HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Får bara ljud i en kanal när jag kör vinyl
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:37:46  Show Profile Send dd5348 a Private Message  Reply
Eller rättaresagt: jag får oftast bara ljud i en kanal med min vinylspelare. Någon som har tips vad man kan kolla?

Det jag gjort/kollat är:

- Bytt pickup (bättre ljud, men oftast bara en kanal)
- Kollat ingångarn på stärkaren (inga problem där med glapp)
- Justerat nåltryck (provat många olika, kör på ca. 2,5 gram nu)

Men det blir inte bättre!

Funderar om armen fått sig en smäll och är lite sned, detta då jag oftast får ljud i båda kanalerna om jag "vrider" piuckuppen lite till höger (clock wise, om ni fattar vad jag menar)

Vad göra? vill ju att det skall funka..

Spelaren är ett loppisfynd? för 100 kr, en Technics SL-20 (http://www.vintagetechnics.com/turntables/sl20.htm)

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:53:16  Show Profile Send Zoggy a Private Message  Reply
Pickupen skall vara "vinkelrakt" mot skivan. Annars spårar inte nålen som den skall. Testa titta på nålen rakt framifrån längs efter skivan å se hur pickupen/armen förhåller sig gentemot skivan. Troligtvis måste du söka efter en ny skivspelare om armen är förstörd. :(
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:58:33  Show Profile Send dd5348 a Private Message  Reply
Zoggy: tack för svaret. Har kollat på detta och jag kan i alla fall inte se att den inte är vinkelrak. Men om vi antar att detta är "felet" så är frågan: går det att justera armen på spelaren?

Funder så smått på att bruka lite våld och chansa på att kunna "bända" skiten rätt, då det som sagt var inte är någon ide att betala för en reparation..

Fler ideer? (eller är vi ense om att det är här felet sitter och att det är svårt/omöjligt att justera armen)
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/16 :  11:12:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Dåligt kablage?
Inte helt ovanligt att kablaget på lite äldre Technics-svarvar ger sig.

Bytte själv på en SL-1411 jag budade in på Tradera, hade blivit kortis inne i sladden nästan ute vid rca-kontakterna.

Glapp mellan tonarmsskalet och armen?
Är ju fyra fjädrande poler där, kanske har blivit slöa eller att det är oxid eller dylikt.

Du kan ju alltid pröva att ta multimetern (om du har en sådan) och mäta mellan polerna och änden på sladdarna.
Avslöjar dock inte kortis i sladden som jag hade om man inte korsmäter mellan plus och jord.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/10/16 :  11:21:06  Show Profile Send dd5348 a Private Message  Reply
Ztenlund: tack för svar!

Tror inte kablaget är dåligt (har mätt det)

Vad menar du med "glapp mellan tonarmsskalet och armen"?

Anlednnigen till att jag inte tror att det är glapp i elekroniken/sladdarna är att jag kan få det att funka och jag manuellt (med mycket lätt hand) justerar pickuppens vinkel mot skivan (genom att föra armen "utåt" när jag spelar så justerar jag nålens vikel mot skivan)

Edited by - dd5348 on 2006/10/16 11:21:40
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/16 :  11:25:49  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
När du justerar manuellt, är det som om ljudet går helt från av till på vid ett visst läge, eller är det en gradvis skillnad?

Om det är stor skillnad så kanske det är glapp i pickupen eller i kontakten till stiften. Testa om du får samma sak om du bara petar lite på stiften innan du sätter på en skiva (håll volymen låg).

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/10/16 11:26:12
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/10/16 :  11:50:04  Show Profile Send dd5348 a Private Message  Reply
Ronnie_Ericsson:

Det är svårt (för mig) att beskriva, men jag skall göra ett försök :-)

När jag sänker ned picuppen på skivan får jag i 7 fall av 10 bara ljud i en högtalare. När jag justerar pickuppen (d.v.s. drar armen _mycket_ försiktikt "bakåt" när jag spelar) så får "sprakar" det till i den högtalare utan ljud och _ofta_ så kommer ljudet efter lite joxande. Då jag dragit picuppen "bakåt" har jag m.a.o. ändrat dess vinkel mot skivan. När jag sedan släpper handen så brukar den spela i båda högtalarna ett tag (ett par minuter) men sedan tappar den ena kanalen igen (jag antar att pickuppen då återgår till sitt ursprungliga, felaktiga? läge)

Om jag petar på stiftet när jag inte spelar en skiva så "slår/sprakar" det i båda högtalarna.
Antar därmed att det är vinkeln mellan stift och skiva som är problemet, eller?

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/10/16 :  12:36:58  Show Profile Send bliss a Private Message  Reply
Jag tycker att det låter som ett kabelproblem. Kanske smutsiga kontakter eller glapp i någon kabel?

Edit: Det kan ju vara pickuppen också förståss.

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2006/10/16 12:38:34
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/10/16 :  13:52:55  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Det låter som om det är glappt. Vinkelfel gör inte så mycket för ljudnivån.
Återstår att undersöka om glappet är i pickupen eller i tonarmen.
Med lite tur är det i de små kontakterna som ansluter pickupen till tonarmen. Om de sitter lite löst kan du testa att klämma till dem försiktigt med en liten tång.
Blir det ingen förbättring kan du testa med en annan pickup, om det finns någon till hands.

Jag har en glapp pickup som får ligga i en låda. Det är så tråkigt när den tystnar mitt i skivorna.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2006/10/22 :  15:14:03  Show Profile Send Hepcat a Private Message  Reply
Mycket troligt att det är de fjädrande stiften som sitter i armen mot pickup skalet till ett av dem har troligen fastnat i ett läge inne i armen mycket vanligt fel. Bara att smörja upp typ.

www.selleri.de
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/22 :  15:31:18  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
det är som zoggy säger nålens justering måste fixas

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/22 :  16:43:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
"sprakar" det till i den högtalare utan ljud och _ofta_ så kommer ljudet
Glappkontakt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000