Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 19:41:43
|
...de små tokroliga transistorbaserade klass A-stegen som man aldrig kan få nog av men aldrig heller hinner bygga och testa. Nelson Pass´Alephslutsteg är nog kända för de flesta vid det här laget och behöver ingen närmare presentation, det här kopplingen är ganska likartad bortsett från att jag skippat själva finessen med Aleph; den dynamiska strömkällan som höjer verkningsgraden och gör att de klarar att lämna högre utström än vad tomgångsströmmen egentligen tillåter.
Varför ändra ett vinnande koncept? Svar 1: Jag har redan byggt ett antal Alephar, och ingen av dem har stannat i anläggningen. Svar 2: Det finns indikationer på att Aleph låter bättre om man skippar den dynamiska biten hos strömkällan så att den istället blir en vanlig statisk CCS.
En annan stor skillnad mot Aleph är ingångssteget, istället för en LTP med IRF9610 funderar jag på att ta ett par kaskodade Jfetar. Lägre ingångskapacitans och lägre råförstärkning (följaktligen lägre motkopplingsgrad) är målsättningen. Ingångskapacitansen är jag lite kinkig på då jag gärna vill kunna köra mina slutsteg med passivt försteg. Nelson har iofs redan släppt en Aleph J, där J står för just Jfet, men kaskodkopplingen har jag lagt till själv.
IRF9530 är kanske inte den mest potenta effektmosfeten på marknaden, men med en ingångskapacitans på 760pF jämfört med >1200pF hos de flesta kraftigare typer känns den som ett bra val när drivsteget består av relativt strömsnåla Jfetar.
Den här kretsen är inte testad än men om jag nu inte ritat fel någonstans så kan jag inte tänka mig annat än att den ska fungera utmärkt. +-12V matning och 1,3A tomgångsström är siffror tagna mer eller mindre ur luften, har man stora kylare så finns det inget hinder att välja kraftigare sluttrissor och öka på spänningen och strömmen. Om det blir av att jag bygger så blir det förmodligen med 2x9VAC nättrafo och med CLC-filtrering blir det förmodligen inte mer än ca. +-10VDC kvar. Det skulle då betyda att det finns utrymme att öka tomgångsströmmen för en given kylarstorlek.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 20:03:04
|
Det artar sig !! Om det är som befarat att det är dem dynamiska strömkällan som begensar så kan nog det har vara en riktig hitt !
En liten fundering är strömkällan i ingångssteget , jag har för mig att den kopplingen kan självsvänga ganska lätt om man inte är noga med layouten , en kaskad med två bipolära trissor ger väll ochså högre impedans villket inte är helt fel ?. eller finns det någon tanke bakom valet ? |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 20:15:25
|
Varför kaskodade J-fetar? Det behövs väl egentligen inte? spänningsvariationerna över J-fetarna är ju inte vidare stor?! Men en strömspegel kanske??? Om du skall ha kaskodade fetar så se till att deras arbetspunkt hålls stabilare än med en avkopplad spänningsdelare av motstånd. Annars en vinnande krets skulle jag tro. Jag blir sugen på att bygga en själv. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 20:18:09
|
Du kan ju lätt parallella upp antalet J-fetar om man vill ha mera ström till effekttrissorna. |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 21:07:05
|
Lord: Några problem med självsvängande strömkällor har jag inte hört talas om, men det skadar väl inte att vara försiktig antar jag. Exakt vilken sorts strömkälla som används är nog ganska ointressant, kan tänka mig en Jfet med gate och source sammankopplade. Skulle tro att en BF245B ger ungefär rätt ström om man väljer rätt exemplar, annars kan man säkert ta en BF245C med en trimpot mellan source och jord (gaten jordad).
Circlo: Jag är inte alls säker på att det behövs någon kaskod på ingången över huvud taget, Nelson klarar sig bevisligen utan och bara att byta från mosfet till Jfet i ingångssteget är tydligen ett stort lyft både för ljudkvalitén och ingångsimpedansen vid höga frekvenser. Det här är som sagt en krets som bara existerar på papper än så länge, och när det väl är dags att bygga kan det mycket väl bli så att jag skippar kaskoden för enkelhetens skull. Lekte ett tag med tanken på att byta 560R-motståndet mot en konstantströmskopplad Jfet, men jag är osäker på om höjningen av råförstärkningen verkligen är av godo. Är nog lätt att byta och prova när man väl har byggt, väljer man rätt Jfet så är det bara att skifta mellan den och motståndet utan ytterligare förändringar.
Parallellkopplade Jfetar unviker jag helst med tanke på ingångskapacitansen. Som referens kan jag nämna att jag lyckats bra med att driva IRFP9640 (>1200pF Ciss) i förstärkande koppling med BF245B på 4mA som drivsteg och det funkade bra, då bör det gå med dubbla strömmen genom drivsteget och nästan halverad ingångskapacitans i slutsteget också.
