HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Min stereo/hembio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/01/23 :  10:27:43  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Mitt namn är Niklas Magnusson. Jag är 23 år gammal och pluggar 3:de året på LTU till civilingenjör. Jag bor i centrala Luleå sedan några år tillbaka, jag är tillsamman med en tjej som heter Johanna som även hon pluggar här.

Det hela började i juli 1998, och jag hade precis jobbat klart på sommarjobbet. Jag köpte en pro-logic hembio från On Off som bestod av några Sonab högtalare, en Audio Pro receiver, video och en tv. Efter det har ett par Linn Keosa högtalare, en Metz dvdspelare och en Sherwood R-956 receiver passerat.
Idag är allt utbytt utom videon som fortfarande står i hifi bänken. Jag har även fått ett större intresse för vanlig 2-kanaling återvinning men har inte lagt av med bio då det är mycket trevligt surr ljud till film.

Framtiden?. Det som är på gång just nu är akustik förbättring av rummet, detta m h a plan absorbenter. Det kommer att bli 8st totalt (4½ är redan klara). Jag har även köpt lite ekkx kabel från Tobbe_L för att kunna prova ett par LTS-kablar. Och i samband med beställning från elfa som kommer det att inköpas lite annan kabel för analog och sub signal.

Mitt system ser ut så här idag:
Dvd spelare
-Sony dvp-ns930
Cd-spalare (sacd)
-Marantz SA8400
Receiver
-Denon avr-2105
Digitalbox
-Nokia 9820T
Golv högtalare
-Acoustic-Energy 120
Hembio högtalare
-JMLab sib & Cub 5.1
Högtlarkabel
-Kimber 4PR
Digitalkabel
-IXOS 105
Signalkabel
-fyrfläta med tunn kopparkabel
-lakris snörre från Classe

Lite bilder.










Edit: Det ska upp två till bakhögtalare då jag kör AE:orna som frontar till filmljud

Edited by - niklasmagnus on 2006/01/23 10:29:42

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/01/24 :  18:56:55  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Vem har sagt att man inte kan få helt okey ljud när man åker snowboard/slalom. Koss Sporta pro är ganska tunn och funkar bra utan att det tycker allt för mycket mot öronen. Jag monterar dem med karborre så att det ska vara lätt att plocka bort dem om det skulle behövas, plus att hjälmen får vara intakt.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/01/27 :  12:22:27  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Absorbenterna som Du använder bakom dina välljudande högtalare har fått mig nyfiken, då mitt eget lyssningsrum har påtagliga problem med echo och resonanser

Har Du byggt dem själv eller finns dem i kit?

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/27 :  13:02:34  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Högtalarna var väldigt snygga! Vad är det för träslag?
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/01/27 :  15:11:37  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
hman: Dessa har jag byggt själv. Det är 95mm stenull i en ram av plank med en masonitbaksida, så att man kan flytta omkring dem. Det är sedan dubbla lager lakan över.

Om jag får ge ett tips så använda inte plank, det är gyrmt irriterande när dom har slagit sig. Hade jag vetat detta hade jag kört på mdf eller spånskiva istället.

Ramen utan bakstycke:


Stenull:


Lakan fån COOP:


Färdig absorbent på väggen:


MullBenkt: Jag har inte så bra koll på träslag men jag tror det är Rosewood. Här kommer några bilder till dig med

Diskant och mellanregister:


Höger skönhet:
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/01/27 :  15:57:49  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Kul att Du ville visa absorbent bygget i detalj. Eftersom det verkar så enkelt kommer jag överväga att bygga mina egna.

Ett annat alternativ till plank är att slakta en bänkskiva från IKEA. När jag byggde min "Flexy" bänk använde jag mig av "numär" bänkskivorna, vilka var gjorda av stavlimad björk. Bilder på bygget kommer när jag har fixat min egen tråd.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/01/27 :  16:03:54  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Det är bara att börja bygga. Det gjorde 100ggr större skillnad än jag trodde, och då har jag bara 5 stycket. Det kommer bli 3 till.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/08/20 :  21:51:10  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Det har hänt typ ingenting i min anläggning sedan jag starta denna tråd, tyvärr. Men det som har hänt är att jag flyttat hela anläggningen hem till mina föräldrars hus medan jag själv flyttat till Oslo och kommer bo här fram till nyår. Jag ska försöka ta mig ut till återförsäljarna här i stan och lyssna samt fota lite, såklart så läggar jag upp lite bilder då. Nu ska jag sova, måste jobba imorron :)

/Niklas
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/10/15 :  21:27:10  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
lite foton från Oslo:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54568
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/15 :  21:38:21  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Hej
Hur brett har du mellan högtalarna och hur långt ifån sitter du när du lyssnar?
Härligt/snyggt med mycket vitt och sedan mörka möbler

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/10/15 21:40:33
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2007/01/09 :  23:40:49  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Hej levande, sorry jag har inte sett detta inlägg. Som det är möblerat på bilderna ovan så var det ca 2 m brett och 3m till soffan om jag kommer ihåg rätt. Som jag skivit ovan så står anläggningen inte kvar i den lägenheten, utan i mina föräldrars hus. Jag har nu bara ställt upp grejer utan att förstöra morsans inredning allt för mycket.

Jag kan även berätta att det troligen kommer hända ett och annat med anläggningen till hösten, om jag har kvar tillräktligt med pengar efter 5 månader i asien. Om jag räknat rätt så blir det två nya inköp. Åker på söndag den 21 jan :)

Någon som vet om det är värt att köpa rörstärkare i asien, samt vilka märken man ska kolla lite extra på? Ska besöka Indonesien, Singapore, Malaysia, Thailand, Vietnam samt Kina ( inkl. hongkong och/eller Shinghai).


/Niklas
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/10 :  01:28:10  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
niklas, visst är det rosewood, finfina burkar!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000