HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 C_blue, Nya Tara Labs kablar med några frågor! : )
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/01 :  04:47:01  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
Kan börja med att berätta att jag är rätt avundsjuk på mångas anläggningar här, men det är en bra sak. Har man något å sikta på. :)

Min anläggning är lite av den "billigare" varianten. Kör numera flerkanal och har precis köpt ny elektronik.

För att börja då det vart intresant i mitt hifi intresse så införskaffades det en HK AVR 7000 och en HK DVD 25 för ca 6 år sedan. Ångrar det lite såhär i efterhand, ca 13kkr för stärkaren och runt 5kkr för DVD:n. Den senare höll i ca 2 år. (!) Den gav upp helt. Nätdelen fungerade men inget annat. Inte styrning, inge ljud ut någonstans, ingenting.. Lämnade in på rep och fick kostnadsförslaget 4kkr. Shitt tänkte man. Inte en chans att man kör på det.


Köpte en ”så länge” spelare i form av en Philips DVD för ca 1200kr. Bättre kan man köpa sedan när man fått mer intresse och har råd. Hade då sedan ett par år tillbaka ett par ProAc Response 1s kopior som jag byggt…

…och ett par andra hemmabyggen som ses här.




(bilderna av dessa är tagna hos nya ägaren)
Dessa hade Peerles och Seas element. Lät rätt bra faktiskt! Körde bi amp på de senare högtalarna med HK:n.

Sedan för ca 3 år sedan köpte man sig en Audio pro Sub nova för att komplettera med. Var man bas narkoman så va man.


För ca 2 år sedan så hittade jag ett par högtalare som man drömt om ett tag för rimliga pengar på blocket. De hade stått och samlat damm i Bromma i ca 2 år. Spelade max en timme. Bara å köpa och spela in dem. Vart mycket nöjd och äntligen så väcktes HI FI intresset igen som varit avsomnat sedan bygget av de två först nämna högtalarna. Mini Podarna gick mycket bra ihop med Sub Novan. Köpte även ett par Micro Pod SE för bak kanalerna och en Audio Pro B2-40 som hjälpte Sub Novan under 40 Hz.





För ca ett år sedan fick jag för mig att testa på Audio Pro:s Black Diamond och började lusläsa annonserna. Stapplade över ett par Blue Diamond, visst dyrare än de lag letade efter men lyssna kan man ju göra. Åkte till ägaren och vart hel såld! De följde med hem inlindade i mattor som vi hade tagit med oss ifall att. Nu uppstod ett dilemma, ville man köra fler kanals eller inte igen? Jo det skulle nog vara flerkanal, kollar rätt mycket på film. Hittade ett par begagnade Plack Pearl efter mycket letande, tyvärr missade man Black Vector centern som han oxå hade med bara ett par timmar men stativarna kom med hem ändå. Efter ytterligare 4 (!) veckor ploppade en Black Vector upp på nätet och köptes. Det va svårt att få tag på de burkarna då kan jag lova!





(ursäkta röran, korten är tagna under test och tweak ;))




Lät det bra då? Javisst! Mycket mycket nöjd. I sovrummet stod numera en 4 år gammal Onkyo tx-ds575.

Ett kap för 1500 kr. Den drev mina Pro AC kopior tillsammans med Sub Novan. Efter ett tag dök ytterliggare ett kap upp, en NAD L-53 DVD-Reciver. Onkyon såldes.



Sedan i sommras så hände det som inte borde ha hänt, igen. Min AVR 7000 lade av. Försteget med processor va kaputt. Men stegen fungerade prima. 6 år höll de ca 13000 kronorna. :( så ska det inte vara anser jag. Satte ut annons på den och en lycklig köpare tog den. Hans likadana reciver hade 5 trasiga steg. Ett bra tag så stod jag ut med NAD:en i vardagsrummet men tillslut så fick det vara nog, inte för att NAD:en är dålig men ändå. Ja, ni förstår. Efter väldigt mycket lyssnande, hemlånade av olika fabrikat så vart det detta: en Denon AVR 2807 köptes tätt följt av en Denon DVD 1920. Lyftet i ljud från HK:n och Philipsen är obeskrivligt som ni säkert förstått.








