HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan det bli för mycket rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:28:34  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jag inser att frågan är högst subjektiv, men det vore intressant att höra vad ni tycker.

Kan det bli för mycket rör?

Ponera att du köper en CD-spelare med rör, rörförsteg och rörslutsteg. Blir det för mycket "av det goda"?

Någon som har några personliga reflektioner kring detta?

Mvh
Krister


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:36:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nä! de blir inte för mycke av de goooa´!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:37:10  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om rören används till det de är bra på blir det aldrig för mycket. Jag har själv allt det du räknade upp och det är inga problem, det blir det däremot lätt om jag kopplar in transistorgrejor i kedjan.

Rätt använda ger inte rör ett mjukt gosigt ljud som många fortfarande tycks tro. Det låter helt enkelt rent och välupplöst och utan tråkiga biljud som gör det hårt eller vasst.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:57:56  Show Profile Send mayro a Private Message


bra inlägg ovan här....Jag har Dropplet cd från Opera med rör.. Samt philips rörstärkare.. Och jag har då inte hört mer "rätt" ljud någonsin... Och detta via då rör helt o hållet...

Det där med "varmt o gosigt" är en skröna som en del vill ha kvar PGA dom inte gillar musik utan mät-toner....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/15 :  19:06:57  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Blir varken "varmare" eller "gosigare" med rör ... däremot mera analogt/akustiskt riktigt !!

//W

Edit: stavning

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2006/10/15 23:33:09
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/10/15 :  20:16:11  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Det där med "varmt o gosigt" är en skröna som en del vill ha kvar PGA dom inte gillar musik utan mät-toner....


Jag skulle inte säga "varmt och gosigt", men "diffust och odynamiskt"

(Observera att jag generaliserar i samma goa´ stil som mayro)

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/15 :  20:22:45  Show Profile Send Lech a Private Message
Nej Nej det blir inte diffust och odynamiskt , då har du lyssnat på fel grejor typ leksaker.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/15 :  21:06:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det enda det kan bli för mycket av när det gäller rör är väl värmen från en hel massa glöd. Bernt OTL är ju ganska varm och go, speciellt varma goa sommardagar. Kan tänka mig att 4 st sådana slutsteg i ett aktivt delat system skulle kunna skapa en bastu i lyssningsrummet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/15 :  21:59:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, värmen är betydande. Men mitt slutsteg är ju lite extremt.
Å andra sidan blir trissesteg i klass A lika varma ju.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/16 :  08:55:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Man kan lika gärna misslyckas med rör som med transistorer.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/10/16 :  09:00:03  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag håller med EngelholmAudio, både rör och transistor kan låta helt fantastiskt om man får till det.

Så svaret får bli, Nej det kan inte låta för mycket rör och Ja det kan låta för mycket rör

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2006/10/16 09:01:03
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/16 :  09:24:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Visst kan det bli för mycket rör! Det skall inte vara mer komponenter
än vad som är nödvändigt. Ett typexempel är ett välkänd "klassisk" amerikanskt slutsteg med en skog av rör,SRPP,korskopplingar och
Gud vet vad.Ljudet blev extremt luddigt,platt och omusikaliskt.
Det var ett under att det kom någon signal ut överhuvudtaget!


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:09:41  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Nej Nej det blir inte diffust och odynamiskt , då har du lyssnat på fel grejor typ leksaker.


Lech>
De leksakerna jag lyssnat till är t ex Jadis, KR och Audio Research.

Säkerligen en högst personlig åsikt, men det har känts som en befrielse vid samtliga tillfällen att gå tillbaka till transistorer. Jag är väl helt enkelt inte rätt person att uppskatta rör

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:26:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Allt är inte guld som glimmar!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:42:35  Show Profile Send mayro a Private Message


Underlig diskution detta. Både transistorer och rör kan "bli för mycket" vid felaktigt sammansättande....

Dessutom kan ett ljud för den ena vara nirvana medans den andra bara mår illa av vämjelse av detsamma...

Men jag är en inbiten "stora klass A kylflänsarkille" i grunden...

Men ett så delikat ÄKTA totalt distrotionsbefriat MUSIKSPELANDE som min lilla phille med min droppe kan ordna har jag inte hört någonsin ifrån NÅGOT annat.. Vare sig rör eller stora slutsteg med transistorer...

Men inget existerar utan fläckar.. Inte Phille heller.. Den begränsade effekten gör ju att man får försaka den höga volymen...

Så även "solen" har fläckar om den så är gjord av rör eller transistorer..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/10/16 :  10:49:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Man kan lika gärna misslyckas med rör som med transistorer.
quote:
Allt är inte guld som glimmar!


Kloka ord.

Rör i sig är enbart en förstärkande komponent med sina för- och nackdelar. Det är ingen magi bakom välljudande rörkonstruktioner bara ett solit konstruktionskunnande.

Exakt samma sak gäller för transistorer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/16 :  11:27:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Pac:Det är så sant som det är sagt. Tyvärr drar många alla rörförstärkare över en kam. Vilket är helt felaktigt. Det behöver
inte spela bra för att det är en rörförstärkare. Det finna fn
en hel del mindre bra rörförstärkare på marknaden. Många som hör
dessa tvivelaktika saker,drar slutsatsen att "rörförstärkare har
jag hört,Det låter inget vidare". Man måste skilja på rörförstärkare
och rörförstärkare det gäller samma som för transistor d:to.Det gäller för övrigt allting här i världen.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/16 :  12:40:02  Show Profile Send mayro a Private Message

Erik A.

Visst är det underligt detta fenomen? Att då det gäller RÖR så.. ja då är generellasieringar ALLTID (snudd) regel om ljudtyp.. Medans med transistorer.. Ja där finns insikten alltid om att det finna OLIKA bra sådana...

Väldigt lustigt "fenomen" detta...som man själv gjort i hifi historien tyvärr.. Som sagt. Solen har fläckar den med

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/16 :  13:05:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
En handlare sa till mig att det finns rör som låter som transistorer och tvärtom, så om det stämmer (troligt att det kan vara så) borde det helt bero på vad det är för rörgrejer man använder. Strunta i om det är rör eller transistorer och fokusera på att lyssna! Då får du kanske sanningen om du är bra på att lyssna och analysera rätt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/16 :  13:09:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det stämmer Snutten, det stämmer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/16 :  14:56:16  Show Profile Send Snutten a Private Message
Japp Bernt, det var det jag antog, litade på den personen.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/16 :  18:29:39  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vad menas med "låter som en transistor" Det finns tusentals
transistorförstärkare, som låter helt olika inbördes.Återigen
en av dessa generaliseringar som florerar.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/16 :  18:41:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
Erik: troligen fast torr bas, rent men kanske lite skarpskuret, lite hårt/kallt osv är väl några passande epitet kanske?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/10/16 :  18:48:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag tror vi börjar komma lite från ämnet.Kanske detta kan diskuteras
på en separat tråd.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/10/16 :  18:52:51  Show Profile Send keso77 a Private Message
Intressant att läsa alla inlägg.
Det var inte meningen att provocera någon, jag var bara nyfiken på era personliga åsikter på den aktuella frågan.

Tack för alla svar. =)


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/16 :  18:56:21  Show Profile Send Lech a Private Message
Som Erik skriver "allt är inte guld som glimmar. du har missat triodernas värld och dynamik.
BR
Lecj

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000