HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Konverterat från CD till hårddisk?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:35:37  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Mycket prat om Slim Device enheter och avancerade ljudkort som skall ge fullt godtagbara resultat i en hyffsad anläggning. Men hur förhåller det sig i praktiken? Så vilka är era erfarenheter när det gäller återgivning av musik från hårddisk? Tänker väl i första hand på format som exempelvis Flac.

Bättre och bättre dag för dag :-)

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/10/09 :  20:56:45  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Senaste numret av High Fidelity menade på att det räckte med en Squeezebox direkt till slutsteget för att uppnå hifi-nirvana. De var väldans lyriska och jämförde den med Mark Levinsons bättre CD-spelare. Rätt bra betyg, mao.

Har dom fått fnatt eller har dom en poäng?
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/10/09 :  21:07:18  Show Profile Send labrat a Private Message  Reply
Dom har en poäng...
Jag sålde min Rega Planet 2000 och kör numer med XBOX/XBMC.
Kommer aldrig någonsin att byta tillbaks till CD/enformatsspelare. Låter minst lika bra, är mycket mer bekvämt och har dessutom multum med andra funktioner som är bra. Jag tycker dock inte squeezebox är en komplett lösning, bättre med en väldigt liten HTPC+Wifi+bra DAC så har man allt man behöver. It's the future! :D


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/10/09 :  21:14:29  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
För ett gäng veckor sedan köpte jag en dito Squeezebox. Livet har inte varit som det var tidigare sedan dess
Det första jag gjorde var att "rippa" alla mina CD-skivor till datorn (i Apple lossless och flac). Tog en helg eller så. Var en del jobb med det, men allt sammantaget så gick det rätt smidigt.
Sedan den dagen har inte en enda CD-skiva hittat in i min DVD som jag körde med (Denon 3910). Kvalitetsmässigt så tycker jag att Squeezen står sig mycket bra! Jag har inte gjort så hemskt mycket jämförelser, men spontant tycker jag den är minst lika bra, och mycket bättre att ha att göra med än Cd-spelare/dvd-spelare (man behöver inte byta skivor!!!).
Nu kan jag styra musiken från datorn, från jobbet, från biblioteket, från mobilen. Ja tom från fjärrkontrollen!!!
Hela musiksamlingen är "ett klick" iväg.

Om jag är nöjd? Japp! Det finns en rätt stor chans att jag aldrig kommer att sätta i en CD-skiva igen...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/10/09 :  21:29:00  Show Profile  Reply
Piggen: Jag har inte spelat en cd-skiva sen i våras då jag köpte min, tror inte ens cd-spelaren är inkopplad längre, har för mig jag behövde eluttaget till något annat

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/10/09 21:29:25
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/10/09 :  21:34:09  Show Profile Send Piggen a Private Message  Reply
Martin.M: Spelar ju en och annan DVD ibland, annars hade nog min maskin dammat igen den också :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/10/09 :  22:00:59  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
jag blir grymmt sugen!
tänk va underbart att slippa bränna skivor, ladda skivor, byta skivor, skivor är passé för mig.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/09 :  22:15:01  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Då fattas väl bara möjligheten att köpa musik i tillräckligt högupplöst format? Om man kunde ladda ner all musik i Flack format så skule det nog bli mer vanligt i lite finare anläggningar

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/10/09 :  22:20:47  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Jag tycker det låter bättre genom min Squeezebox, än vad det gör genom min Sony DVD-spelare. Det står jag fast vid.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/10 :  00:39:59  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
HTPC


Upplys en okunnig, vad är HTPC?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/10 :  00:43:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
HomeTheaterPC

http://sv.wikipedia.org/wiki/HTPC

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/10/10 :  00:47:58  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Bästa köpet i min anläggning är tveklöst squeeze box, så smidig och så trevligt ljud.

En dac ska dock införskaffas för att få ännu bättre ljud


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/10 :  08:06:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Senaste numret av High Fidelity menade på att det räckte med en Squeezebox direkt till slutsteget för att uppnå hifi-nirvana. De var väldans lyriska och jämförde den med Mark Levinsons bättre CD-spelare. Rätt bra betyg, mao.


Inte riktigt. Det var via digitalutgången kopplat till en extern DAC som dom jämförde. Dom menade att den stod sig väldigt bra som transport.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/10/10 :  09:38:55  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Ja du har rätt - I stand corrected. Så går det när man slarvläser.
Men det ska ändå bli spännande att testa en sådan uppkoppling, 1st squeezebox är härmed beställd. :)
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/10 :  10:04:16  Show Profile Send Musse80 a Private Message  Reply
Undrar när SB V4 kommer?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/10 :  10:35:04  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Är väldigt nyfiken på vad denna Transporter kommer att prestera?
Visst.. den kostar nästan 20 lakan men presterar den i klass med riktigt bra Cd-spelare så kan den nog ha sin plats i exklusivare anläggningar. Elektroniken ärju på en helt annan nivå och så får man så väl DA som förförstärkare i samma låda. En mer avancerad nätdel kan också göra stor skillnad framförallt i analogdelen!

http://www.slimdevices.com/

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/10 :  11:38:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det finns ingen analog volymkontroll i den.

