HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rega P5/ LP12
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2006/10/18 :  22:28:01  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Går mer och mer i vinyltankar...

Har en bekant som funderar på att avyttra sin gamla LP12:a (tidigt 90-tal) som är obetydligt använd. Vet inte exakt vilken arm eller PU, men gissar på någon av Adikt/K9/K18 och Akito arm... den kan säljas för 8-11000 kanske? Då kanske jag får lägga några slantar på en ny PU och dessutom behöver jag också en riaa. Har lyssnat på en LP12:a, men då i en Linn-rigg som jag inte i övrigt har så mycket till övers för tyvärr.

Andra alternativet jag funderar på är Rega P5->Rega Exact->Rega Fono. Ca 16000:- Har bara lyssnat på P3 (ny med Exact PU) och tyckte att den lät helt ok vid det tillfället, men vill gärna ha nåt som jag kan leva med längre.

Det jag litegrann avskräcks från LP12 är allt prat om hur ofta man måste justera in dem och att detta helst görs av kunnigt folk. På pluskontot är att den är beggad och att man antagligen får mycket för pengarna, och att den kan uppgraderas rätt mycket.

Tyvärr har jag inte mycket info om LP12:an, borde kanske kolla upp exakt vad för grejjer som sitter på den innan jag postar här. Men rent allmänt, om jag lägger på ett ungefär samma slantar - fördelen med Regas "set & forget" i jämförelse med LP12:s mer trixande men i gengäld kanske mer att hämta ljudmässigt? (om det nu är så?)

Några synpunkter?

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/10/19 :  03:26:19  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Alltid svårt att jämföra begagnat vs nytt.

Nypriserna skiljer rätt mycket, en LP12a är väsentligt dyrare än en P5a.
"Enklaste 12an" = 22300 (verk) + 10900 (arm) + 3200 (pu) = 36 400
dvs en ny 12a är mer än dubbelt så dyr som en ny P5a.

Jag har ägt en 12a (ångrar svårt att jag sålde den) och visst är det en fin spelare. Den kräver en del av sin ägare, men ger en hel del tillbaks
Ny tycker jag den är klart överprissatt, men ett beg-ex i fint skick är ingen dum affär. Men då ska man ju vara beredd på tex ny pickup, kanske en sväng förbi linn-affären för "service" etc etc

Regas midpricespelare är väldigt trevliga. bra prestanda för priset. En ny rega ger dig troligtvis en problemfri start in i det ljuvliga vinyllandet Har själv funderat starkt på P5an faktiskt.
Med nytt tycker jag att det är trevligt med garanti men också att man 100% säkert vet att grejorna är OK.

Tja, jag kan inte tala om för dig what to do - bara du kan veta vad du vill.

Om du är nära bekant med din "bekant", så varför inte låna hem 12an och lyssna?

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/19 :  09:20:54  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag har en rega p25 som jag är mycket nöjd med, det enkla handhavandet ger ingen kompromiss på ljudet om man kan skriva så.
LP12 är en klassiker så är det bara men klassiker är inte lika med problemfri för det. Jag gillar LP12s konstruktion från början den visar på att en bra grundkonstruktion kan hålla i väldigt många år i stort sett oförändrad, men trots det skulle jag välja regan.

Jag personligen gillar det faktum att regan är så pass enkel vid setup och handhavande att man kan sätta igång en kiva och njuta medan jag finner LP12 lite mer jobb (fast säkert värd det NÄR man gjort det) men regans enkla utseende är något som tilltalar mig.

Ljudet och utbyggnadsmöjligheterna bör man titta/höra på. Jag hade återigen tagit regan där och som jag gjorde och sätta på en PU som kanske kostar lite mera men som erbjuder maximal prestanda ur spelaren i gengäld. Lite OT: Jag pesonligen satte på en Benz ACE MC för 4560 kronor och har inte ångrat mig en sekund. Det är mitt svar.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2006/10/19 :  10:46:29  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Jo, jag funderar på att låna hem LP12:an . Jag har dock ingen riaa och måste lösa det på något sätt isf. Sen är det inte 100% säkert att han ska sälja spelaren. Han har övervägt det eftersom att den "bara står på vinden och skräpar", men säger också att han inte tycker att det är speciellt mycket pengar och därför kanske kan ha den kvar på vinden om intresset skulle visa sig komma tillbaka i framtiden.

Jag har även en tanke om CD-uppgradering (möjligen multiformat för att kunna spela SACD och/eller DVD-A), men anledningen till vinyltankarna är att jag upplever CD-skivorna eller snarare inspelningen som ett problem. Oavsett hur bra CD-spelare jag köper känns det oftast som att det är inspelningen som är begränsande. Vinyl, inbillar jag mig iaf, låter oftast bra medan CD-skivor av äldre årgång (och även nyare) oftare låter gurka än mumma. "Audiofil-CD inspelningar" låter gudomligt, men det är sällan vanliga artister inspelas med den approachen. Vad gäller mer högupplöst material så verkar det ju som att SACD och DVD-A är på väg bort, och nu kommer väl nyare format iom blu-ray. Formatkriget känns som ett problem, och är en uppenbar fördel med vinyl som verkar stå sig i längden. Sen är som sagt antal bitar och samplingsfrekvens kanske inte boven i dramat utan snarare hur musiken läggs (mixas komprimeras, etc...) på mediet.

