Author |
Topic |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 15:30:07
|
Hej allihopa! Jag har ett par frågor, kanske en del dumma sådana, men om man inte frågar så lär man sig aldrig
Jag har tidigare byggt både "Mini-audiophilen" och "Zigmahornet" med gott resultat och har fortfarande mina FE-103zigma element liggande.
Nu undrar jag om det kan bli något intressant/välljudande om man skulle försöka sig på att bygga Everest högtalare enl. http://audionova.nu/docs/KVARTSVAG.HTM men räkna om dem till mina små 103'or?
Hur räknar jag ut vilket innermått lådan ska ha? Sedan undrar jag om högtalaren låter bättre om man sätter elementet på den lodräta sidan istället för den lutande (alla versioner)?
Hoppas någon på forumet har byggt Everest över huvud taget och kan tala om han/hon tycker om dem som högtalare.
Kanske någon som provat med 4 tums element tidigare? |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
Edited by - CarlssonH on 2006/11/20 12:54:53 |
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 15:42:19
|
Jag har gjort en lite udda vikt variant av denna högtalare, se :
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52903
Lite tips + info från andra medlemmar finns itråden!
Jag är i alla fall mycket nöjd med resultatet - akustiskt!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 11:56:50
|
Jag är lite i samma situation. Sågade nyss mina Zigmahorn i smådelar och har därför ett par 103Zigma över.
Har du kikat på CT 164? Den lockar... Finns mätningar på denna från Klang & Ton med FE-103Zigma i nån länk i botten av artikeln.
http://melhuish.org/audio/DIYRH5.html |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 15:19:54
|
Jag kom hem för en stund sedan efter att ha inhandlat ett par Everest, byggda med Fostex FE-204, ska bli intressant att äntligen få höra hur ett par Everest låter. Jag gav 500:- för bägge två, så det kan ju inte låta kattskit med tanke på hur mycket de kostade
Om jag inte tycker om dem kanske man ska prova bygga enligt TNT's beskrivning: http://www.tnt-audio.com/clinica/bfb_e.html , vad tror ni om den?
Vad gäller CT164, klart intressant... |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 13:43:43
|
De två Everest jag köpte med FE-204'or lät fruktansvärt instängt och burkigt, det är ju inte så ett par bredbandare från Fostex skall låta Jag öppnade en av "burkarna" och jag tyckte mig se en ledtråd till varför, dessa Everest är endast dämpade med skumgummi precis bakom elementet, enligt ritning på Audionova ska det ju vara dämpull hårt packat från toppen och fluffas upp ju längre ner mot elementet man kommer. Och sedan ca 8 cm tjockt dämpmaterial precis bakom elementet.
Ja ja, ska försöka få tid över att dämpa om dem under veckan, annars får man väl prova något annat kul med elementen. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 17:00:59
|
Larsen, vad tyckte du om dina Zigmahorn? Var dina element inspelade ordentligt? Jag var faktiskt nöjd med mina, iaf med tanke på vad de kostade, jag hade ju elementen sen tidigare och de var rejält inspelade. Personligen tyckte jag de hade bättre dynamik än "mini-audiophilen", fast med mer framträdande övre mellanregister. |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 18:25:22
|
Dom var ok. Testat med olika dämpning, men kom tillslut tillbaka till "tussen" bakom elementet och lite i botten av porten. Dom var helt klart inspelade, men var kanske ändå inte riktigt "my cup of tea". Nu har dom stått i ett par år och baravarit ivägen, så dom föll för sågen. Var ändå i "rå-finish" ännu För priset är dom helkul. Jag använde aldrig filterkomponenter för att ta ned mellanreg lite, utan dom var direktkopplade. Har inte använt dom i något annat bygge, så hade ingen jämförelse.
Elementen får hänga kvar tills jag hittar på något kul igen med dom. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 12:59:56
|
Mina beggade Everest låter fortfarande lika illa (nästan). Inte ens för 500:- låter de nåt vidare.
Jag har nu dämpat om ett par ggr, men det låter fruktansvärt "burkigt" och all bas lyser med sin frånvaro Jag har dämpat enl. Audionova och sedan fortsatt att dämpa extra i öppningen för att trycka ner det värsta i mellanregistret, men det vill sig inte.
Är det någon som har byggt Everest tidigare och fått dem att låta OK? Eller finns här någon som har lite välljudande tips om vad man kan göra med Fostex FE-204?
Vill ju helst inte kasta elementen.
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 14:48:49
|
Jag tror att Everest har för lite motstånd för FE204. VAS är på 51 liter för det elementet. Oj blandade nog ihop texterna här ovanför. Men du kan ju testa mitt förstag iallafall.
Kanske det låter mer bas om du minskar arean direkt nedanför elementet. Halvera som första test. Med något passande i hoprullad tjockstrumpstorlek.
Själv justerar jag halsar och mynningar med skumplast.
|
Edited by - Sundström on 2006/11/20 15:03:49 |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 15:01:09
|
Sundström, OK, ska prova i veckan. Tack för tipset.
Jag tog och mätte bredden på lådan och enligt Audionova ska lådan vara 230 mm bred och byggas i 16 mm tjocklek. Detta ger ju en innerbredd på 198 mm. Mina Everest är byggda i tjockare material och har en innerbredd på 190 mm. Ska denna lilla skillnad i lådvolym göra så mycket?
Och, Sundström, enligt Audionova är det FE-204 de skriver på 8" varianten så man tycker ju att elementet borde passa bra till bygget då
Men jag ska först prova ditt råd om att plugga igen under elementet.
|
Edited by - CarlssonH on 2006/11/20 15:01:38 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 19:01:10
|
quote: De två Everest jag köpte med FE-204'or lät fruktansvärt instängt och burkigt, det är ju inte så ett par bredbandare från Fostex skall låta
Ett annat problem är att de HÖGA Everest har en stor (lång) sida som gärna vill svänga med. Varianter kan ju vara att dämpa ut lådorna hårdare vilket innebär att man tappar en finess - lite verkningsgrad. |
|
|
|
Topic |
|