HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 De fortsätter ploppa upp...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/23 :  19:27:38  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Förstår inte allt, men himla intressant ändå. keep up the good work guys

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7958 Posts

Posted - 2006/10/23 :  23:22:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ludo: Ser fint ut, även om jag inte kan undgå att tycka att det plötsligt blev väldigt många komponenter!

Jag fick tips av självaste Nelson att använda Fairchild eller Harris IRF9530 i utgångssteget, de har tydligen lägst distortion i common sourcekoppling.

Har förresten en simplare koppling på gång i huvudet, samma utgångssteg men simplare ingångssteg och enkel matningsspänning.
Ska skissa lite på den i morgon och kanske peta ihop en prototyp, den är såpass simpel att jag nog kan göra det på nån timme av sånt jag har hemma.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/10/24 :  12:55:16  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Ludo: Ser fint ut, även om jag inte kan undgå att tycka att det plötsligt blev väldigt många komponenter!

Så sant så sant.
Cascoder ljudmässigt ger lite renare diskant, övre mellanreg, och det brukar vara lite lättare att urskilja detaljer/ separera instrument osv i musiken.
Därför har jag lite svårt att förmå mej att rita något utan cascoder...
Kopplingar utan cascoder (generaliserar här) kan ge lite mer fokus åt basområdet om man kan utycka det så (pga lite mer beslöjad/distad övre mellanreg?) men jämför man kopplingar med o utan cascoder (sida vid sida) så saknar jag oftast just den här bättre separatinen av händelser i musiken hos kopplingar med cascoder. Men det är min privata uppfattning bara. Mycket beror även på komponentvalet, implementation, preferenser osv.
quote:
Jag fick tips av självaste Nelson att använda Fairchild eller Harris IRF9530 i utgångssteget, de har tydligen lägst distortion i common sourcekoppling.

Tycker oxå att Fairchild har en del intressanta mosfetar i deras sortiment.
quote:
Har förresten en simplare koppling på gång i huvudet, samma utgångssteg men simplare ingångssteg och enkel matningsspänning.

Ska bli spännande att följa ditt sökande efter den topologi som passar dina behov bäst.

Edited by - ludo on 2006/10/24 12:58:25
Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/24 :  13:20:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett kort svar nu pga tidsbrist:

quote:
ditt sökande efter den topologi som passar dina behov bäst

Behov? Förstår inte riktigt, jag konstruerar och bygger för nöjes skull!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8638 Posts

Posted - 2006/10/24 :  16:20:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
samma utgångssteg men simplare ingångssteg och enkel matningsspänning.

quote:
Ska bli spännande att följa ditt sökande efter den topologi som passar dina behov bäst.

Tycker jag oxå ska bli spännande,men..kanske inte helt gömma bort den med dubbel matningsspänning..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/24 :  17:02:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Direktkopplad utgång är förstås attraktivt med tanke på elektrolyters (påstådda) inverkar på ljudet.
Jag har dock en del åsikter som talar för utgångskondingar också:

1: Moderna lytar har betydligt bättre prestanda än de som fanns för 30 år sedan eller så, och ser man till att shunta med en eller flera stora plastfilmskondingar så blir det hela tämligen "genomskinligt".
Har man biwiringmöjlighet så kan man ta en separat stor plastfilmare för diskanten så slipper den biten påverkas alls av elektrolytkondingen.

2: Det är ett suveränt skydd för högtalaren!

3: Det är enklare och billigare att bygga nätdelar med enkel matningsspänning.

4: Förstärkarkretsarna kan göras enklare, om inte annat eftersom man inte är i behov av återkoppling eller DC-servon för att hålla offseten på utgången i schack.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8638 Posts

Posted - 2006/10/24 :  17:08:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
4: Förstärkarkretsarna kan göras enklare, om inte annat eftersom man inte är i behov av återkoppling eller DC-servon för att hålla offseten på utgången i schack.

Finns sådana kretsar (DC servo)i Mini-A:s Schema?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/24 :  22:13:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nope, där håller återkopplingen koll på offseten.

Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/25 :  11:15:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Som sagt, de fortsätter ploppa upp...

Jag nämnde häromdan att jag har en enklare krets på gång i huvudet, igår kväll smällde jag ihop en prototyp som jag mätt på lite under morgonen.
Något schema har jag inte tillgängligt, men gå in på:

http://ee.wustl.edu/class/fl04/ese498/AN-32%20FET%20circuits.pdf

och kolla sista kretsen på sidsan 9, "High impedance low capacitance amplifier" så får ni en hint om hur det är kopplat.
Jfeten är en BF245B som är kaskodad med ytterligare en BF245B, bipolärtrissan är utbytt mot en IRF9640 som lastas av en 2A CCS.
Återkopplingsmotstånden (1k och 10k) är i mitt fall 82R och 1,5k.
Rörigt? Schema kommer i morgon...

