HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nu åker 2-kanalen kanske ut
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/23 :  20:06:51  Show Profile Send manlix a Private Message  Reply
Jag har funderat och funderat. Och har kanske bestämt mig för att sälja mina qln qubic 199, amplifix och arcam cd82t.

Jag sitter inte och finlyssnar så mycket. Däremot kollar jag en hel del på film och då kan flerkanaligt vara skoj. Men det måste ju fortfarande vara roligt att lyssna på musik...

När man bygger ett flerkanalssystem (5.1 bör räcka?) hur skall pengarna fördelas över de olika komponenterna? Musik kommer spelas via en Squeezebox och jag har en Pioneer DV-696AV redan.

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/23 :  20:11:10  Show Profile Send manlix a Private Message  Reply
Jag kom att tänka på en sak... man kanske skulle behålla QLN-högtalarna. Det finns väl centerhögtalare och stativare att ha som bakhögtalare i samma serie som dessa?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:18:24  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ett par bra fronthögtalare är en god grund. Bara för man skaffar hembio betyder detta inte per automatik att man ej vill ha bra 2 kanals ljudförmedling.

Jag hade nog lagt en 40% på högtalarna, 25 % på recivern (och köpte ett beggat slutsteg så frontarna får den kraft de förtjänar) tex ett rotel är billigt och bra.

10% på kablar av totalsumman är en gd rekommendation.

skippa suben så länge, med ett par bra frontar sköter dem jobbet tills vidare.

5.1 räcker gott jag har tillgång i min reciver till 7.1 men anv bara 5.1 just nu.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/23 :  21:19:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
PMa för fullt om du har en massa frågor gällande flerkanal och hur jag jort så kan jag koma med förslag om du vill.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/10/25 :  13:40:47  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
10% av summan på kablar är ett väldigt subjektiv uttalande och enligt mig löjligt hög andel.

Är du nöjd med dina högtalare finns ingen anledning att byta.

Det kanske är så att du prioriterar dig själv och då kan faktiskt 4-kanalsläget vara helt okej och då behöver du inte ens centerhögtalaren. Rätt placerade högtalare och med dig i sweetspot gör centerhögtalaren varken till eller från. har du många vänner som vill se film med dig kan, men måste inte, centern göra skillnad.

Bakhögtalare har ett mycket större arbetsområde än man kan tro. Det är inte alls fel att använda fler än en bakkanal och de skall vara avsedda för ändamålet då de har helt andra spridningskrav på sig än fronthögtalarna.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000