Jag är också väldigt nyfiken.
Det kommer säkert att skrivas mycket om den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/10/10 :  12:40:58  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Squeezeboxen låter väldigt bra som transport i min anläggning.
CDFIXen har hamnat i garderoben och kommer att få stanna där.

Som ett tips kan man stänga av volymkontrollen på digital ut
och sen dra ner volymen till noll för dom analoga utgångarna,
det belastar den lilla lilla trafon lite minre.

Man bör aldrig använda volymen på digital ut om man har hifi
ambitioner eftersom man tappar dynamik.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/10/10 :  12:45:44  Show Profile Send Calle G a Private Message  Reply
Björn-Ola - är du säker på att det inte finns analog volymkontroll? För det står det faktiskt i High Fidelity, ordagrant "Spelaren kan stå helt själv, för det finns möjlighet att reglera ljudstyrkan både på den analoga och digitala utgången"
Hmm jag kan förståss surfa iväg själv och kolla :)
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/10/10 :  16:33:10  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag har alltid haft mycket musik i min dator, men jag tycker inte att man hittar den på samma sätt som i en cd-hylla (eller vinylhylla). Jag lyssnar en del från ipod/ dator om jag vill ha bakgrundsmusik, men tycker det är mycket trevligare att bläddra och sätta på cd eller vinyl om jag vill lyssna mer aktivt. Så jag har faktiskt gått tvärtom. Kvalitetsmässigt hör jag ingen skillnad, men då har jag en ganska enkel cd också, och har inte A/B testat heller.

*edit*
Förresten Labrat, har du gjort något åt ljudnivån på Xboxen? De låter ju så fruktansvärt mycket. Å andra sidan är det en bra maskin med XBMC, så tyst-tips mottages gärna...

Edited by - Leffler on 2006/10/10 17:00:44
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2006/10/10 :  18:53:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
men jag tycker inte att man hittar den på samma sätt som i en cd-hylla (eller vinylhylla).

Finns ju program som ordnar det annars,om man gör en riktig mappstruktur blir det oxå ganska bra.
Har hela min cd samling + lite tillpå Datorns hårddisk,som står på övervåningen,digital signal(USB)till våningen under till en M-1000 Roland digital mixer,där åtminstone halva annläggning stårej högtalare dockHar en liten annläggning vid datorn med en SEWA förstärkare.Tycker det låter bra,bekvämt är det i alla fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/11 :  07:29:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Björn-Ola - är du säker på att det inte finns analog volymkontroll? För det står det faktiskt i High Fidelity, ordagrant "Spelaren kan stå helt själv, för det finns möjlighet att reglera ljudstyrkan både på den analoga och digitala utgången"



Ja, den ändrar volymen i den digitala domänen vilket kan leda till minskad upplösning vid låga nivåer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2006/10/11 :  09:17:28  Show Profile Send bluetrain a Private Message  Reply
Att gå från cd till hårddisk pga bekvämlighet kan jag förstå. Har även jag en xbox med mediacenter. Men av nån anledning så även om jag kunde fylla den med all min musik så har jag passat. Kanske låter konstigt men för mig är det något speciellt att gå igenom musiksamlingen, plocka fram en skiva och ta sig en funderare, och sedan ev lägga i cdn i spelaren. Ett aktivt val som gör att musiken enligt mitt tycke smakar aningen bättre. Har även drygt 1200 skivor i datorn i varierande kvalitet (mot kanske 150 cdskivor) och ljudet blir ganska bra där med x-fi kort. Men det är något som gör att det alltid känns lite "slit och släng" när man lyssnar på digital media. Må vara på datorn eller i sin ipod. Allsköns teknik i all ära men ibland är inte alltid gräset grönare...
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2006/10/11 :  10:17:33  Show Profile Send Per80 a Private Message  Reply
Jag måste hålla med bluetrain. Jag har funderat fram och tillbaks om jag ska hoppa på tåget med att ha all musik på hd. Men jag hoppar faktiskt inte på det än. Jag har ett lyssningsrum och det handlar mycket om avslappning för mig. Sitter man som jag vid datorn 8 tim per dag på jobbet är det skönt att bläddra lite bland skivorna när man kommer hem.

Hade jag haft anläggningen tillsammans med tv och hembio hade nog valet kunnat se annorlunda ut.

/Per
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2006/10/11 :  12:45:58  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
Jag måste också säga att jag föredrar att lyssna genom min cd spelare i alla fall när jag fin lyssnar. det som jag ser det är att jag inte riktigt kommer på vilken artist jag vill lyssna på förän jag ser skivan i hyllan. visserligen har man album covers på datorn men det är ändå skönare å blädra igenom en bunt skivor. som det är nu använder jag ett BlueGears X-Plosion ljudkort som låter grymt bra har dock inte orkat eller vågat göra A/B tester mot min arcam cd82 men som jag känner det nu så låter det grymt bra med flac.
men som sagt att lägga i en cd å lyssna är en helt annan sak än att bara klicka på en låt.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/11 :  14:26:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
För mig är det ett oerhört stort arbete att leta reda på en cd-skiva, öppna fodralet, plocka ut skivan, trycka fram släden på spelaren och placera skivan rättvänd i cd-spelaren och starta spelaren.
Man blir snabbt bortskämd.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000