HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kanske en extern DAC kan funka...??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2006/11/05 :  17:08:56  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Hejsan,

jag har ett smärre litet problem. Jag vill kunna fixa lipsync utan att behöva köpa på mig AV-förstärkare.
Jag håller mig gärna kvar i tvåkanals så att säga.

Men om jag skulle kompletera med en delaybox, typ Primares Master Delay Box eller Felston burken blir det problem; ingen digitalingång på stärkaren
Men kanske en separat DAC kan vara lösningen, alltså från min DVD till delaybox till DAC och sen L/R in på stereoförstärkaren.
Funkar det måntro?
Har tittat på denna som inte är så dyr:


Länk:

http://www.amazon.com/Monster-Cable-Cruncher-Digital-Converter/dp/B00004Y3TH

Vad säger experterna, eller har ni kanske några andra tips hur jag kan göra?

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/12/05 :  13:45:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Var i ligger problemet med att lipsync inte stämmer ?
Dvs var är fördröjningen och vilka medier använder du och vad förmedlar du bild och ljud med ?
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2006/12/07 :  12:57:05  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Ljudet kommer helt enkelt före bilden.

Jag använder mig av Primare DVD26 kopplat med DVI/HDMI upp till min Samsung LE40M61.
Ljudet; L/R till vanlig linjeingång på förstärkaren.
Jag tittar uteslutande på orginal-DVD, inget bränt.

Jag har fått för mig att PCM-mode som man kan välja på Primaren, är nermixad surround till två kanaler, har jag fel?? För isf bör man ju kunna använda en stereo-DAC?

Edited by - bluemindboy on 2006/12/07 13:00:24
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/12/11 :  09:29:22  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Klart att det kan hjälpa med en delay.
Har haft samma problem på den tiden det var de första 100Hz tv apparater som gällde. Att mata bildsignalen till tv:n och samtidigt till slutstegen från tex dvd:n var ingen bra kombination. Lösningen var tyvärr att man skickar allt (ljud och bild) till tv:n och sedan på tv:ns ljudutgångar tillbaka till förstärkaren.
Men jag trodde att detta var ur världen nu för tiden. Sorry kan jag inte hjälpa dig mer.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/12/12 :  12:56:50  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Jag lider av samma problem. Jag har min Philips DVD963SA kopplad till en stereo-DAC som klarar max 48 KHz, så jag kan befräfta att skickar du en digital PCM-signal så kan den tas emot av en stereo-DAC, ofta kan du ställa in om den digitala signalen ska skickas upsamplad eller ej (tror jag i alla fall).

Hm, då kanske jag också ska leta efter delay box. Lite jobbigt bara med en extra digitalkabel!

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2006/12/15 :  01:00:00  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Jag har testat med att först dra upp en kabel till TVn, och sen ner till DVDn, och det blev väl lite bättre...
Men då var jag tvungen att använda ett Y-kors, då DVD26:an även servar som CD-spelare, och det lät verkligen skräp. Nu testade jag aldrig med något dyrare kors, men det kändes som fel väg att gå.

Tackar för bekräftningen Skurt. Då blir det nog en Harmony Design DAC. Hyffsat billig, och klarar min krav på det estetiska med .

Skulle denna lösning inte fungera får det nog bli en Yamaha YSP800, den har ett inbyggt delay...



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000