Så, här är min anläggning i vardagsrummet idag:
Denon DVD 1920.
Qued Qunex SR75.
Denon AVR 2807.
Supra Ply 3,4.
Audio Pro Blue Diamond.
Audio Pro Black Vector.
Audio Pro Black Pearl.
+ Zone 2 på 6:e och 7:e kanalen ett par Micro Pod SE i köket.

I sovrummet:
NAD L-53 DVD-Reciver
2x1,5mm ”högtalar kabel”
ProAc Response 1s kopior

Edited by - C_blue on 2007/01/09 23:34:36

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/01 :  04:54:18  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
en fråga: går det att editera sina egna inlägg? vart visst fel med en av bilderna så själva tråden vart för "bred".

tacksam för svar.

mvh C
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2006/11/01 :  07:15:35  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
Skit för tusan inte på min anläggning.
Ang. edit; som inloggad har du en knapp mellan profilknappen och "PM" överst i inläggen.

Wilkommen!

Edited by - Harlock on 2006/11/01 07:19:22
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/01 :  12:00:33  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Denons recievrar är nog ibland de bästa på marknaden ljudmässigt.
Har själv en 3802:a som spelar alldeles utmärkt.

Kul att du är nöjd med dina Audio Pro, hade ett par A2.42 en gång i tiden.
De hade kanske stått kvar idag om jag förstått tidigare att det är mitt rum som är kass och inte alla högtalare som åkt in och ut.

Ett par Avantek six har också spelat här hemma.
Lira så det ryker!!!


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/01 :  13:56:48  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
reält stavfel. sorry det är åtgärdat nu.

vad gäller rums akustik så är det just detta tillsammans med lågnivå kablar och video kablar som står härnäst på listan. frugan tillåter det som det är nu och är faktiskt rätt nöjd hon med. "barbapappa" högtalarna (mini podarna)är ju inte kvar längre

får se hur långt man kommer med akustik delarna innan det sägs ifrån köket: Christian! vad håller du på med?... hehe.

jo, jag är sjukt nöjd med Denon elektroniken. nu helt plöttsligt så stämmer allt, fler kanals ljudbilden är en enda "hel" 360 graders ljudbild nu och kvaliten, närvaron, djupdefenitionen i ljudbilden är helt sjukt bra. finns inte nog med superlativ för att beskriva det faktiskt.

mvh C
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/01 :  14:36:12  Show Profile  Reply
Som jag brukar säga.. ALLT är ett lyft från Harman Kardon :D. Vilka skitprylar det är. AVR7000 var för övrigt mitt första "stora" hifi-inköp vilket man idag bittert ångrar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/01 :  16:30:08  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
testar lite med tempur udner dvd:n. får se vad jag kommer fram till :)

mvh C
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/04 :  12:38:42  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
Tempur kuddarna jag klippt ut från ett bilstol projekts överblivna bitar gav väldigt väldigt liten skillnad. man hör att ljudbilden vart lite djupare och bredare men mer än så kan jag inte sätta fingret på faktiskt. den väldigt kotra spelaren på höjden hamnade lite högre och det väldigt svaga "brummet" från chassiet försvann iallafall.

nu har man ialalfall lött kablar ett par timmar. för at kunna testa SACD och DVD-A så gjordes 6 st kablar med Supra MBS och vanliga guldpleterade rca. ska bar köpa lite skivor oxå, några tipps? fler kanals och pop-rock-jazz likande fungerar bra.

vidare så kör man bild över Supra Trico nu, stort lyft från SSKSFMG! terminerade med Supra PPX RCA.

och för två kanals överföring så lyckades jag hitta mina gamla Supra EFF1 som är terminerade med Supra PPSL RCA. låter och ser kanon ut nu iallafall. (ljud och bild ;) )

mvh C
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/10 :  03:24:55  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
lite nya bilder, dock rörigt satan bakom stereon nu, ska ta tag i det i morgon, får bara inte se ut sådär.

Digitalt mellan DVD och AVR, Qued Qunex SR75.


För SACD och DVD-A mellan DVD och AVR, Supra MBS och vanliga guldpleterade RCA.


Komposit Video DVD - AVR - TV, Supra Trico terminerade med Supra PPX RCA + Högtalarkablar Supra Ply 3,4.


