Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7960 Posts |
Posted - 2006/11/02 : 18:25:23
|
Nog gillar jag Mini-A, men jag inbillar mig att det kanske (obs!) skulle kunna låta bättre med en statiskt strömkälla. Jag har redan byggt två par Mini-A monoblock så jag känner inget sug efter att bygga fler, däremot skulle jag kunna tänka mig att bygga en A3 eftersom jag råkar ha det mesta av de delar som kostar pengar hemma (Nättrafo, kylare, kondingar och mosfetar).
Som jag var inne på i början av tråden så tror jag att det går att förbättra Mini-A en del, framför allt genom att byta till Jfetar i ingångssteget (Nelson har redan gjort det i en kommersiell version). Strömkällan är jag mindre säker på, med lättdrivna högtalare kanske man kan vinna något på at ha en statisk strömkälla medan tyngre laster förmodligen vinner på en dynamisk tack vare att den kan lämna mer utström.
Observera att det här (förutom Jfetarna) bara är mina tankar och fantasier. Det som vore roligast att testa vore en Mini-variant med Jfetar på ingången och ordentligt höjd tomgångsström genom sluttrissorna, oavsett om strömkällan är dynamisk eller inte. Jag läste en tråd om olika sätt att förbättra Alephkonstruktionen och konstruktörens eget inlägg gick ut på att höja strömmen så långt kylare och nätdel klarar, det ger tydligen påtagliga ljudförbättringar. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2006/11/02 : 19:35:31
|
Har beställt ett par stora kylare idag (alltså nästa dubbelt som SEWAN)så lååångt fram i tiden blir det en Mini A.Var oxå inne på det här att öka på strömmen så mycket som kylaren klarar,men tänkte anlsluta ett extra par sluttrissor så man (jag, inte överskrider pmax)Sedan sitter det ju en massa zenerdioder,som man kanske tjänar på att avkoppla?Läste oxå någonting om att man kunde kortsluta e-lyten som sitter från OUT till ett motstånd till basen på den övre BC550,och det skulle ha någonting att göra med den dynamiska strömmkällan,kan det funka?Kanske en omkopplare?Vad hadde du tänkt dig för J-fetar då?Se nu är jag där och snylltar igen.... Lägger upp detta ifall någon är sugen att labba. http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/Pic/Sewa/Mini%20aleph.xls Ursäkta om jag okuperar din tråd.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/02 : 20:16:17
|
Dubbelt så stora som SEWA:n, då räcker det nog ett tag! Jag är inne på att använda bara ett par trissor per kanal, jag inbillar mig att parallellkoppling är av ondo. Med bra kylning och montering kan man nog köra en modern mosfet med bortåt 50W förlusteffekt utan direkt livsfara för komponentstackarn, 40W bör definitivt vara lugnt. Har man inte behov av att maximera uteffekten så kan man ju sänka matningsspänningen och därigenom öka utrymmet för hur mycket ström man kan dra utan att det blir för varmt.
Utan att ha schemat framför mig så kan jag tänka mig att man "dödar" CCS:en genom att brygga kondingen, så förmodligen handlar det om att göra den statisk ja.
Hade förresten lite tur nyss, jag håller på städar hemma och hittade ett par stora bitar kretskortslaminat med tillhörande etspulver och etspennor som jag helt glömt bort att jag äger. Det kanske kan bli nåt i stil med schemat i första inlägget framöver när tid finnes.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2006/11/02 : 21:11:48
|
Ja,det är bra att städa ur i bland,skulle nog behöva här oxå..Ja,kanske ger bättre reslutat köra Mini A som den är,fast med högre ström.Med rätt kylning kanske det går att få upp den i Aleph 3:s domäner i alla fall.Annars finns det ju nya transistorer i fall det blir för varmt.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/03 : 09:26:53
|
Man kan sammanfatta det som att om man bygger enligt schema så vet man vad man får, det vet man inte om man börjar experimentera. Att höja tomgångsströmmen verkar dock vara ett säkert kort. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 01:49:32
|
quote: om man bygger enligt schema så vet man vad man får, det vet man inte om man börjar experimentera.