Jag kan i alla fall konstatera att kretsen funkar hyfsat, dock har jag lite för klent med ström genom drivsteget, bara 4mA, vilket visar sig på att vågformen börjar rundas av vid höga frekvenser (50kHz).
Drivsteget orkar väl inte driva den höga ingångskapacitansen hos IRF9640 antar jag.
Det som är lite krångligt är att de motstånd som styr återkopplingen samtidigt sätter DC-arbetspunkten, så börjar man dribbla med arbetspunkten så ändrar man förstärkningen också.

Man ska komma ihåg att detta bara är en första prototyp, nästa blir med BF245C (mer strömvillig) och IRF9530 (betydligt lägre kapacitans) och då tror jag det finns möjligheter att förbättra kretsen betydligt.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/25 :  19:36:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
För att ge dig lite fler roliga ideer att fundera på:

För mer info om kretsen läs: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=65286&perpage=30&pagenumber=1
Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/25 :  20:51:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, jag hade en tanke på att slänga in en buffer mellan ingångssteg och drivsteg men jag siktar på att slippa det.
Har en liten idé om hur jag ska ordna så att återkoppling och arbetspunkt inte ska påverka varandra så mycket, ska testa det ikväll.

Jag återkommer som sagt med ett schema i morgon.

Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/25 :  23:38:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har labbat lite ikväll och det börjar se ut som att man ska våga sig på att bygga en seriös version av den senaste kopplingen.
Med BF245C istället för -B fick jag 9mA genom drivsteget och ca. 16x spänningsförstärkning.
Jag mätte runt lite med oscilloscopet och det var intressant att se hur mycket signal man har på diverse olika punkter i kretsen, jag ska presentera dessa data när jag lagt upp schemat.

Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/26 :  17:58:37  Show Profile Send Fuling a Private Message
Schema, som utlovat:

Det fattas visst lite ute i högerkanten, matningsspänningen är 24V, motståndet 3,9k och transistorn heter BC546C.
Med 0,4Vpeak 1kHz på ingången fick jag de signaler som står på schemat, om det är bra eller dåligt kan säkert diskuteras men kretsen verkar funka riktigt skapligt och med 22ohms last (tog det första effektmotstånd jag hittade...) så svingar den ca. 20Vpp med 24V matning, det bör bli drygt 6W ut i 8ohm.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8638 Posts

Posted - 2006/10/28 :  02:10:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jaha,har varit datorlös ett par dagar(flytt hjälp hufvudstaden)men tankarna har snurrat..6w vid 22 ohm,då blir effekten högre vid 8 ohm?Men om man skulle vilja ha ännu högre uteffekt och kopplar på flera slutransistorer?Man får ju antagligen inte mer effekt bara av att koppla på fler?Bör man i så fall även hänga på fler på CCS:er?Bör man minska source motstånden,höjja spänningen?Ingång capacistansen ökar ju,och värmen.Ställer det högre krav på ingångssteget?Dubblas effekten vid varje transitor par man ansluter?6-12-18w?Finns det några single end konstruktioner med lite högre effekt som jag beskrev?Puhh,lite frågor ja..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/28 :  07:28:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Finns det några single end konstruktioner med lite högre effekt som jag beskrev?Puhh,lite frågor ja..

Japp.
Det går att hänga på mer transistorer och öka spänning och ström. Du behöver antagligen anpassa div motstånd mm för att få tillräckligt med ström genom drivsteg, och du behöver mera kylning. Skall du få ut 20 watt eller mer så får du antagligen byta ut BF245an mot en DN2540.

Mvh Johannes.

(hoppas att det var ok att jag brakade in i din tråd såhär, Fuling?)
Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/28 :  11:34:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ryssen: 6W är en beräknad siffra, med 22ohm på utgången fick jag ut 20Vp-p sving vilket blir lite över 6W i 8 ohm.
Jag tycker att jag borde få ut mer sving än 20V vid 24V matning, men så var det tydligen inte, nåja.
Ska man ha mer effekt så skulle jag tro att det vore läge att öka matningen till +32V eller så och kanske dra upp tomgångsströmmen till 2,5A. I det läget hade jag kört med dubbla trissor i både övre och undre position.
Märk väl att det här (som vanlig) är ett hastigt ihopkok av det jag hade hemma, paket är på väg med rätt trissor och diverse andra komponenter som så småningom ska bli en seriös stereoversion.
De trissor jag ska använda har mycket lägre ingångskapacitans än de som sitter där nu, det bör förbättra prestanda vid höga frekvenser.

Circlo: As you say!

Men rent generellt känns inte det här som den självklara vägen att gå om man ska bygga förstärkare på uppåt 20W eller mer.
Tanken var att bygga ett litet steg som klarar sig med den relativt klena IRF9530 som sluttrissa p.g.a. dess låga ingångskapacitans, valet av ingångstrissa begränsar drivförmågan lite jämfört med om man tagit t.ex. IRF610. Sistnämnda skulle nog funka riktigt bra, men då sitter man fast i att ha en konding på ingången också och det var det jag ville undvika när jag valde Jfeten.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/28 :  15:11:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
valet av ingångstrissa begränsar drivförmågan lite jämfört med om man tagit t.ex. IRF610. Sistnämnda skulle nog funka riktigt bra, men då sitter man fast i att ha en konding på ingången också och det var det jag ville undvika när jag valde Jfeten.