Återkopplingsmotstånden är också tagna ur luften, blir det nåt praktiskt bygge så tänker jag välja dem så att förstärkningen matchar mina "Spädgrisar" så att jag kan använda dem till bredbandslådorna och det här steget till baslådorna.
Praktiska prov i min anläggning visar på att basslutstegen ska ha knappt dubbla spänningsförstärkningen jämfört med toppslutstegen för att det ska matcha med högtalarnas känslighet, "grisarna" har ca. 8,8ggr förstärkning och följaktligen ska basstegen landa på 15-18ggr för att slippa grovjustera utgångsnivåerna från delningsfiltret. 15k + 1k vore nog passande värden på återkopplingsmotstånden i mitt fall.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 21:16:29
|
Uppdaterat schema:
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 21:50:40
|
Hmm.dubbel matnings spänningdom funderingarna hade jag för SEWAN,(för att bli av med utgång kondingenmen) då jag ej har de kunskaper som krävs för att omsätta detta till verklighet blev det enkel spänning.Kanske blir lite produktion av dessa steg så småningom. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 21:53:45
|
Fuling, Pass-labs annonserade ju efter tekniker för ett tag sedan, funderar inte på att utvandra? |
.....where the music comes to die. |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 21:55:38
|
Tanken slog mig att man skulle kunna skära ner på utgångssteget (IRF9610/IRF610 och 50-100mA) i den här kretsen och hänga på en SEWA på utgången. Tar man återkopplingen från SEWA:ns utgång och matar den med +-12V så komemr man ifrån utgångskondingen. Fast å andra sidan känns det ganska onödigt, med rätt utgångstrissor och tomgångsström så blir SEWA:n överflödig |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 22:04:18
|
Kmj: Jag såg det jag också när det begav sig, men det var ett antal hundra kvalificerade tekniker från "rätt" land som också såg det så jag snuddade bara snabbt vid tanken på att svara. Fast det vore nog ett minst sagt intressant jobb! |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 22:42:27
|
ok, du får starta sverigebaserat företag istället och göra en deal med nått litet verkstadesföretag om chassi |
.....where the music comes to die. |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 23:26:15
|
Kmj: Har snuddat vid den tanken också, men det finns mycket som talar emot det: 1: Det verkar vara med poppis med förstärkare som har 95% verkningsgrad än sådana som har 20% verkningsgrad. 2: Sverige är nog fel land att tillverka elektronik i om det ska bli lönsamt. 3: Den grupp människor som är intresserade av lågeffekts klass A-förstärkeri verkar i stort sett vara samma grupp människor som tycker om att bygga sådant själv istället för att betala 20k:- + för nåt liknande från fabrik. 4: S- och CE-märkning är tydligen svindyrt och ofrånkomligt.
Just punkt 4 är ett av de stora hindren, om regelverket inte satt käppar i hjulen så hade jag gärna provat att investera en slant i fabrikstillverkade kretskort och chassin och bjudit ut ett mindre antal av någon intressant konstruktion till försäljning. Kretskortstillverkning är hyfsat billigt nuförtiden och metallbearbetning har jag bra kontakter för.
Nelson Pass har ju sitt lilla sidoprojekt First Watt som han driver hemma på köksbordet, han handbygger 100 ex av varje konstruktion och när dessa är sålda går han vidare med en ny koppling och 100 nya exemplar.
Nu kan man iofs göra så att man bygger en apparat färdig förutom nätanslutningen och säljer den som "Icke specificerat elektronikskrot" eller nåt i den stilen, men det känns lite B och dessutom är jag tveksam till att det skulle hålla i längden. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/10/22 : 23:56:39
|
Finns visst folk som (på diyaudio)fått en firma att sälja sina ideer,genom att de plockat ihop en byggsat med kretskort o komponenter.(utgångskort till DCX2496)Vad och om han tjänar något på det själv säger han inget om.
Hoppas den nya kretsen funkar bra,blir väl mer bygga av i framtiden.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2006/10/22 23:58:25 |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 00:30:09
|
Tror inte man får sälja byggsatser som inte är CE-märkta, knappt kretskort ens. CE är väl nåt som kom med EU så på andra håll i världen är det nog enklare.
När tid finnes ska jag spika ihop en prototypkanal enligt schema nr.2 och göra lite mätningar på, om inga fundamentala konstruktionsfel uppenbarar sig så blir det väl en stereoversion senare.
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 00:47:00
|
Sneglat som hastigast på din senaste ritning och upptäckt att stärkaren openloop har nog (är inte helt säker dock) lägre förstärkning än closed loop... Tror heller inte du behöver ellyten ner till jord i återkopplingsslingan... Och du ska definitivt behålla cascoden, enklast kan du bara koppla en till bf245c "ovanpå" input-jfeten och koppla gaten på cascode jfeten till sourcen på ingågs-jfeten...ja, du förstår säkert vad jag menar. Då får du dessutom en dynamikt biasad cascode på köpet!
|
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 00:54:11
|
Lägre förstärkning open loop än closed loop? Låter märkligt, men med tanke på det låga värdet på drainmotståndet i ingångssteget så är det kanske inte helt orimligt. Man kanske skulle byta motståndet mot en CCS ändå?
