  Show Profile  Reply
Har du testat olika firmwares? Installera en annan version av slimserver och testa.

edit: Jag tror fortfarande på D-linken då, men det skadar inte att prova.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/11/05 14:12:09
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/11/05 :  22:53:21  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Baserat på egna erfarenheter med min D-Link är jag helt fullkomligt inne på de andras linje. Deras trådlösa routrar är helt sjuka, kan få för sig att lägga ner när som helst, utan anledning.

Angående diverse påståenden i tråden:
WEP är lätthackat, men att WPA skulle vara det är ett ganska magstarkt påstående. Som alla möjliga andra krypteringar kan man öka sina chanser att knäcka det med statistiska attacker eller dylikt, men med tillräckligt långa nycklar blir det ganska klurigt.

Att slå av SSID på accesspunkten hjälper däremot väldigt lite.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/11/06 :  08:54:06  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Vad heter din router?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/06 :  09:06:15  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Kör WPA2 då.

Eget Squeezebox-forum känns överflödigt. Än så länge duger sökfunktionen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/06 :  20:44:24  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Nu har jag provat med den bärbara, lagt in slimserver och itunes senaste. Rippat en skiva och kopplat upp med kabel och INTE trådlöst nätverk.

Vad hände? jo, SB hittade direkt nätverket och den enda skivan som låg i biblioteket. Jag tryckte fram låt nr1 och tryckte på play. Inga problem, den spelar klockrent och ja glyssnar efter oljud eller hackande eller nåt. Inga problem, det låter bra och jag lyssnar igenom HELA skivan, c:a 1 timme utan fadäser. När skivan är slut så ska jag städa lite och tänkte att jag kör ett varv igen (enda skivan ju) och har musiken i bakgrunden. TVÄRSTOPP! den går inte igång, där står igen: "Problem: can't connect to network" nu är den kopplad via kabel och har således inget att göra med varken DLink eller Norton..... den funkade perfekt i en timme så jag var övertygad att SB var ok och problemet låg någonannanstans, men nu vet jag inte igen....

Artphotography
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/06 :  20:53:49  Show Profile  Reply
bytte du firmware?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/11/07 :  00:55:28  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Hmm ca 1 timme !

Har din dator gått ner i nåt sparläge kanske och kopplat bort nätverket ?
Alternativt körde du igenon dlinken igen och inte direkt till datorn ?

guldfisk:
Eget squeezebox forum är nog onödigt men ett "Datorer och ljud" forum kanske med tips för HTPC /squeezebox / mp3 spelar/ roomcorrection användare ?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/07 :  01:08:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har man har ställt att diskarna ska stängas av efter ett visst antal minuter så kan det ställa till med problem. Men det gäller mest internmjukvara Om energisparfunktionen är påslaget på nätverkskortet så kan det vara så SB inte väcker det till.

Nu är jag inte alls insatt hur det hela kopplas , men har SB:n en ip adress ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/11/07 :  08:24:24  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Då jag inte vet vilken modell du har så vet jag inte om detta funkar för din router, men finns två saker du kan testa.

Vissa routers får problem att hålla minnet, eller rättare sagt dom håller för mycket i minnet. Då kan dessa symtom uppstå. Prova gå in i routerns inställningar: Configuration, IP Masquerade Timer.
Jag har för mig att standardvärdet för TCP är satt till 2h eller nåt. Ändra det till 5 minuter.

Det andra som kan ge dessa symtom är om routern har problem med domänen. Kolla så att inte DNS Proxy är ikryssat i routerns inställningar. Om det är det så ta bort krysset och ställ istället in din internetleverantörs DNS. Primary och Secondary.

My 2 cents...

"Learning by doing"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/07 :  09:19:58  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Peg: Eller så omfamnar man datortekniken som den nya tidens hifi och förpassar cd-spelarna till ålderdomshemmet (vinyldelen :-)

Brave new world - nowhere to run, datoranalfabeter...

---

P.S. Jag pluggar människa-datorinteraktion och användbarhet samt tycker cd-spelare och överskådliga skivhyllor är ganska trevliga

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/11/07 09:20:51
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/11/07 :  09:39:52  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message  Reply
quote:
Nu har jag provat med den bärbara, lagt in slimserver och itunes senaste. Rippat en skiva och kopplat upp med kabel och INTE trådlöst nätverk.

Vad hände? jo, SB hittade direkt nätverket och den enda skivan som låg i biblioteket.


Vad menar du med kopplat upp en kabel? Direkt mellan SB och den bärbara eller mellan SB och en accesspunkt/router??

SB ska inte hitta/anslutas till nåt nätverk när du kör med tråd direkt till en bärbar. Den ska bara hitta den bärbaras ip address.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/07 :  11:39:56  Show Profile  Reply
Det finns ett plugin som heter såhär.. kan vara bra för en del "Windows: Prevent System Standby While Playing"


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000