Man kan ju ha tur och få till det bra (bättre).. |
|
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/04 : 12:03:04
|
Javisst! |
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/07 : 20:34:32
|
Har ägnat kvällen åt att hardwira upp et par kanaler enligt schemat på förra sidan, dock med vissa ändringar:
Tomgångsströmmen är sänkt till 1,36A (0,47ohm i CCS:en) för att kylarna ska räcka till. Kaskoden i ingångssteget är borta, det blev knappt med lödstöd så jag rationaliserade helt enkelt bort den biten från designen.
Tror knappast att ingångskapacitansen i Jfeten är något stort problem ändå, i synnerhet inte med tanke på att steget i första hand är avsett att driva ett par baslådor upp till 90Hz... Det är nämligen tänkt att komplettera mina små 2-watts transistormonoblock i en biampad anläggning som för närvarande spelar förträffligt med en fyrkanals rörstärkare som ger 1,3W till topplådorna och 5W till baslådorna.
Har bara testat stegen DC-mässigt än och av någon anledning så verkar de mycket temperaturstabilare än prototypen, det beror förmodligen på bättre isoleingsbrickor för trissorna samt lägre total effektförlust. Bara att tacka och ta emot när nånting blir bättre än väntat!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2006/11/07 : 20:46:54
|
quote: Kaskoden i ingångssteget är borta, det blev knappt med lödstöd så jag rationaliserade helt enkelt bort den biten
|
|
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/07 : 22:16:54
|
Kan ju tyckas lite drastiskt att ta bort en så till synes stor den al kretsen bara för att det fattades lödstöd, men jag tror som sagt inte att den var livsviktig för funktionen eller ens särskilt märkbar. Enligt mätningarna på prototypen är det IRF9530 som står för nästan hela förstärkningen så spänningsvariationerna över Jfeten är mycket små, alltså ganska liten vits att "kaskoda". |
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/14 : 23:46:45
|
Efter en liten paus för högtalarbyggande och annat tok har jag återgått till klass A-transistorstegen och det drar ihop sig till provlyssning. Efter diverse misslyckanden med att få till ett snyggt chassi i mattborstad aluminium kapitulerade jag och slöjdade lite hastigt ihop en låda, eller snarare ram, av 12mm MDF som ska rymma båda slutstegskanalerna samt nätdelen. MDF är väl inte det sexigaste materialet till förstärkarchassien men det blir en helt anonym design med samma finish som högtalarna så det kommer förhoppningsvis inte att skämma synintrycket alltför mycket.
Till saken hör också att förstärkarkopplingen är helt obeprövad och elektroniken är ganska hafsigt hardwirad på ett par mer eller mindre sönderborrade kylare så jag orkar inte lägga ner hur mycket tid/pengar/material/arbete som helst på en snygg chassidesign heller. Om allt går vägen så har jag tänkt placera ett par betydligt snyggare monoblock ovanpå den här lådan (kan bli problem med värmen) och i så fall kommer dessa förhoppningsvis att dominera synintrycket...
Nätdelen kommer att bestå av en 2x20V 220VA ringkärnetrafo följd av en 15000uF/40V Rifakonding och en simpel kapacitansmultiplikator. Eller snarare två kondingar och två c-multiplikatorer eftersom varje kanal får varsin uppsättning. Jag siktar på 22-23V matningsspänning in till kretsen, hade gärna kört med 25-30V och mer tomgångsström men det pallar inte kylarna.
Rent instinktivt känns det som att jag kommer att uppgradera anläggningen med ett lite mer potent basslutsteg i framtiden, jag har samlat på mig en del kraftiga kylare/trafos/nätdelskondingar/mosfetar som bara väntar på att sammanföras till ett rejält klass A-steg i storleksordningen 30-40W.