Ellyten brukar vara behändigt för att få bukt med DC-offset på utgången.
Att "kaskoda" med ett par extra BF245C var min första tanke också och jag minns inte riktigt varför jag övergav den idén i förmån för bipolärtrissor. Att stacka två Jfetar ovanpå varandra har jag goda erfarenheter av och enklare blir det ju knappast, så why not? |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 00:56:15
|
quote: Och du ska definitivt behålla cascoden...
Eller kanske inte...med tanke på den låga matningsspänningen... |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 00:58:38
|
quote: Ellyten brukar vara behändigt för att få bukt med DC-offset på utgången.
Har det inte med input bias strömmar hos bjt's att göra, densamma för jfetar är närmast obefintlig?...
EDIT Angående otillräcklig openloop förstärkning... Antog att du körde med buffer i andra steget...stirrat mej blint på den höga viloströmmen... Men det är ett förstärkande steg så även om förstärkningen i det första steget kanske är lågt så multiplicerat med förstärkning i steg nr 2 bör det vara större än closed loop förstärkning. Mitt fel; ber om ursäkt för att skapa förvirring i onödan.
|
Edited by - ludo on 2006/10/23 05:14:19 |
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 07:34:48
|
Ja, Jfetar har åtskilliga Mohms inimpedans så de bör inte dra någon ström på ingången.
Ok, du missade att det är i förstärkning i utgångssteget. Då förstår jag vad den plötsliga bristen på förstärkning kom ifrån!:)] Kaskodernas vara eller icke vara kan man ju fundera på, man klarar sig säkert bra utan dem men om man skulle vilja dra upp matningsspänningen så är det om inte annat ett bra sätt att hålla Jfetarna inom specarna, de tål inte mycket spänning. Kom att tänka på en sak när jag skulle sova: För ingångskapacitansens skull borde det räcka att kaskoda ingångstrissan, den andra har väl redan konstant drainspänning. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 13:42:49
|
quote: Man kanske skulle byta motståndet mot en CCS ändå?
Har märkt att,när de gäller rör så har det en possitiv inverkan på ljudet,vet ej om samma sak gäller för transistorer? |
|
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 14:00:57
|
För trioder är CCS den optimala lasten som ger högst förstärkning och lägst distortion. När det gäller transistorer i allmänhet och Jfetar i synnerhet vet jag inte riktigt, förstärkningen bär iväg mot det oändliga (nåja, men tusentals ggr i alla fall) om hur det blir med linjäriteten vet jag inte riktigt.
Nu i efterhand tror jag inte det behövs någon CCS som last på Jfeten, Ludo såg fel i kopplingen och jag i min tur misstolkade Ludo därav tveksamheten kring open loopförstärkningen. För att tydliggöra så kan jag nämna att den övre sluttrissan (IRF9530) står för en betydande del av förstärkningen och jobbar alltså inte som följare vilket sluttrissor oftast gör. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 16:00:22
|
quote: Ludo såg fel i kopplingen...
Ja, ibland ser man det man vill se...
Det är alltid den eviga frågan: vinner man mer på att göra kopplingen "mer komplicerad" eller inte? Och svaret är alltid densamma: ibland (och ibland inte). Det gäller nog som vanligt att testa sig fram. Sen tillkommer dessutom olika ljudpreferenser... Min erfarenhet av cascoder har alltid varit positiv (förutsatt att man använder rätt komponenter, tillräckligt mycket headroom för "första" trissan, juste layout osv). Så jag skulle ha gjort plats i layouten för den extra jfeten som det handlar om här och sen provat hur ljudet påverkas när man har den i kopplingen eller inte (man får byta ut cascode-jfeten mot en D-S kortslutning när den inte används). Samma sak gäller nog för ev ccs eller inte. Fördelen med en ccs förutom högre utresistans skulle även kunna vara att man kunde ställa in högre ström igenom första steget (för större slowrate/bandbredd) om det skulle behövas. Kretsen är såpass enkel att lite extra labbande inte borde vålla några större problem...
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 16:28:59
|
quote: (för större slowrate/bandbredd)
Så det är alltså inte alltid "bäst" med större bandbredd än man behöver? |
|
|
|
Fuling
7958 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 17:54:27
|
Ska som sagt smälla ihop en prototyp inom rimlig framtid och då blir det nog så att jag provar med och utan kaskod samt med och utan CCS. Mina möjligheter att göra noggranna mätningar vid höga frekvenser är minst sagt begränsade, men jag kanske kan ordna den biten (Lord, läser du?).
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 19:11:40
|
Hade tänkt mej nåt i stil med kopplingen nedan där man kan utelämna vissa delar om man tycker de sitter i vägen...
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/10/23 : 19:16:00
|
Hadde tänk bygga en Mini Aleph lite gran i framtiden,men fortsätt ni får se vad det blir till slut.. |
|
|
|
Topic |
|