Analog två kanal DVD - AVR, Supra EFF1 som är terminerade med Supra PPSL RCA


Föredrar EFF1 vid CD lyssning över digital överföring faktisk. verkar gissningsvis som om DA i DVD:n är bättre för CD än den i recivern.

ska snart terminera om supra ply kablarna med nya bananer. :)

mvh C
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/14 :  02:13:01  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
nu har man köpt en SACD skiva. jamie cullum;s twenty someting. har en CD med samma namn, får se om det är någon skillnad nu då ;)

mvh C
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/11/16 :  16:58:43  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
och självklart va skivan restnoterad på cdon. är inte förvånad. detta hände i går iallafall:

nu har man med hjälp av gratis EKRK kabel fått till Zone 2 i köket oxå så gumman blir glad. hon gillar musik vid matlagning så vad gör man? använder försärkarens 6:e och 7:e kanal som zone 2. självklart går det att lyssna på vilken källa som hällst oberoende av huvud zonen. låter förvånansvärt bra där me. bra att mina micropod SE kom till nytta endå :D

drar även nya kablar till suround högtalarna, den ena e klar som ni ser, dock inte inkopplad ännu. ska även dra om kablarna i sovrummet med EKRK kabel och mina högtalar-vägg-hållare från target. bilder de de kommer senare.

kabeldragningen till vä om förstärkaren.


här ser ni de två till köket och den i hörnet är den till suround högtalaren.


vid suround högtalaren.


vä högtalare i köket.



hö högtalare i köket.



mvh C
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/12/10 :  04:17:39  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
terminerade om mina supra ply 3,4...








tog även lite nya bilder på resten av anläggningen. droppar in lite fler av dem här snart. är sjukt nöjd med de SACD skivor jag köppt oxå. kommer garanterat bli många många fler.















mvh C

Edited by - C_blue on 2006/12/10 04:18:47
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/12/10 :  11:09:48  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Gott att se någon som utnytjar zone två möjligheten. Nästan alla moderna receivrar har den möjligheten men väldigt få verkar använda den, sälv har jag i flera år funderat på att dra kablar ut till köket men inte fått ut tummen

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/12/10 :  23:20:26  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
det rockar stenhårt faktiskt. sambon är ju kock i grunden, jag kolalr film eller liknande och hon rockar med radio i köket. ska även dra en optisk digitalkabel till sovrummet och använda nad recivern där till zone 2 me.

mvh C
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/12/11 :  01:39:07  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
lite fler bilder:





















mvh C
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/12/12 :  11:31:06  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
lite fler bilder:













kapade till tempur kuddarna oxå så de ser lite bättre ut. det vart lägre sammanpressade men ingen för mig hörbar skillnad i ljudet.





mvh C
Go to Top of Page

C_blue
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/01/09 :  23:33:50  Show Profile Send C_blue a Private Message  Reply
Håller nu på å lånar hem kablar som man ev ska köpa.

Första kablarna som ska bytas ut är mina supra EFF som transporterar stereo signalen mellan DVD och förstärkaren.


har lånat hem ett par Tara Labs RSC-CH som ska vara en "studio variant" och ungefär lika bra som Air kablarna. är det någon som hört talas om dessa kablar? hittar ingentin på nätet om dem (har suttit länge å sökt) och tara labs har ingen info på sin site om dessa kablar heller. hade varit kul att veta vad det är man lyssnar på. :)









när man endå ska ev köpa sig ett par tara labs signal kablar så fick jag låna hem en digital kabel av äldre sort från av samma märke. har inte heller här någon information om den som om någon kan berätta något om den så skulle jag vara tacksam.







så, hur låter det då?
digital kabeln hörde jag inte speciellt mycket skillnad på om äns någon. det är en annan liten "kännsla" i ljudet men sedan vet man inte om det är inbillning eller inte. ingen betydelse har det iallafall.

det roliga va att signalkabel bytet gjorde stor skillnad mot det bättre. basen vart tightare, diskanten inte lika påträngande och man fick ännu lättare att med mm precision placera ut vart i ljudbilden instrument, sångare va placerade. dessutom ökade både djup och bredd på ljudbilden. dvs egentligen lite av de sakerna som jag tyckt varit lite dåliga med mina blue diamond. så det är två tummar upp! :)

SACD är ännu mer trevligare i 2 kanal nu. :)

berätta gärna info om dessa kablar och kommentera gärna anläggninge, tipps och trix än väldigt välkommet! :)

mvh C

Edited by - C_blue on 2007/01/12 13:34:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000