Den här kopplingen är som sagt väldigt experimentbetonad och om det visar sig att den har potential så kan jag tänka mig att bygga en större och seriösare version framöver, i annat fall blir det någon mer beprövad koppling typ Aleph 3 eller en förvuxen SEWA. Det här ligger dock på framtiden, jag drar mig för att sätta igång med ett projekt som innefattar en massa metallbearbetning och dessutom har jag lovat mig själv att först sätta sprätt på ett gäng ganska grova sändarrör snart som jag haft liggande alldeles för länge.
Nåja, nog svamlat. Eftersom jag äntligen klurat ut hur man kommer åt knaakservern hemifrån (ändrade någon inställning) så kan jag med gott samvete utlova lite bilder de närmaste dagarna. Förhoppningsvis blir jag klar med lackningen av lådan i morgon och då återstår "bara" att skruva fast grejorna inuti, tillverka ett aluminiumbakstycke för kontaktdonen och sedan dra kabel kors och tvärs tills det börjar låta
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 09:03:09
|
En gammal design men enkel design är Jean Hiragas Monster. http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/monster.htm Jag har en nästan färdigbyggd i källaren och ska ta och löda in nätsladden så snart jag har klart med mina rörprojekt.
(Om tre år) |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 11:22:01
|
quote: (Om tre år)
Skönt att höra att jag inte är ensam med min byggtakt.(Slow and easy) Lite bilder på monstret är uppskattat. |
|
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 13:36:48
|
Byggde en (ett) Monstre för något år sedan, ritade egen layout och allt. När det väl var dags för provlyssning (hade bara mätt DC-nivåer innan) hördes bara ett helvetiskt vrål ur båda högtalarna. Jag gisar på våldsamma självsvängingar och jag fick ingen ordning på det heller så nu ligger korten och skräpar någonstans medan kylare och nätdelar hamnat i andra projekt. |
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/15 : 21:21:58
|
En bild på chassit, eller rättare sagt lådan, utan "fyllning":
...och med det mesta av innehållet på plats:
Några närbilder på signalelektroniken blir det inte, jag skäms lite över hur slarvigt jag hafsat ihop komponenterna på lödstöden Som sagt är detta att betrakta mer eller mindre som en prototypversion om än "semipermanent" då jag vill kunna utvärdera konstruktionen ordentligt utan att vara nervös över elchocker och grillade katter som är risken då man bara låter grejorna ligga löst på bänken ihopkopplat med sockerbitar. Om konstruktionen är något att ha så blir det nog som sagt en MkII framöver, snyggare utförd.
Nästa steg blir att hitta en passande kylare (jag vet att jag har en NÅNSTANS!) med lagom många skruvhål i för att hardwira upp ett par kapacitansmultiplikatorer. Wish me luck.
|
Edited by - Fuling on 2006/11/15 21:28:41 |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 17:34:54
|
Luck Fuling |
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
Det finns genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/16 : 17:41:09
|
Tack!
Mummel mummel, om jag haft lite bättre ordning hemma så hade jag hunnit med betydligt mer på bygget igår kväll men nu försvann en massa tid på att leta efter en kylare som jag fortfarande inte hittat... |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 02:35:35
|
quote: , jag skäms lite över hur slarvigt jag hafsat ihop komponenterna på lödstöden
Tror nog inte du behöver skämmas,om du jämför med t.e.x Sewan.. |
|
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 11:46:00
|
quote: Tror nog inte du behöver skämmas,om du jämför med t.e.x Sewan
Mja, kanske, kanske inte.