Ni som återupplivat vinyl, hur upplever ni det valet? Känner ni att det varit en boost för hifiintresset och gett ett verkligt ljudlyft eller känner ni i efterhand att det baserades mest på nostalgi och att CD är det som spelas mest iaf trots skivspelarköp?

Ang LP12så är ett uppenbart problem att det inte finns nån återförsäljare här i Umeå numer och därför inte möjlighet till service här på plats vad jag vet. Sen har jag hört och läst så pass mycket positivt om P5 tillsammans med Exact så att det känns som ett säkrare kort.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/19 :  11:43:34  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag upplever vinyl om ett komplement, en liten vardagslyx som återgett mig intresset för hifi. Jag köper en massa vinyl nu mest för att äntligen få tag i de inspelningarna som ej finns på cd och vinylpressningar av modernt snitt för att lyssna på musiken utan en hård digital ton. Jag tror att det är därför jag först valde vinyl att slippa den hemska kompressionen och det hårda i musiken och få tillbaka luftigheten i musiken. Jag har dvd och separat cd (hk hd 970) topptestad i high fidelity och den är grym vid återspelning av cd men vinylen är mitt förstahandsval.

ang. lp12 låter det lite som han vill pressa upp priset lite, ta regan, det finns ju faktiskt beggade regor därute med. Jag köpte min rega p25 beggad (ett år gammal) nyservad och med ny arm och ny PU vilk då möjligheten att bygga ihop en spelare helt efter mina preferenser och behov (samt budget). Köpte en beggad riaa med MF x-lps v2 som ny skulle kostat 3500 jag gav för ett mint exemplar 1500 spänn.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2006/10/19 :  13:50:31  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Jag tror inte att han vill pressa upp priset, utan är ärligt osäker om han ska sälja den. Att få ut sista kronan från spelaren är inte hans agenda utan mer funderingar om han kommer att vilja spela vinyl i framtiden. Han har ganska nyligt blivit pappa och som vi alla vet är inte vinyl speciellt barnanpassat, men detta är ju bara en begränsad tid. Jag har inte pressat honom speciellt mycket heller på om han ska sälja eller inte. Dels för att jag inte riktigt vet hur jag själv vill göra.

Om jag ska köpa vinyl eller inte handlar till stora delar om att få ett lyft ljudmässigt jämfört med cd. Om inte är det inte lika intressant då jag inte köper pga hitta udda utgåvor, nostalgi, etc...
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/19 :  13:53:43  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
det finns bara ett svar til dig, köp en cd och köp en vinylutgåva av samma skiva.

Gå och lyssna.

bestäm sen dig.

färdigt.

en fördel med vinyl är att det går att finna speciella utgåvor, men det är natuligtvis inget måste bara en kul bonus enligt mig.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/10/19 :  19:38:56  Show Profile Send Zoggy a Private Message  Reply
lite OT...
Personligen skulle jag inte klara mig utan min LP12a i dagens läge. Den musik som jag lyssnar genom LP är mixad å producerad för just LP. Detta oxå att testa LP mot CD e inte riktit rättvist, inte med dagens produceringar. Sen att jag gillar "det analoga ljudet" kan jag inget åt heller.
Vilken du än väljer i skivspelarväg så hoppas jag du kommer att finna glädjen i att spela LP. Samt att begade skivor inte är så väldans dyra är också en fördel... och att det alltid går att byta upp sig. :)

mvh Z
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/10/19 :  20:09:58  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Synd att ni nästan är i varsin ända
Annars kunde denna P25 varit bra.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7816

Har en P9 MkI som vi är helnöjda med, rekommenderas +++++

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/19 :  20:58:17  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ja den p25 ser misstänkt calle på ljudtema fixad så att säga om det är så rekommenderar jag den skarpt jag har en likadan ;-)


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/10/20 :  20:19:56  Show Profile Send J. Consul a Private Message  Reply
Själv så tycker jag att enkelt handhavande är det viktigaste men å andra sida så lär du inte förlora pengar på Linn-spelaren medans Regan lär sjunka i pris redan första dagen.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/10/20 :  21:56:33  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag hade valt LP12, dygnet runt, 7 dagar i veckan, året runt.
Jag har kört resan med beg LP12, och uppgraderat succesivt, och numera är det, LP12, cirkus, Ittok LVIII, Lingo1, och Ortofon kontrapunkt B, som spelar.
Jag lyssnar till 98% på vinyl numera.
Det är en myt att LP12 behöver justeras ofta, jag har lämnat in den hos Tonläget i GBG och bytt Bussningar och fjädrar, inkl justering, sedan spelar den under lång tid.
Jag lämnar in den ibland,kanske vart annat år, oavsett om det behövs eller inte, det kostar några hundralappar, och det är värt det.
Den går ju några timmar varje dag.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2006/10/20 21:57:29
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/10/21 :  09:33:40  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Även om andrahandsvärdet sjunker mer för en P5a jämfört med en LP12a så har du fått en riktigt bra arm med P5an (RB700) som du kan flytta över till en annan spelare om du skulle vilja uppgradera i framtiden. Det är i princip armen du betalar för på en P5a.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/10/21 :  10:00:20  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message  Reply
Jag hade valt Rega, utan att tveka.

Snoogens
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000