Här kan ju DN2540 vara en lösning.
Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/28 :  16:58:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kan vara, men i standardversion tror jag inte det behövs.
I prototypen mätte jag rakt upp till 50kHz.
Ska svänga ihop ett par kanaler ed rätt komponenter och släpa hem dem till en polare med bättre mätutrustning så dyker väl resultaten upp här sen.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8638 Posts

Posted - 2006/10/28 :  21:34:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Märk väl att det här (som vanlig) är ett hastigt ihopkok av det jag hade hemma, paket är på väg med rätt trissor och diverse andra komponenter som så småningom ska bli en seriös stereoversion.

Jo,det förstår jag,men det är väl meningen att det kanske ska bli en stabil förstärkare?
quote:
Men rent generellt känns inte det här som den självklara vägen att gå om man ska bygga förstärkare på uppåt 20W eller mer.

Hur menar du,att använda pushpull i stället,typ aleph?Hmm vet du/någon namnet på förstärkare med enkel spänning och (paralellkopplade transistorer)lite mer effekt,så man kan studera?

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2006/10/28 21:35:01
Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/28 :  21:50:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
stabil

Vad menas med "stabil"? Fri från självsvängningar och tempdrift eller "stabil" i mer allmänna ordalag?

Ska man ha mer effekt så är Aleph eller nån av de senare Zenvarianterna säkra kort, en Zen V4 med dynamisk strömkälla, ingångsbuffer och aktivt reglerad nätdel skäms nog inte för sig.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8638 Posts

Posted - 2006/10/28 :  22:16:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Märk väl att det här (som vanlig) är ett hastigt ihopkok av det jag hade hemma

Kanske använde fel ord(stabil)kanske fri från barnsjukdommar,om det nu blir sådana.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/28 :  23:17:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Oki!

Tja, som sagt; jag har spikat ihop en prototyp och så långt jag kan se med min medeltida mätutrusting så fungerar den. Mätmässigt fungerar den dessutom mycket bättre än en och annan välljudande rörkonstruktion jag byggt och mätt på genom åren, så det finns hopp om att det kommer att låta bra också.

Som utlovat kommer jag att bygga en riktig version med rätt komponenter och utvärdera den så gott det går. Komponenterna bör börja droppa in på måndag och sen gäller det bara att få bort den avbrutna gängtappen ur ena kylaren innan det är dags att sätta igång.
Kylare har jag förvisso en del att välja på, men det är tänkt att steget ska matcha mina små transistormonoblock utseendemässigt och då vill jag såklart använda likadana kylare.
Avbrutna gängtappar är lagom skojsigt, men med lite tur har jag tillgång till dyra fina maskiner som kan förvandla gängtappen till stoft utan att påverka kylaren
Brorsan jobbar på en firma som kör gnistmaskiner, vet inte hur jag ska förklara funktionen men man kan nog likna det vid en bakvänd elsvets som "äter" metall (med precision på nån tusendels mm) istället för att foga ihop den.
Man kan t.ex. fixa ett 200mm djupt hål med 0,3mm diameter spikrakt ned i ett block härdat stål utan problem, eller för den delen skära i stort sett vilka former man vill tredimensiellt.
Att ta bort en gängstapp bör nog inte bli några större problem, man gnistar bort kärnan och pillar bort skären efteråt.

Nu blev det lite mycket om gnistmaskiner istället för om förstärkare, men jag är så fascinerad av maskinerna i fråga att jag fick lov att dela med mig lite

Go to Top of Page

Fuling

7958 Posts

Posted - 2006/10/31 :  23:40:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det gick snabbt och smidigt att gnista bort resterna av gängtappen, nu återstår bara att skicka en bön till högre makter om att gängan håller när det är dags att montera...
Komponenterna till bygget anlände idag och jag har monterat utgångstrissor samt (generösa mängder) lödstöd. Förhoppningsvis blir det provlyssning med provisoriska nätdelar inom ett par dagar nu när jag faktiskt har turen att vara ledig resten av veckan utan att ha en massa icke hifirelaterade saker i pipelinen som måste göras (peppar peppar...)
Några BF245C fanns dock inte på Elfa så dessa fick jag lov att beställa från Bhiab, jag hoppas verkligen att det inte strular till sig med dem för jag är beroende av de trissorna för att bygget ska bli klart.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8638 Posts

Posted - 2006/11/02 :  13:16:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har en undran om det som diskuterades nyss i tråden,om att "hänga på fler slut trissor.Har kollat lite på Aleph´s schemor http://www.kk-pcb.com/amps.html om de är ju i princip identiska,förutom att det sitter fler par slut trissor + lite justeringar av motstånd,right?Så om man,som i mitt fall har ett par Mini aleph kort och hänger på ett par till slutrissor så har man en Aleph 3..justerar motstånden ocg höjjer spänningen lite.Du skrev förr i nån tråd att du inte gillade Mini A,men kunde tänka dig en Aleph 3,vad var det du inte glillade,ljudet.uteffekten?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/02 :  14:36:12  Show Profile Send Yunick a Private Message
Det ryssen frågar är jag också väldigt intresserad av att veta..

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000