Förhoppningsvis ska jag skrämma igång aset idag, det fastnade lite i att jag inte hittade nån vettig kylare. Medan jag letade kylare "råkade" jag dock hitta alla komponenter som behövs till en stereoversion av kretsen i första inläget i den här tråden, så nu ligger det fler experiment i pipelinen Det är fantastiskt vilka mängder användbart skrot man har liggande om man rotar lite... |
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 15:29:11
|
Nu spelar "träburken", om än med dålig nätdel och provisorisk kabeldragning ut till "omvärlden". Jag hittade helt enkelt ingen passande kylare till kapacitansmultiplikatorn så jag surnade ur och ändrade koncept till passiv nätdel istället: 18VAC-likriktare-4700uF-0,47ohm-15000uF. Jag tänkte att den filtreringen skulle räcka när kretsen drar såpass låg ström och dessutom har återkoppling som dämpar brummet, men nog hörs det lite brum ändå. Inte så mycket visserligen, men tillräckligt för att jag måste in och peta i konstruktionen om den ska få vara kvar. Jag har för mig att jag har ett par 2,5mH luftlindade drosslar från Biltema liggande som kan ersätta 0,47-ohmarna.
För tillfälet står den och spelar ihop med mina FE167E-lådor och en passiv volymkontroll; inga subwoofers, delningsfilter eller liknande inkopplat. Första intrycket är helt ok, den driver ut basen bra och det är ingenting som är påtagligt dåligt. Mina resistorkopplade monoblock låter nog aningen snyggare, men det är för tidigt att uttala sig då den här förstärkaren inte ens blivit genomvarm än. Inga uppenbara brister i själva kopplingen alltså.
Det vore nästan lite tråkigt om den här (om jag får säga det själv ganska smarta) kopplingen blir kvar i en ful trälåda som glöms bort så fort nästa projekt är färdigt, så jag funderar lite på att skissa ihop en kretskortslayout med nätdel och allt. Det där med hardwiring i transistorsammanhang tenderar att bli lite "brötigt" och en layout vore säkert kul om det är någon mer som vill bygga samma krets framöver. |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 20:28:59
|
quote: en layout vore säkert kul om det är någon mer som vill bygga samma krets framöver.
Gissa |
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
Det finns genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 22:00:45
|
Då säger vi så! Rita kretskortslayout är en typiskt bra sak att göra när man jobbar natt
Kan för övrigt upplysa om att "trälådan" nog inte blir långlivad, förutom brummet så ligger temperaturen på kylarna ett par snäpp över vad jag kan godta. Att trava fler förstärkare ovanpå är inte att tänka på, och då försvinner liksom poängen lite. Nåja, jag har större kylare som ligger och skräpar samt ett par bitar fina experimentkort av glasfiber och alla nödvändiga komponenter så det blir en MkII:a snart. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 23:56:23
|
quote: Kan för övrigt upplysa om att "trälådan" nog inte blir långlivad,
Behöver inte brumma fast man använder trälåda,gör inte min,när den fungerar. |
|
|
|
Fuling
7960 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 01:48:44
|
Nejdå, det är nog inte träet utan nätdelen som är problemet:) Ingen fara, jag har som utlovat värre doningar på gång. Som sagt så är jag nöjd med kopplingen men inte utförandet så jag gick ner i källaren och hämtade lite smått och gott som stod lagrat sen tidigare byggen, bland annat ett chassi i storlek med en läskback (enorma kylare!), en 750VA ringkärnetrafo och en låda elektrolyter i ölburksstorlek. Nätdel och kylare räcker till mycket mer än bara två kanaler så det blir fyrkanals med resistorkopplade steg till HF:en. Har jobbat hårt med bygget idag och för någon minut sedan provkörde jag kanal nr. 2 av 4 på köksbordet. Det går fort framåt tack vare att chassidelen redan är mer eller mindre färdig och kylarna har en massa gängade hål som går att återanvända, inte så mycket metallbearbetning alltså. Bilder kommer i morgon, som det ser ut nu har jag tid att ägna hela söndagen åt byggande!! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 02:05:56
|
Önskar jag hadde samma speed som vissa,men egentligen har jag ju ingen brådska. |
|
|
|
Topic |
|