HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 De fortsätter ploppa upp...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2006/11/19 :  11:05:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag ser det mer som en nackdel att jag får upp ångan på det här sättet, men å andra sidan verkar det vara enda sättet för mig att bli hyfsat klar med någonting. De mer långsiktiga projekten som innefattar lite mer planering och finish på grejorna brukar bli stående tills de blir gamla nog att börja plocka komponenter från...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/11/19 :  19:11:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det går raskt framåt:

Ingen vacker syn, men det funkar och det är så här det ser ut när man (jag) ska smälla ihop ett fyrkanalsslutsteg av enbart gods från skrotlådan. (Nästa investering blir nog att skaffa grejor för att tillverka ordentliga kretskort, jag börjar se lödstöd när jag blundar nu...)

Till höger ser vi ena diskantkanalen uppbyggt kring en mosfet och några effektmotstånd (plus lite mer krimskrams för att få det att funka). Med reservation för diverse ändrade komponentvärden så ser kopplingen ut så här:

Samma förstärkare har jag redan byggt i form av ett par monoblock, men nu när jag ändå råkar ha nätdel och kylning så det räcker fick det åka med ett par kanaler av bara farten. Lämpligt att ha alla fyra slutstegen i samma låda om inte annat, jag kör som sagt med biamping.

Till vänster sitter denna koppling:

Vissa ändringar mot för schemat även här, först och främst saknas kaskoden på ingångssteget. Behövs inte när steget ska spela upp till 90Hz. För övrigt samma prylar som nyss satt i en viss MDF-låda och brummade, jag lossade bara på lödstöden och flyttade över hela rasket till de nya kylarna.

I mitten har vi en IRFP260-baserad kapacitansmultiplikator som ska se till att hela rasket inte brummar. Kopplingslisten uppe till vänster får stå för all kontakt med omvärlden.

De här kylarna (bilden visar alltså bara den ena) grävde jag upp på en soptipp för några år sedan så de är inte världens vackraste att se på, men jag ska göra ett tappert försök att blänka till dem lite med stålull och sedan designa en front av ek (limskiva) som skymmer sikten lite

Förhoppningsvis blir jag klar, eller åtminstone "klar" med bygget i morgon och då känns det som att jag lekt färdigt med Mosfetar för ett tag framöver. Det har varit en period med väldigt mycket kopplande och experimenterande och lite klokare har man väl blivit och någon promille av innehållet i skrotlådorna har förvandlats till musicerande maskiner. Den mest akuta inspirationsfasen med utebliven sömn och bortglömd personlig hygien börjar mattas och snart kanske jag kan börja återgå till det normala livet igen, i den mån jag har något Sambon lär inte klaga...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/11/21 :  00:10:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Projeketet är nedlagt, jag behöver kylarna till ädlare ändamål som jag gått och funderat på i ett antal år.
Startar en bildtråd istället!

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000