HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Var tar dynamiken vägen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/10/10 :  21:47:18  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Har en fundering kring vinyl och dynamik. När jag spelar vinyl på rena, inte nya, skivor så är det inte mer detaljer och så men mer dynamik och levande. På andra vinylskivor som är lite smutsiga så är det som ett täcke framför högtalarna. Här menar jag inte knaster och så. Påverkar smutsen så mycket av dynamiken så borde nästa inköp vara en vinyltvätt.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/10 :  21:48:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Spåren sätts ju igen så det borde påverka ganska mycket.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/10/10 :  22:32:29  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Jo, det känns lågiskt. Men att just dynamiken och inte så mycket annat försvinner.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/10/11 :  11:12:51  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Det är väl så att smutsen allt efter som man spelar jämnar ut spårets väggar. Detta borde leda till att ,som du säger, dynamiken försvinner medans grundinformationen finns kvar.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/10/11 :  18:27:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har en skivtvätt och jag kan bekräfta att det är så som du misstänker dakli. Det som jag upplever som störst vinst med en tvätt är att det spelar med mer djup och detaljrikedom förutom att skivorna blir tystare (men inte alltid).

Jag har även testat att tvätta samma skiva fler gånger mest för att se om det blir någon skillnad wow vilken upptäckt det var det verkar som om vissa skivor behöver mer än en tvätt för att komma till sin rätt.

Köper man mycket begagnat och har en stor skivsamling bör man äga en skivtvätt tycker jag för då har man nytta av den.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/10/11 :  21:04:56  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Intressant och tack Bubbel. Jo jag köper nästan bara begagnat. Tycker att det är en av fördelen med vinyl, att den inte behöver kosta många kronor.
Då blir det att satsa på en vinyltvätt framöver. Vilken och vad man behöver tänka på får väl bli en annan topic eller läsa vad som har skrivits tidigare.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000